BMW 7 - luxus a dynamika v nejpokrokovější podobě (I)
Pátá generace výjimečné limuzíny největšího výrobce prémiových automobilů na světě předvádí, jak lze spojit opravdovou radost z jízdy s exkluzivitou, jedinečností a vzrušujícím luxusem. Kromě nejmodernějších technologií a nových motorů najdeme v nabídce technologické lahůdky.
Již od uvedení do prodeje budou v nabídce provedení BMW 750Li a BMW 740Li, jež díky prodloužení rozvoru o 140 mm nabízejí na zadních sedadlech ještě větší komfort a luxus. Kromě větší délky se tyto modely vyznačují také ještě bohatší výbavou.
Charakteristickou vlastností designu je harmonické spojení elegance a sportovnosti. Kromě velkého rozvoru, dlouhé kapoty motoru a krátkého předního převisu je typickým rysem prostor pro posádku, byl opticky posunutý dozadu. Tímto efektem v kombinaci s nízkou střechou působí automobil dynamickým a sportovním výrazem. Nízká silueta a silně skloněné čelní sklo a jemně směrem vzad se svažující střecha mohou vyvolat dojem velkého kupé.
Samozřejmostí je nadstandardní nabídka vnitřního prostoru ve všech směrech. Interiér je ukázkou moderního luxusu, působí nejen exkluzivně, ale vyznačuje se také propracovaností a přehledností. Výplně interiéru mohou být např. poprvé u luxusního BMW provedené z hliníku, na vybrané ovladače se používá místo konvenčního galvanizování speciální keramika.
Aktivní řidičský styl je zřejmý hned po nastoupení. Na středovém tunelu je elektronický volič samočinné převodovky, umožňující kromě volby základních jízdních režimů také manuální řazení. Vlevo směrem k řidiči je ovládání systému Dynamic Driving Control, vpravo ovladač iDrive.
Systém DDC dovoluje řidiči nastavit požadované chování v režimech Comfort, Normal, Sports a Sports +. Mění se nejen charakteristika odpružení, ale také naladění stabilizačního systému DSC, režim řazení samočinných převodovek, charakteristika plynového pedálu a účinnost posilovače řízení. Před voličem je tlačítko pro nastavení stabilizačního systému DSC. Po stisknutí se aktivuje režim DTC (Dynamic Traction Control), který posunuje okamžik zásahu systému DSC a současně umožňuje například rozjezd na sněhu.
Každý režim systému Dynamic Driving Control zajišťuje vyváženost mezi sportovním chováním a komfortem. Projev každého z těchto programů je odlišný a záleží na řidiči, co vyžaduje. Sports využívá sportovní charakteristiku ústrojí pohonu i odpružení. V systému iDrive je ale možné pohon nebo podvozek zmírnit do režimu Normal.
Koncept iDrive byl v nové generaci dále zdokonalen, takže spolupráce s ním je ještě intuitivnější a přirozenější. Novinkou je rozměrný displej s vysokým rozlišením, nová je také navigace v jednotlivých menu a zdokonalena byla iobsluha multifunkčního ovladače.
BMW řady 7 je působivou kombinací elegance a sportovnosti, jak dokazuje nejvýkonnější model 750i se zážehovým osmiválcem 4.4, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Twin Turbo a vybavený vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection. Dosahuje výkonu 300 kW/407 k v rozmezí 5500 až 6400/min. Točivý moment zůstává na svém maximu 600 Nm trvale v širokém rozpětí 1750 až 4500/min.
Jedná se o první přeplňovaný osmiválec, který má turbodmychadla umístěná mezi řadami válců. Tím bylo dosaženo kompaktních rozměrů, zkrátily se sací i výfukové kanály, což má přínos pro snížení tlakových ztrát při plnění i výplachu motoru. Kromě výkonu se vyznačuje zátahem již od nejnižších otáček, zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,2 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Kombinovaná spotřeba činí 11,4 l/100 km, což je ve srovnání s předchozí generací stejného typu snížení o 3 % při současném zvýšení výkonu o 30 kW/41 k. Jinými slovy – nový motor nabízí sílu dvanáctiválce a současně jednu z nejnižších spotřeb paliva ze všech osmiválců.
Druhým zážehovým motorem je výkonný řadový šestiválec modelu 740i, rovněž s kombinací technologií Twin Turbo a High Precision Injection. Nejnovější verze má výkon zvýšený na 240 kW/326 k při 5800/min. Největší točivý moment 450 Nm se nabízí k využití od 1500/min.
V tomto motoru přeplňuje každé z turbodmychadel trojici válců. Protože se jedná o relativně malá turbodmychadla s malou setrvačností, jsou schopná i v nízkých otáčkách dodat takřka okamžitě maximální plnicí tlak. Plynulý nárůst výkonu a kultivovaný projev je důsledkem funkce dvojitého proměnného časování Double-VANOS. Předností šestiválce Twin Turbo je rovněž velmi nízká hmotnost. Vůz zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,9 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a kombinovaná spotřeba činí 9,9 l/100 km.
V novém BMW 730d slaví premiéru první z nové generace vznětových řadových šestiválců pro model 730d. Využívá nejnovější poznatky technologií BMW EfficientDynamics a vyznačuje se vysokým výkonem i nízkou spotřebou paliva. Z objemu 3.0 poskytuje výkon 180 kW/245 k při 4000/min, točivý moment vrcholí při 1750/min hodnotou 540 Nm. Ve srovnání s předchozí generací BMW 730d se jedná o zvýšení o 10 kW/15 k při snížení spotřeby paliva o 10 procent
Blok motoru i hlava válců nové generace vznětových motorů je vyrobena z pevné hliníkové slitiny. Zdokonalený systém přeplňování s proměnou geometrií sacího traktu dokáže nabídnout snadno využitelný vysoký výkon. Přímé vstřikování common-rail třetí generace pracuje s tlakem 180 MPa (1800 barů). Vstřikovače jsou pro účinné promísení zápalné směsi umístěné v samotném středu spalovacích prostorů. Hliníková hlava motoru je pevná, čímž snižuje hlučnost a vibrace zejména při zahřívání. Účinnost zvyšují keramické žhavicí svíčky a významnou inovací je snížení výšky motoru.
S hmotností 185 kg je o 5 kg lehčí než předchůdce, což se projevilo ve spotřebě 7,2 l/100 km i ve zrychlení za 7,2 s.
Všechny verze BMW řady 7 používají v motorech i jejich příslušenství technologie z programu BMW EfficientDynamics, zajišťující dosud nepoznanou kombinaci dynamiky a spotřeby paliva. Příkladem je systém rekuperace brzdné energie, jež pro pohon elektrických systémů vozu používá elektřinu vyrobenou většinou při zpomalování. Energie není tak odebírána přímo z paliva, ale získává se z kinetické energie, která by se vytratila při zpomalování a brzdění. Například při zrychlování je alternátor odpojen, takže nejen že nespotřebovává palivo, ale současně pasivně zvyšuje výkon motoru.
Přínosem pro úspornost je také příslušenství motoru s optimalizovanou činností. Podle potřeby je optimalizována např. funkce palivového čerpadla nebo kompresoru posilovače řízení. Aktivní jsou pouze v okamžicích, kdy je jejich činnost skutečně potřeba. Řemenový pohon kompresoru klimatizace je vybaven spojkou, jež kompresor odepne v okamžiku, kdy řidič nebo spolujezdec klimatizaci vypne.
Dokončení zítra
JL, 2.10.2008
Charakteristickou vlastností designu je harmonické spojení elegance a sportovnosti. Kromě velkého rozvoru, dlouhé kapoty motoru a krátkého předního převisu je typickým rysem prostor pro posádku, byl opticky posunutý dozadu. Tímto efektem v kombinaci s nízkou střechou působí automobil dynamickým a sportovním výrazem. Nízká silueta a silně skloněné čelní sklo a jemně směrem vzad se svažující střecha mohou vyvolat dojem velkého kupé.
Samozřejmostí je nadstandardní nabídka vnitřního prostoru ve všech směrech. Interiér je ukázkou moderního luxusu, působí nejen exkluzivně, ale vyznačuje se také propracovaností a přehledností. Výplně interiéru mohou být např. poprvé u luxusního BMW provedené z hliníku, na vybrané ovladače se používá místo konvenčního galvanizování speciální keramika.
Aktivní řidičský styl je zřejmý hned po nastoupení. Na středovém tunelu je elektronický volič samočinné převodovky, umožňující kromě volby základních jízdních režimů také manuální řazení. Vlevo směrem k řidiči je ovládání systému Dynamic Driving Control, vpravo ovladač iDrive.
Systém DDC dovoluje řidiči nastavit požadované chování v režimech Comfort, Normal, Sports a Sports +. Mění se nejen charakteristika odpružení, ale také naladění stabilizačního systému DSC, režim řazení samočinných převodovek, charakteristika plynového pedálu a účinnost posilovače řízení. Před voličem je tlačítko pro nastavení stabilizačního systému DSC. Po stisknutí se aktivuje režim DTC (Dynamic Traction Control), který posunuje okamžik zásahu systému DSC a současně umožňuje například rozjezd na sněhu.
Každý režim systému Dynamic Driving Control zajišťuje vyváženost mezi sportovním chováním a komfortem. Projev každého z těchto programů je odlišný a záleží na řidiči, co vyžaduje. Sports využívá sportovní charakteristiku ústrojí pohonu i odpružení. V systému iDrive je ale možné pohon nebo podvozek zmírnit do režimu Normal.
Koncept iDrive byl v nové generaci dále zdokonalen, takže spolupráce s ním je ještě intuitivnější a přirozenější. Novinkou je rozměrný displej s vysokým rozlišením, nová je také navigace v jednotlivých menu a zdokonalena byla iobsluha multifunkčního ovladače.
BMW řady 7 je působivou kombinací elegance a sportovnosti, jak dokazuje nejvýkonnější model 750i se zážehovým osmiválcem 4.4, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Twin Turbo a vybavený vysokotlakým přímým vstřikováním High Precision Injection. Dosahuje výkonu 300 kW/407 k v rozmezí 5500 až 6400/min. Točivý moment zůstává na svém maximu 600 Nm trvale v širokém rozpětí 1750 až 4500/min.
Jedná se o první přeplňovaný osmiválec, který má turbodmychadla umístěná mezi řadami válců. Tím bylo dosaženo kompaktních rozměrů, zkrátily se sací i výfukové kanály, což má přínos pro snížení tlakových ztrát při plnění i výplachu motoru. Kromě výkonu se vyznačuje zátahem již od nejnižších otáček, zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,2 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Kombinovaná spotřeba činí 11,4 l/100 km, což je ve srovnání s předchozí generací stejného typu snížení o 3 % při současném zvýšení výkonu o 30 kW/41 k. Jinými slovy – nový motor nabízí sílu dvanáctiválce a současně jednu z nejnižších spotřeb paliva ze všech osmiválců.
Druhým zážehovým motorem je výkonný řadový šestiválec modelu 740i, rovněž s kombinací technologií Twin Turbo a High Precision Injection. Nejnovější verze má výkon zvýšený na 240 kW/326 k při 5800/min. Největší točivý moment 450 Nm se nabízí k využití od 1500/min.
V tomto motoru přeplňuje každé z turbodmychadel trojici válců. Protože se jedná o relativně malá turbodmychadla s malou setrvačností, jsou schopná i v nízkých otáčkách dodat takřka okamžitě maximální plnicí tlak. Plynulý nárůst výkonu a kultivovaný projev je důsledkem funkce dvojitého proměnného časování Double-VANOS. Předností šestiválce Twin Turbo je rovněž velmi nízká hmotnost. Vůz zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,9 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a kombinovaná spotřeba činí 9,9 l/100 km.
V novém BMW 730d slaví premiéru první z nové generace vznětových řadových šestiválců pro model 730d. Využívá nejnovější poznatky technologií BMW EfficientDynamics a vyznačuje se vysokým výkonem i nízkou spotřebou paliva. Z objemu 3.0 poskytuje výkon 180 kW/245 k při 4000/min, točivý moment vrcholí při 1750/min hodnotou 540 Nm. Ve srovnání s předchozí generací BMW 730d se jedná o zvýšení o 10 kW/15 k při snížení spotřeby paliva o 10 procent
Blok motoru i hlava válců nové generace vznětových motorů je vyrobena z pevné hliníkové slitiny. Zdokonalený systém přeplňování s proměnou geometrií sacího traktu dokáže nabídnout snadno využitelný vysoký výkon. Přímé vstřikování common-rail třetí generace pracuje s tlakem 180 MPa (1800 barů). Vstřikovače jsou pro účinné promísení zápalné směsi umístěné v samotném středu spalovacích prostorů. Hliníková hlava motoru je pevná, čímž snižuje hlučnost a vibrace zejména při zahřívání. Účinnost zvyšují keramické žhavicí svíčky a významnou inovací je snížení výšky motoru.
S hmotností 185 kg je o 5 kg lehčí než předchůdce, což se projevilo ve spotřebě 7,2 l/100 km i ve zrychlení za 7,2 s.
Všechny verze BMW řady 7 používají v motorech i jejich příslušenství technologie z programu BMW EfficientDynamics, zajišťující dosud nepoznanou kombinaci dynamiky a spotřeby paliva. Příkladem je systém rekuperace brzdné energie, jež pro pohon elektrických systémů vozu používá elektřinu vyrobenou většinou při zpomalování. Energie není tak odebírána přímo z paliva, ale získává se z kinetické energie, která by se vytratila při zpomalování a brzdění. Například při zrychlování je alternátor odpojen, takže nejen že nespotřebovává palivo, ale současně pasivně zvyšuje výkon motoru.
Přínosem pro úspornost je také příslušenství motoru s optimalizovanou činností. Podle potřeby je optimalizována např. funkce palivového čerpadla nebo kompresoru posilovače řízení. Aktivní jsou pouze v okamžicích, kdy je jejich činnost skutečně potřeba. Řemenový pohon kompresoru klimatizace je vybaven spojkou, jež kompresor odepne v okamžiku, kdy řidič nebo spolujezdec klimatizaci vypne.
Dokončení zítra
JL, 2.10.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















