BMW X6 - terénní kupé z Mnichova (I)
Unikátní koncept karoserie typu kupé s jízdní dynamikou spojuje v sobě v nové BMW X6, které je dalším zástupcem automobilového segmentu Sports Activity Coupé. Jestli je první zůstává prostorem pro diskusi, neboť zhruba před rokem se objevil podobný Ssangyong Actyon.
Zatímco na kvalitních silnicích se vyznačuje mimořádným dynamickým potenciálem, s přehledem se dokáže pohybovat na nezpevněném povrchu a v terénu. Specifický koncept doplňují pokrokové technologie – inteligentní pohon všech kol xDrive, doplněný integrovaným řízením podvozku a aktivním zadním diferenciálem DPC. Výkonným zážehovým a vznětovým motorům dominuje přeplňovaný zážehový osmiválec s výkonem 407 k.
V designu je patrná kombinace elegance velkých kupé BMW a robustního vzezření modelů X, podtržená ochrannou černou spodní části nárazníků, prahů a blatníků. Charakteristická je nejen příď s typickými ledvinkami, ale především spojení zvýrazněných blatníků, nízkých bočních oken a klesající linie střechy. Proporce odpovídají klasickému kupé, přestože maskují praktickou čtveřici bočních dveří a velký vnitřní prostor.
Žebrování ledvinek je u výkonnějších modelů xDrive50i a xDrive35d v titanové barvě, u ostatních v černé. Automobil opticky rozšiřují do stran umístěné vstupy chladicího vzduchu k brzdám. Typickým rysem designu je zvýšená střední část lakovaného nárazníku, která evokuje terénní vozy a automobil opticky snižuje. Nízká klesající záď je zakončena decentní odtrhovou hranou, typickou zejména pro kupé.
Design interiéru se vyznačuje mnoha prvky typickými pro kupé. Sedadla jsou však umístěna výše, jako u řady X, přední, elektricky nastavitelná, mají integrované aktivní opěrky hlavy. Specifickou vlastností je dvojice samostatných výrazně tvarovaných sedadel v zádi, oddělených vysokou konzolí.
Zavazadlový prostor má objem 570 litrů a lze jej sklopením zadních sedadel zvětšit na 1450 l. Zadní výklopná stěna může mít elektrické ovládání, v tom případě lze nastavit výšku otevírání a předejít tak možnému poškození při otevření v nižších prostorách.
Design přístrojové desky s dominantní horizontální linií plynule navazuje na výplně dveří. Jemně zakomponovaná schránka před spolujezdcem postrádá zámek – zamyká se totiž samočinně při uzamknutí vozu.
Nejvyšší verzi 50x pohání nový osmiválec 4.4 s dvojitým přeplňováním Twin Turbo a vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection. Použití dvojice turbodmychadel, z nichž každé přeplňuje jednu řadu válců, má výhody v rychlých reakcích motoru na povely plynového pedálu a eliminaci turboefektu. Celohliníkový motor má navíc unikátní konfiguraci. Turbodmychadla jsou umístěna mezi řadami válců, což přineslo zkrácení jak sání, tak výfuku. Toto řešení je dalším přínosem ve zrychlení reakcí přeplňovaného motoru, současně s tím dochází ke snížení tlaků v sacím i výfukovém traktu.
Druhý model 35i disponuje zážehovým přeplňovaným šestiválcem 3.0 litru s přímým vysokotlakým vstřikováním, zatímco vznětový xDrive35d je vybaven třílitrovým turbodieselem s technologií stupňovitého přeplňování Variable Twin Turbo. Celohliníkový motor se vyznačuje hmotností pouhých 194 kg, což je úspora přibližně 50 kg ve srovnání se stejně výkonným osmiválcem.
Nejúspornější variantou je třílitrový šestiválcový turbodiesel 30d s třetí generací přímého vstřikování common rail a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Díky velké nádrži činí dojezd 1035 kilometrů.
Benzinové motory
Vznětové motory
Rozměry: 4877 x 1983 x 1690 mm
Rozvor: 2993 mm
Rozchod kol: 1644/1706 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 25,1º|25,5º
Přechodový úhel: 19,1º
Světlá výška: 212 mm
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.)-l/100 km
Stejně jako ostatní modelové řady je rovněž X6 vybaveno technologiemi BMW EfficientDynamics snižujících spotřebu paliva. Jednou z nich je systém regenerace kinetické energie, zajišťující dobíjení akumulátoru v okamžicích, kdy není motor v zátahu. Tím je elektrická síť napájena ne energií obsaženou v palivu, ale přeměněnou kinetickou energií, která by zůstala nevyužita. Spotřebu paliva snižuje rovněž odpojitelný kompresor klimatizace a další příslušenství. Energii odebírá pouze v případě, že je jeho činnost skutečně zapotřebí.
Cestující chrání velmi tuhá struktura karoserie. Promyšlené kombinace různých materiálů a různých struktur bylo dosaženo velmi tuhé karoserie, která je zárukou vysoké míry bezpečnosti a zajišťuje mimořádnou agilitu a výborné jízdní vlastnosti.
Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové airbagy, stabilizační systém DSC s programem omezujícím riziko převrácení, dvoustupňová brzdová světla se rozsvítí podle intenzity zpomalení nebo bi-xenonové světlomety s typickými světelnými kroužky pro funkci denních světel. Na přání se dodávají adaptivní světlomety doplněné funkcí odbočovacích světel, stejně tak jako systém automatických dálkových světlometů. V nabídce je připraven Head-Up displej promítající důležité údaje na čelní sklo či adaptivní tempomat ACC.
Praktický je rovněž rozšířený parkovací asistent PDC s couvací kamerou zobrazující prostor za vozem na centrálním displeji systému iDrive. Klimatický komfort zvyšuje na přání dodávaná čtyřzónová klimatizace nebo rozměrné střešní skleněné okno.
BMW X5 již dokázalo, že ani v tomto segmentu není třeba dělat příliš mnoho kompromisů v oblastech agility a jízdních vlastností. BMW X3 tento postoj potvrdilo sportovnějším chováním a doplnilo mimořádný úspěch modelů X. BMW X6 tento pár vhodně doplňuje a posunuje možnosti daného segmentu ještě dál. Díky tomu se toto nové Sport Activity Coupé zcela odlišuje od jakéhokoliv jiného automobilu na trhu.
Pokračování zítra
JL, 18.12.2007
V designu je patrná kombinace elegance velkých kupé BMW a robustního vzezření modelů X, podtržená ochrannou černou spodní části nárazníků, prahů a blatníků. Charakteristická je nejen příď s typickými ledvinkami, ale především spojení zvýrazněných blatníků, nízkých bočních oken a klesající linie střechy. Proporce odpovídají klasickému kupé, přestože maskují praktickou čtveřici bočních dveří a velký vnitřní prostor.
Žebrování ledvinek je u výkonnějších modelů xDrive50i a xDrive35d v titanové barvě, u ostatních v černé. Automobil opticky rozšiřují do stran umístěné vstupy chladicího vzduchu k brzdám. Typickým rysem designu je zvýšená střední část lakovaného nárazníku, která evokuje terénní vozy a automobil opticky snižuje. Nízká klesající záď je zakončena decentní odtrhovou hranou, typickou zejména pro kupé.
Design interiéru se vyznačuje mnoha prvky typickými pro kupé. Sedadla jsou však umístěna výše, jako u řady X, přední, elektricky nastavitelná, mají integrované aktivní opěrky hlavy. Specifickou vlastností je dvojice samostatných výrazně tvarovaných sedadel v zádi, oddělených vysokou konzolí.
Zavazadlový prostor má objem 570 litrů a lze jej sklopením zadních sedadel zvětšit na 1450 l. Zadní výklopná stěna může mít elektrické ovládání, v tom případě lze nastavit výšku otevírání a předejít tak možnému poškození při otevření v nižších prostorách.
Design přístrojové desky s dominantní horizontální linií plynule navazuje na výplně dveří. Jemně zakomponovaná schránka před spolujezdcem postrádá zámek – zamyká se totiž samočinně při uzamknutí vozu.
Nejvyšší verzi 50x pohání nový osmiválec 4.4 s dvojitým přeplňováním Twin Turbo a vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection. Použití dvojice turbodmychadel, z nichž každé přeplňuje jednu řadu válců, má výhody v rychlých reakcích motoru na povely plynového pedálu a eliminaci turboefektu. Celohliníkový motor má navíc unikátní konfiguraci. Turbodmychadla jsou umístěna mezi řadami válců, což přineslo zkrácení jak sání, tak výfuku. Toto řešení je dalším přínosem ve zrychlení reakcí přeplňovaného motoru, současně s tím dochází ke snížení tlaků v sacím i výfukovém traktu.
Druhý model 35i disponuje zážehovým přeplňovaným šestiválcem 3.0 litru s přímým vysokotlakým vstřikováním, zatímco vznětový xDrive35d je vybaven třílitrovým turbodieselem s technologií stupňovitého přeplňování Variable Twin Turbo. Celohliníkový motor se vyznačuje hmotností pouhých 194 kg, což je úspora přibližně 50 kg ve srovnání se stejně výkonným osmiválcem.
Nejúspornější variantou je třílitrový šestiválcový turbodiesel 30d s třetí generací přímého vstřikování common rail a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Díky velké nádrži činí dojezd 1035 kilometrů.
Benzinové motory
Typ | 50ix | 35i |
Objem | 4395 | 2979 |
Výkon | 300(407)/5500-6400 | 225(306)/5800-6250 |
Toč.moment | 600/1750-4500 | 400/1300-5000 |
Rychlost | 250 | 240 |
Zrychlení | 5,4 | 6,7 |
Spotřeba | 7,6/9,5/12,5 | 14,9/8,6/10,9 |
Vznětové motory
Typ | 35d | 30d |
Objem | 2993 | 2993 |
Výkon | 210(286)/4400 | 173(235)/4000 |
Toč.moment | 580/1750-2250 | 520/2000-2750 |
Rychlost | 236 | 210 |
Zrychlení | 6,9 | 8,0 |
Spotřeba | 10,4/7,0/8,2 | 10,5/7,1/8,3 |
Rozměry: 4877 x 1983 x 1690 mm
Rozvor: 2993 mm
Rozchod kol: 1644/1706 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 25,1º|25,5º
Přechodový úhel: 19,1º
Světlá výška: 212 mm
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.)-l/100 km
Stejně jako ostatní modelové řady je rovněž X6 vybaveno technologiemi BMW EfficientDynamics snižujících spotřebu paliva. Jednou z nich je systém regenerace kinetické energie, zajišťující dobíjení akumulátoru v okamžicích, kdy není motor v zátahu. Tím je elektrická síť napájena ne energií obsaženou v palivu, ale přeměněnou kinetickou energií, která by zůstala nevyužita. Spotřebu paliva snižuje rovněž odpojitelný kompresor klimatizace a další příslušenství. Energii odebírá pouze v případě, že je jeho činnost skutečně zapotřebí.
Cestující chrání velmi tuhá struktura karoserie. Promyšlené kombinace různých materiálů a různých struktur bylo dosaženo velmi tuhé karoserie, která je zárukou vysoké míry bezpečnosti a zajišťuje mimořádnou agilitu a výborné jízdní vlastnosti.
Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové airbagy, stabilizační systém DSC s programem omezujícím riziko převrácení, dvoustupňová brzdová světla se rozsvítí podle intenzity zpomalení nebo bi-xenonové světlomety s typickými světelnými kroužky pro funkci denních světel. Na přání se dodávají adaptivní světlomety doplněné funkcí odbočovacích světel, stejně tak jako systém automatických dálkových světlometů. V nabídce je připraven Head-Up displej promítající důležité údaje na čelní sklo či adaptivní tempomat ACC.
Praktický je rovněž rozšířený parkovací asistent PDC s couvací kamerou zobrazující prostor za vozem na centrálním displeji systému iDrive. Klimatický komfort zvyšuje na přání dodávaná čtyřzónová klimatizace nebo rozměrné střešní skleněné okno.
BMW X5 již dokázalo, že ani v tomto segmentu není třeba dělat příliš mnoho kompromisů v oblastech agility a jízdních vlastností. BMW X3 tento postoj potvrdilo sportovnějším chováním a doplnilo mimořádný úspěch modelů X. BMW X6 tento pár vhodně doplňuje a posunuje možnosti daného segmentu ještě dál. Díky tomu se toto nové Sport Activity Coupé zcela odlišuje od jakéhokoliv jiného automobilu na trhu.
Pokračování zítra
JL, 18.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout