Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW M5 - výjimečný po všech stránkách (II)

Vůbec poprvé v historii tohoto modelu je použito přeplňování. Vysokootáčkový osmiválec s přeplňováním M TwinPower Turbo tak stanovuje novou úroveň dynamiky, dostupnou v širším spektru otáček, než bylo dříve pro vozy BMW M obvyklé.

Motor s objemem 4,4 l disponuje výkonem 412 kW/560 k mezi 6000 a 7000/min a točivým momentem 680 Nm v rozpětí 1500 až 5750/min. Omezovač zasahuje při 7200/min. Nový motor je nejvýkonnější jednotkou, která kdy byla použita v BMW M. Zatímco výkon motoru stoupl o 10 procent, spotřeba paliva a produkce emisí poklesly o celých 30 procent.
Řidič může podle vlastní chuti zvolit jedno ze tří nastavení charakteristiky motoru – Efficient, Sport a Sport Plus.
S technologiemi BMW M TwinPower Turbo se spojují řešení odvozená přímo ze světa motoristického sportu a přístup EfficientDynamics. Jedná se především o přeplňování s pomocí dvojice dvoukomorových turbodmychadel twin-scroll s překříženými jednodílnými výfukovými svody, přímé vstřikování High Precision Injection a variabilní rozvod VALVETRONIC. Součástí motoru je též extrémně výkonný chladicí systém. Současně se jedná o unikátní řešení, které nemá jinde obdoby.
Dvojice turbodmychadel je spolu s katalyzátory umístěna mezi řadami válců vidlicového motoru s úhlem rozevření 90 stupňů. Toto uspořádání se vyznačuje značnou kompaktností a specifickými možnostmi uspořádání systému sání a výfuku. Zkrácení a naopak zvětšení průměru výfukových svodů zmenšuje zpětné tlaky na straně výfuku. Použité řešení je výhodné také kvůli blízkosti katalyzátorů a jejich rychlému ohřevu na provozní teplotu.
Patentované a ve světovém měřítku unikátní řešení křížených jednodílných výfukových svodů pro obě řady válců přivádí výfukové plyny k dvojici dvoukomorových turbodmychadel twin-scroll. Jedná se o čtveřici samostatných kanálů; v každém z nich se spojují výfukové plyny ze dvou válců – jeden z pravé a jeden z levé řady válců. Spojují se vždy válce s opačným zapalováním, a jelikož jsou všechny kanály stejně dlouhé, dochází k tomu, že se výfukové plyny doplňují a společně putují bez vzájemného ovlivňování. Dva z hlavních kanálů se spojují vždy až těsně před vstupem k turbíně každého z dvoukomorových turbodmychadel. Výsledkem tohoto řešení je konzistentní přívod vzduchu k turbínám bez zpětných tlaků, jež by znamenaly ztráty. Díky tomuto řešení dokáží turbíny reagovat extrémně rychle a současně zůstává plnicí tlak konstantní.
Použitá dvojice dvoukomorových turbodmychadel byla vyvinuta přímo pro BMW M5 a pracují s plnicím tlakem 1,5 bar. Nové BMW M5 zrychlí z klidu na 100 km/h během 4,4 s a akcelerace od tohoto okamžiku pokračuje téměř s nezměněnou intenzitou dále. K akceleraci z 0 na 200 km/h potřebuje 13 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, s Driver’s paketem, dojde k posunutí až na 305 km/h.
Během vývoje nového motoru s technologií M TwinPower Turbo se neopomněl ani jeho zvukový projev. Právě použití křížených jednodílných výfukových svodů vytváří bohatý zvuk, který dále zhutňuje a podtrhuje výfukový systém.
Motor spojuje výjimečnou produkci výkonu a současně v daném segmentu nevídanou úroveň úspornosti. V tom samozřejmě pomáhají i další technologie spojené v řešení M TwinPower Turbo, mezi něž patří i vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection s centrálně umístěnými vstřikovači pracujícími s tlakem 20 MPa (200 bar).
Pokrokové vstřikovače se solenoidovými ventily umožňují vícenásobný vstřik během pracovního cyklu, a tím i extrémně přesné spalování. Přímo do válců vstřikované palivo současně účinně ochlazuje spalovací prostor, což dovoluje použít pro přeplňovaný motor neobyčejně velký kompresní poměr, který dále zvyšuje účinnost tohoto osmiválce.
Mezi pokrokové technologie M TwinPower Turbo nového osmiválce patří také plně variabilní rozvod VALVETRONIC, který změnou zdvihu sacích ventilů určuje množství vzduchu putujícího do válců. Toto řešení, nahrazující konvenční škrticí klapku, účinně omezuje čerpací ztráty v sacím traktu, které v konvenčně řešených motorech vznikají mezi spalovacími prostory a škrticí klapkou.
Součástí je dvojité proměnné časování sacích i výfukových ventilů Vanos, které změnou relativní polohy vačkových a klikové hřídele zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Samozřejmostí je použití olejového čerpadla s proměnným průtokem, ale například také systému Regenerace kinetické energie či funkce Auto Start-Stop. BMW M5 dosahuje v kombinovaném cyklu EU rekordně nízké spotřeby paliva, jen 9,9 l/100 km.

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný osmiválec
Objem: 4395 cm³
Výkon: 412 kW (560 k) při 6000-7000/min
Točivý moment: 680 Nm při 1500-5750/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,4 s
Zrychlení 0-1000 m: 21,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 14,0/7,6/9,9 l/100 km
Rozměry: 4910 x 1891 x 1456 mm
Rozvor kol: 2974 mm

Dokončení zítra


J.L. 23.6.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar