BMW EfficientDynamics (II) - nová strategie
Kromě řadových šestiválců jsou nyní přímým vstřikováním benzínu druhé generace vybavené také čtyřválcové zážehové pohonné jednotky BMW. Tato technika je známá pod názvem High Precision Injection.
Umožňuje tzv. spalování chudé směsi v širokém rozsahu otáček motoru, které má za následek výrazné snížení spotřeby paliva v každodenním provozu. Velmi přesné a účinné vstřikování paliva zajišťují piezovstřikovače, umístěné mezi ventily v hlavě válců v bezprostřední blízkosti zapalovacích svíček.
V modelovém roce 2008 jsou čtyřválce se vstřikováním High Precision Injection a spalováním chudé směsi montované do nových modelů 520i, do všech verzí řady 3 a řady 1. Kromě již představených dvou motorů o zdvihovém objemu 2.0 slaví svoji premiéru nový zážehový motor 1.6 s přímým vstřikováním benzinu v novém BMW 116i. Vzájemné porovnání těchto jednotek se svými předchůdci ukazuje, že tři nové čtyřválce dosahují výkonu zvětšeného o 5 až 15 kW. Přesto klesla spotřeba paliva u těchto motorů až o 23 %.
Čtyřválcový diesel Variable Twin Turbo
V modelovém roce 2008 je kompletní také nová generace čtyřválcových vznětových motorů. Dvoulitrové jednotky s lehkou hliníkovou konstrukcí se nyní dodávají až ve třech výkonových stupních pro BMW řady 5, BMW řady 3, BMW řady 1 a BMW X3.
Jsou vybavené nejnovější verzí přímého vstřikování common rail, u něhož dopravují palivo do spalovacích prostorů piezoelektrické vstřikovače – poprvé pod tlakem až 200 MPa. Nejvýkonnější verze čtyřválcového vznětového motoru je uvedena v řadě 1. Ta má techniku přeplňování označovanou jako Variable Twin Turbo, která se již používá u řadových vznětových šestiválců. Tento systém tvoří dvě turbodmychadla rozdílné velikosti. Díky malé setrvačnosti zvyšuje menší z nich výkon a točivý moment motoru již při nízkých otáčkách a bez citelné prodlevy. Se vzrůstajícími otáčkami se připojuje větší turbodmychadlo. Tato kombinace zajišťuje impozantní výkon, který je nepřekonatelný ve své spontánnosti.
Nový čtyřválec v BMW 123d dává největší výkon 150 kW/204 k, a je prvním celohliníkovým vznětovým motorem na světě se specifickým výkonem přesahujícím 100 k/l. Díky extrémně přesnému dávkování paliva a vysoké účinnosti spalovacího procesu dosahuje špičkových hodnot ve spotřebě paliva – stejně jako u dalších dvou nových vznětových motorů. BMW 123d vystačí s 5,2 l/100 km, úroveň emisí CO2 je 138 g na kilometr.
Rekuperaci brzdné energie, Auto Start Stop
Kromě konstrukce motorů, optimalizované pro sníženou spotřebu paliva a emisí, zahrnuje strategie BMW EfficientDynamics také řadu dalších opatření, která přispívají ke zvýšení radosti z jízdy a snížení spotřeby paliva. Jedná se např. o snižování hmotnosti a jízdních odporů či zlepšování aerodynamiky. Měřitelného pokroku ve snižování spotřeby paliva lze dosáhnout také prostřednictvím inteligentního energetického managementu. Kombinace opatření zvyšujících účinnost využití energie ve voze a v samotných motorech jsou volena specificky pro každý model a typ motoru.
V budoucnosti budou všechny modely řady 6, 5, 3 a 1 a X5 vybaveny rekuperací brzdné energie. Jde o výsledek inteligentního řízení energetických toků, vedoucí k účinnějšímu využití energie obsažené v palivu a ke zvýšené dynamice při zrychlování. Pomocí rekuperace brzdné energie je výroba elektrického proudu pro palubní síť soustředěna do fází, kdy vůz jede bez sešlápnutého pedálu plynu nebo brzdí. Ale během zrychlování je generátor odpojen, takže pro jízdní dynamiku je k dispozici více síly motoru.
Funkce Auto Start Stop byla poprvé představena na jaře 2007 v BMW řady 1 a v 320i Cabriolet. V modelovém roce 2008 je tato funkce samočinně vypínající a startující motor během dočasných zastavení na křižovatkách nebo v dopravních zácpách k dispozici ve všech čtyřválcových verzích řady 3. Motor se samočinně vypne, jakmile řidič posune řadicí páku do neutrální polohy a sundá nohu ze spojky. Pro pokračování v jízdě stačí pouze sešlápnout pedál spojky a motor okamžitě naskočí.
Další opatření pro zlepšený energetický management ve vozu zahrnuje řízení činnosti příslušenství na základě skutečných potřeb, použití elektrického posilovače řízení a čerpadel posilovače řízení Varioserv a odpojování kompresoru klimatizace. Např. řízení činnosti čerpadla chladicí kapaliny snižuje spotřebu energie v porovnání s konvenčními systémy, které běží trvale na plný výkon. Servomotor elektrického posilovače řízení se aktivuje pouze tehdy, je-li posilový účinek vyžadován řidičem. U čerpadla posilovače řízení Varioserv je poloha excentrického prstence řízena v závislosti na tlaku a objemovém proudu, čímž se snižují ztráty výkonu pohonného ústrojí ve vysokých otáčkách motoru. Také ztráta výkonu způsobená konvenčními kompresory klimatizačních soustav může být snížena inteligentní regulací. V nových modelech BMW je kompresor od hnacího řemene odpojen magnetickou spojkou, jakmile je klimatizace vypnuta.
Tato opatření snižují množství potřebné elektrické energie, takže musí generátor přeměňovat mnohem méně primární energie na elektrický proud. Speciální olejová náplň s nízkou viskozitou v převodovkách přispívá ke snížení třecích ztrát. Optimalizovaný tepelný management diferenciálu zadní nápravy zajišťuje jeho rychlejší zahřátí na provozní teplotu, a tím snížení třecích odporů po studeném startu. Pokles spotřeby paliva podporuje také snížení aerodynamického odporu. Tomu pomáhají aktivně řízené pohyblivé klapky umístěné v některých modelech v maskách chladiče. Svým nastavením optimalizují množství nasávaného vzduchu a aerodynamický odpor.
Pro nejúspornější styl jízdy je připraven pomocník v podobě ukazatele vhodného okamžiku pro řazení. Systém využívá data z řídicí jednotky motoru, na jejichž základě vypočte nejpříznivější okamžik řazení nahoru nebo dolů podle hlediska co nejnižší spotřeby paliva. Signál k přeřazení se objevuje na přístrojové desce, kdy v podobě šipky a číslice ukazuje, který převodový stupeň je v daný okamžik pro ekonomickou jízdu nejvhodnější.
Prvky nabízené v jednotlivých modelech
Rekuperace brzdné energie: sériově ve všech modelech řady 6, 5, 3, 1 a X5.
Funkce Auto Start Stop: standardně ve všech modelech se čtyřválcovými motory (zážehovými i vznětovými) a mechanickými převodovkami u BMW řady 3 a 1.
Ukazatel okamžiku řazení: standardně ve všech modelech s mechanickou převodovkou u řady 6, 5, 3 a řady 1.
Elekktriký posilovač řízení: standardně ve všech modelech BMW řady 3 a 1 (kromě 335i a modelů 4WD).
Čerpadlo posilovače řízení Varioserv: standardně v BMW 630i, 635d a ve všech modelech BMW řady 5 a BMW X3.
Kompresor klimatizace s odpojovací spojkou: standardně ve všech modelech BMW řady 6, 5, X5, 3, 1 (kromě 335i, 330d, 325d).
Elektrické vodní čerpadlo: standardně ve všech modelech s šesti- a čtyřválcovými zážehovými motory ve vozech BMW řady 6, 5, 3 a 1, v X3 (kromě X3 2.0i) a X5.
Aktivní aerodynamika: standardně v 635d, ve všech modelech řady 5, 3, 1 a X3 (kromě X3 2.0i, X3 3.0sd), X5. Nedodává se pro 335i, 335d a modely řady 3 a řady 5 s pohonem všech kol.
Pneumatiky se sníženým valivým odporem: standardní pneumatiky modelů 525i, 525d, 520i, 520d a ve všech modelech řady 3, 1 a X3 (kromě X3 3.0sd) a X5.
JL, 31.7.2007
V modelovém roce 2008 jsou čtyřválce se vstřikováním High Precision Injection a spalováním chudé směsi montované do nových modelů 520i, do všech verzí řady 3 a řady 1. Kromě již představených dvou motorů o zdvihovém objemu 2.0 slaví svoji premiéru nový zážehový motor 1.6 s přímým vstřikováním benzinu v novém BMW 116i. Vzájemné porovnání těchto jednotek se svými předchůdci ukazuje, že tři nové čtyřválce dosahují výkonu zvětšeného o 5 až 15 kW. Přesto klesla spotřeba paliva u těchto motorů až o 23 %.
Čtyřválcový diesel Variable Twin Turbo
V modelovém roce 2008 je kompletní také nová generace čtyřválcových vznětových motorů. Dvoulitrové jednotky s lehkou hliníkovou konstrukcí se nyní dodávají až ve třech výkonových stupních pro BMW řady 5, BMW řady 3, BMW řady 1 a BMW X3.
Jsou vybavené nejnovější verzí přímého vstřikování common rail, u něhož dopravují palivo do spalovacích prostorů piezoelektrické vstřikovače – poprvé pod tlakem až 200 MPa. Nejvýkonnější verze čtyřválcového vznětového motoru je uvedena v řadě 1. Ta má techniku přeplňování označovanou jako Variable Twin Turbo, která se již používá u řadových vznětových šestiválců. Tento systém tvoří dvě turbodmychadla rozdílné velikosti. Díky malé setrvačnosti zvyšuje menší z nich výkon a točivý moment motoru již při nízkých otáčkách a bez citelné prodlevy. Se vzrůstajícími otáčkami se připojuje větší turbodmychadlo. Tato kombinace zajišťuje impozantní výkon, který je nepřekonatelný ve své spontánnosti.
Nový čtyřválec v BMW 123d dává největší výkon 150 kW/204 k, a je prvním celohliníkovým vznětovým motorem na světě se specifickým výkonem přesahujícím 100 k/l. Díky extrémně přesnému dávkování paliva a vysoké účinnosti spalovacího procesu dosahuje špičkových hodnot ve spotřebě paliva – stejně jako u dalších dvou nových vznětových motorů. BMW 123d vystačí s 5,2 l/100 km, úroveň emisí CO2 je 138 g na kilometr.
Rekuperaci brzdné energie, Auto Start Stop
Kromě konstrukce motorů, optimalizované pro sníženou spotřebu paliva a emisí, zahrnuje strategie BMW EfficientDynamics také řadu dalších opatření, která přispívají ke zvýšení radosti z jízdy a snížení spotřeby paliva. Jedná se např. o snižování hmotnosti a jízdních odporů či zlepšování aerodynamiky. Měřitelného pokroku ve snižování spotřeby paliva lze dosáhnout také prostřednictvím inteligentního energetického managementu. Kombinace opatření zvyšujících účinnost využití energie ve voze a v samotných motorech jsou volena specificky pro každý model a typ motoru.
V budoucnosti budou všechny modely řady 6, 5, 3 a 1 a X5 vybaveny rekuperací brzdné energie. Jde o výsledek inteligentního řízení energetických toků, vedoucí k účinnějšímu využití energie obsažené v palivu a ke zvýšené dynamice při zrychlování. Pomocí rekuperace brzdné energie je výroba elektrického proudu pro palubní síť soustředěna do fází, kdy vůz jede bez sešlápnutého pedálu plynu nebo brzdí. Ale během zrychlování je generátor odpojen, takže pro jízdní dynamiku je k dispozici více síly motoru.
Funkce Auto Start Stop byla poprvé představena na jaře 2007 v BMW řady 1 a v 320i Cabriolet. V modelovém roce 2008 je tato funkce samočinně vypínající a startující motor během dočasných zastavení na křižovatkách nebo v dopravních zácpách k dispozici ve všech čtyřválcových verzích řady 3. Motor se samočinně vypne, jakmile řidič posune řadicí páku do neutrální polohy a sundá nohu ze spojky. Pro pokračování v jízdě stačí pouze sešlápnout pedál spojky a motor okamžitě naskočí.
Další opatření pro zlepšený energetický management ve vozu zahrnuje řízení činnosti příslušenství na základě skutečných potřeb, použití elektrického posilovače řízení a čerpadel posilovače řízení Varioserv a odpojování kompresoru klimatizace. Např. řízení činnosti čerpadla chladicí kapaliny snižuje spotřebu energie v porovnání s konvenčními systémy, které běží trvale na plný výkon. Servomotor elektrického posilovače řízení se aktivuje pouze tehdy, je-li posilový účinek vyžadován řidičem. U čerpadla posilovače řízení Varioserv je poloha excentrického prstence řízena v závislosti na tlaku a objemovém proudu, čímž se snižují ztráty výkonu pohonného ústrojí ve vysokých otáčkách motoru. Také ztráta výkonu způsobená konvenčními kompresory klimatizačních soustav může být snížena inteligentní regulací. V nových modelech BMW je kompresor od hnacího řemene odpojen magnetickou spojkou, jakmile je klimatizace vypnuta.
Tato opatření snižují množství potřebné elektrické energie, takže musí generátor přeměňovat mnohem méně primární energie na elektrický proud. Speciální olejová náplň s nízkou viskozitou v převodovkách přispívá ke snížení třecích ztrát. Optimalizovaný tepelný management diferenciálu zadní nápravy zajišťuje jeho rychlejší zahřátí na provozní teplotu, a tím snížení třecích odporů po studeném startu. Pokles spotřeby paliva podporuje také snížení aerodynamického odporu. Tomu pomáhají aktivně řízené pohyblivé klapky umístěné v některých modelech v maskách chladiče. Svým nastavením optimalizují množství nasávaného vzduchu a aerodynamický odpor.
Pro nejúspornější styl jízdy je připraven pomocník v podobě ukazatele vhodného okamžiku pro řazení. Systém využívá data z řídicí jednotky motoru, na jejichž základě vypočte nejpříznivější okamžik řazení nahoru nebo dolů podle hlediska co nejnižší spotřeby paliva. Signál k přeřazení se objevuje na přístrojové desce, kdy v podobě šipky a číslice ukazuje, který převodový stupeň je v daný okamžik pro ekonomickou jízdu nejvhodnější.
Prvky nabízené v jednotlivých modelech
Rekuperace brzdné energie: sériově ve všech modelech řady 6, 5, 3, 1 a X5.
Funkce Auto Start Stop: standardně ve všech modelech se čtyřválcovými motory (zážehovými i vznětovými) a mechanickými převodovkami u BMW řady 3 a 1.
Ukazatel okamžiku řazení: standardně ve všech modelech s mechanickou převodovkou u řady 6, 5, 3 a řady 1.
Elekktriký posilovač řízení: standardně ve všech modelech BMW řady 3 a 1 (kromě 335i a modelů 4WD).
Čerpadlo posilovače řízení Varioserv: standardně v BMW 630i, 635d a ve všech modelech BMW řady 5 a BMW X3.
Kompresor klimatizace s odpojovací spojkou: standardně ve všech modelech BMW řady 6, 5, X5, 3, 1 (kromě 335i, 330d, 325d).
Elektrické vodní čerpadlo: standardně ve všech modelech s šesti- a čtyřválcovými zážehovými motory ve vozech BMW řady 6, 5, 3 a 1, v X3 (kromě X3 2.0i) a X5.
Aktivní aerodynamika: standardně v 635d, ve všech modelech řady 5, 3, 1 a X3 (kromě X3 2.0i, X3 3.0sd), X5. Nedodává se pro 335i, 335d a modely řady 3 a řady 5 s pohonem všech kol.
Pneumatiky se sníženým valivým odporem: standardní pneumatiky modelů 525i, 525d, 520i, 520d a ve všech modelech řady 3, 1 a X3 (kromě X3 3.0sd) a X5.
JL, 31.7.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout