Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW 7 (V) - systémy pro bezpečnost

BMW je prvním výrobcem na světě, který v nové řadě 7 nabízí systém nočního vidění, jenž je schopen detekovat a upozornit řidiče na osoby před vozem. Díky tomu tento systém zvyšuje bezpečnost při jízdě ve dne i v noci.

Systém nočního vidění BMW používá k zobrazení signálu z termokamery centrálně umístěný hlavní displej a je doplněn schopností rozpoznat osoby a jejich pohyb. Využívá vysokovýkonné elektroniky, která ve snímaném obrazu dokáže rozpoznat siluetu osoby včetně jejího pohybu. Řidič je na potenciální nebezpečí upozorněn zvýrazněním identifikované postavy. Aby systém upozornil opravdu pouze na potenciálně nebezpečně se pohybující se osoby, reaguje jen na postavy v zamýšlené trajektorii vozu. Z toho důvodu se při vypočítávání potenciálního nebezpečí kalkuluje například s rychlostí jízdy, natočením volantu a otáčením vozu kolem svislé osy.
Jakmile systém odhalí např. osobu, která je na okraji vozovky, pohybuje se směrem k silnici nebo je již v jízdním pruhu před vozem, řidič je na tuto skutečnost včas upozorněn prostřednictvím kontrolního displeje, případně Head-up displeje. Významně se tak zvyšuje úroveň aktivní bezpečnosti nejen při jízdě v noci, ale také v méně přehledných situacích.

Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go
Tempomat je doplněn brzdnou funkcí a neustále monitoruje nejen rychlost jízdy, ale také příčné zrychlení. Jakmile hodnota bočního přetížení vzroste, systém samočinně pomocí motoru nebo brzdové soustavy sníží rychlost. Tempomat s brzdnou funkcí má přínos také při jízdě z prudkého kopce nebo tažení přívěsu – kdy je nastavená rychlost udržována i pomocí brzdové soustavy. Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go nabízí ještě větší komfort a více možností. Dodává se na přání s radarem umístěným v přídi, jehož pomocí udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Dokáže automobil i zastavit a samočinně opět rozjet. Jakmile ale automobil zastaví na déle než tři sekundy, je pro rozjetí z bezpečnostních důvodů potřeba asistence řidiče v podobě jemného stisknutí plynového pedálu.
Adaptivní tempomat Stop & Go může automobil zbrzdit zpomalením nejvýše 4 m/s2, ve vyšších rychlostech je hodnota nastavena kvůli většímu komfortu na 2,5 m/s2. V případě, že automobil vpředu zpomaluje intenzivněji, vyzve řidiče k použití brzdové soustavy. Současně se do pohotovostního režimu připraví brzdy a brzdový asistent, což významně omezuje riziko čelního nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Systém varování před rychle se blížící překážkou je v nabídce také samostatně bez adaptivního tempomatu Stop & Go.

Vždy ve svém pruhu
Poprvé je pro řidiče připraven systém, který vibracemi volantu varuje před nechtěným vybočením z jízdního pruhu. Systém Lane Departure Warning využívá ke své funkci kameru snímající silnici vpředu, umístěnou v modulu vnitřního zpětného zrcátka. Systém sleduje obě nebo alespoň jednu podélnou čáru na silnici ve vzdálenosti přibližně 50 m před vozem a porovnává její pozici se směrem jízdy automobilu. Jakmile dojde k odchylce, vibrací do volantu systém řidiče diskrétně, ale zřetelně o možném riziku informuje. Systém je aktivní také v noci při zapnutých světlometech, při použití blikače během změny jízdního pruhu je neaktivní. Lze jej samozřejmě i zcela vypnout.
Nové BMW řady 7 je prvním vozem této značky, které může být vybaveno systémem monitorujícím přítomnost jiného automobilu v mrtvém úhlu vnějších zpětných zrcátek (Lane Changing Warning). Systém používá radary monitorující prostor šikmo vzad do vzdálenosti až 60 m. V případě, že identifikuje automobil nebo motocykl, informuje o tom trojúhelníkovým symbolem, který se rozsvítí ve spodní části daného vnějšího zpětného zrcátka. Jakmile v tomto případě dá řidič znamení o změně směru jízdy, systém jej upozorní na potenciální nebezpečení blikáním kontrolky v zrcátku a současně vibrací do volantu.

Zobrazení rychlostních limitů
Propojení navigačního systému a systému hlídajícího nechtěné vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning) přináší ve světovém měřítku jedinečnou funkci, která informuje o aktuálním rychlostním omezení v úseku, jímž právě projíždí.
Prostřednictvím kamery v modulu vnitřního zpětného zrcátka systém monitoruje prostor před vozem. Pomocí speciálního programu dokáže rozpoznat dopravní značky omezující rychlost. Systém rozpoznává nejen konvenční pevně umístěné a přenosné značky, ale také dálniční elektronické návěsti umístěné nad jízdními pruhy. Tyto údaje jsou porovnávány s daty navigačního systému. Informace zjištěné prostřednictvím kamery mají přednost před daty navigačního systému, protože reagují i na sezónní omezení dané například prací na silnici. Je na řidiči, zda si zvolí zobrazování povoleného rychlostního limitu na hlavních přístrojích nebo prostřednictvím Head-Up displeje.

Nejvyšší standard integrovaných navigací
Jednou z nejpůsobivějších nových technologií je pokrokový navigační systém s trojrozměrným zobrazováním map a mnoha dalšími funkcemi. Integrovaný navigační systém se vyznačuje nejen atraktivní grafikou a propracováním zobrazovaných map, ale také jednoduchostí obsluhy prostřednictvím rozhraní BMW iDrive. Značná velikost displeje umožňuje přehledné zobrazování trasy a současné zobrazení celkového pohledu na mapu. K dispozici je rovněž full-screen režim, který mapu prezentuje na celé ploše displeje. Aktivovat je možné i asistenční okno s odlišným druhem zobrazení mapy. Specialitou navigačního systému je též schopnost přehledného zobrazení úseků s dopravními zácpami, které inkriminovaný úsek obarví červeně.
Dokonalé navádění a pomoc při orientaci v neznámém prostředí zajistí možnost zobrazení různých doplňkových symbolů týkajících se např. odbočování na barevném displeji mezi přístroji, případně na Head-Up displeji. Trojrozměrné zobrazování map, při němž je jasně vidět nadmořská výška, je velmi praktické například při jízdách po horských silnicích. Současně si může snadněji naplánovat například zastávku s nádherným výhledem. Při nastaveném menším měřítku se na mapě zobrazují obrysy budov, což řidiči usnadňuje orientaci.
Součástí navigace je také unikátní plánovač cest, který umožní zvolenou trasu virtuálně projet a naplánovat zastávky. Cestu lze naplánovat nejen v automobilu, ale také doma na počítači. Elektronický itinerář s jakýmkoliv množstvím zastávek je možné prostřednictvím služby BMW ConnectedDrive poslat do automobilu prostřednictvím internetu, případně ji nahrát do vozu přes rozhraní USB.

Plnohodnotný internet
BMW je prvním výrobcem automobilů, který prostřednictvím služby BMW ConnectedDrive nabízí plnohodnotný přístup k internetu. Přenos dat probíhá technologií EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution), jež je dostupná (na rozdíl od třetí generace technologie UMTS) v mnoha evropských zemích. EDGE je třikrát až čtyřikrát rychlejší než standard GPRS. Rozhraní BMW iDrive se pro prohlížení internetových stránek velmi hodí, protože ovladač se obsluhuje stejně jako počítačová myš. Posunem se pohybuje kurzorem, zatímco stisknutím ovladače se potvrzuje výběr. Otáčení ovladače má stejnou funkci jako otáčení kolečkem počítačové myši, tedy skrolování obsahu stránek nahoru a dolů.

Parkovací asistent PDC
Nové BMW řady 7 má standardně zadní parkovací asistent PDC, hlídání vzdálenosti od předmětů umístěných před vozem je v nabídce na přání. Systém PDC je doplněn také zadní couvací kamerou, usnadňující manévrování ve stísněných nebo nepřehledných místech. Obraz prostoru za vozem, snímaný širokoúhlou kamerou, se barevně zobrazuje na centrálním displeji systému iDrive. Jistě vítané jsou asistenční vodicí čáry na zobrazovaném prostoru za vozem, jež naznačují, jakým směrem se bude automobil po daném natočení volantu pohybovat. Dalším prvkem z programu originálního příslušenství BMW je systém Side View, jehož součástí je kamera umístěná v předním nárazníku. Ta snímá prostor po stranách vozu, který zobrazuje na displeji, a usnadňuje tak například vyjíždění z úzké garáže.

BMW ConnectedDrive
Mimořádná technologická vyspělost nového BMW řady 7 je dána pokrokovými asistenčními, servisními a informačními službami, jež zastřešuje koncept BMW ConnectedDrive. Samotnou komunikaci automobilu s okolním světem zajišťuje kromě jiného i mobilní telefon, který se do systému připojuje přes rozhraní Bluetooth. Do palubního systému vozu lze připojit například také iPhone nebo jiné tzv. chytré telefony a používat je nejen pro telefonování, ale například také pro přehrávání hudby.
Nové BMW řady 7 může využívat telematických asistenčních služeb, jež zahrnují nejen aktuální dopravní informace, ale slouží také například v případě nehody pro automatické zavolání záchranné služby. Součástí služeb BMW ConnectedDrive je též program BMW TeleServices, který usnadňuje údržbu vozu. Jakmile diagnostický systém automobilu zjistí, že je potřeba vyměnit nějaký díl, případně doplnit provozní kapalinu, pošle tuto informaci autorizovanému servisu. Ten se na základě získaných informací telefonicky spojí s majitelem a domluví případnou návštěvu servisu. V případě, že by došlo k jakémukoliv elektronickému defektu, bude tato skutečnost odeslána servisnímu partneru, jenž má možnost na dálku elektronický systém vozu restartovat, což může potíže odstranit bez nutnosti fyzické

JL, 11.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar