BMW ActiveHybrid X6 - nejsilnější hybrid světa
První Sports Activity Coupé (SAC) s hybridním (full-hybrid) ústrojím pohonu spojuje sílu spalovacího motoru s elektromotory. Technologie BMW ActiveHybrid přináší zvýšení jízdní dynamiky při současném snížení spotřeby paliva o přibližně 20 % ve srovnání s automobilem na spalovací motor.
První hybridní BMW může být do 60 km/h poháněno výhradně elektrickou silou a spalovací motor se aktivuje v případě, že je zapotřebí jeho síly. Optimální rozdělení síly mezi spalovací motor a elektromotory zajišťuje aktivní převodovka se sedmi rychlostními stupni. Aktivní hybridní člen tvoří dvojice elektromotorů, trojice planetových soukolí a čtveřice lamelových spojek, které vytvářejí sedm rychlostních stupňů. Ty lze v manuálním režimu řadit sekvenčně buď voličem mezi sedadly, nebo páčkami na volantu.
Dvojici elektromotorů, i elektrickou palubní síť, zásobují výkonné akumulátory NiMH (nikl-metal-hydrid), umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru. Jakmile řidič sundá nohu z plynu, případně začne brzdit, hybridní systém pohonu přepne jeden nebo oba motory do režimu generátoru a začne z kinetické energie vyrábět elektřinu, kterou uchovává v akumulátorech.
Dvoustupňová hybridní převodovka nabízí neomezený počet převodových poměrů a kombinací poměru síly mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Vyznačuje se dvojicí hlavních převodů, kratší pro dynamickou jízdu v nižších rychlostech, zatímco druhý delší převod najde uplatnění při vyšších rychlostech.
Při rozjezdu se vůz rozjíždí na jeden z dvojice elektromotorů. Jakmile řidič potřebuje více síly, druhý elektromotor zapne spalovací motor a současně slouží jako generátor pro výrobu elektřiny. V případě, že automobil jede vysokou rychlostí, většinu síly zajišťuje spalovací motor. V tomto režimu se jeden nebo oba elektromotory používají jako generátory pro výrobu elektřiny.
Aktivní dvoustupňová hybridní převodovka dokáže zvolit optimální převodový poměr. Jejím srdcem je trojice planetových soukolí, která dokáže aktivně rozdělovat sílu spalovacího motoru a obou elektromotorů mezi pohon a výrobu elektřiny.
Dvojice režimů převodovky (rychlý a pomalý) je doplněna pevně přednastavenými převodovými poměry, takže řidič má v manuálním režimu k dispozici celkem sedm rychlostních stupňů.
Spalovací motor je technicky zajímavou jednotkou, která se poprvé představila v modelu BMW X6 xDrive50i. Jde o první osmiválec s turbodmychadly mezi řadami válců. Krátké vedení výfukových svodů i přetlakové části sání zajišťuje rychlé reakce a plynulý průběh výkonu v celém spektru použitelných otáček. Dokonalé zásobování palivem má na starosti nejnovější generace přímého vstřikování High Precision Injection s piezo-elektrickými vstřikovači a tlakem 20 MPa (200 barů).
Z objemu 4,4 litru disponuje výkonem 300 kW/407 k v rozmezí 5500 až 6400/min. Točivý moment vrcholí na hodnotě 600 Nm v rozpětí 1750 až 4500/min.
Ve srovnání s motorem BMW X6 xDrive50i prošel osmiválec pro hybridní X6 několika úpravami. Nemá startér, alternátor a přišel o pohon kompresoru klimatizace a posilovače řízení. Okruh chlazení motoru i mezichladičů stlačeného vzduchu byl upraven na elektrický pohon. Současně s tím je v BMW ActiveHybrid X6 systém chlazení mezichladičů stlačeného vzduchu rozšířen o chlazení vysokonapěťových elektrických měničů.
Při běžné akceleraci pomáhá zážehovému osmiválci elektrická síla. V případě, že řidič potřebuje maximum akcelerace, doplní jeden elektromotor i druhý a oba využívají energii obsaženou v akumulátorech. Dvojice použitých elektromotorů má podobné výkonové parametry (67 kW/91 k a 260 Nm, resp. 63 kW/86 k a 280 Nm).
Spalovacímu motoru pomáhají v celém spektru použitelných otáček elektromotory. Právě jejich síla snižuje nároky kladené na spalovací motor i při jízdě ustálenou vysokou rychlostí. BMW ActiveHybrid X6 disponuje výkonem 357 kW/485 k a točivým momentem 780 Nm. Tyto parametry z něj činí nejvýkonnější hybrid světa. Mimořádný potenciál reprezentuje zrychlení na 100 km/h během 5,6 s a nejvyšší rychlost, elektronicky omezená na 236 km/h (se sportovním paketem 250 km/h). V kombinovaném cyklu totiž BMW ActiveHybrid X6 spotřebuje pouze 9,9 l/100 km.
Čistě elektrický pohon je dostupný v případě optimální okolní teploty, teploty samotné převodovky a akumulátorů. Elektrický provoz je samozřejmě možný pouze v případě, že akumulátory mají dostatečnou kapacitu. V elektrickém režimu může BMW ActiveHybrid X6 jet rychlostí až 60 km/h a nejvýše 2,5 kilometru.
I při jízdě na elektrický pohon jsou aktivní všechny potřebné bezpečnostní systémy a komfortní prvky. Elektricky poháněný kompresor klimatizace zajišťuje i bez zapnutého spalovacího motoru plný chladicí výkon.
Vůz je vybaven účinnějším systémem regenerace kinetické energie, než u všech standardních BMW se spalovacími motory. Mimořádně účinnou rekuperaci kinetické energie zajišťují elektromotory, které se po sejmutí nohy z plynového pedálu stávají generátory. Díky tomu se kinetická energie, jež se v konvenčních automobilech pohltí především brzdovou soustavou, přemění na elektřinu použitelnou pro pohon.
V případě, že elektromotory pracují jako generátory, mají značný odpor, který se využívá ke zpomalování. Model ActiveHybrid X6 je vybaven brzdovou soustavou Sensotronic Brake Actuation (SBA) bez mechanického spojení mezi brzdovým pedálem a brzdami. Vysoká míra bezpečnosti celého systému je zajištěna záložním hydraulickým brzdovým systémem, který je aktivní i v případě, že by došlo ke kompletnímu výpadku elektrického systému.
Hlavním úkolem systému SBA je rozdělení brzdného účinku mezi rekuperaci a hydraulický systém. Díky systému xDrive se brzdná síla generátorů rozvádí na všechna čtyři kola. Nezáleží na tom, jakým způsobem dochází ke zpomalování automobilu, v každém okamžiku bdí nad stabilitou a bezpečností stabilizační systém DSC.
BMW ActiveHybrid X6 je prvním BMW X s elektrickým posilovačem řízení EPS, který je činný ve všech provozních režimech. Vysokonapěťové akumulátory jsou tvořené nikl-metal hydridními články (NiMH). Jejich kapacita je 2,4 kWh, z nichž lze v praxi využít 1,4 kWh. Největší výkon akumulátorů činí 57 kW, přičemž řídicí jednotka neustále monitoruje nejen výstupní výkon, ale také stav nabití.
Vůz je vybaven všemi bezpečnostními systémy, jež vznikly v rámci vývoje hybridních technologií. K bezpečnosti přispívá mj. barevné odlišení a jasné označení vysokonapěťových kabelů, stejně jako účinná izolace či konektory nové generace. Všechny součásti vysokonapěťového okruhu jsou spojené s nosnými částmi vozu a např. akumulátory jsou umístěné v pevné ocelové schránce na bezpečném místě mezi zadními koly. V případě poruchy dojde k jejich okamžitému samočinnému vybití a odpojení. Při nehodě centrální řídicí jednotka odpojí celý vysokonapěťový systém, aby nemohlo dojít k ohrožení posádky vozu, případně záchranných týmů.
Podvozek a odpružení pochází převážně z BMW X6 xDrive50i. Přední nápravu tvoří dvojitá příčná ramena, zadní pětiprvková náprava Integral IV byla přizpůsobena odlišnému rozložení hmotnosti hybridního modelu.
Ve standardní výbavě najdeme mj. bi-xenonové světlomety včetně funkce denního svícení se světelnými kroužky, dále dešťový a světelný senzor. Komfort zvýší asistent dálkových světel, dodávaný na přání. Další výbavou na přání mohou být např. adaptivní natáčecí světlomety. Opomenout nelze ani odbočovací světla nebo Head-Up displej či ucelenou paletu asistenčních systémů.
BMW ActiveHybrid X6 v sobě spojuje pokrokový koncept automobilu s nejmodernějším ústrojím pohonu. Tato kombinace vytváří výjimečné jízdní zážitky – po stránce dynamiky i spotřeby paliva. Jasně se tak ukazuje vedoucí pozice značky BMW ve vývoji pohonných ústrojí pro automobily.
JL, 31.8.2009
Dvojici elektromotorů, i elektrickou palubní síť, zásobují výkonné akumulátory NiMH (nikl-metal-hydrid), umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru. Jakmile řidič sundá nohu z plynu, případně začne brzdit, hybridní systém pohonu přepne jeden nebo oba motory do režimu generátoru a začne z kinetické energie vyrábět elektřinu, kterou uchovává v akumulátorech.
Dvoustupňová hybridní převodovka nabízí neomezený počet převodových poměrů a kombinací poměru síly mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Vyznačuje se dvojicí hlavních převodů, kratší pro dynamickou jízdu v nižších rychlostech, zatímco druhý delší převod najde uplatnění při vyšších rychlostech.
Při rozjezdu se vůz rozjíždí na jeden z dvojice elektromotorů. Jakmile řidič potřebuje více síly, druhý elektromotor zapne spalovací motor a současně slouží jako generátor pro výrobu elektřiny. V případě, že automobil jede vysokou rychlostí, většinu síly zajišťuje spalovací motor. V tomto režimu se jeden nebo oba elektromotory používají jako generátory pro výrobu elektřiny.
Aktivní dvoustupňová hybridní převodovka dokáže zvolit optimální převodový poměr. Jejím srdcem je trojice planetových soukolí, která dokáže aktivně rozdělovat sílu spalovacího motoru a obou elektromotorů mezi pohon a výrobu elektřiny.
Dvojice režimů převodovky (rychlý a pomalý) je doplněna pevně přednastavenými převodovými poměry, takže řidič má v manuálním režimu k dispozici celkem sedm rychlostních stupňů.
Spalovací motor je technicky zajímavou jednotkou, která se poprvé představila v modelu BMW X6 xDrive50i. Jde o první osmiválec s turbodmychadly mezi řadami válců. Krátké vedení výfukových svodů i přetlakové části sání zajišťuje rychlé reakce a plynulý průběh výkonu v celém spektru použitelných otáček. Dokonalé zásobování palivem má na starosti nejnovější generace přímého vstřikování High Precision Injection s piezo-elektrickými vstřikovači a tlakem 20 MPa (200 barů).
Z objemu 4,4 litru disponuje výkonem 300 kW/407 k v rozmezí 5500 až 6400/min. Točivý moment vrcholí na hodnotě 600 Nm v rozpětí 1750 až 4500/min.
Ve srovnání s motorem BMW X6 xDrive50i prošel osmiválec pro hybridní X6 několika úpravami. Nemá startér, alternátor a přišel o pohon kompresoru klimatizace a posilovače řízení. Okruh chlazení motoru i mezichladičů stlačeného vzduchu byl upraven na elektrický pohon. Současně s tím je v BMW ActiveHybrid X6 systém chlazení mezichladičů stlačeného vzduchu rozšířen o chlazení vysokonapěťových elektrických měničů.
Při běžné akceleraci pomáhá zážehovému osmiválci elektrická síla. V případě, že řidič potřebuje maximum akcelerace, doplní jeden elektromotor i druhý a oba využívají energii obsaženou v akumulátorech. Dvojice použitých elektromotorů má podobné výkonové parametry (67 kW/91 k a 260 Nm, resp. 63 kW/86 k a 280 Nm).
Spalovacímu motoru pomáhají v celém spektru použitelných otáček elektromotory. Právě jejich síla snižuje nároky kladené na spalovací motor i při jízdě ustálenou vysokou rychlostí. BMW ActiveHybrid X6 disponuje výkonem 357 kW/485 k a točivým momentem 780 Nm. Tyto parametry z něj činí nejvýkonnější hybrid světa. Mimořádný potenciál reprezentuje zrychlení na 100 km/h během 5,6 s a nejvyšší rychlost, elektronicky omezená na 236 km/h (se sportovním paketem 250 km/h). V kombinovaném cyklu totiž BMW ActiveHybrid X6 spotřebuje pouze 9,9 l/100 km.
Čistě elektrický pohon je dostupný v případě optimální okolní teploty, teploty samotné převodovky a akumulátorů. Elektrický provoz je samozřejmě možný pouze v případě, že akumulátory mají dostatečnou kapacitu. V elektrickém režimu může BMW ActiveHybrid X6 jet rychlostí až 60 km/h a nejvýše 2,5 kilometru.
I při jízdě na elektrický pohon jsou aktivní všechny potřebné bezpečnostní systémy a komfortní prvky. Elektricky poháněný kompresor klimatizace zajišťuje i bez zapnutého spalovacího motoru plný chladicí výkon.
Vůz je vybaven účinnějším systémem regenerace kinetické energie, než u všech standardních BMW se spalovacími motory. Mimořádně účinnou rekuperaci kinetické energie zajišťují elektromotory, které se po sejmutí nohy z plynového pedálu stávají generátory. Díky tomu se kinetická energie, jež se v konvenčních automobilech pohltí především brzdovou soustavou, přemění na elektřinu použitelnou pro pohon.
V případě, že elektromotory pracují jako generátory, mají značný odpor, který se využívá ke zpomalování. Model ActiveHybrid X6 je vybaven brzdovou soustavou Sensotronic Brake Actuation (SBA) bez mechanického spojení mezi brzdovým pedálem a brzdami. Vysoká míra bezpečnosti celého systému je zajištěna záložním hydraulickým brzdovým systémem, který je aktivní i v případě, že by došlo ke kompletnímu výpadku elektrického systému.
Hlavním úkolem systému SBA je rozdělení brzdného účinku mezi rekuperaci a hydraulický systém. Díky systému xDrive se brzdná síla generátorů rozvádí na všechna čtyři kola. Nezáleží na tom, jakým způsobem dochází ke zpomalování automobilu, v každém okamžiku bdí nad stabilitou a bezpečností stabilizační systém DSC.
BMW ActiveHybrid X6 je prvním BMW X s elektrickým posilovačem řízení EPS, který je činný ve všech provozních režimech. Vysokonapěťové akumulátory jsou tvořené nikl-metal hydridními články (NiMH). Jejich kapacita je 2,4 kWh, z nichž lze v praxi využít 1,4 kWh. Největší výkon akumulátorů činí 57 kW, přičemž řídicí jednotka neustále monitoruje nejen výstupní výkon, ale také stav nabití.
Vůz je vybaven všemi bezpečnostními systémy, jež vznikly v rámci vývoje hybridních technologií. K bezpečnosti přispívá mj. barevné odlišení a jasné označení vysokonapěťových kabelů, stejně jako účinná izolace či konektory nové generace. Všechny součásti vysokonapěťového okruhu jsou spojené s nosnými částmi vozu a např. akumulátory jsou umístěné v pevné ocelové schránce na bezpečném místě mezi zadními koly. V případě poruchy dojde k jejich okamžitému samočinnému vybití a odpojení. Při nehodě centrální řídicí jednotka odpojí celý vysokonapěťový systém, aby nemohlo dojít k ohrožení posádky vozu, případně záchranných týmů.
Podvozek a odpružení pochází převážně z BMW X6 xDrive50i. Přední nápravu tvoří dvojitá příčná ramena, zadní pětiprvková náprava Integral IV byla přizpůsobena odlišnému rozložení hmotnosti hybridního modelu.
Ve standardní výbavě najdeme mj. bi-xenonové světlomety včetně funkce denního svícení se světelnými kroužky, dále dešťový a světelný senzor. Komfort zvýší asistent dálkových světel, dodávaný na přání. Další výbavou na přání mohou být např. adaptivní natáčecí světlomety. Opomenout nelze ani odbočovací světla nebo Head-Up displej či ucelenou paletu asistenčních systémů.
BMW ActiveHybrid X6 v sobě spojuje pokrokový koncept automobilu s nejmodernějším ústrojím pohonu. Tato kombinace vytváří výjimečné jízdní zážitky – po stránce dynamiky i spotřeby paliva. Jasně se tak ukazuje vedoucí pozice značky BMW ve vývoji pohonných ústrojí pro automobily.
JL, 31.8.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout