Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW i3 Concept a BMW i8 Concept - nová podoba mobility

Součástí poslání značky BMW i je vývoj vizionářských vozidel s podnětným designem a nově vnímanou prémiovostí, která je v tomto případě dána odpovědným přístupem k mobilitě. Značka BMW i, patřící do BMW Group, má velmi obsáhlé zaměření, jež přináší zcela nové impulsy do řešení potřeb individuální dopravy.

BMW i představuje světu dvojici nových vozidel. Jedním z nich je BMW i3 Concept, který bude prvním sériově vyráběným elektrickým BMW. Zaměřuje se především na město, do kterého přináší specifickou formu prémiovosti, kvality, ale také dalších vlastností typických pro BMW. Druhým vozem je pokrokový, propracovaný a futuristický sportovní BMW i8 Concept. Jedná se o plug-in hybridní automobil, spojující spalovací motor a elektromotor a nabízející jedinečné spojení jízdní dynamiky s extrémně nízkou spotřebou a produkcí emisí.


BMW i3 Concept

Hnací elektromotor je zkonstruován primárně pro použití v městském prostředí. Disponuje výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 250 Nm. Pro elektromotor je obvyklé, že maxima točivého momentu dosahuje v nulových otáčkách, což je rozdíl oproti spalovacím motorům, kde točivý moment roste s otáčkami. Tato vlastnost je základem pro značnou agilitu a podmanivé zrychlení BMW i3 Concept. Automobil je schopen z klidu na 60 km/h akcelerovat pod než 4 sekundy a na 100 km/h za méně než osm sekund.
Další předností je dostupnost točivého momentu v širokém rozpětí otáček, což zaručuje plynulou jízdu. Jednostupňová převodovka zajišťuje optimální přenos točivého momentu k hnaným zadním kolům. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Elektromotor je možné pomocí akcelerátoru použít také pro brzdění. Jakmile řidič povolí plynový pedál, elektromotor se přepne do režimu generátoru a kinetickou energii automobilu začne přeměňovat na elektrickou, která se uchovává v akumulátoru. Rekuperace kinetické energie má citelný brzdný účinek, který může přibližně v 75 % situací zcela nahradit použití klasické brzdové soustavy.
Automobil lze ve většině běžných jízdních situací ovládat pouze jedním pedálem, který slouží pro akceleraci i brzdění. Ovládání vozu ještě více zpříjemní funkce setrvačné jízdy, jež nastane, když řidič nastaví plynový pedál do polohy mezi akcelerací a rekuperací. V tom okamžiku dojde k odpojení motoru od hnacího řetězce a automobil se pohybuje setrvačností díky své vlastní kinetické energii.


BMW i8 Concept

Ve voze BMW i8 Concept se doplňují přednosti dvou různých druhů pohonu. Jedná se o plug-in hybrid spojující pohon pomocí elektromotoru a spalovacího motoru. Kola přední nápravy pohání modifikovaný motor z BMW i3 Concept, zatímco zadním kolům dává sílu přeplňovaný zážehový tříválec s výkonem 164 kW (220 k) a točivým momentem 300 Nm. Společně jsou oba motory schopné dosáhnout rychlosti 250 km/h. Stejně jako elektromotor, tak spalovací motor o objemu 1,5 litru vznikl ve vývojových laboratořích BMW Group a jedná se o nejmodernější jednotku svého druhu. Spojení akcelerace z klidu na 100 km/h za méně než 5 s a kombinovaná spotřeba pod tři litry – to jsou hodnoty, které jsou současnými vozy se spalovacími motory společně nedosažitelné. V závislosti na podmínkách nabití a typu trasy je dokonce možné, aby spotřeba byla ještě nižší.
Hybridní koncepce pohonu umožňuje, aby BMW i8 Concept jelo pouze na elektrický motor. Energie z akumulátorů umístěných uprostřed vozu ve středovém tunelu umožňuje, aby automobil na čistě elektrický pohon ujel přibližně 35 km. Ze standardní elektrické zástrčky lze akumulátory dobít během dvou hodin.



JL, 19.10.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar