Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW M3 CRT - edice pro 67 kusů

BMW M GmbH vyrobí limitovanou edici vysokovýkonného sportovního vozu postaveného na základě BMW M3 Sedan – pokrokové používání plastů zesílených uhlíkovými vlákny snižuje hmotnost. Výkonová hmotnost: 4,8 kg/kW (3,5 kg/k).

Nový model BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) přenáší zkušenosti ze světa sportu na silnice. Jsou patrné na podvozku, hnací soustavě, stejně tak jako na důrazu na minimalizaci hmotnosti. Současně se jedná o světovou premiéru nových výrobních procesů při výrobě dílů z uhlíkových vláken. Právě používání plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) je zárukou mimořádně nízké hodnoty výkonové hmotnosti: 3,5 kg/k. Vysokootáčkový M motor s výkonem 331 kW/450 k umožňuje novému BMW M3 CRT zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 4,4 s.
Vůz vznikne v počtu pouhých 67 kusů. Jedná se o další speciální edici po 135 exemplářích okruhově orientovaného BMW M3 GTS. Vyznačuje kapotou motoru a skořepin předních sedadel vyrobených z karbonové voštinové struktury.
Právě modely BMW i3 a BMW i8, které se dostanou do výroby v roce 2013 a budou poháněny elektrickým pohonem a hybridním systémem BMW ActiveHybrid, budou mít karoserii z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. BMW vyvinulo vlastní výrobní systém lehkých karbonových dílů, které používá s předstihem v BMW M3 CRT. Kapota motoru je tvořena dvojicí plátů z CFRP, mezi nimiž je voština z lehkých aramidových vláken. Kapota má stejnou tuhost jako konvenční díl, avšak ve srovnání s ocelí je její hmotnost čtvrtinová. Oproti hliníkové kapotě BMW M3 Sedan činí úspora hmotnosti přibližně 50 procent.
Skořepina sedadel používá uhlíková vlákna, zalitá speciální pryskyřicí. Uvnitř je voštinová struktura z recyklovaného papíru. Z karbonu je vyroben také spoiler na víku zavazadlového prostoru, stejně tak jako lízátko na spodní hraně předního nárazníku.
BMW M3 CRT navazuje na podobně pojaté odlehčené modely minulosti. Mezi ně patří např. BMW 3.0 CSL ze 70.let, nebo BMW M3 CSL z roku 2002.
Důraz na nízkou hmotnost se projevuje rovněž použitím titanového koncového tlumiče výfuku, stejně jako dvojicí výrazně tvarovaných zadních sedadel. V bohaté standardní výbavě nechybí kromě dvouspojkové převodovky navigační systém Professional, audioaparatura BMW Individual High End či parkovací asistent. I přes tuto výbavu činí pohotovostní hmotnost 1580 kg, což je o 45 kg méně, než v případě BMW M3 Sedan.
Pod karbonovou kapotou je umístěn osmiválec vyvinutý přímo pro model BMW M3, má však objem zvětšený na 4,4 litru. Motor, který se vyznačuje lineární a dravou produkcí výkonu, byl původně naladěn pro model BMW M3 GTS a disponuje největším výkonem 331 kW/450 k při 8300/min. Točivý moment vrcholí 440 Nm při 3750/min. Mezi technické speciality patří konstrukce s tuhým nosným rámem, speciální hliníkovo-hořčíková slitina bloku, samostatné škrticí klapky, regulace klepání pomocí měření ionizace spalovacích prostorů či parametricky řízené mazání.
K zadním kolům přenáší výkon dvouspojková převodovka M DCT Drivelogic, jejíž charakteristika byla naladěna přímo pro BMW M3 CRT. Samozřejmostí jsou řadicí páčky na volantu, stejně tak jako funkce závodního startu Launch Control.
V konstrukci podvozku se projevují zkušenosti se závodními vozy. Zadní náprava používá tužší pomocný rám i nové pružiny a tlumiče. Tlumiče se vyznačují možností nastavení jak pro stlačení, tak pro roztažení. Přední brzdy mají šestipístkové pevné třmeny a lehké plovoucí kotouče. Nové provedení používá brzdová vedení Stahlflex, stejně tak jako na zakázku vyvinuté brzdové destičky. Elektronická řídicí jednotka motoru dovoluje dosáhnout nejvyšší rychlosti 290 km/h.
BMW M3 CRT se od standardního BMW M3 odlišuje exkluzivním matným lakem Frozen Polar Silver s červenými akcenty Melbourne Red a černě laděnými ledvinami masky chladiče. Uvnitř jsou patrné červeně lakované kryty prahů a specificky řešené výplně dveří a dekorační lišty. Specifickou atmosféru dotváří M sportovní volant čalouněný alcantarou, na němž nechybí tlačítko M Drive vyvolávající přednastavený setup vozu. Lehká skořepinová sedadla jsou čalouněná černou a oranžovou kůží Sakhir Orange.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar