BMW X5 M a X6 M - nový rozměr (II)
U sportovního automobilu je nejdůležitější jeho motor. V případě BMW X5 M a BMW X6 M zážehový osmiválec 4.4 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Twin Scroll o výkonu 408 kW/555 k při 6000/min, což z něj činí nejvýkonnější jednotku v sériovém BMW.
Ještě úchvatnější je točivý moment – 680 N.m takřka v celém svém rozsahu – mezi 1500 a 5750/min. Nový motor M TwinPower Turbo je prvním vidlicovým motorem na světě se společnými svody pro obě řady válců a dvojicí dvoukomorových turbodmychadel Twin Scroll. Dalšími specifickými rysy jsou např. speciální písty, vačky i systém chlazení. Pro zajištění účinného chlazení zmizela z prostoru mezi válci nádrž chladicí kapaliny, čímž se zmenšil objem chladicí soustavy a snížila hmotnost motoru.
Novinkou je druhý mezichladič, snižující teplotu stlačeného nasávaného vzduchu, vybavený dalším elektrickým čerpadlem. Toto řešení zvyšuje výkonnost při dynamické jízdě, protože snižuje teplotu nasávaného stlačeného vzduchu. Dalším ze specifickým rysů systému přeplňování je umístění turbodmychadel včetně katalyzátorů mezi řadami válců svírajícími úhel 90 stupňů. Předností jsou krátká vedení sacího a výfukového traktu. Každé ze dvou dvoukomorových turbodmychadel se vyznačuje plnicím tlakem 1,5 baru. Turbodmychadla tvoří s dvojicí svých výfukových svodů kompaktní celek, který je zárukou rychlých reakcí motoru i trvale vysoké úrovně točivého momentu.
Nový motor M TwinPower Turbo podává nejlepší výkony nejen v oblastech síly a výkonnosti, ale také spotřeby paliva. Na úspornosti se podílí přímé vstřikování paliva High Precision Injection s piezoelektrickými vstřikovači, které jsou umístěné mezi ventily v těsné blízkosti zapalovací svíčky a pracují s tlaky 20 Mpa. Přímo do válců vstřikované palivo účinně zchlazuje spalovací prostor, takže může být použit větší kompresní poměr než u konvenčních přeplňovaných motorů. To zvyšuje stupeň účinnosti, jinými slovy se zvyšuje výkon a snižuje spotřeba paliva.
Další technologií, která má vliv na snižování spotřeby paliva, je dvojité proměnné časování Double-VANOS. Díky němu poskytuje nový motor zcela bezpříkladnou sílu již od nejnižších otáček.
Oba modely jsou vybaveny souborem technologií BMW EfficientDynamics. Například systém regenerace kinetické energie pomocí alternátoru vyrábí elektrickou elektřinu pro zásobování palubní sítě vozu jen při jízdě bez plynu nebo při brzdění. ovinkou je elektrické palivové čerpadlo, které při jízdách s malým zatížením dokáže uspořit až 50 % energie. V případě, že dojde k vypnutí klimatizace, automobil samočinně mechanicky odpojí její kompresor, což snižuje energetické ztráty.
Standardní výbavou je systém aktivních stabilizátorů omezujících naklánění karoserie. Účinnost je zvýšena díky novému čerpadlu s dodatečným přetlakovým ventilem, pracující v závislosti na aktuální potřebě celého systému. Např. při jízdě přímým směrem, kdy není činnost systému vyžadována, klesá jeho spotřeba energie až o 70 %.
Oba vozy spotřebují v kombinovaném cyklu 13,9 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 ve výši 325 g/km.
Poprvé se v BMW M objevuje šestistupňová samočinná převodovka s rychlým a jemným řazením. Pro zajištění rychlých časů řazení používají modely v manuálním režimu cílené odpojování válců pro krátkodobé snížení točivého momentu motoru, a tím možnost bleskové změny rychlostního stupně. Nová samočinná převodovka M Sport je vybavena dvojicí tlumicích systémů, minimalizující prokluz spojky v hydrodynamickém měniči. V manuálním režimu se ovládá buď elektronickým voličem mezi sedadly nebo páčkami na volantu. Manuální řazení je možné nejen ve speciálních režimech S a M Mode, ale i při běžné jízdě v režimu D.
Specialitou je sportovní režim M Mode. V něm je řazení nejen velmi rychlé, ale současně na vůli řidiče. Převodovka dokonce neřadí na vyšší rychlostní stupně ani při dosažení omezovače otáček. Pouze v režimu M Mode může řidič aktivovat režim závodního startu Launch Control.
Srdcem systému BMW xDrive je citlivě a rychle ovládaná vícelamelová spojka, která podle požadavků a situace aktivně mění poměr distribuce točivého momentu motoru. S aktivním rozdělováním síly motoru mezi přední a zadní nápravou xDrive tvoří dokonalý pár systém Dynamic Performance Control (DPC), který dokáže rozdělovat točivý moment motoru mezi pravým a levým zadním kolem.
Spojení systémů BMW xDrive a Dynamic Performace Control je zárukou mimořádné stability při jízdě na kluzkém povrchu. Jakmile automobil detekuje první náznaky přetáčivosti, systém xDrive přenese více síly na přední kola a Dynamic Performace Control dodá více výkonu vnitřnímu kolu. Společně dojde ke zcela přirozenému „zneutralizování“ chování automobilu, aniž by bylo nutné aktivovat stabilizační systém DSC. Při nedotáčivosti se vše děje obráceně. Omezí se síla přenášená na přední kola, která jsou díky tomu schopná účinněji zatáčet, a Dynamic Performace Control dopraví více výkonu za vnější zadní kolo. Automobil tak ochotněji vjede do zatáčky a je v ní mnohem rychlejší.
Rozdíl mezi točivými momenty dodávanými jednotlivým zadním kolům může být až 1800 Nm. Účinek systému Dynamic Performance Control DPC se projevuje méně častými zásahy stabilizačního systému DSC. Díky tomu se přenáší na silnici více výkonu motoru. Stabilizační systém zasahuje až při dosažení skutečných fyzikálních limitů a jinak automobil nijak neomezuje.
Systém DPC má stabilizační účinek i v situacích, kdy řidič sejme nohu z plynového pedálu. Zadní diferenciál, doplněný o dvojici planetových soukolí ovládaných lamelovými, elektronicky řízenými spojkami, totiž pracuje i v těchto případech a mění distribuci momentů mezi koly.
Stiskem tlačítka DSC lze zvolit speciální režim M Dynamic Mode (MDM), který přináší pozdější zásah stabilizačního systému a současně přenos většího přídělu točivého momentu k zadním kolům prostřednictvím pohonu všech kol xDrive. Výsledkem režimu MDM je nejvyšší možná rychlost průjezdu zatáčkou, jež se blíží skutečným fyzikálním limitům.
Kromě samotné stabilizační funkce má systém DSC ještě několik dalších úkolů pro zvýšení bezpečnosti i dynamiky jízdy. Jedná se např. o ABS, protiprokluzový systém ASC, systém stabilizace přívěsu, režim pro kontrolované sjíždění příkrých svahů HDC (Hill Descent Control), brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control), rozdělování brzdné síly při zpomalování v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control), stejně tak jako tempomat s brzdnou funkcí.
Jednou z činností stabilizačního systému DSC je rovněž elektronická závěrka diferenciálů ADB-X, která pomocí brzdové soustavy zastaví protáčející se kolo, a tím přenese točivý moment motoru na kola s větší adhezí. Samozřejmostí je také schopnost eliminovat počátek vadnutí brzd způsobený vysokými teplotami. V těchto případech DSC zvýší tlak v brzdové soustavě.
Podvozek je tvořen přední nápravou s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou Integral-IV. Speciálně pro M modely byla upravena elastokinematika jednotlivých součástí. Pevnější je např. uložení příčných ramen přední nápravy, stejně jako spojovací tyče řízení vpředu. Zadní náprava se vyznačuje masivnějším spojením pomocného rámu s karoserií. Oba modely jsou standardně vybaveny systémem samočinného udržování stálé světlé výšky na zadní nápravě, novým řízením Servotronic i systémem Adaptive Drive tvořeným aktivními tlumiči EDC a aktivními stabilizátory.
Světlá výška podvozku byla snížena o 10 mm. Systém odpružení a tlumení je masivněji připevněn ke karoserii, čímž došlo ke zvýšení tuhosti pružin. Systém Adaptive Drive neustále monitoruje rychlost jízdy, úhel natočení volantu, podélné a příčné zrychlení, svislé zrychlení karoserie i jednotlivých kol, stejně jako světlou výšku. Na základě těchto informací Adaptive Drive mění činnost motoru ovládajícího aktivní stabilizátory a současně ovládá elektromagnetické ventily v adaptivních tlumičích. Podvozek se tak neustále přizpůsobuje aktuální jízdní situaci.
Rychlý a spolehlivý přenos informací mezi jednotlivými prvky systému Adaptive Drive má na starosti vysokorychlostní datová sběrnice FlexRay. BMW je prvním automobilovým výrobcem, který ji použil v sériovém automobilu. Po stisku tlačítka EDC a režimu Sport dojde ke změně režimu nejen u posilovače řízení Sevotronic a nastavení tlumičů, ale zvýší śe také tuhost stabilizátorů.
Ústrojí pohonu a podvozek jsou intenzivně propojeny centrální řídicí jednotkou ICM (Integrated Chassis Management). Tento extrémně rychlý a účinný elektronický řídicí systém zajišťuje v každém okamžiku nejlepší možnou stabilitu.
To platí i pro rychle se měnící podmínky, jako je náhlá změna povrchu silnice, nečekané pohyby volantem nebo okamžitá potřeba maximální akcelerace či naopak zpomalení. Systém ICM daným požadavkům řidiče a podmínkám modely BMW X5 M a BMW X6 M přizpůsobuje prostřednictvím souhry systémů xDrive, Dynamic Performance Control, Servotronic, Adaptive Drive a dalších s nebývalou přesností.
Novinkou je druhý mezichladič, snižující teplotu stlačeného nasávaného vzduchu, vybavený dalším elektrickým čerpadlem. Toto řešení zvyšuje výkonnost při dynamické jízdě, protože snižuje teplotu nasávaného stlačeného vzduchu. Dalším ze specifickým rysů systému přeplňování je umístění turbodmychadel včetně katalyzátorů mezi řadami válců svírajícími úhel 90 stupňů. Předností jsou krátká vedení sacího a výfukového traktu. Každé ze dvou dvoukomorových turbodmychadel se vyznačuje plnicím tlakem 1,5 baru. Turbodmychadla tvoří s dvojicí svých výfukových svodů kompaktní celek, který je zárukou rychlých reakcí motoru i trvale vysoké úrovně točivého momentu.
Nový motor M TwinPower Turbo podává nejlepší výkony nejen v oblastech síly a výkonnosti, ale také spotřeby paliva. Na úspornosti se podílí přímé vstřikování paliva High Precision Injection s piezoelektrickými vstřikovači, které jsou umístěné mezi ventily v těsné blízkosti zapalovací svíčky a pracují s tlaky 20 Mpa. Přímo do válců vstřikované palivo účinně zchlazuje spalovací prostor, takže může být použit větší kompresní poměr než u konvenčních přeplňovaných motorů. To zvyšuje stupeň účinnosti, jinými slovy se zvyšuje výkon a snižuje spotřeba paliva.
Další technologií, která má vliv na snižování spotřeby paliva, je dvojité proměnné časování Double-VANOS. Díky němu poskytuje nový motor zcela bezpříkladnou sílu již od nejnižších otáček.
Oba modely jsou vybaveny souborem technologií BMW EfficientDynamics. Například systém regenerace kinetické energie pomocí alternátoru vyrábí elektrickou elektřinu pro zásobování palubní sítě vozu jen při jízdě bez plynu nebo při brzdění. ovinkou je elektrické palivové čerpadlo, které při jízdách s malým zatížením dokáže uspořit až 50 % energie. V případě, že dojde k vypnutí klimatizace, automobil samočinně mechanicky odpojí její kompresor, což snižuje energetické ztráty.
Standardní výbavou je systém aktivních stabilizátorů omezujících naklánění karoserie. Účinnost je zvýšena díky novému čerpadlu s dodatečným přetlakovým ventilem, pracující v závislosti na aktuální potřebě celého systému. Např. při jízdě přímým směrem, kdy není činnost systému vyžadována, klesá jeho spotřeba energie až o 70 %.
Oba vozy spotřebují v kombinovaném cyklu 13,9 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 ve výši 325 g/km.
Poprvé se v BMW M objevuje šestistupňová samočinná převodovka s rychlým a jemným řazením. Pro zajištění rychlých časů řazení používají modely v manuálním režimu cílené odpojování válců pro krátkodobé snížení točivého momentu motoru, a tím možnost bleskové změny rychlostního stupně. Nová samočinná převodovka M Sport je vybavena dvojicí tlumicích systémů, minimalizující prokluz spojky v hydrodynamickém měniči. V manuálním režimu se ovládá buď elektronickým voličem mezi sedadly nebo páčkami na volantu. Manuální řazení je možné nejen ve speciálních režimech S a M Mode, ale i při běžné jízdě v režimu D.
Specialitou je sportovní režim M Mode. V něm je řazení nejen velmi rychlé, ale současně na vůli řidiče. Převodovka dokonce neřadí na vyšší rychlostní stupně ani při dosažení omezovače otáček. Pouze v režimu M Mode může řidič aktivovat režim závodního startu Launch Control.
Srdcem systému BMW xDrive je citlivě a rychle ovládaná vícelamelová spojka, která podle požadavků a situace aktivně mění poměr distribuce točivého momentu motoru. S aktivním rozdělováním síly motoru mezi přední a zadní nápravou xDrive tvoří dokonalý pár systém Dynamic Performance Control (DPC), který dokáže rozdělovat točivý moment motoru mezi pravým a levým zadním kolem.
Spojení systémů BMW xDrive a Dynamic Performace Control je zárukou mimořádné stability při jízdě na kluzkém povrchu. Jakmile automobil detekuje první náznaky přetáčivosti, systém xDrive přenese více síly na přední kola a Dynamic Performace Control dodá více výkonu vnitřnímu kolu. Společně dojde ke zcela přirozenému „zneutralizování“ chování automobilu, aniž by bylo nutné aktivovat stabilizační systém DSC. Při nedotáčivosti se vše děje obráceně. Omezí se síla přenášená na přední kola, která jsou díky tomu schopná účinněji zatáčet, a Dynamic Performace Control dopraví více výkonu za vnější zadní kolo. Automobil tak ochotněji vjede do zatáčky a je v ní mnohem rychlejší.
Rozdíl mezi točivými momenty dodávanými jednotlivým zadním kolům může být až 1800 Nm. Účinek systému Dynamic Performance Control DPC se projevuje méně častými zásahy stabilizačního systému DSC. Díky tomu se přenáší na silnici více výkonu motoru. Stabilizační systém zasahuje až při dosažení skutečných fyzikálních limitů a jinak automobil nijak neomezuje.
Systém DPC má stabilizační účinek i v situacích, kdy řidič sejme nohu z plynového pedálu. Zadní diferenciál, doplněný o dvojici planetových soukolí ovládaných lamelovými, elektronicky řízenými spojkami, totiž pracuje i v těchto případech a mění distribuci momentů mezi koly.
Stiskem tlačítka DSC lze zvolit speciální režim M Dynamic Mode (MDM), který přináší pozdější zásah stabilizačního systému a současně přenos většího přídělu točivého momentu k zadním kolům prostřednictvím pohonu všech kol xDrive. Výsledkem režimu MDM je nejvyšší možná rychlost průjezdu zatáčkou, jež se blíží skutečným fyzikálním limitům.
Kromě samotné stabilizační funkce má systém DSC ještě několik dalších úkolů pro zvýšení bezpečnosti i dynamiky jízdy. Jedná se např. o ABS, protiprokluzový systém ASC, systém stabilizace přívěsu, režim pro kontrolované sjíždění příkrých svahů HDC (Hill Descent Control), brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control), rozdělování brzdné síly při zpomalování v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control), stejně tak jako tempomat s brzdnou funkcí.
Jednou z činností stabilizačního systému DSC je rovněž elektronická závěrka diferenciálů ADB-X, která pomocí brzdové soustavy zastaví protáčející se kolo, a tím přenese točivý moment motoru na kola s větší adhezí. Samozřejmostí je také schopnost eliminovat počátek vadnutí brzd způsobený vysokými teplotami. V těchto případech DSC zvýší tlak v brzdové soustavě.
Podvozek je tvořen přední nápravou s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou Integral-IV. Speciálně pro M modely byla upravena elastokinematika jednotlivých součástí. Pevnější je např. uložení příčných ramen přední nápravy, stejně jako spojovací tyče řízení vpředu. Zadní náprava se vyznačuje masivnějším spojením pomocného rámu s karoserií. Oba modely jsou standardně vybaveny systémem samočinného udržování stálé světlé výšky na zadní nápravě, novým řízením Servotronic i systémem Adaptive Drive tvořeným aktivními tlumiči EDC a aktivními stabilizátory.
Světlá výška podvozku byla snížena o 10 mm. Systém odpružení a tlumení je masivněji připevněn ke karoserii, čímž došlo ke zvýšení tuhosti pružin. Systém Adaptive Drive neustále monitoruje rychlost jízdy, úhel natočení volantu, podélné a příčné zrychlení, svislé zrychlení karoserie i jednotlivých kol, stejně jako světlou výšku. Na základě těchto informací Adaptive Drive mění činnost motoru ovládajícího aktivní stabilizátory a současně ovládá elektromagnetické ventily v adaptivních tlumičích. Podvozek se tak neustále přizpůsobuje aktuální jízdní situaci.
Rychlý a spolehlivý přenos informací mezi jednotlivými prvky systému Adaptive Drive má na starosti vysokorychlostní datová sběrnice FlexRay. BMW je prvním automobilovým výrobcem, který ji použil v sériovém automobilu. Po stisku tlačítka EDC a režimu Sport dojde ke změně režimu nejen u posilovače řízení Sevotronic a nastavení tlumičů, ale zvýší śe také tuhost stabilizátorů.
Ústrojí pohonu a podvozek jsou intenzivně propojeny centrální řídicí jednotkou ICM (Integrated Chassis Management). Tento extrémně rychlý a účinný elektronický řídicí systém zajišťuje v každém okamžiku nejlepší možnou stabilitu.
To platí i pro rychle se měnící podmínky, jako je náhlá změna povrchu silnice, nečekané pohyby volantem nebo okamžitá potřeba maximální akcelerace či naopak zpomalení. Systém ICM daným požadavkům řidiče a podmínkám modely BMW X5 M a BMW X6 M přizpůsobuje prostřednictvím souhry systémů xDrive, Dynamic Performance Control, Servotronic, Adaptive Drive a dalších s nebývalou přesností.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout