BMW M5 - výjimečný po všech stránkách (I)
Nová generace BMW M5 navazuje na svoji tradici a nově definuje úroveň dynamiky čtyřdveřového vozu. Je navrženo tak, aby dokázalo vyjít vstříc řidičům prahnoucím po síle, ale kteří se současně nechtějí vzdát osobitého stylu, univerzálnosti a komfortu prémiového vozu vyšší střední třídy.
Již design karoserie ukazuje výjimečný charakter. Dynamické proporce a nezaměnitelný výraz je doplněn designérskými prvky, typickými pro vozy BMW M. Dominantním prvkem přídě je výrazný nasávací otvor ve spodní části nárazníku, který symbolizuje značný potenciál nového motoru V8. Vedle něho se nacházejí další dva otvory. Řešení spodní části předního nárazníku vychází ze zkušeností získaných v motoristickém sportu a účinně zdokonaluje aerodynamiku.
Dvojice prolisů přední kapoty ve tvaru písmene V zaměřuje pozornost na tradiční ledviny tvořící masku chladiče. Typický je také soustředěný výraz vozu, podtržený standardně dodávanými bi-xenonovými světlomety, jejichž součástí jsou i dva páry kruhových světel pro denní svícení tvořených světelnými diodami (LED).
Dlouhá kapota motoru, stejně tak jako značný rozvor náprav a vzad posunutý prostor pro posádku jsou typické rysy nového BMW M5 při pohledu z boku. Patrný je rovněž snížený podvozek, stejně jako schopnost standardně dodávaných 19“ kol vyplnit prostor blatníků. Na přání 20“ lehká kovaná kola s pěti dvojitými paprsky. Tato kola jsou navržena tak, aby za nimi vynikly šestipístkové pevné brzdové třmeny vysokovýkonné brzdové soustavy.
Charakteristickým rysem jsou také dva páry koncovek výfuku umístěné po stranách difuzoru. Aerodynamiku zlepšuje rovněž nenápadný spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Bezpečnost
U vozů BMW M se klade tradičně velmi značný důraz na bezpečnost, a nové BMW M5 se vyznačuje extrémně tuhou karoserií s precizně definovanými deformačními zónami, připravenými pohltit energii různých druhů nárazu. Standardní výbavou jsou čelní, boční a hlavové airbagy, stejně tak jako bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu či uchycení dětských sedaček ISOFIX.
Důraz na inteligentní snižování hmotnosti se odráží v používání různých druhů ušlechtilých vysokopevnostních ocelí na různých místech karoserie, stejně tak jako např. využívání hliníkových dílů v podobě kapoty motoru, předních blatníků či dveří. I díky tomu dosahuje výkonová hmotnost jen 4,5 kg/kW, což je značný pokrok ve srovnání s předchůdcem nového BMW M5.
Interiér a ovládání
Spojení skutečného sportovního vozu a luxusní limuzíny je patrné také uvnitř. Samozřejmostí jsou specifická M sportovní sedadla čalouněná jemnou kůží Merino, použitá také na dalších částech interiéru. Nechybějí ani nástupní prahové lišty, M opěrka pro levou nohu, černý strop z programu BMW Individual, exkluzivní dekorační lišty Titanium Trace či velký ovládací displej s úhlopříčkou 10,2“.
Klasické kruhové přístroje jsou řešené technologií black-panel, ovšem v tradičním stylu BMW M – bílé stupnice přístrojů jsou doplněné červenými ukazateli a logem M. Aktuálně zařazený režim převodovky se trvale zobrazuje ve středu přístrojů. K dispozici jsou také další informace o právě aktivních režimech a nastaveních.
Tlačítka na multifunkčním volantu umožňují ovládat tempomat, audiosystém či telefon. Na levé straně se však nachází ještě dvě tlačítka M Drive, která slouží pro přímou volbu do paměti uloženého nastavení vozu. Řidič si může například pod tlačítko „M1“ uložit sportovní nastavení vozu a pod „M2“ naopak komfortní. Po vypnutí a opětovném nastartování motoru dojde k aktivaci základní konfigurace zaměřené na nízkou spotřebu.
Systém M Drive umožňuje měnit konfiguraci šesti systémů: řídicí jednotky motoru, reakce posilovače řízení Servotronic, převodovky M DCT Drivelogic, stabilizačního systému DSC, aktivních tlumičů Dynamic Damper Control a informací zobrazovaných Head-Up displejem. Uložení do jedné ze dvou pamětí probíhá buď v menu iDrive, nebo pouhým několikasekundovým přidržením konkrétního tlačítka M Drive. Z bezpečnostních důvodů je potřeba, aby řidič aktivaci režimu MDM, případně vypnutí systému DSC, potvrdil dalším stisknutím odpovídajícího tlačítka M Drive. Aktivace jedné ze dvou pamětí se zobrazuje na displeji mezi přístroji.
Standardní výbavou je nejnovější generace plně barevného Head-Up displeje, který je připraven zobrazovat údaje mimořádně realisticky. Kromě tradičních informací je schopen zobrazovat i aktuálně zařazený rychlostní stupeň, barevný otáčkoměr doplňují řadící světla, blikající před dosažením nejvyšších otáček.
Kromě Head-Up displeje je připraveno také mnoho asistenčních systémů řidiče z programu BMW ConnectedDrive. Jedná se např. o parkovací asistent PDC, zadní parkovací kameru, asistent dálkových světel, ukazatel rychlostních limitů, monitoring mrtvých úhlů, systém upozorňující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, SurroundView či noční vidění BMW Night Vision se schopností rozpoznávat chodce. Připraveny jsou též technologie pro dokonalou integraci mobilního telefonu Apple iPhone a dalších chytrých telefonů a hudebních přehrávačů, stejně jako služby související s používáním internetu ve voze.
Nové BMW M5 má ve standardní výbavě čtyřzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla s elektrickým nastavováním a paměťmi, adaptivní bi-xenonové světlomety, nepřímé osvětlení vnitřního prostoru, alarm, rádio BMW Professional včetně přehrávače CD, zdířky AUX-IN a šesti reproduktorů. Na přání jsou připraveny téměř všechny prvky, které se nabízejí také do standardních provedení BMW řady 5 Sedan.
Pokračování zítra
JL, 22.6.2011
Dvojice prolisů přední kapoty ve tvaru písmene V zaměřuje pozornost na tradiční ledviny tvořící masku chladiče. Typický je také soustředěný výraz vozu, podtržený standardně dodávanými bi-xenonovými světlomety, jejichž součástí jsou i dva páry kruhových světel pro denní svícení tvořených světelnými diodami (LED).
Dlouhá kapota motoru, stejně tak jako značný rozvor náprav a vzad posunutý prostor pro posádku jsou typické rysy nového BMW M5 při pohledu z boku. Patrný je rovněž snížený podvozek, stejně jako schopnost standardně dodávaných 19“ kol vyplnit prostor blatníků. Na přání 20“ lehká kovaná kola s pěti dvojitými paprsky. Tato kola jsou navržena tak, aby za nimi vynikly šestipístkové pevné brzdové třmeny vysokovýkonné brzdové soustavy.
Charakteristickým rysem jsou také dva páry koncovek výfuku umístěné po stranách difuzoru. Aerodynamiku zlepšuje rovněž nenápadný spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Bezpečnost
U vozů BMW M se klade tradičně velmi značný důraz na bezpečnost, a nové BMW M5 se vyznačuje extrémně tuhou karoserií s precizně definovanými deformačními zónami, připravenými pohltit energii různých druhů nárazu. Standardní výbavou jsou čelní, boční a hlavové airbagy, stejně tak jako bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu či uchycení dětských sedaček ISOFIX.
Důraz na inteligentní snižování hmotnosti se odráží v používání různých druhů ušlechtilých vysokopevnostních ocelí na různých místech karoserie, stejně tak jako např. využívání hliníkových dílů v podobě kapoty motoru, předních blatníků či dveří. I díky tomu dosahuje výkonová hmotnost jen 4,5 kg/kW, což je značný pokrok ve srovnání s předchůdcem nového BMW M5.
Interiér a ovládání
Spojení skutečného sportovního vozu a luxusní limuzíny je patrné také uvnitř. Samozřejmostí jsou specifická M sportovní sedadla čalouněná jemnou kůží Merino, použitá také na dalších částech interiéru. Nechybějí ani nástupní prahové lišty, M opěrka pro levou nohu, černý strop z programu BMW Individual, exkluzivní dekorační lišty Titanium Trace či velký ovládací displej s úhlopříčkou 10,2“.
Klasické kruhové přístroje jsou řešené technologií black-panel, ovšem v tradičním stylu BMW M – bílé stupnice přístrojů jsou doplněné červenými ukazateli a logem M. Aktuálně zařazený režim převodovky se trvale zobrazuje ve středu přístrojů. K dispozici jsou také další informace o právě aktivních režimech a nastaveních.
Tlačítka na multifunkčním volantu umožňují ovládat tempomat, audiosystém či telefon. Na levé straně se však nachází ještě dvě tlačítka M Drive, která slouží pro přímou volbu do paměti uloženého nastavení vozu. Řidič si může například pod tlačítko „M1“ uložit sportovní nastavení vozu a pod „M2“ naopak komfortní. Po vypnutí a opětovném nastartování motoru dojde k aktivaci základní konfigurace zaměřené na nízkou spotřebu.
Systém M Drive umožňuje měnit konfiguraci šesti systémů: řídicí jednotky motoru, reakce posilovače řízení Servotronic, převodovky M DCT Drivelogic, stabilizačního systému DSC, aktivních tlumičů Dynamic Damper Control a informací zobrazovaných Head-Up displejem. Uložení do jedné ze dvou pamětí probíhá buď v menu iDrive, nebo pouhým několikasekundovým přidržením konkrétního tlačítka M Drive. Z bezpečnostních důvodů je potřeba, aby řidič aktivaci režimu MDM, případně vypnutí systému DSC, potvrdil dalším stisknutím odpovídajícího tlačítka M Drive. Aktivace jedné ze dvou pamětí se zobrazuje na displeji mezi přístroji.
Standardní výbavou je nejnovější generace plně barevného Head-Up displeje, který je připraven zobrazovat údaje mimořádně realisticky. Kromě tradičních informací je schopen zobrazovat i aktuálně zařazený rychlostní stupeň, barevný otáčkoměr doplňují řadící světla, blikající před dosažením nejvyšších otáček.
Kromě Head-Up displeje je připraveno také mnoho asistenčních systémů řidiče z programu BMW ConnectedDrive. Jedná se např. o parkovací asistent PDC, zadní parkovací kameru, asistent dálkových světel, ukazatel rychlostních limitů, monitoring mrtvých úhlů, systém upozorňující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, SurroundView či noční vidění BMW Night Vision se schopností rozpoznávat chodce. Připraveny jsou též technologie pro dokonalou integraci mobilního telefonu Apple iPhone a dalších chytrých telefonů a hudebních přehrávačů, stejně jako služby související s používáním internetu ve voze.
Nové BMW M5 má ve standardní výbavě čtyřzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla s elektrickým nastavováním a paměťmi, adaptivní bi-xenonové světlomety, nepřímé osvětlení vnitřního prostoru, alarm, rádio BMW Professional včetně přehrávače CD, zdířky AUX-IN a šesti reproduktorů. Na přání jsou připraveny téměř všechny prvky, které se nabízejí také do standardních provedení BMW řady 5 Sedan.
Pokračování zítra
JL, 22.6.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout