Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW 7 - silné a úsporné motory (II)

Nejúspornější osmiválec světa, nejsilnější šestiválec na světě a první zástupce nové generace šestiválcových turbodieselů – to jsou motory, jež nové BMW řady 7 nabídne při svém uvedení na trh.

Každá z trojice nabízených pohonných jednotek využívá technologie konceptu BMW EfficientDynamics. Kromě samotné technologie motorů jsou všechny modely vybavené systémem rekuperace brzdné energie, byly vyvinuty s důrazem na nízkou hmotnost, disponují příslušenstvím motoru pracujícím pouze v případě, že je jeho práce opravdu potřeba, nebo například aktivními klapkami v maskách chladiče modelů BMW 740i a 730d, zlepšujícími aerodynamiku. Výsledkem koncepce BMW EfficientDynamics je nejúspornější vůz daného segmentu – BMW 730d se spotřebou 7,2 l/100 km v kombinovaném režimu.


Zážehový osmiválec Twin Turbo

Nejvýkonnější model BMW 750i se zážehovým osmiválcem má objem 4,4 litru, je přeplňován dvojicí turbodmychadel Twin Turbo a vybaven vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection. Tato výjimečná pohonná jednotka dosahuje výkonu 300 kW/407 k, točivý moment má 600 Nm trvale v širokém rozpětí 1750 až 4500/min.Jedná se o první přeplňovaný osmiválec s turbodmychadly mezi řadami válců. Tímto řešením bylo dosaženo kompaktních rozměrů. Zkrátily se sací i výfukové kanály, což přináší snížení tlakových ztrát při plnění i výplachu motoru. Kromě vysokého výkonu se celohliníková pohonná jednotka vyznačuje příkladným zátahem již od nejnižších otáček.
Pro osmiválec s technologií Twin Turbo je charakteristická síla a výkonnost. Každé ze dvou turbodmychadel zásobuje stlačeným vzduchem jednu řadu válců. Tímto řešením se účinně zvyšují reakce motoru na plynový pedál. Zcela tak odpadá tzv. turboefekt přeplňovaných motorů, který spočívá v pomalejších reakcí motoru na pohyby plynového pedálu. Nárůst síly motoru je i díky ploché křivce průběhu točivého momentu plynulý a připomíná větší atmosférické motory, hmotností je na úrovni osmiválců.
Na spojení nízké spotřeby paliva a značné síly v nízkých otáčkách má podíl proměnné časování sacích a výfukových ventilů Double-VANOS, které je standardní výbavou všech zážehových motorů BMW. Vysokou účinnost má na svědomí také druhá generace vysokotlakého přímého vstřikování High Precision Injection, pracujícího se vstřikovači umístěnými v bezprostřední vzdálenosti od zapalovací svíčky. Pracovní tlak vstřikování má hodnotu 20 MPa (200 barů) a systém je schopen extrémně přesně dávkovat a časovat jednotlivé vstřiky . Nový motor nabízí sílu dvanáctiválce a současně jednu z nejnižších spotřeb paliva ze všech osmiválců.


Řadový šestiválec

Druhým zážehovým motorem je výkonný řadový šestiválec, který stejně jako osmiválec, je vybaven kombinací technologií Twin Turbo a High Precision Injection, která je zárukou bezkonkurenční výkonnosti a mimořádné úspornosti. Nejnovější verze má díky úpravám systému přeplňování výkon zvýšený na 240 kW/326 k. Jeho maxima je dosahováno při 5800/min a největší točivý moment 450 Nm se nabízí k využití již od 1500/min. V tomto motoru přeplňuje každé z turbodmychadel trojici válců. Protože jde o relativně malá turbodmychadla s malou setrvačností, jsou schopná také v nízkých otáčkách dodat takřka okamžitě maximální plnicí tlak. Plynulý nárůst výkonu a kultivovaný projev je důsledkem dvojitého proměnného časování Double-VANOS i vysokého kompresního poměru.
Přímé vstřikování s centrálně a v těsné blízkosti zapalovací svíčky umístěnými vstřikovači dokáže v optimálním okamžiku dopravit do spalovacích prostorů přesně dané množství paliva. Výsledkem je výkon odpovídající atmosféricky plněným osmiválcům a spotřeba na úrovni nejlepších šestiválcových jednotek. Předností šestiválce Twin Turbo je rovněž nízká hmotnost, která je přínosem pro jízdní vlastnosti. BMW 740i zrychluje z klidu na 100 km/h během 5,9 s a má nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.


Šestiválcový turbodiesel

V novém BMW 730d slaví premiéru první z nové generace vznětových řadových šestiválců, která ukazuje technologický náskok BMW v konstrukci daného typu motorů. Řadový šestiválec byl navržen od základu nově a využívá nejnovější poznatky technologií BMW EfficientDynamics. Motor má objem 3,0 l a největší výkon 180 kW/245 k, točivý moment vrcholí při 1750/min hodnotou 540 Nm. Ve srovnání s předchozí generací se jedná o zvýšení výkonu o 15 k při snížení spotřeby paliva o 10 procent.
Blok motoru i hlava válců nové generace vznětových motorů je vyrobena z pevné hliníkové slitiny. Zdokonalený systém přeplňování s proměnou geometrií sacího traktu dokáže nabídnout snadno využitelný vysoký výkon. Přímé vstřikování common-rail třetí generace pracuje s tlakem 180 MPa (1800 barů). Vstřikovače jsou pro účinné promísení zápalné směsi umístěné v samotném středu spalovacích prostorů. Hliníková hlava motoru je extrémně pevná, čímž se snižuje hlučnost a vibrace zejména při zahřívání. Účinnost šestiválce zvyšují keramické žhavicí svíčky. Významnou inovací je i snížení výšky motoru, jehož se podařilo dosáhnout novými rozvody a podtlakovým čerpadlem.
Nový šestiválec váží 185 kg, což je o 5 kg méně než předchůdce. Tato vlastnost je přínosem pro jízdní vlastnosti i spotřebu paliva. Dojezd na jedno naplnění nádrže činí více než 1100 km.


BMW EfficientDynamics

Všechny verze používají v motorech i jejich příslušenství technologie z programu BMW EfficientDynamics, které zajišťují dosud nepoznanou kombinaci dynamiky a spotřeby paliva. Příkladem je systém rekuperace brzdné energie, jež pro pohon elektrických systémů vozu používá elektřinu vyrobenou většinou při zpomalování. To znamená, že tato energie není odebírána přímo z paliva, ale získává se z kinetické energie, která by se jinak vytratila při zpomalování a brzdění.
Přínosem pro úspornost je příslušenství motoru s optimalizovanou činností. Podle aktuálních potřeb je optimalizována například funkce palivového čerpadla nebo kompresoru posilovače řízení. Nejsou aktivní trvale, ale pouze v okamžicích, kdy je jejich činnost skutečně potřeba. Řemenový pohon kompresoru klimatizace je vybaven spojkou, jež kompresor odepne v okamžiku, kdy řidič nebo spolujezdec klimatizaci vypne.
Kromě pneumatik se sníženým valivým odporem je BMW 730d vybaveno prvky optimalizujícími aerodynamiku. V masce chladiče modelů 740i a 730d jsou aktivní klapky. V případě, že není třeba plný výkon chlazení, se klapky uzavřou, což snižuje aerodynamický odpor, a tím i spotřebu paliva.
Síla motorů je vedena k zadním kolům prostřednictvím zdokonalené šestistupňové převodovky se sportovně rychlým řazením. Převodovky mají zdokonalenou řídicí elektroniku a současně důkladně přepracovaný měnič točivého momentu. Výsledkem úprav jsou spontánní změny rychlostních stupňů, zlepšená účinnost a komfort. Převodovka dokáže řadit dolů o více než jeden rychlostní stupeň stejně rychle jako pouze o jeden….. V případě, že řidič náhle stiskne naplno plynový pedál, čímž aktivuje funkci kick-down, převodovka bleskově podřadí, a to až o čtyři rychlostní stupně. Naprostou samozřejmostí je možnost sekvenčního manuálního řazení prostřednictvím pohybů elektronického voliče umístěného na středovém tunelu.

Typ740i750i730d
Objem297943952993
Výkon240(326)/5800300(407)/5500-6400180(245)/4000
Toč.moment450/1500-4500600/1750-4500540/1750-3000
Rychlost250250245
Zrychlení5,95,27,2
Spotřeba13,8/7,6/9,916,4/8,5/11,49,5/5,9/7,2


Pozn: Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

(pokračování zítra)

JL, 7.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar