BMW ve stylu Art Car pro Le Mans.
V jednom z nejprestižnějších center moderního umění – v pařížském Centre Pompidou – byl představen v pořadí již 17. vůz BMW série Art Car. Před třemi stovkami automobil odhalil jeho tvůrce Jeff Koons, který jej na místě osobně podepsal.
V duchu kreací umělců Caldera, Stelly, Lichtensteina či Warhola BMW již s předstihem oznámilo, že nejnovější, v pořadí již 17. Art Car, tentokrát od Jeffa Koonse, se zúčastní závodu 24 hodin Le Mans ve dnech 12. až 13. Koonsovo dílo proto zdobí skutečný homologovaný závodní vůz BMW M3 GT2.
Jednou z částí tvorby designu nového vozu Art Car bylo sbírání fotografií závodních vozů, jejich návrhů či vzrušujících barev symbolizujících rychlost. Výsledkem jsou zářivé odstíny, kterým Koons dodal schopnost emotivně zprostředkovat zážitek z výkonnosti, pohybu a sálající energie.
„Závodní automobily jsou jako život. Jsou plné síly a energie,“ vysvětluje Koons svůj záměr. „Můžete těmto vlastnostem jít naproti a nechat se jejich energií okouzlit. Pod kapotou má toto auto značný výkon a já jsem se svým výtvorem snažil tuto sílu expresivně vyjádřit.“
Koons při návrhu svého vozu strávil mnoho měsíců v Mnichově se závodním týmem BMW, kde ladil i nejmenší detaily, aby bylo spojení potřebné aerodynamiky a estetiky v dokonalé harmonii. Pro svůj návrh využíval trojrozměrných počítačových modelů (CAD), které mu umožnily, aby svoji představu sledoval ze všech možných úhlů.
Pod dohledem Jeffa Koonse jeho návrh realizovala společnost Schmid Design z Bavorska. Používaly se moderní a lehké materiály s odolností potřebnou pro nasazení ve vytrvalostních závodech. Nesmírně náročná byla také samotná výroba, na niž byl vyčleněn časový prostor pouhých dvou měsíců. Jednotlivé barevné pásy se z trojrozměrného návrhu přepočítaly na dvourozměrné vinylové pláty, následně rozdělené tak, aby je bylo možné aplikovat na karoserii a další díly vozu.
Závod 24 hodin Le Mans
Již v dubnu zveřejnilo BMW Motorsport jezdecké složení pro 24 hodin Le Mans. V novém voze Art Car číslo 79 pojede Andy Priaulx (GB), Dirk Müller (D) a Dirk Werner (D). Jörg Müller (D), Augusto Farfus (BR) a Uwe Alzen (D) pojedou tento závod s vozem BMW číslo 78. Závodní BMW M3 GT2 vychází ze sportovního BMW M3, jehož motor V8 4.0 disponuje výkonem 500 k, upravený je podvozek, brzdy dostaly závodní specifikaci a na řadu přišlo také intenzivní použití lehkých kompozitních materiálů. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 3,4 s a své kvality dokázal vítězstvím v závodě 24 hodin Nürburgringu.
Oslava 35. výročí série vozů Art Car
Od roku 1975 se do tvorby vozu BMW, který by reprezentoval jejich dobu, zapojili umělci z celého světa. V letošním roce se tato kolekce, jež slaví 35. výročí, rozroste již o 17. vůz. Jeho tvůrcem je Jeff Koons.
V pořadí již 17. „pohyblivá socha“ navazuje na první dílo Alexandera Caldera, Franka Stelly, Roye Lichtensteina, Andyho Warhola, Roberta Rauschenberga, A. R. Pencka, Davida Hockneye, Jennyho Holzera a Olafura Eliassona. Automobily Art Car svojí specifickou formou ukazují unikátní spojení designu, technologie a kreativity, které je prezentováno v hlavních světových muzeích po celém světě.
Za vznikem série vozů Art Car stojí francouzský závodník a aukční licitátor Hervé Poulain, jehož napadlo nechat si design závodního automobilu navrhnout umělcem. Této iniciativy se chopil Alexander Calder, který svoji představu ztvárnil na karoserii BMW 3.0 CSL. První automobil spojující svět umění a motoristického sportu se vrhl v roce 1975 do 24 hodin Le Mans. Doslova nadšené přijetí tohoto vozu bylo inspirací i pro další umělce a pro skutečný zrod série vozů BMW Art Car.
Mezi roky 2006 a 2009 absolvovaly vozy BMW Art Car rozsáhlé světové turné, během nějž navštívily muzea v Malajsii, Singapuru, na Filipínách, v Koreji, Austrálii, Indii, Tchaj-wanu, Číně, Rusku, Japonsku, Africe, Spojených státech amerických a Mexiku.
Chronologický seznam vozů BMW Art Car
4.6.2010
Jednou z částí tvorby designu nového vozu Art Car bylo sbírání fotografií závodních vozů, jejich návrhů či vzrušujících barev symbolizujících rychlost. Výsledkem jsou zářivé odstíny, kterým Koons dodal schopnost emotivně zprostředkovat zážitek z výkonnosti, pohybu a sálající energie.
„Závodní automobily jsou jako život. Jsou plné síly a energie,“ vysvětluje Koons svůj záměr. „Můžete těmto vlastnostem jít naproti a nechat se jejich energií okouzlit. Pod kapotou má toto auto značný výkon a já jsem se svým výtvorem snažil tuto sílu expresivně vyjádřit.“
Koons při návrhu svého vozu strávil mnoho měsíců v Mnichově se závodním týmem BMW, kde ladil i nejmenší detaily, aby bylo spojení potřebné aerodynamiky a estetiky v dokonalé harmonii. Pro svůj návrh využíval trojrozměrných počítačových modelů (CAD), které mu umožnily, aby svoji představu sledoval ze všech možných úhlů.
Pod dohledem Jeffa Koonse jeho návrh realizovala společnost Schmid Design z Bavorska. Používaly se moderní a lehké materiály s odolností potřebnou pro nasazení ve vytrvalostních závodech. Nesmírně náročná byla také samotná výroba, na niž byl vyčleněn časový prostor pouhých dvou měsíců. Jednotlivé barevné pásy se z trojrozměrného návrhu přepočítaly na dvourozměrné vinylové pláty, následně rozdělené tak, aby je bylo možné aplikovat na karoserii a další díly vozu.
Závod 24 hodin Le Mans
Již v dubnu zveřejnilo BMW Motorsport jezdecké složení pro 24 hodin Le Mans. V novém voze Art Car číslo 79 pojede Andy Priaulx (GB), Dirk Müller (D) a Dirk Werner (D). Jörg Müller (D), Augusto Farfus (BR) a Uwe Alzen (D) pojedou tento závod s vozem BMW číslo 78. Závodní BMW M3 GT2 vychází ze sportovního BMW M3, jehož motor V8 4.0 disponuje výkonem 500 k, upravený je podvozek, brzdy dostaly závodní specifikaci a na řadu přišlo také intenzivní použití lehkých kompozitních materiálů. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 3,4 s a své kvality dokázal vítězstvím v závodě 24 hodin Nürburgringu.
Oslava 35. výročí série vozů Art Car
Od roku 1975 se do tvorby vozu BMW, který by reprezentoval jejich dobu, zapojili umělci z celého světa. V letošním roce se tato kolekce, jež slaví 35. výročí, rozroste již o 17. vůz. Jeho tvůrcem je Jeff Koons.
V pořadí již 17. „pohyblivá socha“ navazuje na první dílo Alexandera Caldera, Franka Stelly, Roye Lichtensteina, Andyho Warhola, Roberta Rauschenberga, A. R. Pencka, Davida Hockneye, Jennyho Holzera a Olafura Eliassona. Automobily Art Car svojí specifickou formou ukazují unikátní spojení designu, technologie a kreativity, které je prezentováno v hlavních světových muzeích po celém světě.
Za vznikem série vozů Art Car stojí francouzský závodník a aukční licitátor Hervé Poulain, jehož napadlo nechat si design závodního automobilu navrhnout umělcem. Této iniciativy se chopil Alexander Calder, který svoji představu ztvárnil na karoserii BMW 3.0 CSL. První automobil spojující svět umění a motoristického sportu se vrhl v roce 1975 do 24 hodin Le Mans. Doslova nadšené přijetí tohoto vozu bylo inspirací i pro další umělce a pro skutečný zrod série vozů BMW Art Car.
Mezi roky 2006 a 2009 absolvovaly vozy BMW Art Car rozsáhlé světové turné, během nějž navštívily muzea v Malajsii, Singapuru, na Filipínách, v Koreji, Austrálii, Indii, Tchaj-wanu, Číně, Rusku, Japonsku, Africe, Spojených státech amerických a Mexiku.
Chronologický seznam vozů BMW Art Car
1. | Alexander Calder (USA) | 1975 | BMW 3.0 CSL |
2. | Frank Stella (USA) | 1976 | BMW 3.0 CSL |
3. | Roy Lichtenstein (USA) | 1977 | BMW 320I Gr. 5 |
4. | Andy Warhol (USA) | 1979 | BMW M1 Gr. 4 |
5. | Ernst Fuchs (A) | 1982 | BMW 635 CSi |
6. | Robert Rauschenberg (USA) | 1986 | BMW 635 CSi |
7. | Michael Jagamara Nelson (AUS) | 1989 | BMW M3 Gr. A |
8. | Ken Done (AUS) | 1989 | BMW M3 Gr. A |
9. | Matazo Kayama (J) | 1990 | BMW 535i |
10. | César Manrique (E) | 1990 | BMW 730i |
11. | A.R. Penck (D) | 1991 | BMW Z1 |
12. | Esther Mahlangu (ZA) | 1991 | BMW 525i |
13. | Sandro Chia (I) | 1992 | BMW 3-Ser.Racing Touring Car |
14. | David Hockney (GB) | 1995 | BMW 850CSi |
15. | Jenny Holzer (USA) | 1999 | BMW V12 LMR |
16. | Olafur Eliasson (DEN) | 2007 | BMW H2R |
17. | Jeff Koons (USA) | 2010 | BMW M3 GT2 |
4.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout