BMW 7 - vyjádření luxusu a síly (I)
Pátá generace luxusní limuzíny od největšího výrobce prémiových automobilů na světě předvádí, jak lze spojit radost z jízdy s exkluzivitou, jedinečností a vzrušujícím luxusem.
Kromě nejmodernějších technologií a nových motorů jsou v nabídce také skutečné technologické lahůdky, např. v podobě řízení zadních kol nebo nových podvozkových systémů Dynamic Damping Control a Dynamic Driving Control.
Nové BMW řady 7 vstupuje na trh se zážehovými motory V8 (BMW 750i) a řadovým šestiválcem (BMW 740i) s dvojitým přeplňováním Twin Turbo a přímým vstřikováním paliva (High Precision Injection). Nový je také přeplňovaný vznětový řadový šestiválec s třetí generací přímého vstřikování common-rail (BMW 730d). Všechna provedení jsou vybavena řadou technologií z konceptu BMW EfficientDynamics, který je synonymem pro vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva. Již od uvedení do prodeje budou v nabídce provedení BMW 750Li a BMW 740Li, jež díky prodloužení rozvoru o 140 mm nabízejí na zadních sedadlech větší komfort.
V nové generaci byl zdokonal, takže spolupráce s ním je ještě intuitivnější a přirozenější. Novinkou je rozměrný displej s vysokým rozlišením, dále navigace v jednotlivých menu a samotná obsluha multifunkčního ovladače umístěného mezi předními sedadly. Na ovladači jsou tlačítka pro přímou volbu rádia, CD, navigace a komunikace.
Mimořádné jízdní zážitky poskytuje nejen větší vnitřní prostor, vysoká míra komfortu a zdokonalená klimatizace či komunikační systémy. V rámci programu BMW ConnectedDrive se tento vůz stal prvním, v němž lze bez omezení používat internet. Ovládání systémů zajišťuje multifunkční ovladač konceptu iDrive. Specialitou je možnost aktivace nezávislého topení prostřednictvím mobilního telefonu.
Charakteristickou vlastností designu je harmonické spojení elegance a sportovnosti. Kromě velkého rozvoru, dlouhé kapoty motoru a krátkého předního převisu je typickým rysem především prostor pro posádku, opticky posunutý dozadu. Tímto efektem v kombinaci s nízkou střechou působí automobil přirozeně dynamickým, silným a sportovním výrazem. Nízká silueta ve spojení se skloněným čelním sklem a vzad se svažující střechou mohou vyvolat dojem velkého kupé.
Velké tradiční ledviny tvořící masku chladiče jsou dominantním prvkem přední části, k nimž směřují prolisy na kapotě motoru, ale také linie v oblasti předních světlometů. Automobil opticky rozšiřují nejen mlhovky umístěné v rozích, ale také chromovaná lišta, lemující horní hranu širokého otvoru v nárazníku.
Dalším typickým rysem jsou přední světlomety s dvojicí světelných kroužků, jež zvýrazňují dvojitou optiku a současně mají funkci denních světel. Charakteristický výraz dodávají nové řadě 7 světelné proužky umístěné horizontálně v horní části světlometů. Novinkou jsou blikače, tvořené osmi LED diodami ve dvou řadách v rozích vozu.
Vnitřní prostor působí nejen exkluzivně, ale vyznačuje se propracovaností a přehledností. Samotný vzhled i uspořádání interiéru bylo navrženo s důrazem na kombinaci prvotřídních materiálů a příjemných barevných odstínů.
Hlavní těleso přístrojové desky je z nového materiálu, jehož povrchová úprava připomíná kvalitní kůži. BMW je prvním automobilovým výrobcem, který na vybrané ovladače používá místo konvenčního galvanizování speciální keramiku, jenž může být na přání použita na ovladači iDrive, elektronickém voliči samočinných převodovek nebo otočných ovladačích klimatizace a audiosystému.
Prodloužená provedení nabízejí excelentní komfort na zadních sedadlech. Zvětšil se jak prostor pro nohy, tak byl upraven také tvar střechy pro dosažení maximálního prostoru pro hlavu. Vzadu jsou dvě samostatná sedadla s centrálně umístěným ovladačem systému iDrive. Sedadla lze samostatně nastavovat – v rozmezí 70 mm lze měnit sklon opěradel. Na přání je připravena čtyřzónová klimatizace s možností individuálního nastavení teploty pro každé ze sedadel a s dodatečnými ventilačními výdechy pro zadní sedadla.
Ve výbavě mohou být ve stropě umístěná zrcátka, ventilace sedadel, masážní sedadla, stejně tak jako dvě verze propracovaných zábavních systémů s DVD přehrávačem a dvojicí displejů na zadních stranách předních sedadel. Tento systém může být ovládán buď dálkovým ovladačem, nebo prostřednictvím systému iDrive.
Ovládání komfortních prvků je situováno doprostřed středového panelu, kde jsou ve snadném dosahu řidiči i spolujezdci. Přístroje jsou tvořené displeji s vysokým rozlišením, které podle potřeby zobrazují klasické stupnice přístrojů. Dva velké kruhové přístroje ukazují rychlost a otáčky motoru, podle potřeby dokáží zobrazit také např. údaje navigace, zprávy kontrolního systému vozu, případně další informace.
Na středovém tunelu je elektronický volič samočinné převodovky, který umožňuje kromě volby základních jízdních režimů také manuální řazení. Vlevo směrem k řidiči je umístěné ovládání systému Dynamic Driving Control, zatímco vpravo ovladač iDrive.
Karoserie se vyznačuje výjimečným spojením optimalizované hmotnosti a celkové pevnosti. Tohoto výsledku bylo dosaženo promyšleným používáním různých druhů materiálů (několik druhů vysokopevnostních ocelí, hliník). Oproti předchozí generaci bylo dosaženo ca 20% zvýšení torzní tuhosti karoserie.
BMW řady 7 kombinuje, jako jediné ve svém segmentu, ocelovou nosnou strukturu karoserie s hliníkovou střechou. V tomto případě činí úspora 7 kg, což přináší snížení těžiště, a logicky zlepšení ovladatelnosti vozu. Z hliníku je vyrobena také kapota motoru, dveře, přední blatníky a nosné části pro horní uložení předních pružin. Použití hliníkových dveří pro velkosériovou produkci je světovým primátem, což umožnilo snížit hmotnost o dalších 22 kg.
Vysoký bezpečnostní standard je zajištěn kombinací vysokopevnostních vzpěr, velkých a přesně definovaných deformačních zón a vyspělých zádržných systémů. Síly čelního nárazu jsou rozváděny několika cestami do podlahy, boků a střechy vozu tak, aby zůstal zachován prostor pro posádku. Tyto deformovatelné vysokopevnostní nosníky jsou většinou vyrobené z ocelových profilů s proměnnou tloušťkou a z nové generace oceli tvarované za tepla.
Před náhlým nebezpečím upozorňují vzadu jedoucí řidiče adaptivní brzdová světla. V případě, že dojde k intenzivnímu brzdění nebo zásahu ABS, zvýší se intenzita brzdových světel, čímž se na výrazné zpomalení upozorní v závěsu jedoucí řidiči. Změny v legislativě umožnily zavést další prvek zvyšující bezpečnost na silnicích – blikající brzdová světla při intenzivním brzdění, která jsou těsně před zastavením doplněná aktivací varovných blikačů.
BMW řady 7 je vybaven bi-xenonovými světlomety s vysokou účinností. Samozřejmostí je světelné čidlo, jež samočinně aktivuje potkávací světlomety. O dobrý výhled se stará také dešťový senzor, který automaticky ovládá stěrače.
Osvětlení lze podle požadavků doplnit o řadu vyspělých systémů. Jako je např. asistent, který v závislosti na provozu před vozem automaticky zapíná a vypíná dálková světla. Adaptivní světlomety zlepšují účinnost osvětlení vozovky při jízdě po zatáčkovité silnici, kdy se světlomety natáčejí. K dispozici jsou též odbočovací světla, osvětlující prostor vedle vozu např. při odbočování na vedlejší silnici.
Novinkou systému osvětlení je možnost samočinné změny sklonu světlometů, která má za úkol optimálně osvětlit vozovku vpředu bez oslnění protijedoucích řidičů například v okamžiku, kdy vůz jede přes horizont nebo sjíždí prudký svah.
Nejúčinněji je prostor před vozem ozářen světlomety s variabilním rozdělením světelného kuželu. Jedná se o adaptivní světlomety doplněné dalšími možnostmi změny rozložení světla. Například při jízdě ve městě do 50 km/h je osvětlená plocha širší, při jízdě po dálnici dojde k prodloužení světelného kuželu a zvětšení svítivosti na levé straně. Jakmile řidič aktivuje mlhovky, přejdou světlomety v rychlostech do 70 km/h do režimu jízdy v mlze a maximálně rozšíří světelný kužel.
Jedinečnou novinkou automatické klimatizace je možnost ovládání prostřednictvím mobilu. Děje se tak díky službě BMW ConnectedDrive. V nabídce na přání je také čtyřzónová klimatizace, která dovoluje každému z hlavních sedadel nastavit individuálně požadovanou teplotu. Prodloužené verze jsou vybavené výdechy ventilace ve stropě a současně samostatnou klimatizační jednotkou umístěnou v zavazadlovém prostoru.
Nová zadní klimatizovaná sedadla zpříjemňují cestování na dlouhých cestách za slunečného počasí. Jedná se o ventilační systém pro sedáky i opěradla, který čerpá chladný vzduch z interiéru vozu. Zadní sedadla navíc mohou být vybavena speciální masážní funkcí. V opěradle sedadla je umístěno dvanáct pevných masážních kuliček, k nimž se přidává šest rotujících. Sedadlo je navrženo tak, aby namasírovalo celá záda od ramen až po bedra.
(Pokračování zítra)
JL, 7.7.2008
Nové BMW řady 7 vstupuje na trh se zážehovými motory V8 (BMW 750i) a řadovým šestiválcem (BMW 740i) s dvojitým přeplňováním Twin Turbo a přímým vstřikováním paliva (High Precision Injection). Nový je také přeplňovaný vznětový řadový šestiválec s třetí generací přímého vstřikování common-rail (BMW 730d). Všechna provedení jsou vybavena řadou technologií z konceptu BMW EfficientDynamics, který je synonymem pro vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva. Již od uvedení do prodeje budou v nabídce provedení BMW 750Li a BMW 740Li, jež díky prodloužení rozvoru o 140 mm nabízejí na zadních sedadlech větší komfort.
V nové generaci byl zdokonal, takže spolupráce s ním je ještě intuitivnější a přirozenější. Novinkou je rozměrný displej s vysokým rozlišením, dále navigace v jednotlivých menu a samotná obsluha multifunkčního ovladače umístěného mezi předními sedadly. Na ovladači jsou tlačítka pro přímou volbu rádia, CD, navigace a komunikace.
Mimořádné jízdní zážitky poskytuje nejen větší vnitřní prostor, vysoká míra komfortu a zdokonalená klimatizace či komunikační systémy. V rámci programu BMW ConnectedDrive se tento vůz stal prvním, v němž lze bez omezení používat internet. Ovládání systémů zajišťuje multifunkční ovladač konceptu iDrive. Specialitou je možnost aktivace nezávislého topení prostřednictvím mobilního telefonu.
Charakteristickou vlastností designu je harmonické spojení elegance a sportovnosti. Kromě velkého rozvoru, dlouhé kapoty motoru a krátkého předního převisu je typickým rysem především prostor pro posádku, opticky posunutý dozadu. Tímto efektem v kombinaci s nízkou střechou působí automobil přirozeně dynamickým, silným a sportovním výrazem. Nízká silueta ve spojení se skloněným čelním sklem a vzad se svažující střechou mohou vyvolat dojem velkého kupé.
Velké tradiční ledviny tvořící masku chladiče jsou dominantním prvkem přední části, k nimž směřují prolisy na kapotě motoru, ale také linie v oblasti předních světlometů. Automobil opticky rozšiřují nejen mlhovky umístěné v rozích, ale také chromovaná lišta, lemující horní hranu širokého otvoru v nárazníku.
Dalším typickým rysem jsou přední světlomety s dvojicí světelných kroužků, jež zvýrazňují dvojitou optiku a současně mají funkci denních světel. Charakteristický výraz dodávají nové řadě 7 světelné proužky umístěné horizontálně v horní části světlometů. Novinkou jsou blikače, tvořené osmi LED diodami ve dvou řadách v rozích vozu.
Vnitřní prostor působí nejen exkluzivně, ale vyznačuje se propracovaností a přehledností. Samotný vzhled i uspořádání interiéru bylo navrženo s důrazem na kombinaci prvotřídních materiálů a příjemných barevných odstínů.
Hlavní těleso přístrojové desky je z nového materiálu, jehož povrchová úprava připomíná kvalitní kůži. BMW je prvním automobilovým výrobcem, který na vybrané ovladače používá místo konvenčního galvanizování speciální keramiku, jenž může být na přání použita na ovladači iDrive, elektronickém voliči samočinných převodovek nebo otočných ovladačích klimatizace a audiosystému.
Prodloužená provedení nabízejí excelentní komfort na zadních sedadlech. Zvětšil se jak prostor pro nohy, tak byl upraven také tvar střechy pro dosažení maximálního prostoru pro hlavu. Vzadu jsou dvě samostatná sedadla s centrálně umístěným ovladačem systému iDrive. Sedadla lze samostatně nastavovat – v rozmezí 70 mm lze měnit sklon opěradel. Na přání je připravena čtyřzónová klimatizace s možností individuálního nastavení teploty pro každé ze sedadel a s dodatečnými ventilačními výdechy pro zadní sedadla.
Ve výbavě mohou být ve stropě umístěná zrcátka, ventilace sedadel, masážní sedadla, stejně tak jako dvě verze propracovaných zábavních systémů s DVD přehrávačem a dvojicí displejů na zadních stranách předních sedadel. Tento systém může být ovládán buď dálkovým ovladačem, nebo prostřednictvím systému iDrive.
Ovládání komfortních prvků je situováno doprostřed středového panelu, kde jsou ve snadném dosahu řidiči i spolujezdci. Přístroje jsou tvořené displeji s vysokým rozlišením, které podle potřeby zobrazují klasické stupnice přístrojů. Dva velké kruhové přístroje ukazují rychlost a otáčky motoru, podle potřeby dokáží zobrazit také např. údaje navigace, zprávy kontrolního systému vozu, případně další informace.
Na středovém tunelu je elektronický volič samočinné převodovky, který umožňuje kromě volby základních jízdních režimů také manuální řazení. Vlevo směrem k řidiči je umístěné ovládání systému Dynamic Driving Control, zatímco vpravo ovladač iDrive.
Karoserie se vyznačuje výjimečným spojením optimalizované hmotnosti a celkové pevnosti. Tohoto výsledku bylo dosaženo promyšleným používáním různých druhů materiálů (několik druhů vysokopevnostních ocelí, hliník). Oproti předchozí generaci bylo dosaženo ca 20% zvýšení torzní tuhosti karoserie.
BMW řady 7 kombinuje, jako jediné ve svém segmentu, ocelovou nosnou strukturu karoserie s hliníkovou střechou. V tomto případě činí úspora 7 kg, což přináší snížení těžiště, a logicky zlepšení ovladatelnosti vozu. Z hliníku je vyrobena také kapota motoru, dveře, přední blatníky a nosné části pro horní uložení předních pružin. Použití hliníkových dveří pro velkosériovou produkci je světovým primátem, což umožnilo snížit hmotnost o dalších 22 kg.
Vysoký bezpečnostní standard je zajištěn kombinací vysokopevnostních vzpěr, velkých a přesně definovaných deformačních zón a vyspělých zádržných systémů. Síly čelního nárazu jsou rozváděny několika cestami do podlahy, boků a střechy vozu tak, aby zůstal zachován prostor pro posádku. Tyto deformovatelné vysokopevnostní nosníky jsou většinou vyrobené z ocelových profilů s proměnnou tloušťkou a z nové generace oceli tvarované za tepla.
Před náhlým nebezpečím upozorňují vzadu jedoucí řidiče adaptivní brzdová světla. V případě, že dojde k intenzivnímu brzdění nebo zásahu ABS, zvýší se intenzita brzdových světel, čímž se na výrazné zpomalení upozorní v závěsu jedoucí řidiči. Změny v legislativě umožnily zavést další prvek zvyšující bezpečnost na silnicích – blikající brzdová světla při intenzivním brzdění, která jsou těsně před zastavením doplněná aktivací varovných blikačů.
BMW řady 7 je vybaven bi-xenonovými světlomety s vysokou účinností. Samozřejmostí je světelné čidlo, jež samočinně aktivuje potkávací světlomety. O dobrý výhled se stará také dešťový senzor, který automaticky ovládá stěrače.
Osvětlení lze podle požadavků doplnit o řadu vyspělých systémů. Jako je např. asistent, který v závislosti na provozu před vozem automaticky zapíná a vypíná dálková světla. Adaptivní světlomety zlepšují účinnost osvětlení vozovky při jízdě po zatáčkovité silnici, kdy se světlomety natáčejí. K dispozici jsou též odbočovací světla, osvětlující prostor vedle vozu např. při odbočování na vedlejší silnici.
Novinkou systému osvětlení je možnost samočinné změny sklonu světlometů, která má za úkol optimálně osvětlit vozovku vpředu bez oslnění protijedoucích řidičů například v okamžiku, kdy vůz jede přes horizont nebo sjíždí prudký svah.
Nejúčinněji je prostor před vozem ozářen světlomety s variabilním rozdělením světelného kuželu. Jedná se o adaptivní světlomety doplněné dalšími možnostmi změny rozložení světla. Například při jízdě ve městě do 50 km/h je osvětlená plocha širší, při jízdě po dálnici dojde k prodloužení světelného kuželu a zvětšení svítivosti na levé straně. Jakmile řidič aktivuje mlhovky, přejdou světlomety v rychlostech do 70 km/h do režimu jízdy v mlze a maximálně rozšíří světelný kužel.
Jedinečnou novinkou automatické klimatizace je možnost ovládání prostřednictvím mobilu. Děje se tak díky službě BMW ConnectedDrive. V nabídce na přání je také čtyřzónová klimatizace, která dovoluje každému z hlavních sedadel nastavit individuálně požadovanou teplotu. Prodloužené verze jsou vybavené výdechy ventilace ve stropě a současně samostatnou klimatizační jednotkou umístěnou v zavazadlovém prostoru.
Nová zadní klimatizovaná sedadla zpříjemňují cestování na dlouhých cestách za slunečného počasí. Jedná se o ventilační systém pro sedáky i opěradla, který čerpá chladný vzduch z interiéru vozu. Zadní sedadla navíc mohou být vybavena speciální masážní funkcí. V opěradle sedadla je umístěno dvanáct pevných masážních kuliček, k nimž se přidává šest rotujících. Sedadlo je navrženo tak, aby namasírovalo celá záda od ramen až po bedra.
(Pokračování zítra)
JL, 7.7.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












