BMW X5 M a X6 M - nový rozměr (I)
Když se v označení vozů BMW objeví M, znamená to jediné – sportovní jízdní projev a radost z jízdy. Co se ale stane, když se v názvu automobilu BMW objeví kombinace písmene M a X? Jízdní zážitky dostávají nový rozměr.
U sportovního automobilu je nejdůležitější jeho motor. V případě BMW X5 M a BMW X6 M zážehový osmiválec 4.4 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Twin Scroll o výkonu 408 kW/555 k při 6000/min, což z něj činí nejvýkonnější jednotku v sériovém BMW. Ještě úchvatnější je točivý moment – 680 N.m takřka v celém svém rozsahu – mezi 1500 a 5750/min. Nový motor M TwinPower Turbo je prvním vidlicovým motorem na světě se společnými svody pro obě řady válců a dvojicí dvoukomorových turbodmychadel Twin Scroll.
Automobily BMW jsou pověstné tím, že jejich podvozek je rychlejší než výkonný motor. Vozy jsou vybaveny dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou a samozřejmostí je inteligentní pohon všech kol xDrive, automaticky rozdělující sílu mezi předními a zadními koly. Řízenou distribuci mezi oběma zadními koly má na starosti systém Dynamic Performance Control.
Kromě pohonu všech kol nechybí ani odpružení Adaptive Drive, jež kombinuje stabilizátory s proměnnou tuhostí a adaptivní tlumiče EDC. Opomenout nelze ani variabilní posilovač řízení Servotronic, schopný zprostředkovat intenzivní zpětnou vazbu.
Výjimečný celek doplňuje sportovní šestistupňová samočinná převodovka se sekvenčním řazením páčkami na volantu. Řidiči ostatních modelů z produkce BMW M GmbH si oblíbili systém M Drive, umožňující široké nastavení různých režimů automobilu. Z komfortního vozu se může na povel jediného tlačítka během okamžiku stát nekompromisní sportovní vůz. Řidič si může pod tlačítko M Drive uložit vlastní nastavení charakteristiky motoru, převodovky, řízení, odpružení, stabilizačního systému DSC a také režimu zobrazení na přání dodávaného Head-Up displeje.
Exkluzivita je zřejmá na první pohled. Oba vozy mají shodnou přední část, která vychází z modelu BMW X6. Dominantním rysem jsou otvory pro příchod vzduchu k chladičům. Zapuštěné ochranné mřížky dodávají přední části originální tříprostorový výraz. Individualistickým rysem jsou rovněž emotivně pojaté otvory na bocích za předními koly, stejně tak jako 20“ kola s originálním designem. Ve srovnání se standardními modely X5 a X6 se nová provedení M vyznačují v barvě karoserie lakovanými prahy a spodními částmi nárazníků. Nezaměnitelně sportovní charakter je patrný také při pohledu zezadu. Oba modely mají zadní nárazník lakovaný v barvě vozu, což automobil opticky snižuje. Současně mají oba vozy po jeho stranách ve spodní části svislé otvory pro odvod vzduchu.
V BMW X5 M se spojují technologie používané v závodních vozech se vzrušujícím vozem segmentu Sports Activity Vehicle. BMW X6 M je oproti tomu respekt budící kombinací tohoto přístupu s fascinující dynamikou klasického Sports Activity Coupé.
Mimořádný brzdný výkon a takřka nulové tendence k vadnutí jsou garantovány výkonnou brzdovou soustavou, která je vpředu tvořena čtyřpístkovými pevnými třmeny a jednopístkovými třmeny vzadu. Samozřejmostí jsou vnitřně ventilované odlehčené brzdové kotouče. Přední kotouče mají průměr 395 mm a zadní 385 mm. Jejich specifickým rysem je hliníkový střed, pevně snýtovaný se samotným třecím kotoučem vyrobeným z šedé litiny. Toto řešení snižuje hmotnost a současně zajišťuje účinný odvod tepla.
Všechny bezpečnostní zádržné systémy jsou řízeny centrální bezpečnostní řídicí jednotkou, která monitoruje směr a intenzitu nárazu a následně komplexně optimalizuje souhru bezpečnostních systémů. V případě rozpoznání nevyhnutelného převrácení vozu dojde k aktivaci předpínačů pásů a hlavových airbagů chránících cestující vpředu i vzadu. Samotnému převrácení vozu se snaží předejít speciální program stabilizačního systému DSC, který tyto tendence dokáže odhalit.
Vozy jsou standardně vybaveny bi-xenonovými světlomety zajišťujícími nejen účinné osvětlení vozovky při jízdě v noci, ale prostřednictvím typických světelných kroužků disponují také funkcí denního svícení.
Ve speciálním M menu systému iDrive může řidič zvolit vlastní nastavení motoru a převodovky, stejně tak jako systémů DSC a EDC. Tato konfigurace, jež je individuální volbou každého řidiče, je automaticky uložena do paměti a lze ji nezávisle na aktuálním nastavení vozu vyvolat tlačítkem M Drive na volantu. Toto rychlé a funkční řešení přijde vhod třeba v okamžiku, kdy se při komfortní jízdě před vozem objeví série zatáček. Během zlomku sekundy si řidič může po stisku tlačítka M Drive naplno užít opravdovou radost z jízdy.
Modely BMW X5 M a BMW X6 M mohou být vybaveny rozsáhlými funkcemi z programu BMW ConnectedDrive. Kromě dopravních informací a přístupu do telefonického centra je významnou funkcí tohoto programu tísňové volání s automatickou detekcí pozice vozu. V případě nehody systém automaticky zavolá do centra tísňového volání a kromě polohy odešle také informace o rychlosti a případně směru nárazu, podle nichž záchranný tým může odhadnout zranění posádky a účinněji se připravit na zásah.
(pokračování zítra)
JL, 20.5.2009
Automobily BMW jsou pověstné tím, že jejich podvozek je rychlejší než výkonný motor. Vozy jsou vybaveny dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou a samozřejmostí je inteligentní pohon všech kol xDrive, automaticky rozdělující sílu mezi předními a zadními koly. Řízenou distribuci mezi oběma zadními koly má na starosti systém Dynamic Performance Control.
Kromě pohonu všech kol nechybí ani odpružení Adaptive Drive, jež kombinuje stabilizátory s proměnnou tuhostí a adaptivní tlumiče EDC. Opomenout nelze ani variabilní posilovač řízení Servotronic, schopný zprostředkovat intenzivní zpětnou vazbu.
Výjimečný celek doplňuje sportovní šestistupňová samočinná převodovka se sekvenčním řazením páčkami na volantu. Řidiči ostatních modelů z produkce BMW M GmbH si oblíbili systém M Drive, umožňující široké nastavení různých režimů automobilu. Z komfortního vozu se může na povel jediného tlačítka během okamžiku stát nekompromisní sportovní vůz. Řidič si může pod tlačítko M Drive uložit vlastní nastavení charakteristiky motoru, převodovky, řízení, odpružení, stabilizačního systému DSC a také režimu zobrazení na přání dodávaného Head-Up displeje.
Exkluzivita je zřejmá na první pohled. Oba vozy mají shodnou přední část, která vychází z modelu BMW X6. Dominantním rysem jsou otvory pro příchod vzduchu k chladičům. Zapuštěné ochranné mřížky dodávají přední části originální tříprostorový výraz. Individualistickým rysem jsou rovněž emotivně pojaté otvory na bocích za předními koly, stejně tak jako 20“ kola s originálním designem. Ve srovnání se standardními modely X5 a X6 se nová provedení M vyznačují v barvě karoserie lakovanými prahy a spodními částmi nárazníků. Nezaměnitelně sportovní charakter je patrný také při pohledu zezadu. Oba modely mají zadní nárazník lakovaný v barvě vozu, což automobil opticky snižuje. Současně mají oba vozy po jeho stranách ve spodní části svislé otvory pro odvod vzduchu.
V BMW X5 M se spojují technologie používané v závodních vozech se vzrušujícím vozem segmentu Sports Activity Vehicle. BMW X6 M je oproti tomu respekt budící kombinací tohoto přístupu s fascinující dynamikou klasického Sports Activity Coupé.
Mimořádný brzdný výkon a takřka nulové tendence k vadnutí jsou garantovány výkonnou brzdovou soustavou, která je vpředu tvořena čtyřpístkovými pevnými třmeny a jednopístkovými třmeny vzadu. Samozřejmostí jsou vnitřně ventilované odlehčené brzdové kotouče. Přední kotouče mají průměr 395 mm a zadní 385 mm. Jejich specifickým rysem je hliníkový střed, pevně snýtovaný se samotným třecím kotoučem vyrobeným z šedé litiny. Toto řešení snižuje hmotnost a současně zajišťuje účinný odvod tepla.
Všechny bezpečnostní zádržné systémy jsou řízeny centrální bezpečnostní řídicí jednotkou, která monitoruje směr a intenzitu nárazu a následně komplexně optimalizuje souhru bezpečnostních systémů. V případě rozpoznání nevyhnutelného převrácení vozu dojde k aktivaci předpínačů pásů a hlavových airbagů chránících cestující vpředu i vzadu. Samotnému převrácení vozu se snaží předejít speciální program stabilizačního systému DSC, který tyto tendence dokáže odhalit.
Vozy jsou standardně vybaveny bi-xenonovými světlomety zajišťujícími nejen účinné osvětlení vozovky při jízdě v noci, ale prostřednictvím typických světelných kroužků disponují také funkcí denního svícení.
Ve speciálním M menu systému iDrive může řidič zvolit vlastní nastavení motoru a převodovky, stejně tak jako systémů DSC a EDC. Tato konfigurace, jež je individuální volbou každého řidiče, je automaticky uložena do paměti a lze ji nezávisle na aktuálním nastavení vozu vyvolat tlačítkem M Drive na volantu. Toto rychlé a funkční řešení přijde vhod třeba v okamžiku, kdy se při komfortní jízdě před vozem objeví série zatáček. Během zlomku sekundy si řidič může po stisku tlačítka M Drive naplno užít opravdovou radost z jízdy.
Modely BMW X5 M a BMW X6 M mohou být vybaveny rozsáhlými funkcemi z programu BMW ConnectedDrive. Kromě dopravních informací a přístupu do telefonického centra je významnou funkcí tohoto programu tísňové volání s automatickou detekcí pozice vozu. V případě nehody systém automaticky zavolá do centra tísňového volání a kromě polohy odešle také informace o rychlosti a případně směru nárazu, podle nichž záchranný tým může odhadnout zranění posádky a účinněji se připravit na zásah.
(pokračování zítra)
JL, 20.5.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout