Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW M3 GTS jen pro náročné

Pro zákazníky, kteří požadují extrémní výkonnost, připravilo BMW M GmbH sportovnější provedení modelu BMW M3 Coupé, jež je současně ideálním základem pro závodní použití. Automobil určený pro závodní okruhy i silnice bude na trh uveden na jaře roku 2010.

Dokonale sladěné BMW M3 GTS, vyráběné převážně ručně, se bude dodávat pouze na zakázku konkrétním zákazníkům. Mimořádná výkonnost byla s využitím rozsáhlých zkušeností a know-how ze závodních tratí upravena pro ještě intenzivnější radost z jízdy a sportovní dynamiku. Provedené změny jsou zaměřené především na zvýšení dynamiky na závodních okruzích. BMW M3 GTS ale může být také homologováno pro provoz na běžných silnicích.
Vyznačuje se sníženou hmotností, nastavitelnými aerodynamickými prvky, zvětšeným a výkonnějším vysokootáčkovým motorem V8, ale také přepracovaným podvozkem. Pohotovostní hmotnost činí méně než 1500 kg, včetně ochranného rámu za předními sedadly s přípravou pro uchycení šestibodových bezpečnostních pásů.
Přepracovaná technika a použití moderních materiálů a speciálních prvků výbavy vytvořily lehký sportovní vůz. Kromě karbonové střechy, jež je standardní výbavou BMW M3 Coupé, došlo ke snížení hmotnosti také použitím titanových tlumičů výfuku, přepracovaným středovým tunelem i výplněmi dveří, vyjmutím zadních sedadel, automatické klimatizace a audiosystému, stejně tak jako mnoha zvukově izolačních dílů.
Osmiválcový motor má objem zvětšený na 4,4 litru, což zajistilo zvýšení výkonu na 450 k. Motor se vyznačuje typickou vysokootáčkovou koncepcí, i extrémně rychlými reakcemi a značnou silou v širokém spektru otáček. Je navržen podobně jako závodní jednotky. Blok je vyroben ze speciální slitiny hliníku a křemíku a je ve spodní části zpevněn výztužným členem, samozřejmostí jsou rovněž pro každý válec samostatné škrticí klapky nebo senzory klepání pracující na základě informací o ionizaci spalovacích prostorů.
Vůz používá dvouspojkovou převodovku s řízením Drivelogic, jež lze na přání objednat také pro standardní provedení M3. Princip umožňuje řazení bez přerušení toku výkonu k hnaným kolům. Převodovka byla vyvinuta pro použití ve spojení s výkonnými motory, u nichž účinně zkracuje časy potřebné k akceleraci. Ovládání bylo upraveno speciálně pro zvýšený výkon motoru. Řidič může řadit nejen pomocí specifických M páček na zadní straně volantu, ale také prostřednictvím voliče převodovky umístěného mezi sedadly.
Vůz je vybaven podvozkem, který používá mnoho principů a řešení odvozených přímo ze závodních vozů. Koncepce přední i zadní nápravy vychází ze standardního M3 Coupé, avšak např. zadní pomocný rám nápravy je pevněji spojen s karoserií. Nové jsou rovněž tlumiče, u nichž lze individuálně nastavit charakteristiku nejen pro stlačení, ale také roztažení.
Výkonný brzdový systém je vybaven pevnými šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými brzdiči vzadu. Mimořádné dynamice odpovídá i závodní naladění stabilizačního systému DSC Dynamic Stability Control. Nový model přijíždí na 19“ kolech M Competition s rozdílným rozměrem pro přední a zadní nápravu. Jedná se o speciální kola, která zajistí optimální přenos výkonu i brzdné síly na vozovku.
Lízátko umístěné ve spodní části předního nárazníku, stejně jako zadní přítlačné křídlo jsou nastavitelné. Díky tomu lze aerodynamické vlastnosti automobilu optimálně přizpůsobit danému profilu trati. Měnit je možné geometrii vedení vzduchu v předním nárazníku. Zadní spoiler s proměnnou geometrií je odvozený od podobného prvku použitého na závodním BMW 320si ze seriálu Mistrovství světa cestovních vozů WTCC.
Typické ledviny masky chladiče, stejně tak jako specifické otvory na bocích za předními koly nemají pochromovaný povrch, ale vyznačují se speciální černou eloxovanou povrchovou úpravou.
V interiéru je zřejmý důraz na mimořádnou výkonnost a bezpečnost při použití na závodních okruzích. Součástí výbavy jsou skořepinová sedadla, karbonové výplně interiéru, stejně tak jako M volant čalouněný alcantarou. Stejným materiálem jsou čalouněné dveřní výplně i boky zadní části interiéru. S vozem se pro možné budoucí použití dodávají také šestibodové bezpečnostní pásy, hasicí přístroj a příprava pro instalaci centrálního bezpečnostního vypínače známého ze závodních vozů.


JL, 11.11.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar