Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW 7 - podvozek pro náročné (III)

Nové BMW řady 7 je schopné poskytnout fascinující jízdní zážitky. Dokáže splnit nejnáročnější požadavky moderního motoristy a současně se aktivně přizpůsobit individuálním potřebám řidičů i aktuální jízdní situaci.

Specifickou vlastností je kombinace komfortu s dynamikou, která v segmentu luxusních limuzín nezná soupeře. Jako první sedan BMW používá přední nápravu tvořenou dvojitými příčnými rameny. Hliníkové závěsy kol se vyznačují schopností rozdělit síly potřebné pro odpružení a pro vedení kol. Současně jsou tlumiče schopné účinněji plnit svoji funkci – jsou oddělené od vedení kol a soustředí se výhradně na svoji práci.
Patentovaná víceprvková zadní náprava integral V je vyrobena z hliníku a byla upravena pro nové BMW. Dynamické síly působící na zadní kola jsou pohlcovány masivním zavěšením kol, pomocným rámem, podélným ramenem a trojicí příčných ramen. Podélná ramena jsou uložena v elastokinematických kloubech, které jsou přínosem jak pro jízdní komfort, tak dynamiku. Uložení je navrženo tak, aby účinně filtrovalo vibrace ústrojí pohonu a silnice. Prodloužené modely „L“ jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy, udržující stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení vozu.
Nové BMW 730d je standardně posazeno na 17“ kolech z lehké slitiny. Modely BMW 750i a BMW 740i používají 18“ litá kola. Standardem jsou pneumatiky Runflat s rozměry 245/55 R17 a 245/50 R18, jež jsou v závislosti na zatížení schopné ujet až 250 km po kompletní ztrátě tlaku.

Integral Active Steering

Vůz může být na přání vybaven systémem Integral Active Steering, kombinující posilovač řízení Servotronic s proměnným účinkem a aktivní převodku řízení, měnící převod řízení na přední nápravě s možností změny úhlu natočení zadních kol až o tři stupně. V nízkých rychlostech se zadní kola přiřizují v opačném směru než jak zatáčejí kola přední nápravy, což zlepšuje manévrovací schopnosti. Ve vysokých rychlostech se zadní kola natáčejí ve smyslu předních. To je přínosem stabilitě při náhlých změnách směru jízdy nebo při rychlých průjezdech zatáčkou.
Přínos samotného aktivního řízení, jež podle rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantu, otáčení vozu kolem svislé osy a příčného zrychlení mění převod řízení, spočívá nejen ve větší ochotě vozu k zatáčení, ale také v menší potřebě otáčení volantem. Aktivní řízení zadních kol pocítí také cestující na zadních sedadlech. Při rychlých změnách směru jízdy na ně totiž působí menší setrvačné síly otáčení kolem svislé osy vozu.
Integral Active Steering zvyšuje stabilitu v extrémních situacích a při intenzivním brzdění. Tento aktivní prvek je integrován do stabilizačního systému vozu a je dalším výkonným členem, jímž může systém DSC stabilizovat vůz v kritických jízdních situacích.

Dynamic Damping Control a Dynamic Driving Control

Standardní výbavou jsou nové elektronicky řízené tlumiče Dynamic Damping Control, které dokáží charakteristiku tlumení přizpůsobit povrchu silnice a jízdnímu stylu řidiče. Řidič může činnost tlumičů ovládat podle individuálních požadavků. Kromě standardního kompromisního nastavení může volit buď komfortnější, nebo naopak sportovnější režim. BMW, jako první automobilový výrobce pro tento účel používá tlumiče s rozdílným nastavením pro stlačení i zpětné roztažení. Toto řešení přináší pocit tuhého odpružení a současně komfortního chování při přejezdu nerovností.
Na přání může být podvozek doplněn stabilizátory s proměnnou tuhostí Dynamic Drive, jež omezují naklánění karoserie při náhlých změnách směru jízdy a v rychle projížděných zatáčkách. Jakmile čidla systému Dynamic Drive rozpoznají naklánění karoserie, dají okamžitě povel elektromotorům měnícím předpětí stabilizátorů, které nežádoucí pohyby karoserie zcela nebo jen částečně eliminují.

Výkonné brzdy a DSC

Přední i zadní brzdové kotouče jsou vnitřně chlazené a používají technologii snižující hmotnost. Klasické brzdové kotouče jsou přivařené na hliníkové středy. Tento systém patentovaný BMW významně snižuje hmotnost kotouče, a tím i neodpružených hmot. Přínosem je zvýšená odolnost proti deformacím následkem vysokých teplot vznikajících při intenzivním brzdění. Brzdová soustava je hydraulická, ale ovládaná nejnovější generací stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control). Součástí systému DSC je protiblokovací systém, řízené rozdělení brzdné síly při brzdění v zatáčkách CBC (Corner Brake Control), stejně tak jako brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control). Při extrémním zatížení a vysokých teplotách je brzdová soustava vybavená funkcí kompenzace poklesu brzdného účinku. Samočinně dochází ke zvýšení posilového účinku, takže brzdné schopnosti zůstávají pro řidiče takřka na stejné úrovni jako standardně. Samozřejmostí je také funkce automatického sušení brzd při jízdě v dešti, stejně jako funkce zamezující nechtěnému couvnutí vozu například při rozjezdu do kopce.
Parkovací brzda je elektromechanická s automatickou funkcí, zvyšující komfort například při jízdě v kolonách. Jakmile se automobil zastaví, funkce Auto-Hold automaticky podrží vozidlo pomocí brzd na místě až do okamžiku, kdy řidič stiskne plynový pedál.
Pro sportovní vyžití za volantem lze přepnout stabilizační systém DSC do režimu DTC (Dynamic Traction Control), který posunuje hranici jeho zásahu. Tento režim je přínosem např. také při rozjezdu na sněhu nebo podobném povrchu se špatnou trakcí. Režim DTC lze aktivovat i v případě zvolení režimu SPORTS+ v systému Dynamic Driving Control. Stabilizační systém lze samozřejmě vypnout, kdy zůstává aktivní pouze elektronický závěr diferenciálu, který např. v ostrých zatáčkách, kdy by mohlo dojít k prokluzu zadního vnitřního kola, kolo přibrzdí, čímž dojde k přenosu síly motoru prostřednictvím diferenciálu na vnější kolo s větší trakcí.

Jízdní dynamika pod kontrolou-ICM

Dokonalou symbiózu podvozku a odpružení má na starosti integrované řízení podvozku ICM (Integrated Chassis Management), jež spojuje různé funkční celky do jediného. Extrémně výkonná elektronika neustále monitoruje chování automobilu a rozhoduje, jak nejefektivněji dosáhnout požadované trajektorie a jízdní stability za všech podmínek. Dojde-li například k náhlé změně adheze nebo při náhlé změně směru jízdy, systém ICM zkoordinuje účinky stabilizačního systému DSC, aktivního odpružení Dynamic Damping Control, stejně tak jako např. na přání dodávaného řízení zadních kol Integral Active Steering či Dynamic Drive.
Světovým unikátem je způsob komunikace jednotlivých systémů, kterou má na starosti vysokorychlostní datová sběrnice FlexRay, vyvinutá konsorciem technologicky vyspělých společností v čele s BMW. Rychlost komunikace sběrnice FlexRay je až 20x větší než u konvenčních systémů. V novém BMW řady 7 je až 16 různých řídicích jednotek, které vzájemně komunikují prostřednictvím sběrnice FlexRay. Jedině tak je možná dokonalá souhra ústrojí pohonu, odpružení, tlumení, řízení a brzd. Příčné, podélné i svislé pohyby vozu jsou monitorovány a vyhodnocovány s přesností, kterou nelze nalézt v žádné jiném voze na světě. BMW je první společností, jež na trh uvedla technologii FlexRay v sériových automobilech.


JL, 9.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar