BMW X5 - větší a výkonnější
Po dlouhých osmi letech přišla před časem na trh teprve druhá generace luxusního modelu X5. V Mnichově si uvědomili, že s takovým vozem se jen málokdo vydá mimo asfaltové cesty a tomu také podřídili celkovou modernizaci.
Druhý generace úspěšného SAV (Sport Activity Vehicle), jak BMW výstižně nazývá své SUV,, jehož se prodalo přes 580 000 kusů založil vlastně zcela nový segment. Designové úpravy ještě více zvýraznily charakter „x-pětky“, vpředu je agresivnější, záď je nyní vyváženější díky minimálnímu přechodu mezi pátými dveřmi a nárazníky. Boky s vytaženými blatníky zůstaly takřka beze změny.
Novinka, i přes svojí velikost, přináší mimořádnou ovladatelnost, dynamiku a umožňuje rychlé projíždění zatáček. Dalšího zvýšení jízdní dynamiky se dosáhlo použitím vylepšeného pohonu všech kol xDrive s elektronickou lamelovou spojkou, novými funkcemi stabilizačního systému DSC a na přání dodávaným konceptem Adaptive Drive, omezující naklánění karosérie a disponující tlumiči s proměnnou charakteristikou.
I přes větší vnější rozměry (délka + 189 mm, šířka + 63 mm, výška + 9 mm, rozchod vpředu/vzadu +68/+74 mm, rozvor + 113 mm) byly zachovány typické proporce vozu, přičemž hmotnost se změnila jen minimálně. Z větších rozměrů vytěžil interiér vyznačující se prostorností a praktičností, ukryté v elegantní karosérii. Největší novinkou nové generace je na přání dodávaná třetí řada sedadel nabízející prostor pro osoby vysoké do 170 cm. Třetí i druhá řada se nechá jednoduchým způsobem sklopit do podlahy, čímž se zvětšuje objem zavazadlového prostoru ze 620 na 1750 litrů.
Samozřejmostí je bohatá nabídka standardní a příplatkové výbavy, jež obsahuje řadu položek pro daný segment dosti unikátní. Jde např. o displej Head-Up, aktivní řízení nebo vícekanálový audiosystém. Novinkou je modifikovaný koncept systému sdruženého ovládání iDrive, který má nyní osm volitelně programovaných tlačítek přímé volby a nový displej. Místo klasického voliče samočinné převodovky použili inženýři joystick, který zvyšuje bezpečnost i komfort. Po každém pohybu se vrátí do původní polohy a před vypnutím motoru není nutné zasunout režim P, který se autoamaticky zapne po vypnutí motoru.
Spojení samonosné karosérie, nezávislého zavěšení kol, stálého pohonu všech kol, větší světlé výšky a jízdní dynamiky zůstává charakteristickým rysem X5.
Pod kapotou se objevují nové výkonné motory se šesti nebo osmi válci, přičemž základním je řadový šestiválec 3.0i/272 k, jehož protipólem je vidlicový osmiválec 4.8 s výkonem 355 k. S ním dokáže dvoutunový vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 s a jet až 240 km/h.
Modely X5 začínají v České republice na částce 1 542 500 Kč.
Zážehové motory
Vznětový šestiválec 3.0 d
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin) – l/100 km
JL, 22.5.2007
Novinka, i přes svojí velikost, přináší mimořádnou ovladatelnost, dynamiku a umožňuje rychlé projíždění zatáček. Dalšího zvýšení jízdní dynamiky se dosáhlo použitím vylepšeného pohonu všech kol xDrive s elektronickou lamelovou spojkou, novými funkcemi stabilizačního systému DSC a na přání dodávaným konceptem Adaptive Drive, omezující naklánění karosérie a disponující tlumiči s proměnnou charakteristikou.
I přes větší vnější rozměry (délka + 189 mm, šířka + 63 mm, výška + 9 mm, rozchod vpředu/vzadu +68/+74 mm, rozvor + 113 mm) byly zachovány typické proporce vozu, přičemž hmotnost se změnila jen minimálně. Z větších rozměrů vytěžil interiér vyznačující se prostorností a praktičností, ukryté v elegantní karosérii. Největší novinkou nové generace je na přání dodávaná třetí řada sedadel nabízející prostor pro osoby vysoké do 170 cm. Třetí i druhá řada se nechá jednoduchým způsobem sklopit do podlahy, čímž se zvětšuje objem zavazadlového prostoru ze 620 na 1750 litrů.
Samozřejmostí je bohatá nabídka standardní a příplatkové výbavy, jež obsahuje řadu položek pro daný segment dosti unikátní. Jde např. o displej Head-Up, aktivní řízení nebo vícekanálový audiosystém. Novinkou je modifikovaný koncept systému sdruženého ovládání iDrive, který má nyní osm volitelně programovaných tlačítek přímé volby a nový displej. Místo klasického voliče samočinné převodovky použili inženýři joystick, který zvyšuje bezpečnost i komfort. Po každém pohybu se vrátí do původní polohy a před vypnutím motoru není nutné zasunout režim P, který se autoamaticky zapne po vypnutí motoru.
Spojení samonosné karosérie, nezávislého zavěšení kol, stálého pohonu všech kol, větší světlé výšky a jízdní dynamiky zůstává charakteristickým rysem X5.
Pod kapotou se objevují nové výkonné motory se šesti nebo osmi válci, přičemž základním je řadový šestiválec 3.0i/272 k, jehož protipólem je vidlicový osmiválec 4.8 s výkonem 355 k. S ním dokáže dvoutunový vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 s a jet až 240 km/h.
Modely X5 začínají v České republice na částce 1 542 500 Kč.
Zážehové motory
Typ | 3.0i | 4.4i | 4.8 |
Počet válců | 6 | 8 | 8 |
Objem | 2979 | 4398 | 4799 |
Výkon | 170(231)/5900 | 235(320)/6100 | 265(355)/6200 |
Toč.mom. | 300/3500 | 440/3700 | 500/3500 |
Rychlost | 210 | 210 | 246 |
Zrychlení | 8,3 | 7,0 | 6,1 |
Spotřeba | 17,8/9,7/12,7 | 18,2/10,2/13,1 | 18,7/10,5/13,5 |
Vznětový šestiválec 3.0 d
Objem | 2993 |
Výkon | 160(218(/4000 |
Toč.mom. | 500/2000-2750 |
Rychlost | 210 |
Zrychlení | 8,3 |
Spotřeba | 11,4/7,0/8,6 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin) – l/100 km
JL, 22.5.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout