BMW X1 - prémiový kompakt
Spojením moderních technologií včetně inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive a variabilního interiéru dokáže BMW X1 splnit všechny nároky kladené na přizpůsobivost a současně nezaměnitelné jízdní zážitky.
S délkou 4,45 metru je pětidveřová novinka rozpoznatelná jako zástupce modelové řady X. Přestože je menší než ostatní X, jeho hranaté lemy blatníků s plastovými ochrannými lemy, větší světlost či vzpřímená maska chladiče propůjčují vozu robustní výraz. Dlouhý rozvor se skloněným zadním oknem dodávají výrazně sportovní a dynamický charakter.
Charakteristickým rysem jsou vysoko umístěné mlhovky, vytažené co nejvíce do stran vozu, čímž opticky zvětšují šířku. Pod nízkým a širokým otvorem pro chladící vzduch je stříbrný prvek symbolizující ochranu spodku vozu.
Na přání je připraveno speciální provedení X Line dodávající více osobitosti a stylu. Jde o prvky v náraznících lakované v barvě vozu, zvýrazněné boční prahy či horizontální stříbrnou linku rozdělující spodní nasávací otvor v předním nárazníku.
Přístrojová deska je rozdělena horizontální linií, která plynule přechází do dveří. Hlavní displej systému iDrive, dodávaný společně s navigačními systémy je nově navržen a harmonicky začleněn do přístrojové desky.
Pro BMW X je typická zvýšená pozice sedadel, tvar středové konzole opticky odděluje prostor pro řidiče a spolujezdce. Zatímco ovladače klimatizace jsou mírně natočené k řidiči, spodní část přístrojové desky přechází plynule vzhůru kolem přístrojů umístěných za volantem.
Specialitou je možnost zvolit paket Cool Elegance Design se sportovními sedadly v béžové kůži se švy v kombinaci černé a žluté nitě. Interiér je doplněn dekoračními lištami z lesklého světlého dřeva
Vnitřní prostor může být upraven pro aktuální přepravní potřeby. Široké víko zavazadlového prostoru otevírá celou šířku a současně zajišťuje nízko umístěnou nakládací hranu. Sklon opěradel zadních sedadel může být nezávisle nastaven v několika polohách v rozsahu 31 stupňů. V případě svislé aretace, dojde ke zvětšení prostoru pro zavazadla ze 420 l na 490 l.
Trojice samostatných zadních sedadel (40/20/40) nabízí mnoho způsobů různého uspořádání a po jejich sklopení se zavazadlový prostor zvětší až na 1350 l.
Pohon všech kol xDrive je vybaven novým centrálním prvkem rozdělujícím točivý moment mezi nápravy s zvýšenou účinností. Šestiválec modelu BMW X1 xDrive28i je vybaven aktivně řízeným olejovým čerpadlem.
Nejvýkonnější BMW X1 xDrive28i má pod kapotou zážehový řadový šestiválec 3.0 o výkonu 258 k a točivém momentu 310 Nm. Specifickými vlastnostmi je blok z hliníkových slitin a hořčíku, variabilní zdvih sacích ventilů Valvetronic, dvojice proměnného časování double-VANOS. Výsledkem je nízká i neobyčejná kultura chodu, síla v nízkých otáčkách a ochota k vytáčení.
Vznětový čtyřválec s přeplňováním TwinPower Turbo a čtvrtou generací přímého vstřikování common-rail modelu xDrive23d spojuje sílu s úsporností. Z objemu 2.0 poskytuje celohliníkový motor výkon 150 204 k a točivý moment 400 Nm. Technologie Variable Twin Turbo spojuje dvojici nestejně velkých turbodmychadel v jednom celku. Zatímco v nízkých otáčkách reaguje na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu menší turbodmychadlo, ve vysokých otáčkách dodává potřebný plnící tlak velké turbodmychadlo. Piezo-elektrické vstřikovače pracují s tlaky až 200 MPa.
Ve druhém nejvýkonnějším vznětovém čtyřválci se spojuje turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek se vstřikováním common-rail disponujícím piezo-elektrickými vstřikovači pracujícími s tlakem 180 MPa. Celohliníkový motor xDrive20d dosahuje výkonu 177 k
Modely BMW X1 xDrive28i a BMW X1 xDrive23d jsou standardně vybaveny šestistupňovou samočinnou převodovkou, na přání šestistupňovou manuální (xDrive20d). Spojka v hydrodynamickém měniči se sepne těsně po rozjezdu a řidiči navodí pocit pevného spojení motoru s koly. Řazení o dva a více rychlostních stupňů netrvá déle než řazení o jednu rychlost. Samozřejmostí je funkce Steptronic umožňující manuální sekvenční řazení.
Cílenou distribuci točivého momentu mezi nápravy má elektronicky ovládaná vícelamelová spojka, jejíž činností se maximalizuje trakce v každém okamžiku jízdy. Pohon všech kol je spojen se stabilizačním systémem DSC a řídicí jednotkou motoru. Jakmile se prostřednictvím čidel na každém z kol detekuje sebemenší tendence k prokluzu, dojde ve zlomku sekundy (ve skutečnosti mnohem rychleji, že dokáže zareagovat motor) k přerozdělení distribuce síly motoru mezi přední a zadní nápravu.
Například v zatáčkách systém xDrive preferuje pohon zadních kol, působí obratnějším dojmem a účinně vzdoruje nedotáčivým tendencím. Po opuštění zatáčky se rozdělení točivého momentu vrací do základního nastavení.
Stabilizační systém DSC zasahuje díky mnohem později a případné sklony k nestabilitě vzniklé nestandardní situací řeší prostřednictvím přibrzďování jednotlivých kol, případně snížením výkonu motoru.
Součástí systému DSC je například systém ABS, brzdový asistent DBC, systém optimalizovaného brzdění v zatáčkách CBC, ale také režim DTC, který posunuje zásah stabilizačního systému tak, aby si řidič mohl vychutnat radost z jízdy, případně dovolil větší prokluz například při manévrování ve sněhu.
Systém DSC je vybaven také funkcí sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti, asistentem pro rozjezd do kopce, a kompenzací poklesu brzdného účinku při intenzivním namáhání brzdové soustavy.
Součástí na přání dodávaného sportovního nastavení je k dispozici nová funkce stabilizačního systému nazvaná Performance Control, která je k dispozici pro modely 4x4. Cílem je zajištění stability a dynamiky při sportovních výjezdech ze zatáčky. Pokud systém rozpozná ve výjezdech ze zatáček pod plynem nebo na kluzkém povrchu tendence k nedotáčivosti, dojde prostřednictvím systému DSC k cílenému přibrzdění vnitřního zadního kola.
Modely 4x4 mají vpředu nápravu s oddělenými spodními rameny a integrovanou pružící a tlumící jednotkou. Provedení BMW X1 sDrive20d a BMW X1 sDrive18d s pohonem zadních kol disponují vpředu rovněž dvojicí oddělených spodních ramen, ale se specificky tvarovanými těhlicemi. Vyváženost mezi sportovní obratností a komfortem zajišťuje také zadní pětiprvková náprava.
Hydraulický posilovač řízení zajišťuje v každém okamžiku velmi přesné odezvy na pohyby volantu. Pro všechny modely vybavené pohonem všech kol je na přání v nabídce řízení Servotronic, které mění účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, což dále zlepšuje pocit z řízení.
Za všech podmínek se řidiči mohou spolehnout na výkon účinné brzdové soustavy. Pro každý model je navržena brzdová soustava odpovídající svými rozměry a provedením jeho zaměření.
Karosérie je neobyčejně lehká, ale tuhé konstrukce. Kombinuje oceli s různými stupni pevnosti. Spojení vysoké tuhost a nízké hmotnosti, stejně jako cíleného navržení jednotlivých výztuh karoserie, je zárukou nejvyššího možného bezpečnostního standardu i stabilního chování.
Speciální individuální požadavky každého z majitelů pomohou vyslyšet například na přání dodávaná sportovní sedadla, jejich vyhřívání, automatická klimatizace, paket rozšířeného vnitřního osvětlení nebo rozměrná prosklená panoramatická střecha.
BMW X1 se vyrábí v Lipsku na stejné lince jako třídveřové provedení, Coupé a Cabrio BMW řady 1. Tato moderní továrna, kde se vyrábí také sedan BMW řady 3, se vyznačuje výjimečnou úrovní flexibility, pokrokových výrobních metod, kvality.
Pohonné jednotky pro xDrive
Pohonné jednotky pro sDrive
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l100 km
JL, 8.7.2009
Charakteristickým rysem jsou vysoko umístěné mlhovky, vytažené co nejvíce do stran vozu, čímž opticky zvětšují šířku. Pod nízkým a širokým otvorem pro chladící vzduch je stříbrný prvek symbolizující ochranu spodku vozu.
Na přání je připraveno speciální provedení X Line dodávající více osobitosti a stylu. Jde o prvky v náraznících lakované v barvě vozu, zvýrazněné boční prahy či horizontální stříbrnou linku rozdělující spodní nasávací otvor v předním nárazníku.
Přístrojová deska je rozdělena horizontální linií, která plynule přechází do dveří. Hlavní displej systému iDrive, dodávaný společně s navigačními systémy je nově navržen a harmonicky začleněn do přístrojové desky.
Pro BMW X je typická zvýšená pozice sedadel, tvar středové konzole opticky odděluje prostor pro řidiče a spolujezdce. Zatímco ovladače klimatizace jsou mírně natočené k řidiči, spodní část přístrojové desky přechází plynule vzhůru kolem přístrojů umístěných za volantem.
Specialitou je možnost zvolit paket Cool Elegance Design se sportovními sedadly v béžové kůži se švy v kombinaci černé a žluté nitě. Interiér je doplněn dekoračními lištami z lesklého světlého dřeva
Vnitřní prostor může být upraven pro aktuální přepravní potřeby. Široké víko zavazadlového prostoru otevírá celou šířku a současně zajišťuje nízko umístěnou nakládací hranu. Sklon opěradel zadních sedadel může být nezávisle nastaven v několika polohách v rozsahu 31 stupňů. V případě svislé aretace, dojde ke zvětšení prostoru pro zavazadla ze 420 l na 490 l.
Trojice samostatných zadních sedadel (40/20/40) nabízí mnoho způsobů různého uspořádání a po jejich sklopení se zavazadlový prostor zvětší až na 1350 l.
Pohon všech kol xDrive je vybaven novým centrálním prvkem rozdělujícím točivý moment mezi nápravy s zvýšenou účinností. Šestiválec modelu BMW X1 xDrive28i je vybaven aktivně řízeným olejovým čerpadlem.
Nejvýkonnější BMW X1 xDrive28i má pod kapotou zážehový řadový šestiválec 3.0 o výkonu 258 k a točivém momentu 310 Nm. Specifickými vlastnostmi je blok z hliníkových slitin a hořčíku, variabilní zdvih sacích ventilů Valvetronic, dvojice proměnného časování double-VANOS. Výsledkem je nízká i neobyčejná kultura chodu, síla v nízkých otáčkách a ochota k vytáčení.
Vznětový čtyřválec s přeplňováním TwinPower Turbo a čtvrtou generací přímého vstřikování common-rail modelu xDrive23d spojuje sílu s úsporností. Z objemu 2.0 poskytuje celohliníkový motor výkon 150 204 k a točivý moment 400 Nm. Technologie Variable Twin Turbo spojuje dvojici nestejně velkých turbodmychadel v jednom celku. Zatímco v nízkých otáčkách reaguje na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu menší turbodmychadlo, ve vysokých otáčkách dodává potřebný plnící tlak velké turbodmychadlo. Piezo-elektrické vstřikovače pracují s tlaky až 200 MPa.
Ve druhém nejvýkonnějším vznětovém čtyřválci se spojuje turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek se vstřikováním common-rail disponujícím piezo-elektrickými vstřikovači pracujícími s tlakem 180 MPa. Celohliníkový motor xDrive20d dosahuje výkonu 177 k
Modely BMW X1 xDrive28i a BMW X1 xDrive23d jsou standardně vybaveny šestistupňovou samočinnou převodovkou, na přání šestistupňovou manuální (xDrive20d). Spojka v hydrodynamickém měniči se sepne těsně po rozjezdu a řidiči navodí pocit pevného spojení motoru s koly. Řazení o dva a více rychlostních stupňů netrvá déle než řazení o jednu rychlost. Samozřejmostí je funkce Steptronic umožňující manuální sekvenční řazení.
Cílenou distribuci točivého momentu mezi nápravy má elektronicky ovládaná vícelamelová spojka, jejíž činností se maximalizuje trakce v každém okamžiku jízdy. Pohon všech kol je spojen se stabilizačním systémem DSC a řídicí jednotkou motoru. Jakmile se prostřednictvím čidel na každém z kol detekuje sebemenší tendence k prokluzu, dojde ve zlomku sekundy (ve skutečnosti mnohem rychleji, že dokáže zareagovat motor) k přerozdělení distribuce síly motoru mezi přední a zadní nápravu.
Například v zatáčkách systém xDrive preferuje pohon zadních kol, působí obratnějším dojmem a účinně vzdoruje nedotáčivým tendencím. Po opuštění zatáčky se rozdělení točivého momentu vrací do základního nastavení.
Stabilizační systém DSC zasahuje díky mnohem později a případné sklony k nestabilitě vzniklé nestandardní situací řeší prostřednictvím přibrzďování jednotlivých kol, případně snížením výkonu motoru.
Součástí systému DSC je například systém ABS, brzdový asistent DBC, systém optimalizovaného brzdění v zatáčkách CBC, ale také režim DTC, který posunuje zásah stabilizačního systému tak, aby si řidič mohl vychutnat radost z jízdy, případně dovolil větší prokluz například při manévrování ve sněhu.
Systém DSC je vybaven také funkcí sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti, asistentem pro rozjezd do kopce, a kompenzací poklesu brzdného účinku při intenzivním namáhání brzdové soustavy.
Součástí na přání dodávaného sportovního nastavení je k dispozici nová funkce stabilizačního systému nazvaná Performance Control, která je k dispozici pro modely 4x4. Cílem je zajištění stability a dynamiky při sportovních výjezdech ze zatáčky. Pokud systém rozpozná ve výjezdech ze zatáček pod plynem nebo na kluzkém povrchu tendence k nedotáčivosti, dojde prostřednictvím systému DSC k cílenému přibrzdění vnitřního zadního kola.
Modely 4x4 mají vpředu nápravu s oddělenými spodními rameny a integrovanou pružící a tlumící jednotkou. Provedení BMW X1 sDrive20d a BMW X1 sDrive18d s pohonem zadních kol disponují vpředu rovněž dvojicí oddělených spodních ramen, ale se specificky tvarovanými těhlicemi. Vyváženost mezi sportovní obratností a komfortem zajišťuje také zadní pětiprvková náprava.
Hydraulický posilovač řízení zajišťuje v každém okamžiku velmi přesné odezvy na pohyby volantu. Pro všechny modely vybavené pohonem všech kol je na přání v nabídce řízení Servotronic, které mění účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, což dále zlepšuje pocit z řízení.
Za všech podmínek se řidiči mohou spolehnout na výkon účinné brzdové soustavy. Pro každý model je navržena brzdová soustava odpovídající svými rozměry a provedením jeho zaměření.
Karosérie je neobyčejně lehká, ale tuhé konstrukce. Kombinuje oceli s různými stupni pevnosti. Spojení vysoké tuhost a nízké hmotnosti, stejně jako cíleného navržení jednotlivých výztuh karoserie, je zárukou nejvyššího možného bezpečnostního standardu i stabilního chování.
Speciální individuální požadavky každého z majitelů pomohou vyslyšet například na přání dodávaná sportovní sedadla, jejich vyhřívání, automatická klimatizace, paket rozšířeného vnitřního osvětlení nebo rozměrná prosklená panoramatická střecha.
BMW X1 se vyrábí v Lipsku na stejné lince jako třídveřové provedení, Coupé a Cabrio BMW řady 1. Tato moderní továrna, kde se vyrábí také sedan BMW řady 3, se vyznačuje výjimečnou úrovní flexibility, pokrokových výrobních metod, kvality.
Pohonné jednotky pro xDrive
Typ | 28i | 23d | 20d | 18d |
Počet válců | 6 | 4 | 4 | 4 |
Objem | 2996 | 1995 | 1995 | 1995 |
Výkon | 190(258)/6600 | 150(204)/4400 | 130(177)/4000 | 105(143)/4000 |
Toč.moment | 310/2600 | 400/2000-2250 | 350/1750-3000 | 320/1750-250é |
Rychlost | 205 | 205 | 205 | 195 |
Zrychlení | 6,9 | 7,3 | 8,4 | 10,1 |
Spotřeba | 13,0/7,3/9,4 | 7,8/5,5/6,3 | 7,0/5,1/5,8 | 6,7/5,1/5,7 |
Pohonné jednotky pro sDrive
Typ | 20d | 18d |
Počet válců | 4 | 4 |
Objem | 1995 | 1995 |
Výkon | 130(177)/4000 | 105(143)/4000 |
Toč.moment | 350/1750-3000 | 320/1750-2500 |
Rychlost | 205 | 200 |
Zrychlení | 8,1 | 9,6 |
Spotřeba | 6,4/4,7/5,3 | 6,1/4,7/5,2 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l100 km
JL, 8.7.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout