Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW M5 - výjimečný po všech stránkách (III)

Výkon motoru na zadní kola přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka M DCT s funkcí Drivelogic, vyvinutá speciálně pro M5. V automatickém režimu D a manuálním S se vyznačuje dokonale jemným řazením.

Řidič má k dispozici specifický M volič převodovky, který dovoluje měnit řazení mezi režimy D a S a současně aktivovat zpětný chod. Pro manuální řazení jsou připravené páčky na volantu. Komfort jízdy v malých rychlostech zvyšuje speciální funkce optimalizující činnost převodovky při jízdě v kolonách, kdy k plynulému rozjezdu stačí pouze malý dotek plynového pedálu.
Převodovka nabízí pro automatický i manuální režim trojici řadicích programů. Po startu motoru se aktivuje režim D1, zaměřený na úsporný provoz. Mód D2 je naladěn pro svižné cestování, kdy motor aktivně reaguje na otáčky a zatížení. Pro nejsportovnější jízdní styl je připraveno nastavení D3.
Řidič může nastavit chování převodovky také pro manuální režim řazení. V nastavení S1 dochází k extrémně komfortnímu a plynulému řazení. V režimu S2 je řazení zřetelně rychlejší a ve vysokých otáčkách jej provází škubnutí. Mód S3 je navržen pro maximální dynamiku; zaručuje mimořádně rychlé řazení a kromě jiného také aktivaci funkce závodního startu Launch Control (k její aktivaci je potřeba vypnout stabilizační systém DSC).
Vozy jsou vybaveny speciálně vyvinutým diferenciálem, který dovolí dokonale využít veškerý potenciál pohonu zadních kol. Variabilní závěr diferenciálu dokáže podle potřeby rozdělit sílu mezi zadní kola, a tím zajistit maximum dostupné trakce. Aktivní M diferenciál prošel dalším vývojem, takže elektronicky řízená lamelová spojka, zajišťující proměnný svorný účinek, dokáže eliminovat prokluz již v jeho prvopočátku.
Jeho řídicí jednotka je propojena se stabilizačním systémem DSC prostřednictvím vysokorychlostní sběrnice FlexRay, která zajišťuje extrémně rychlou výměnu dat. Aktivní M diferenciál proto pracuje v dokonalé součinnosti se systémem DSC, takže zaručuje maximum trakce a stability. Diferenciál pracuje s daty DSC i v situacích, kdy je stabilizační systém vypnutý. Pracovní rozsah závěru aktivního M diferenciálu je od 0 do 100 procent.
Kromě dat poskytovaných stabilizačním systémem DSC pracuje Aktivní M diferenciál ještě s dalšími informacemi v podobě především polohy plynového pedálu, rychlosti otáčení jednotlivých kol a úhlu stáčení vozu kolem svislé osy. Systém neustále vyhodnocuje jízdní situaci a podle ní mění aktuální svorný účinek. Přínos trakce je zřejmý nejen ve výjezdech z úzkých zatáček, ale také v dalších situacích při velmi dynamickém stylu jízdy. Přínos Aktivního M diferenciálu je zřetelný např. při rychlých vyhýbacích manévrech na dálnici, ale též v omezení nedotáčivosti během dynamického průjezdu zatáčkou.



Podvozek
Speciálně navržená kinematika náprav a nové komponenty se vyznačují zvýšenou tuhostí a současně nižší hmotností, což je zárukou působivého chování nejen na okruhu, ale také v běžném provozu. Vyztužené spojení zavěšení kol s karoserií je zárukou toho, že se mimořádný potenciál motoru beze zbytku přenáší na vozovku. Vývojový program nového BMW M5 probíhal, stejně jako u všech ostatních modelů BMW M, na Nordschleife okruhu Nürburgring.
Standardní výbavou nového BMW M5 jsou elektronicky řízené tlumiče. Systém Dynamic Damper Control elektrohydraulickou mění podle přání řidiče nebo jízdní situace tuhost tlumičů. Připravena je trojice nastavení: komfort, sport a sport plus. Stejné provozní režimy jsou připravené také pro posilové řízení Servotronic, které svůj asistenční účinek mění podle rychlosti jízdy.
Nedílnou součástí stabilizačního systému DSC jsou i další funkce: ABS, rozdělování brzdného účinku v zatáčkách CBC, brzdový asistent DBC, funkce kompenzace poklesu brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu. Připraven je specifický režim stabilizačního systému M Dynamic Mode, který, stejně jako v jiných modelech BMW M, posunuje zásah stabilizačního systému DSC. DSC lze samozřejmě také zcela vypnout.
Vůz je vybaven nejnovější generací vysokovýkonného brzdového systému s plovoucími brzdovými kotouči, který je připraven nabídnout špičkové hodnoty decelerace, značnou odolnost vůči vadnutí, stejně tak jako prvotřídní citlivost. Šestipístkové třmeny vpředu i vzadu mají pevnou konstrukci. Standardní výbavou jsou 19“ kola specifického designu s pneumatikami 265/40 R19 vpředu a 295/40 R19 vzadu. Na přání jsou připravena 20“ kovaná M kola.



JL, 24.6.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar