Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW X5 ještě dokonalejší

Zdokonalení nového BMW X5 se týkají jak obměněné palety motorů, tak nové osmistupňové samočinné převodovky, které zvyšují dynamiku a současně snižují spotřebu paliva až o 10 procent. Specifické změny exteriéru zvýrazňují eleganci i sportovní charakter.

Dynamickou eleganci způsobuje kombinace dlouhého rozvoru a krátkých převisů karoserie. Robustnost a sílu vyjadřují zvýrazněné blatníky s plastovými lemy. Trojrozměrná kapota motoru, velké ledviny masky chladiče a dvojice kulatých světlometů, dodávají více osobitosti. Přehlédnout nelze ani zvětšené otvory pro přívod vzduchu ve spodní části nárazníku.
Charakteristickým rysem je umístění mlhovek, posunutých výše a blíže středu vozu. Osobitější výraz je dán novými světelnými kroužky tvořenými diodami LED s funkci potkávacích a denních světel. Zadní skupinové svítilny ve tvaru L se nesou v typickém stylu BMW, po rozsvícení v nich homogenním světlem září dvojice silných proužků.
Pro interiér je typická mimořádná prostornost a variabilita spojená s moderním a promyšleným designem. Prémiový charakter dotvářejí komfortní sedadla se specifickým barevným provedením. Specifickou atmosféru za volantem vytváří kombinace vyšší pozice sedadel s přístrojovou deskou, jejíž středový panel je natočen směrem k řidiči.
Součástí výbavy je nejnovější generace systému iDrive s integrovaným displejem 6,5“, jehož součástí je mj. programovatelných tlačítek přímé volby, pod něž si lze uložit například oblíbenou frekvenci rádia, telefonní číslo apod.
Komfort na zadních sedadlech je dán značnou prostorností pro hlavu i nohy. Prostor pro zavazadla nabízí objem 620 litrů, jejž lze zvětšit až na 1750 l. Zadní stěna je horizontálně rozdělená, její horní část se vyklápí vzhůru, zatímco spodní dolů. Na přání může být vůz vybaven třetí řadou sedadel, která jsou samostatná a můžeme je nezávisle sklápět do podlahy zavazadlového prostoru.
Ani v případě BMW X5 nechybí aplikace přístupu BMW EfficientDynamics. Standardní výbavou je např. systém regenerace kinetické energie, parametricky řízené příslušenství motoru (vodní a olejové čerpadlo, elektrický posilovač řízení), stejně tak jako odpojitelný kompresor klimatizace.
Osmiválcový model xDrive50i přináší ve srovnání se svým předchůdcem díky technologii BMW TwinPower Turbo zvýšení výkonu o 39 kW. Unikátní motor V8 s 4.4 má dvojici turbodmychadel umístěnou mezi řadami válců a vyznačuje se největším výkonem 300 kW/407 k, točivý moment 600 N.m vrcholí mezi 1750 a 4500/min. Naproti tomu v BMW X5 xDrive35i pracuje první zážehový řadový šestiválec s přeplňováním BMW TwinPower Turbo, přímým vstřikováním a variabilním ventilovým rozvodem VALVETRONIC. Systém přeplňování tvoří dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll, spojující výfukové svody od každé z trojic válců až přímo u turbíny. Fascinující rychlost reakcí, stejně tak jako ochotu k vytáčení zajišťuje přepracovaný systém Valvetronic, který umožňuje měnit nejen časování obou vačkových hřídelí, ale také zdvih sacích ventilů.
Také dvojice turbodieselů představuje novou generaci motorů s celohliníkovou konstrukcí, nejmodernější edicí přímého vstřikování Common Rail s piezo-elektrickými vstřikovači a pokrokovým systémem přeplňování.
Velmi podmanivé jsou parametry především u xDrive40d s přeplňováním BMW TwinPower Turbo. Již v 1000/min nabízí 450 N.m a více než 90 procent síly je připraveno mezi 3500 a 5000/min. Přeplňování BMW TwinPower Turbo v tomto šestiválci spojuje malé a velké turbodmychadlo, které se spínají postupně.


Zážehové motory
TypxDrive 50ixDrive 35i
Objem43952979
Počet válců86
Výkon300 (407)/5500-6400225(306)/5800
Toč.moment600/1750-4500400/1200-5000
Zrychlení5,56,8
Rychlost250235
Spotřeba12,510,1



Vznětové motory
TypXdrive 40dxDrive 30d
Počet válců66
Objem29932993
Výkon225(306)/4400180(245)/4000
Toč.moment600/1500-2500540/1750-3000
Zrychlení6,67,6
Rychlost236222
Spotřeba7,57,4



Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, zrychlení 0-100 km/h (s), rychlost – km/h, spotřeba kombin. – l/100 km



Stálý pohon všech kol využívá elektronicky ovládanou lamelovou spojku, která neustále mění rozdělení síly motoru mezi nápravy podle aktuální trakce jednotlivých kol. Ve standardních podmínkách pohon všech kol xDrive rozděluje sílu motoru v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Na rozdíl od jiných systémů xDrive nečeká až na samotný prokluz některého z kol.
Dokonalou souhru pohonu všech kol xDrive a stabilizačního systému DSC zajišťuje centrální řídicí jednotka podvozku ICM, která může spolupracovat i s na přání dodávaným aktivním řízením. Možnost variabilního rozdělování síly motoru mezi nápravy významně snižuje nutnost zásahu systému DSC, takže zásahy do brzdové soustavy a omezení výkonu motoru přicházejí později.
Součástí DSC je ABS, protiprokluzový systém ASC, funkce stabilizace přívěsu, brzdový asistent DBC a funkce optimalizace brzdění v zatáčkách CBC. Nechybí však ani asistent pro sjíždění příkrých svahů HDC nebo elektronický závěr diferenciálů ADB. Zmínit je třeba také tzv. sušení brzd při jízdě v dešti, asistent rozjezdu, funkci kompenzující vadnutí brzd nebo standardně dodávaný tempomat s brzdnou funkcí. Systém DSC nabízí režim DTC, který posunem zásahu řidiči poskytuje větší kontrolu nad vozem i při sportovní jízdě.
Přední náprava je tvořena dvojitými příčnými rameny, zatímco vzadu je použito víceprvkové zavěšení. Na přání může být dodáno vzduchové odpružením zadní nápravy, jež nezávisle na zatížení udržuje stálou světlou výšku.
Systém Adaptive Drive BMW X5 je tvořen spojením adaptivních stabilizátorů a aktivních elektronicky řízených tlumičů. Neustále monitoruje rychlost jízdy, úhel natočení volantu, podélné a příčné zrychlení, pohyby karoserie i jednotlivých kol, stejně tak jako světlou výšku. Tím optimalizuje tuhost stabilizátorů i nastavení elektromagnetických ventilů v tlumičích, omezuje naklánění karoserie a nastavuje ideální tlumení pro každou jízdní situaci.
Model BMW X5 xDrive50i je vybaven novými brzdami lehké konstrukce s hliníkovými plovoucími třmeny. Přední kotouče mají v tomto voze průměr 385 mm a je standardně vybaven 19“ koly, pro ostatní modely jsou standardně připravena 18“ kola. Na přání lze objednat kola s působivými designy o průměru 19 a 20 palců.
Zmínit je třeba také funkci varující na nechtěné opuštění jízdního pruhu, jež pracuje od 70 km/h. Systém používá kameru umístěnou v modulu vnitřního zpětného zrcátka. Vyhodnocením obrazu určí daný jízdní pruh a na vybočení z něj řidiče upozorňuje vibracemi ve volantu. Systém pracuje ve dne a po rozsvícení světel i v noci.
V součinnosti s tímto systémem a navigací Professional je k dispozici funkce signalizující aktuální rychlostní limit v daném místě. Systém čte značky rychlostních omezení včetně doplňkových tabulek a společně s údaji navigačního systému rozhoduje o aktuálním rychlostním omezení.
Další technickou inovací je funkce Side View, která kamerami v předních blatnících ukazuje prostor šikmo před vozem. V rámci programu BMW ConnectedDrive je vůz vybaven mj. také Head-Up displejem, asistentem dálkových světel nebo adaptivními světlomety včetně odbočovací funkce, variabilního rozdělení světla a automatického nastavování dosvitu. Nechybí parkovací asistent, couvací kamery, Surround View monitorující bezprostřední okolí vozu.
V bohaté základní výbavě nechybí automatická klimatizace, audiosystém s přehrávačem CD, dešťový a světelný senzor, multifunkční volant, vstup AUX IN, ale ani elektrické výškové nastavování sedadla řidiče a sklonu jeho opěradla.
Nové BMW X5 je nejnovější interpretací úspěšného konceptu automobilu SAV (Sports Activity Vehicle), který BMW uvedlo na trh v roce 1999.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar