Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW 7 - luxus a dynamika v nejpokrokovější podobě (II)

Kromě pneumatik se sníženým valivým odporem je BMW 730d vybaveno prvky optimalizujícími aerodynamiku. V masce chladiče modelů 740i a 730d jsou umístěné aktivní klapky, které se v případě, že není potřeba plný výkon chlazení, klapky uzavřou, čímž se sníží aerodynamický odpor, a tím i spotřeba.

Nové BMW řady 7 je prvním sedanem BMW, který používá přední nápravu s dvojitými příčnými rameny. Závěsy kol jsou hliníkové a vyznačují se schopností rozdělit síly potřebné pro odpružení a pro vedení kol. Současně s tím jsou tlumiče schopné účinněji plnit svoji funkci – jsou oddělené od vedení kol a soustředí se výhradně na svoji práci.
Patentovaná víceprvková zadní náprava integral V je z hliníku a byla upravena pro BMW řady 7. Dynamické síly působící na zadní kola jsou pohlcovány masivním zavěšením kol, pomocným rámem, podélným ramenem a trojicí příčných ramen. Podélná ramena zadní nápravy jsou uložena v elastokinematických kloubech, které jsou přínosem jak pro jízdní komfort, tak dynamiku. Uložení je navrženo tak, aby účinně filtrovalo vibrace ústrojí pohonu a silnice – tedy v zájmu nízké hlučnosti a vibrací. Prodloužené modely BMW 750Li a BMW 740Li jsou vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy, udržující stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení vozu.
Modely 750i a 740i používají 18“ litá kola a pneumatiky Runflat 245/55 R17 a 245/50 R18, jež jsou v závislosti na zatížení schopné ujet až 250 km po kompletní ztrátě tlaku.
Přední náprava s dvojitými příčnými rameny a zadní víceprvkové uložení komunikuje také prostřednictvím pokrokových systémů odpružení a řízení. BMW řady 7 může být na přání vybaveno systémem Integral Active Steering, které kombinuje posilovač řízení Servotronic s proměnným účinkem a aktivní převodku řízení, měnící převod řízení na přední nápravě s možností změny úhlu natočení zadních kol až o tři stupně.
V nízkých rychlostech se zadní kola přiřizují v opačném směru než jak zatáčejí kola přední nápravy, což zlepšuje manévrovací schopnosti. Ve vysokých rychlostech se zadní kola natáčejí ve smyslu předních, což přináší stabilitu při náhlých změnách směru jízdy nebo rychlých průjezdech zatáčkou.
Přínos samotného aktivního řízení, jež podle rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantu, otáčení vozu kolem svislé osy a příčného zrychlení mění převod řízení, spočívá nejen ve větší ochotě vozu k zatáčení, ale také v menší potřebě otáčení volantem. Integral Active Steering zvyšuje stabilitu v extrémních situacích a rovněž při intenzivním brzdění. Tento aktivní prvek je integrován do stabilizačního systému vozu a je dalším výkonným členem, jímž může systém DSC stabilizovat vůz v kritických jízdních situacích.
Standardní výbavou jsou nové elektronicky řízené tlumiče Dynamic Damping Control, které dokáží charakteristiku tlumení přizpůsobit povrchu silnice a jízdnímu stylu řidiče. Řidič může činnost tlumičů ovládat podle individuálních požadavků. Kromě standardního nastavení může volit buď komfortnější, nebo sportovnější režim. BMW je prvním výrobcem, který používá tlumiče s rozdílným nastavením pro stlačení i zpětné roztažení. Toto řešení přináší pocit tuhého odpružení a současně komfortního chování při přejezdu nerovností.
Na přání může být podvozek doplněn stabilizátory s proměnnou tuhostí Dynamic Drive, jež omezují naklánění karoserie při náhlých změnách směru jízdy a v rychle projížděných zatáčkách. Jakmile čidla rozpoznají naklánění karoserie, dají povel elektromotorům měnícím předpětí stabilizátorů, které nežádoucí pohyby karoserie zcela nebo jen částečně eliminují.
Dokonalou symbiózu podvozku a odpružení má na starosti integrované řízení podvozku ICM, jež spojuje různé funkční celky do jediného. Extrémně výkonná elektronika neustále monitoruje chování automobilu a přitom rozhoduje, jak nejefektivněji dosáhnout požadované trajektorie a jízdní stability za všech podmínek. Dojde-li například k náhlé změně adheze nebo je potřeba náhle změnit směr jízdy, systém ICM zkoordinuje účinky stabilizačního systému DSC, aktivního odpružení Dynamic Damping Control, stejně tak jako například na přání dodávaného řízení zadních kol Integral Active Steering či Dynamic Drive.
Světovým unikátem je způsob komunikace jednotlivých systémů. Tu má na starosti vysokorychlostní datová sběrnice FlexRay, která byla vyvinuta konsorciem technologicky vyspělých společností v čele s BMW. Rychlost je až 20krát větší než v případě konvenčních systémů. Jejím prostřednictvím komunikuje až 16 různých řídicích jednotek. Jedině tak je možná dokonalá souhra ústrojí pohonu, odpružení, tlumení, řízení a brzd. Příčné, podélné i svislé pohyby vozu jsou monitorovány a vyhodnocovány s přesností, kterou nelze nalézt v žádné jiném voze na světě.
Vysoký bezpečnostní standard je zajištěn kombinací vysokopevnostních vzpěr, velkých a přesně definovaných deformačních zón a vyspělých zádržných systémů. Síly čelního nárazu jsou rozváděny několika cestami do podlahy, boků a střechy vozu, aby zůstal zachován prostor pro posádku. Deformovatelné vysokopevnostní nosníky jsou většinou vyrobené z ocelových profilů s proměnnou tloušťkou a z nové generace oceli tvarované za tepla. Před náhlým nebezpečím upozorňují vzadu jedoucí řidiče adaptivní brzdová světla. V případě intenzivního brzdění nebo zásahu ABS se zvýší intenzita brzdových světel, čímž se na výrazné zpomalení upozorní v závěsu jedoucí řidiči. Změny v legislativě umožnily zavést další prvek zvyšující bezpečnost na silnicích – blikající brzdová světla při intenzivním brzdění, která jsou těsně před zastavením doplněná aktivací varovných blikačů.
BMW je prvním výrobcem na světě, který nabízí systém nočního vidění, jenž je schopen detekovat a upozornit řidiče na osoby před vozem. Systém používá k zobrazení signálu z termokamery centrálně umístěný hlavní displej a je doplněn schopností rozpoznat osoby a jejich pohyb. Využívá se vysokovýkonné elektroniky, která ve snímaném obrazu rozpozná siluetu osoby včetně jejího pohybu. Řidič je na potenciální nebezpečí upozorněn zvýrazněním identifikované postavy a reaguje jen na postavy v zamýšlené trajektorii vozu. Z tohoto důvodu se při vypočítávání potenciálního nebezpečí kalkuluje například s rychlostí jízdy, natočením volantu a otáčením vozu kolem svislé osy.
Propojení navigačního systému a systému hlídajícího nechtěné vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning) přináší ve světovém měřítku jedinečnou funkci, která řidiče informuje o aktuálním rychlostním omezení v úseku, jímž právě projíždí. Prostřednictvím kamery umístěné v modulu vnitřního zpětného zrcátka systém monitoruje prostor před vozem. Pomocí speciálního programu automobil dokáže rozpoznat dopravní značky omezující rychlost. Systém rozpoznává nejen konvenční pevně umístěné a přenosné značky, ale také dálniční elektronické návěsti nad jízdními pruhy. Informace zjištěné prostřednictvím kamery mají přednost před daty navigačního systému, protože reagují i na sezónní omezení dané například prací na silnici. Je na řidiči, zda si zvolí zobrazování povoleného rychlostního limitu na hlavních přístrojích nebo prostřednictvím Head-Up displeje.
Jednou z nejpůsobivějších nových technologií nového BMW řady 7 je pokrokový navigační systém s trojrozměrným zobrazováním map.
Trojrozměrné zobrazování map, při němž je jasně vidět nadmořská výška, je praktické při jízdách po horských silnicích, kdy má řidič jasnou představu o své cestě. Při nastaveném menším měřítku se na mapě zobrazují obrysy budov, což řidiči usnadňuje orientaci.
Součástí navigace je také unikátní plánovač cest, který umožní zvolenou trasu virtuálně projet a naplánovat případné zastávky. Cestu lze naplánovat nejen v automobilu, ale také doma na počítači. Elektronický itinerář lze prostřednictvím služby BMW ConnectedDrive poslat do automobilu přes internet, případně ji nahrát do vozu přes rozhraní USB.
BMW je prvním výrobcem automobilů, který prostřednictvím služby BMW ConnectedDrive nabízí plnohodnotný přístup k internetu, navíc za výhodných cenových podmínek (viz Novinky).

BMW řady 7 je vybaveno mnoha pokrokovými funkcemi. Jednou z nich, která je světovým unikátem, je v palubním systému vozu instalovaný návod k obsluze. Prostřednictvím rozhraní BMW iDrive je možné se v něm pohybovat jako v návodech na počítači. V manuálu lze snadno vyhledávat potřebná témata, jež jsou následně přehlednou formou pomocí textu, zvuků či obrázků prezentována uživateli. Návody k obsluze odpovídají aktuální výbavě daného vozu, což usnadňuje orientaci a případné vyhledávání.


JL, 3.10.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar