BMW 1 také jako třídveřové
BMW řady 1 přišlo do nového modelového roku se změnami designu, přepracovaným interiérem, funkcí Start-Stop, ale hlavně s třídveřovou karosérií, takže už zákazník nemusí „brát“ pouze pětidveřové provedení.
Hlavní novinkou, přes 200 000, je třídveřový model, který vypadá z předního i zadního pohledu stejně jako pětidveřový model po modernizaci. Z boku je zřejmé zaměření na sportovní notu, zatímco pětidveřový preferují praktičtější pojetí. Eleganci zajišťují prodloužené bezrámové dveře, zadní boční okna podobného tvaru jako u pětidveřové verze jsou jednodílná.
Proměnou prošla přední i zadní část vozu. Typické ledvinky mají nyní výraznější chromovaný rámeček a jsou dominantnější. Větší je rovněž otvor pro chladicí vzduch ve spodní části předního nárazníku s horizontální pochromovanou linkou, stejně jako její výraznější spodní okraj. Novinkou je čtveřice světelných proužků z LED diod ve funkci potkávacích světel, které se dodávají současně s bi-xenonovými předními světlomety a propůjčují zadní části moderní charakter. Zdokonalení najdeme také v interiéru, který působí moderním dojmem vzbuzující pocit bezpečí a vysoké kvality. Přepracována byla přístrojová deska, výplně dveří, jednotlivé ovladače, přední sedadla jsou výškově nastavitelná. Standardní výbavou třídveřového modelu jsou dvě samostatná zadní sedadla, nabízející nejen komfort a oporu, ale také dostatečný prostor. Na přání a bez příplatku je k dispozici nekonvenční uspořádání zadních sedadel s třímístnou lavicí.
BMW řady 1 je už v základní verzi vybaveno kvalitním audiosystémem, novinkou je na přání dodávaný USB konektor, jehož prostřednictvím lze externí MP3 přehrávače (např. Apple iPod) ovládat přímo ovladači audiosystému, tedy konceptu iDrive nebo tlačítky na multifunkčním volantu. Bezpečnostním standardem je šest airbagů, z nichž přední jsou dvoustupňové.
Faceliftovaný model přichází na trh se širokou paletou motorů s výkony od 115 k do 265 k, včetně dvojice vznětových se 143 k a 177 k. Z důvodu zvýšení výkonu a snížení spotřeby byly všechny čtyři dvoulitrové motory přepracována a vybaveny technologií Star-Stop. Elektronická řídicí jednotka samočinně vypíná motor například při zastavení na křižovatce po zařazení neutrálu a puštění spojky. Jakmile se spojka stiskne, motor samočinně naskočí. Tento systém snižuje spotřebu paliva zejména ve městě a funguje od okamžiku, kdy se teplota oleje dostane na provozní teplotu.
Zážehové čtyřválce v modelech 118i a 120i jsou vybaveny piezoelektrickými vstřikovači, které kromě nárůstu výkonu přinášejí omezení spotřeby a emisí. Významnou změnou je zavedení elektromechanického posilovače. U nových čtyřválců najdeme ukazatel vhodných okamžiků řazení, který podle aktuální situace a jízdním stylu řidiče doporučuje okamžik řazení. Řidiče informuje šipkami umístněnými mezi přístroji. Modernizovaná řada 1 je prvním BMW poháněným novou generací dvoulitrového turbodieselu ve dvou výkonových verzích. Díky hliníkovému bloku je motor lehčí než v minulosti. Zvýšení výkonu při současném snížení spotřeby bylo dosaženo upraveným tvarem spalovacího prostoru, zlepšeným sáním, přímým vstřikováním common-rail, inovovaným turbodmychadlem se speciální geometrií lopatek. Další technickou novinkou je systém regenerace energie, využívaný u všech nových motorů. Spočívá v tom, že se elektrická energie pro napájení palubních systémů vyrábí pouze v okamžiku brzdění nebo jízdy bez plynu. Tuto možnost přináší inteligentní ovládání alternátoru, který je v chodu u výše uvedených případech. Celá koncepce má dvě přednosti. Jednak regenerace energie snižuje spotřebu paliva a přínos pocítí řidič, protože při zatížení motoru dochází k odpojení alternátoru. Více síly tak zbývá pro samotnou akceleraci.
Se systémem regenerace energie jsou kladeny vyšší nároky na akumulátor, který musí vydržet mnohem více nabíjecích cyklů. Inteligentní systém přichází s moderním akumulátorem, v němž je elektrolyt uchován mezi ocelovými pláty ve tkanině ze sklených vláken. Akumulátor si díky tomu zachovává svoji kapacitu po dlouhou dobu i při častém nabíjení a vyvíjení.
Benzinové motory
Dieselové motory
Rozměry: 4239 x 1748 x 1421 mm
Rozvor: 2660 mm
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k) při/min, toč.moment – N.m při/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin) l/100 km
Jindřich Lasík, 26.3.2007
Proměnou prošla přední i zadní část vozu. Typické ledvinky mají nyní výraznější chromovaný rámeček a jsou dominantnější. Větší je rovněž otvor pro chladicí vzduch ve spodní části předního nárazníku s horizontální pochromovanou linkou, stejně jako její výraznější spodní okraj. Novinkou je čtveřice světelných proužků z LED diod ve funkci potkávacích světel, které se dodávají současně s bi-xenonovými předními světlomety a propůjčují zadní části moderní charakter. Zdokonalení najdeme také v interiéru, který působí moderním dojmem vzbuzující pocit bezpečí a vysoké kvality. Přepracována byla přístrojová deska, výplně dveří, jednotlivé ovladače, přední sedadla jsou výškově nastavitelná. Standardní výbavou třídveřového modelu jsou dvě samostatná zadní sedadla, nabízející nejen komfort a oporu, ale také dostatečný prostor. Na přání a bez příplatku je k dispozici nekonvenční uspořádání zadních sedadel s třímístnou lavicí.
BMW řady 1 je už v základní verzi vybaveno kvalitním audiosystémem, novinkou je na přání dodávaný USB konektor, jehož prostřednictvím lze externí MP3 přehrávače (např. Apple iPod) ovládat přímo ovladači audiosystému, tedy konceptu iDrive nebo tlačítky na multifunkčním volantu. Bezpečnostním standardem je šest airbagů, z nichž přední jsou dvoustupňové.
Faceliftovaný model přichází na trh se širokou paletou motorů s výkony od 115 k do 265 k, včetně dvojice vznětových se 143 k a 177 k. Z důvodu zvýšení výkonu a snížení spotřeby byly všechny čtyři dvoulitrové motory přepracována a vybaveny technologií Star-Stop. Elektronická řídicí jednotka samočinně vypíná motor například při zastavení na křižovatce po zařazení neutrálu a puštění spojky. Jakmile se spojka stiskne, motor samočinně naskočí. Tento systém snižuje spotřebu paliva zejména ve městě a funguje od okamžiku, kdy se teplota oleje dostane na provozní teplotu.
Zážehové čtyřválce v modelech 118i a 120i jsou vybaveny piezoelektrickými vstřikovači, které kromě nárůstu výkonu přinášejí omezení spotřeby a emisí. Významnou změnou je zavedení elektromechanického posilovače. U nových čtyřválců najdeme ukazatel vhodných okamžiků řazení, který podle aktuální situace a jízdním stylu řidiče doporučuje okamžik řazení. Řidiče informuje šipkami umístněnými mezi přístroji. Modernizovaná řada 1 je prvním BMW poháněným novou generací dvoulitrového turbodieselu ve dvou výkonových verzích. Díky hliníkovému bloku je motor lehčí než v minulosti. Zvýšení výkonu při současném snížení spotřeby bylo dosaženo upraveným tvarem spalovacího prostoru, zlepšeným sáním, přímým vstřikováním common-rail, inovovaným turbodmychadlem se speciální geometrií lopatek. Další technickou novinkou je systém regenerace energie, využívaný u všech nových motorů. Spočívá v tom, že se elektrická energie pro napájení palubních systémů vyrábí pouze v okamžiku brzdění nebo jízdy bez plynu. Tuto možnost přináší inteligentní ovládání alternátoru, který je v chodu u výše uvedených případech. Celá koncepce má dvě přednosti. Jednak regenerace energie snižuje spotřebu paliva a přínos pocítí řidič, protože při zatížení motoru dochází k odpojení alternátoru. Více síly tak zbývá pro samotnou akceleraci.
Se systémem regenerace energie jsou kladeny vyšší nároky na akumulátor, který musí vydržet mnohem více nabíjecích cyklů. Inteligentní systém přichází s moderním akumulátorem, v němž je elektrolyt uchován mezi ocelovými pláty ve tkanině ze sklených vláken. Akumulátor si díky tomu zachovává svoji kapacitu po dlouhou dobu i při častém nabíjení a vyvíjení.
Benzinové motory
Typ | 118i | 120i | 130i |
Objem | 1995 | 1995 | 2996 |
Výkon | 105(143)/6000 | 127(170)/6700 | 195(265)/6650 |
Toč.mom. | 190/4500 | 210/4500 | 315/2750 |
Zrychlení | 8,7 | 7,7 | 6,0 |
Rychlost | 210 | 224 | 250 |
Spotřeba | 7,9/4,7/5,9 | 8,7/5,1/6,4 | 12,2/6,0/8,3 |
Dieselové motory
Typ | 118d | 120d |
Objem | 1995 | 1995 |
Výkon | 105(143)/4000 | 130(177)/4000 |
Toč.mom. | 300/2000 | 350/2000 |
Zrychlení | 8,9 | 7,5 |
Rychlost | 210 | 228 |
Spotřeba | 5,7/4,1/4,7 | 6,2/4,1/4,9 |
Rozměry: 4239 x 1748 x 1421 mm
Rozvor: 2660 mm
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k) při/min, toč.moment – N.m při/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin) l/100 km
Jindřich Lasík, 26.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout