BMW M3 - sportovní sedan řady M
Sportovní BMW M3 Coupé se vyznačuje unikátní jízdní dynamikou, mimořádně výkonným vidlicovým osmiválcem a elegancí vycházející z kupé řady 3. Nyní jsou vlastnosti sportovního vozu přeneseny do čtyřdveřového BMW M3.
Po třinácti letech tak 3 Coupé doplňuje čtyřdveřový modelem, jenž otevírá tento výjimečný vůz dalším řidičům. Každý produkt společnosti BMW M GmbH je úzce spojen s motorsportem, ovšem na modelu ukazuje, že se tak může dít v různých typech karoserie, včetně čtyřdveřové.
V celé paletě modelů společnosti BMW M GmbH bylo M3 vždy vozem, který měl nejblíže motoristickému sportu, jak dokumentuje historie první generace z roku 1986, stejně jako následující, až po BMW M3 ročníku 2007. BMW M3 bylo vždy považováno za etalon klasického sportovního vozu.
Nejnovější BMW M3 se od klasických verzí liší designem i technikou. Kromě unikátního ústrojí pohonu je zřejmá snaha o snižování hmotnosti, díky níž činí výkonová hmotnost pouhé 3,8 kg/k. Z „běžných“ verzí řady 3 pocházejí kromě základní struktury karoserie pouze boční dveře, střecha, víko zavazadlového prostoru, okna a zadní svítilny.
Po patnácti letech byl šestiválec nahrazen osmiválcem, využívající technologie a principy uplatňované v motoristickém sportu. Objem čtyř litrů poskytuje výkon 309 kW/420 k a točivý moment 400 Nm při 3900/min. Motor dosahuje 85 procent nejvyšší hodnoty točivého momentu v rozsahu 6500/min. Litrový výkon činí 105 k/l a kombinovaná spotřeba 12,4 l/100 km. Síla motoru se přes šestistupňovou manuální převodovku přenáší na zadní kola.
Blok motoru V8 se vyrábí ve slévárně BMW Landshut, kde se produkují také bloky závodních motorů pro formuli 1. Hliníkový blok má ve válcích speciálně honovanou vrstvu s krystaly křemíku. Toto řešení nahrazuje konvenční litinové vložky válců, což snižuje hmotnost motoru na 202 kg, tedy o 15 kg méně než u šestiválce předchozí generace.
Osmiválec je vybaven variabilním proměnným časováním Double-VANOS, přičemž speciálně pro V8 byla vyvinuta nová, nízkotlaká verze systému proměnného časování, pracující s běžným tlakem oleje v motoru.
Velmi rychlé reakce motoru jsou zásluhou osmi škrticích klapek, rovněž koncepce převzatá přímo z motorsportu. Škrticí klapky každé řady válců ovládájí dvojicí krokových elektromotorů. Systém mazání dodává v každém okamžiku běhu motoru pouze tolik oleje, kolik je právě potřeba. Mazání je s tzv. mokrou skříní, k zajištění potřebného zásobování olejem při zatáčení nebo při intenzivním brzdění je kliková skříň vybavena dvojicí olejových čerpadel (jedno v přední, druhé v zadní části) zajišťujících potřebnou hladinu mazací tekutiny.
Nová řídicí jednotka má na starosti nejen řízení samotného motoru, ale také převodovky, spojky, brzdy nebo řízení a zabraňuje tak klepání motoru. Přímo ve spalovacích motorech totiž měří pomocí svíčky množství iontů, jež mohou klepání způsobovat. Současně s tím dokáže přesně načasovat zážeh svíčky.
Nový sedan je vybaven systémem rekuperace kinetické energie, snižující spotřebu paliva. Elektrická síť je zásobována převážně z kinetické energie přeměněné na elektrickou. Alternátor je totiž v činnosti pouze v okamžicích, kdy motor není v tahu. Toto řešení snižuje spotřebu a zároveň při akceleraci zajistí, aby se při odpojení alternátoru neubíral výkon.
Dynamický projev zajišťuje mj. specifický podvozek, jenž odděluje síly pro řízení a pro pohon vozu. Odpružení bylo nově navrženo pro speciální vlastnosti tohoto vozu, ale došlo k dílčím úpravám set-upu verze Coupé. Podvozek je navržen tak, aby si dokázal poradit s mimořádnou silou motoru, a zároveň se vyznačoval nízkou hmotností neodpružených hmot, stejně jako vysokou tuhostí. Zavěšení kol využívá většinu dílů vyrobených kováním z hliníkové slitiny. Ve srovnání s „běžnými“ verzemi řady 3 se na podvozku podařilo uspořit 2,5 kilogramu.
Použití diferenciálu M s elektronicky ovládanou až 100 procentní svorností zajišťuje lepší trakci při jízdě v zatáčkách nebo na špatném povrchu a umožní využít potenciál pohonu zadních kol. Standardní výbavou jsou litá kola v M designu s rozměry 8,5x18 vpředu (pneumatiky 245/40) a 9,5x18 vzadu (pneumatiky 265/40).
Sportovní program stabilizačního systému DSC umožňuje, aby se řidič dostal až k absolutním limitům daným fyzikálními zákony. Kromě stabilizační funkce, nastavitelné ve dvou stupních, plní integrovaný systém DSC také celou řadu dalších funkcí. Jedná se např. o protiblokovací systém ABS, kontrolu rozložení brzdné síly při jízdě v zatáčkách CBC, protiprokluzový systém ASC či asistent při rozjezdu do kopce. Bezpečnostní úlohu sehrává také „sušení“ brzdových kotoučů při jízdě v dešti (jejich jemným přiblížením ke kotoučům) či funkce brzdového asistentu.
Na přání mohou být tlumiče vybaveny elektrohydraulickou regulací tlumení EDC, jejímž cílem je omezení pohybů karoserie a lepší přizpůsobení tlumení dané situaci. Systém EDC mění tuhost samočinně, nicméně umožňuje také manuální nastavení trojice úrovní tuhosti tlačítkem. V okamžiku, kdy řidič vypne stabilizační systém, rozhodne řídicí jednotka EDC o tužším nastavení, protože předpokládá dynamičtější zacházení. Proměnná charakteristika tlumičů, aktivně reagující na kvalitu asfaltu, dokáže chování přizpůsobit dané jízdní situaci a náladě řidiče.
Speciální systém ovládání Mdrive nabízí řidiči možnost nastavení různých elektronických systémů vozu jeho preferencím. Koncept MDrive se projevuje tlačítkem M na volantu, s nímž si lze pomocí komunikačního rozhraní iDrive uložit do paměti specifické nastavení mnoha funkcí, jež budou stisknutím vyvolány. Pomocí MDrive lze nastavovat charakteristiku motoru, řízení, odpružení a stabilizačního systému. Výhradně tímto konceptem lze vyvolat nastavení mapy motoru Sport Plus, střední režim stabilizačního systému M Dynamic Mode nebo sportovnější naladění řízení Servotronic.
Vnější vzhled vyjadřuje sportovní vlastnosti vozu již na první pohled. Přední část je typická pro BMW M3 a částečně převzata z Coupé. Vyznačuje se nejen specifickým provedením předního nárazníku s výrazným otvorem pro sání chladicího vzduchu s dvojicí otvorů po stranách, přivádějících vzduch k brzdové soustavě, ale také hliníkovou kapotou motoru s typickým vyboulením označovaným Powerdome.
Při bočním pohledu zaujmou např. zrcátka s dvojitými rameny, otvory pro odvětrání motorového prostoru, umístěné za předními koly, nápadné boku jsou také upravené prahy, které drží na rozdíl od verze Coupé přísně horizontální linii. Díky tomu působí sedan elegantnějším dojmem, než sportovně vyhlížející dvoudveřová verze.
Na víku zavazadlového prostoru je účinná odtrhová hrana a ve spodní části nárazníku umístěné dva páry koncovek výfuků. Pod nárazníkem je decentní difuzor, zdůrazňující sportovní vzezření.
Přístroje jsou v typickém provedení BMW M s bílým podsvětlením a červenými ukazateli. Otáčkoměr s variabilním červeným polem ukazuje v závislosti na teplotě oleje, kam lze motor v daném okamžiku vytáčet. Specifická je také středová konzole s novým tvarem, čalouněním kůží a trojicí tlačítek pro ovládání nastavení systému DSC, elektronických tlumičů EDC a charakteristiky motoru. Pro cestující jsou připravena sportovní sedadla s variabilním nastavením a schopností mimořádného komfortu. Zadní sedadla pro trojici pasažérů mají stejný tvar jako v řadě 3, na přání mohou být sklopná kvůli zvětšení zavazadlového prostoru s objemem 450 litrů.
Standardní výbavou zahrnuje audiosoustavu, na přání doplněnou několika typy navigačních systémů, jejichž prostřednictvím se lze připojit k mobilnímu portálu BMW Online. Na přání se nové BMW dodává také s výkonným audiosystémem BMW Individual High End.
BMW M3 je dynamický a výkonný vůz, jejž si jeho řidič užije nejen na závodním okruhu, ale také při jízdě po městě nebo na venkovských silnicích. Přestože BMW M3 Sedan je především skutečným M vozem od BMW, jedná se o automobil, který k tomu přidává i funkčnost a praktičnost, stejně tak jako osobitost.
ML, 11.10.2007
V celé paletě modelů společnosti BMW M GmbH bylo M3 vždy vozem, který měl nejblíže motoristickému sportu, jak dokumentuje historie první generace z roku 1986, stejně jako následující, až po BMW M3 ročníku 2007. BMW M3 bylo vždy považováno za etalon klasického sportovního vozu.
Nejnovější BMW M3 se od klasických verzí liší designem i technikou. Kromě unikátního ústrojí pohonu je zřejmá snaha o snižování hmotnosti, díky níž činí výkonová hmotnost pouhé 3,8 kg/k. Z „běžných“ verzí řady 3 pocházejí kromě základní struktury karoserie pouze boční dveře, střecha, víko zavazadlového prostoru, okna a zadní svítilny.
Po patnácti letech byl šestiválec nahrazen osmiválcem, využívající technologie a principy uplatňované v motoristickém sportu. Objem čtyř litrů poskytuje výkon 309 kW/420 k a točivý moment 400 Nm při 3900/min. Motor dosahuje 85 procent nejvyšší hodnoty točivého momentu v rozsahu 6500/min. Litrový výkon činí 105 k/l a kombinovaná spotřeba 12,4 l/100 km. Síla motoru se přes šestistupňovou manuální převodovku přenáší na zadní kola.
Blok motoru V8 se vyrábí ve slévárně BMW Landshut, kde se produkují také bloky závodních motorů pro formuli 1. Hliníkový blok má ve válcích speciálně honovanou vrstvu s krystaly křemíku. Toto řešení nahrazuje konvenční litinové vložky válců, což snižuje hmotnost motoru na 202 kg, tedy o 15 kg méně než u šestiválce předchozí generace.
Osmiválec je vybaven variabilním proměnným časováním Double-VANOS, přičemž speciálně pro V8 byla vyvinuta nová, nízkotlaká verze systému proměnného časování, pracující s běžným tlakem oleje v motoru.
Velmi rychlé reakce motoru jsou zásluhou osmi škrticích klapek, rovněž koncepce převzatá přímo z motorsportu. Škrticí klapky každé řady válců ovládájí dvojicí krokových elektromotorů. Systém mazání dodává v každém okamžiku běhu motoru pouze tolik oleje, kolik je právě potřeba. Mazání je s tzv. mokrou skříní, k zajištění potřebného zásobování olejem při zatáčení nebo při intenzivním brzdění je kliková skříň vybavena dvojicí olejových čerpadel (jedno v přední, druhé v zadní části) zajišťujících potřebnou hladinu mazací tekutiny.
Nová řídicí jednotka má na starosti nejen řízení samotného motoru, ale také převodovky, spojky, brzdy nebo řízení a zabraňuje tak klepání motoru. Přímo ve spalovacích motorech totiž měří pomocí svíčky množství iontů, jež mohou klepání způsobovat. Současně s tím dokáže přesně načasovat zážeh svíčky.
Nový sedan je vybaven systémem rekuperace kinetické energie, snižující spotřebu paliva. Elektrická síť je zásobována převážně z kinetické energie přeměněné na elektrickou. Alternátor je totiž v činnosti pouze v okamžicích, kdy motor není v tahu. Toto řešení snižuje spotřebu a zároveň při akceleraci zajistí, aby se při odpojení alternátoru neubíral výkon.
Dynamický projev zajišťuje mj. specifický podvozek, jenž odděluje síly pro řízení a pro pohon vozu. Odpružení bylo nově navrženo pro speciální vlastnosti tohoto vozu, ale došlo k dílčím úpravám set-upu verze Coupé. Podvozek je navržen tak, aby si dokázal poradit s mimořádnou silou motoru, a zároveň se vyznačoval nízkou hmotností neodpružených hmot, stejně jako vysokou tuhostí. Zavěšení kol využívá většinu dílů vyrobených kováním z hliníkové slitiny. Ve srovnání s „běžnými“ verzemi řady 3 se na podvozku podařilo uspořit 2,5 kilogramu.
Použití diferenciálu M s elektronicky ovládanou až 100 procentní svorností zajišťuje lepší trakci při jízdě v zatáčkách nebo na špatném povrchu a umožní využít potenciál pohonu zadních kol. Standardní výbavou jsou litá kola v M designu s rozměry 8,5x18 vpředu (pneumatiky 245/40) a 9,5x18 vzadu (pneumatiky 265/40).
Sportovní program stabilizačního systému DSC umožňuje, aby se řidič dostal až k absolutním limitům daným fyzikálními zákony. Kromě stabilizační funkce, nastavitelné ve dvou stupních, plní integrovaný systém DSC také celou řadu dalších funkcí. Jedná se např. o protiblokovací systém ABS, kontrolu rozložení brzdné síly při jízdě v zatáčkách CBC, protiprokluzový systém ASC či asistent při rozjezdu do kopce. Bezpečnostní úlohu sehrává také „sušení“ brzdových kotoučů při jízdě v dešti (jejich jemným přiblížením ke kotoučům) či funkce brzdového asistentu.
Na přání mohou být tlumiče vybaveny elektrohydraulickou regulací tlumení EDC, jejímž cílem je omezení pohybů karoserie a lepší přizpůsobení tlumení dané situaci. Systém EDC mění tuhost samočinně, nicméně umožňuje také manuální nastavení trojice úrovní tuhosti tlačítkem. V okamžiku, kdy řidič vypne stabilizační systém, rozhodne řídicí jednotka EDC o tužším nastavení, protože předpokládá dynamičtější zacházení. Proměnná charakteristika tlumičů, aktivně reagující na kvalitu asfaltu, dokáže chování přizpůsobit dané jízdní situaci a náladě řidiče.
Speciální systém ovládání Mdrive nabízí řidiči možnost nastavení různých elektronických systémů vozu jeho preferencím. Koncept MDrive se projevuje tlačítkem M na volantu, s nímž si lze pomocí komunikačního rozhraní iDrive uložit do paměti specifické nastavení mnoha funkcí, jež budou stisknutím vyvolány. Pomocí MDrive lze nastavovat charakteristiku motoru, řízení, odpružení a stabilizačního systému. Výhradně tímto konceptem lze vyvolat nastavení mapy motoru Sport Plus, střední režim stabilizačního systému M Dynamic Mode nebo sportovnější naladění řízení Servotronic.
Vnější vzhled vyjadřuje sportovní vlastnosti vozu již na první pohled. Přední část je typická pro BMW M3 a částečně převzata z Coupé. Vyznačuje se nejen specifickým provedením předního nárazníku s výrazným otvorem pro sání chladicího vzduchu s dvojicí otvorů po stranách, přivádějících vzduch k brzdové soustavě, ale také hliníkovou kapotou motoru s typickým vyboulením označovaným Powerdome.
Při bočním pohledu zaujmou např. zrcátka s dvojitými rameny, otvory pro odvětrání motorového prostoru, umístěné za předními koly, nápadné boku jsou také upravené prahy, které drží na rozdíl od verze Coupé přísně horizontální linii. Díky tomu působí sedan elegantnějším dojmem, než sportovně vyhlížející dvoudveřová verze.
Na víku zavazadlového prostoru je účinná odtrhová hrana a ve spodní části nárazníku umístěné dva páry koncovek výfuků. Pod nárazníkem je decentní difuzor, zdůrazňující sportovní vzezření.
Přístroje jsou v typickém provedení BMW M s bílým podsvětlením a červenými ukazateli. Otáčkoměr s variabilním červeným polem ukazuje v závislosti na teplotě oleje, kam lze motor v daném okamžiku vytáčet. Specifická je také středová konzole s novým tvarem, čalouněním kůží a trojicí tlačítek pro ovládání nastavení systému DSC, elektronických tlumičů EDC a charakteristiky motoru. Pro cestující jsou připravena sportovní sedadla s variabilním nastavením a schopností mimořádného komfortu. Zadní sedadla pro trojici pasažérů mají stejný tvar jako v řadě 3, na přání mohou být sklopná kvůli zvětšení zavazadlového prostoru s objemem 450 litrů.
Standardní výbavou zahrnuje audiosoustavu, na přání doplněnou několika typy navigačních systémů, jejichž prostřednictvím se lze připojit k mobilnímu portálu BMW Online. Na přání se nové BMW dodává také s výkonným audiosystémem BMW Individual High End.
BMW M3 je dynamický a výkonný vůz, jejž si jeho řidič užije nejen na závodním okruhu, ale také při jízdě po městě nebo na venkovských silnicích. Přestože BMW M3 Sedan je především skutečným M vozem od BMW, jedná se o automobil, který k tomu přidává i funkčnost a praktičnost, stejně tak jako osobitost.
ML, 11.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout