BMW M3 - nejrychlejší „trojka“
Na Ženevském autosalonu byla k vidění ještě pouze studie nového BMW M3, v minulých dnech mnichovská automobilka uvolnila první fotografie nejsilnějšího „trojkového“ BMW všech dob. Světová premiéra se odehraje na autosalonu ve Frankfurtu v září.
Po řadových čtyř a šestiválcových motorů ve starší verzi M3 přichází v novém modelu ke slovu celohliníkový vidlicový osmiválec „Doppel Vanos“ o objemu čtyř litrů se zdvihem 75,2 mm a vrtáním 92,0 mm. Největší točivý moment 400 N.m při 3900/min přenáší na zadní kola mechanická šestistupňová převodovka s integrovaným chladičem oleje a samosvorným diferenciálem. Mezi 2500 až 8000 otáčkami za minutu může řidič využít sílu 360 N.m.
Kupé sportovní řady M bude tedy poprvé pohánět vidlicový osmiválec s výkonem 420 k při 8300/min, přičemž nejvyšších otáček dosahuje 8400/min.
Zatímco dceřinná společnost M-GmbH už v modelu M3 CSL zesílila střechu uhlíkovými kompozity, tak střecha nového M3 je celá zhotovena z kompozitu. Díky jasnému laku zůstává viditelná struktura uhlíkových vláken. Použitím této technologie se ušetřilo zhruba 5 kg, další úspora hmotnosti jde na úkor lehké kapoty motoru z hliníku. Tím se také podařilo dosáhnout výkonové hmotnosti 3,8 kg/k.
Už při pohledu na kapotu lze vypozorovat, že jde o derivát řady M. Výrazné vybrání, tzv. powerdome, pro objemný motor a přídavné otvory nasávání vzduchu, zvýrazňují vzhled BMW. Výkonná pohonná jednotka a ostatní agregáty jsou zásobovány vzduchem třemi velkými otvory pod maskou chladiče. Z toho důvodu se musí řidič obejít bez mlhovek.
K dalším charakteristickým znakům opatří rozšíření blatníků, speciálně tvarované boční prahy a pro M typické žábry s integrovanými směrovkami v předních bocích karosérie. Víko zavazadlového prostoru zdobí decentní spoiler. Vůz vyjíždí na 18“ kolech s pneu 245/430 vpředu a 265/40 vzadu. Brzdovou soustavu tvoří kotouče o průměru 360 mm, resp. 350 m.
Také podvozek je z větší části nový a pro snížení hmotnosti používá ve značné míře hliník. Tužší charakteristika tlumičů a dvě přídavné podélné vzpěry podporují vysoce dynamické jízdní vlastnosti, typické pro řadu M. Řidič si může sám navolit hned několik parametrů ovlivňující jízdní dynamiku. Například ESP může kompletně vypnout a pomocí systému EDS natavit tlumiče, k dispozici je také třístupňový stabilizační systém DSC nebo iDrive, kterým lze změnit charakteristiku řízení, tlumení, stabilizačních systémů apod.
Kokpit zdobí dvojice analogových přístrojů s bílým podsvícením, červenými ručičkami a variabilním polem otáčkoměru. Kožený volant ve stylu M, dekor z kůže v karbonové struktuře nebo z hliníku a sportovní sedadla mají navodit odpovídající atmosféru řady M.
První vozy BMW M3 v ceně od 66 650 eur se dostanou do showroomů hned 15. září, ještě v době konání autosalonu.
JL, 17.4.2007
Kupé sportovní řady M bude tedy poprvé pohánět vidlicový osmiválec s výkonem 420 k při 8300/min, přičemž nejvyšších otáček dosahuje 8400/min.
Zatímco dceřinná společnost M-GmbH už v modelu M3 CSL zesílila střechu uhlíkovými kompozity, tak střecha nového M3 je celá zhotovena z kompozitu. Díky jasnému laku zůstává viditelná struktura uhlíkových vláken. Použitím této technologie se ušetřilo zhruba 5 kg, další úspora hmotnosti jde na úkor lehké kapoty motoru z hliníku. Tím se také podařilo dosáhnout výkonové hmotnosti 3,8 kg/k.
Už při pohledu na kapotu lze vypozorovat, že jde o derivát řady M. Výrazné vybrání, tzv. powerdome, pro objemný motor a přídavné otvory nasávání vzduchu, zvýrazňují vzhled BMW. Výkonná pohonná jednotka a ostatní agregáty jsou zásobovány vzduchem třemi velkými otvory pod maskou chladiče. Z toho důvodu se musí řidič obejít bez mlhovek.
K dalším charakteristickým znakům opatří rozšíření blatníků, speciálně tvarované boční prahy a pro M typické žábry s integrovanými směrovkami v předních bocích karosérie. Víko zavazadlového prostoru zdobí decentní spoiler. Vůz vyjíždí na 18“ kolech s pneu 245/430 vpředu a 265/40 vzadu. Brzdovou soustavu tvoří kotouče o průměru 360 mm, resp. 350 m.
Také podvozek je z větší části nový a pro snížení hmotnosti používá ve značné míře hliník. Tužší charakteristika tlumičů a dvě přídavné podélné vzpěry podporují vysoce dynamické jízdní vlastnosti, typické pro řadu M. Řidič si může sám navolit hned několik parametrů ovlivňující jízdní dynamiku. Například ESP může kompletně vypnout a pomocí systému EDS natavit tlumiče, k dispozici je také třístupňový stabilizační systém DSC nebo iDrive, kterým lze změnit charakteristiku řízení, tlumení, stabilizačních systémů apod.
Kokpit zdobí dvojice analogových přístrojů s bílým podsvícením, červenými ručičkami a variabilním polem otáčkoměru. Kožený volant ve stylu M, dekor z kůže v karbonové struktuře nebo z hliníku a sportovní sedadla mají navodit odpovídající atmosféru řady M.
První vozy BMW M3 v ceně od 66 650 eur se dostanou do showroomů hned 15. září, ještě v době konání autosalonu.
JL, 17.4.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout