Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW Z4 sDrive35is - radost bez hranic

S proporcemi klasického roadsteru a nezaměnitelně sportovním charakterem se roadster BMW Z4 zařadil na vrchol svého segmentu. Tento charismatický sportovní automobil nyní přichází s provedením BMW Z4 sDrive35is.

Spontánní projev, mimořádná pružnost a v daném segmentu nedostižná spotřeba paliva – tak lze popsat nejnovější dvojitě přeplňovaný řadový šestiválec. Optimalizované proudění nasávaného vzduchu i výfukových plynů, stejně tak jako zvětšený plnicí tlak turbodmychadel zvyšují dynamiku, aniž by vzrostla spotřeba.
Spojení přeplňování BMW Twin Turbo a vysokotlakého přímého vstřikování High Precision Injection přineslo zvýšení výkonu, kterého by jinak bylo možné dosáhnout pouze zvýšením počtu válců a objemu motoru. Systém přeplňování Twin Turbo se vyznačuje použitím dvojice turbodmychadel, z nichž je každé poháněno trojicí válců. Tímto řešením se dosáhlo extrémně rychlých reakcí. Systém přeplňování byl optimalizován, takže nyní pracuje v celém spektru otáček a zatížení se zvýšeným plnicím tlakem. Právě díky přeplňování hodnota točivého momentu 450 Nm neklesá v širokém rozpětí otáček od 1400 do 4500/min. Nejvyššího výkonu 250 kW/340 k dosahuje motor v 5800/min.
Kromě pružnosti se motor vyznačuje funkcí Overboost, umožňující krátkodobé zvýšení točivého momentu o 50 Nm, tedy na 500 Nm. I s přispěním této funkce je BMW Z4 sDrive35is schopné zrychlit z klidu na 100 km/h během 4,8 s. Asi nepřekvapí, že nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Zatímco nárůst v jízdní dynamice je patrný okamžitě, kombinovaná spotřeba paliva (9,0 l/100 km) zůstává na hodnotách modelu BMW Z4 sDrive35i se sportovní automatickou převodovkou. Spojení těchto, v principu protichůdných vlastností, bylo dosaženo především zásluhou vysokotlakého přímého vstřikování High Precision Injection. Pracovní tlak 20 MPa dokáže využít piezo-elektrické vstřikovače, umístěné centrálně ve spalovacích prostorech v těsné blízkosti zapalovacích svíček.
Přizpůsobivost vysokotlakého přímého vstřikování dokáže maximálně využít také systém přeplňování s dvojicí relativně malých turbodmychadel ze speciální oceli, jež odolává teplotám více než 1000 ºC.
Kromě zesílení bloku motoru je použito také optimalizované výfukové potrubí. Změny se dotkly samotného tvaru tlumičů výfuku, ale také aktivních klapek v systému.
Předností dvouspojkové sedmistupňové samočinné převodovky je schopnost řazení bez přerušení toku výkonu ke kolům, a tím nejen mimořádná rychlost řazení, ale také prvotřídní komfort. Zejména v manuálním režimu řazení nebo v módech SPORT a SPORT+ systému Dynamic Drive Control dochází k mimořádně dynamické změně rychlostních stupňů a současně ke změně okamžiků řazení. Jedním ze speciálních řadicích programů je funkce Launch Control pro extrémně rychlý závodní start.
Součástí sériové výbavy je sportovní M paket, jehož součástí je aerodynamický M paket a adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Do aerodynamického M paketu patří optické změny nárazníků, zlepšující aerodynamickou účinnost jako celku a současně podtrhují jeho sportovní charakter. Opomenout nelze ani specifická 18“ kola s pětipaprskovým designem, a odlišnými rozměry pro přední a zadní nápravu.
Součástí adaptivního M podvozku je snížení světlé výšky o 10 mm, které přináší rychlé reakce na náhlé pohyby volantu. Dvouplášťové plynové tlumiče se vyznačují možností nastavení tuhosti nejen pro stlačení, ale také pro roztažení. Výkonná elektronika podvozku umožňuje každý z tlumičů nastavovat odděleně prostřednictvím speciálního ventilu umístěného vně jeho pláště. Extrémně rychlá činnost adaptivního M podvozku umožňuje např. přizpůsobovat tuhost zadní nápravy na základě informací o nerovnostech pod předními koly.
Nejvýkonnější provedení BMW Z4 sDrive35is se od standardních modelů se sportovním M paketem odlišuje např. stříbrnými horizontálními příčkami v krajních otvorech pro nasávaný vzduch v předním nárazníku, svislými lamelami typických ledvin ve stříbrně-hliníkové barvě. Liší se také pojetí zadního nárazníku se stylizovaným difuzorem, jehož spodní část je lakována v barvě karoserie.
Uvnitř se M paket vyznačuje specifickým volantem, M podložkou pro levou nohu a sportovními sedadly. Nezaměnitelným detailem pro nejvýkonnější provedení je šedé podbarvení přístrojů s nápisem „sDrive35is“ v otáčkoměru. Sportovní atmosféru dokresluje černé čalounění stropu z programu BMW Individual, prahové lišty s logem M nebo hliníkové dekorační lišty přístrojové desky se vzorem karbonových vláken.
BMW Z4 sDrive35is je nabízeno se šesti laky karoserie. Novinkou je speciální červená barva Melbourne Rot. Bez ohledu na zvolený odstín laku karoserie přijíždí roadster BMW Z4 sDrive35is s vnějšími zrcátky v matně hliníkovém dekoru, který je společně s nápisy sDrive35is na bocích za předními koly dalším optickým odlišením nejvýkonnějšího provedení tohoto klasického roadsteru.
Nejsilnější provedení roadsteru BMW Z4 se představí na detroitském autosalonu NAIAS 2010 a začne se prodávat na jaře. Současně s ním bude zahájen také prodej sportovního M paketu, dostupný pro všechna ostatní provedení roadsteru BMW Z4.


JL, 17.12.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar