Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW 1 M Coupé - věrný tradici řady M

Fascinující jízdní zážitky výkonného sportovního vozu se díky BMW řady 1 M Coupé poprvé dostávají také do kompaktního prémiového segmentu. Již při pohledu na kompaktní dvoudveřový vůz jsou patrné stylistické prvky, podřízené funkčnosti.

Nové BMW řady 1 M Coupé se vyznačuje dlouhou přední kapotou, krátkým předním převisem, dozadu posunutým prostorem pro posádku a dlouhým rozvorem náprav. S délkou 4380 mm a výškou 1420 mm se jedná o nejkratší a současně nejnižší vůz z produkce BMW M GmbH. Automobil je také o 55 mm širší než BMW 135i Coupé – celková šířka 1803 mm je důsledkem zvětšeného rozchodu přední a zadní nápravy.
Originálně navržené spodní části nárazníku dominuje trojice hlavních nasávacích otvorů, které zajišťují přívod chladicího vzduchu pro přeplňovaný šestiválec. Standardní výbavou jsou bi-xenonové světlomety se světelnými kroužky v horní části ohraničené světelným proužkem.
Změny mají za cíl snížení odporu vzduchu při současném zajištění potřebné přítlačné síly ve vysokých rychlostech. Právě tyto nároky si vynutily nové řešení otvorů v předním nárazníku. Poprvé se v sériovém automobilu objevují tzv. vzduchové záclony, usměrňující proudění vzduchu kolem předních blatníků tak, aby zmenšily vznikající turbulence.
Přehlédnout nelze ani objemné blatníky, vyjadřující větší rozchod kol a zadní části dominuje decentní spoiler na víku prostoru pro zavazadla.
Vůz má specificky navržený interiér s černým stropem, originální šedé podkreslení přístrojů s červenými ukazateli a bíle podsvícenými čísly. Černá alcantara je použita pro čalounění dveřních panelů, dekoračních lišt, štítek přístrojů, manžetu řadicí páky a madlo ruční brzdy.
Černou kůží čalouněná sedadla se vyznačují kontrastními oranžovými švy, na kůží čalouněném volantu je tlačítko M pro aktivaci sportovního režimu motoru.
Třílitr prošel pečlivým laděním mnoha detailů, a byl vhodný jak pro použití při běžném ježdění, tak pro jízdu na závodním okruhu. Výkon 250 kW/340 k při 5900/min je takřka na úrovni třetí generace M3, avšak dynamikou je na úrovni aktuální generace kultovního BMW M3. Protichůdných vlastností bylo dosaženo kombinací přeplňování M TwinPower Turbo a přímého vstřikování. Přeplňování umožňuje zvýšení výkonu, které by bylo u atmosférického motoru jinak možné pouze zvětšením počtu válců a objemu motoru. Motor je díky hliníkové konstrukci lehký, a tím přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti. Technologie TwinPower Turbo je tvořena dvojicí relativně malých turbodmychadel s malou setrvačností. Každé z nich zásobují výfukové plyny z trojice válců. Malá setrvačnost turbodmychadel je zárukou rychlých reakcí motoru i v nízkých otáčkách. Kromě výkonu se vyznačuje točivým momentem 450 Nm od 1500/min. Největší plnicí tlak je k dispozici v rozpětí 4500/min. Při plném sešlápnutí plynového pedálu se navíc aktivuje funkce overboost, jež přinese dalších 50 Nm. I proto zrychlí z klidu na 100 km/h během 4,9 s a o 12,4 s později dosáhnout hranice 200 km/h. Technologie přeplňování M TwinPower Turbo nepřekonává konvenční přeplňované motory pouze v otázkách výkonu ale také v úspornosti. Turbíny turbodmychadel z ultravysokopevnostní oceli jsou schopné dlouhodobě odolávat teplotám více než 1000 C. Díky tomu nevyžadují žádné dodatečné chlazení, které by zvyšovalo spotřebu paliva zejména při plném využívání potenciálu motoru. Úspornost zaručuje také přesné dávkování paliva, jež má na starosti druhá generace vysokotlakého přímého vstřikování paliva, pracujícího s tlakem 20 MPa.
Standardní výbavou je např.systém regenerace kinetické energie. Alternátor je aktivní pouze kdy není motor v tahu. Dalšími prvky snižujícími spotřebu paliva je aktivně řízené příslušenství motoru, které odebírá energii jen v případě potřeby. Typická šestiválce je zajištěna mnoha dalšími technickými detaily. Jedním z nich je např.chladicí systém, navržený tak, aby obstál v případech maximálního dlouhodobého nasazení motoru. Řešením je nejen dodatečný chladič, ale také jeho speciální přívodní kanál pro chladicí vzduch.
Důraz kladený na dravý projev se projevuje rovněž v nově řešeném dvouhmotovém setrvačníku. Jeho nová konstrukce je nejen lehčí, ale současně také pevnější. Účinně si proto poradí i s 500 Nm. Řídicí jednotka motoru s přeplňováním M TwinPower Turbo může pracovat s dvojicí různých charakteristik a přizpůsobit se aktuální jízdní situaci i náladě řidiče.
Nová šestistupňová převodovka se vyznačuje mazáním se suchou skříní a s minimálními ztrátami posílá sílu motoru k zadním kolům. Byla navržena speciálně pro spojení s motory se značným točivým momentem a její předností je nízká hmotnost 43 kg.
U každého BMW M vždy platilo a platí, že podvozek musí být rychlejší než motor. Vychází ze zkušeností BMW M GmbH získaných v motoristickém sportu. Změny se dotkly nejen odpružení a tlumení, ale také brzdové soustavy a celkové konstrukce podvozku a jeho kinematiky. Mnoho dílů podvozku bylo odvozeno od stejných částí použitých na zavěšení v BMW M3.
Přední náprava s dvojicí samostatných spodních ramen je takřka celá z hliníku. Svislá pružicí jednotka a těhlice jsou z hliníkových slitin, dutý zkrutný stabilizátor byl optimalizován z pohledu tuhosti a hmotnosti. BMW řady 1 M Coupé se vyznačuje rovněž originálním pomocným rámem přední nápravy.
Hliníková pětiprvková zadní náprava je vybavena dutým stabilizátorem. Jednotlivá ramena náprav jsou z kované hliníkové slitiny, z hliníku jsou vyrobené i tlumiče.
Zadní M diferenciál je standardně vybaven variabilním závěrem, připravený podle potřeby plynule měnit míru svého sevření od 0 do 100 %. Tím je zaručena optimální trakce na všech druzích povrchu. Automaticky a ve zlomcích sekundy vyrovnává rozdíly v otáčení hnaných zadních kol. Se zvětšujícím se rozdílem otáček obou hnaných kol dochází k větší svornosti diferenciálu. Ve srovnání s konvenčními samosvornými diferenciály je M diferenciál schopen přenášet větší točivý moment za různých jízdních situací.
Řidič přínos M diferenciálu pocítí také při sportovním stylu jízdy na úzkých a zatáčkovitých silnicích. Například ve výjezdech z ostrých zatáček v horských pasech zajistí M diferenciál více trakce a současně umožní maximální vychutnání předností pohonu zadních kol.
Vůz je vybaven výkonným brzdovým systémem s kombinovanými brzdovými kotouči, které se vyznačují značnou stabilitou při zatížení a současně také nízkou hmotností. Specialitou kotoučů je konstrukce odvozená od řešení používaných v motoristickém sportu. Kotouče jsou tvořeny litinovým třecím členem s vnitřním chlazením, který je s pomocí ocelových hrotů spojen s hliníkovou střední částí. Hliníková střední část snižuje hmotnost a přispívá k účinnějšímu odvodu tepla. Tím se dosahuje nejen větší odolnosti při intenzivním brzdění, ale současně také delší životnosti brzdových kotoučů. Přední kotouče mají průměr 360 mm a zadní 350 mm. Přední kola mají rozměr 9J x 19 a obouvají pneumatiky 245/35. Zadní kola disponují rozměrem 10J x 19 a pneumatikami 265/35.
Dokonalá jízdní stabilita je zaručena speciálně nastaveným stabilizačním systémem DSC, jehož součástí je i protiblokovací systém ABS, protiprokluzová funkce ASC, stejně tak jako brzdový asistent DBC, asistent rozjezdu a rozdělovač tlaku při brzdění v zatáčkách CBC. Aktivní modulací posilového účinku stabilizační systém DSC dokáže kompenzovat pokles brzdného účinku v případě, že stoupne teplota brzdové soustavy. Samozřejmostí je také funkce sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti. Aktivací režimu M Dynamic Mode (MDM) však lze posunout zásahy stabilizačního systému a usnadní rozjezd nebo například jízdu na sněhu. Častěji se ale využije při dynamické jízdě na limitu, kdy dovolí i kontrolovaný drift v zatáčce. Delším podržením tlačítka MDM dochází ke kompletnímu vypnutí stabilizačního systému DSC.
BMW řady 1 M Coupé spojuje vrcholnou dynamiku a radost z jízdy s praktičností nutnou pro každodenní používání. K dispozici je čtveřice pohodlných míst, vpředu se sportovními sedadly a zavazadlový prostor o objemu 370 l.
Bohatá výbava je i v tomto případě samozřejmostí. To platí zejména o bezpečnostním standardu s dvojicí čelních, bočních a hlavových airbagů, které doplňují předpínače bezpečnostních pásů s omezovači jejich síly. Nechybí ani tempomat, na přání dodávaný asistent dálkových světel, bi-xenonové světlomety mohou být doplněny adaptivní funkcí, dále zadní parkovací asistent PDC atd.Nejnovější funkcí z programu BMW ConnectedDrive je také možnost čtení
e-mailů na displeji vozu. Ke komunikaci mezi telefonem a vozem dochází pomocí Bleutooth. Majitelé telefonů BlackBerry® od společnosti RIM dokonce mohou prostřednictvím systému iDrive přímo procházet e-maily v telefonu. Připravena je také možnost prohlížení internetu, stejně tak jako využívání dalších specifických služeb z programu BMW ConnectedDrive vycházejících právě z internetu.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec
Objem: 2979 cm³
Výkon: 250 kW (340 Nm) při 5900/min
Točivý moment: 450 Nm při 1500-4500/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 13,6/7,3/9,6 l/100 km
Rozměry: 4380 x 1803 x 1420 mm
Rozchod kol: 2660 mm
Rozvor kol: 1541/1641 mm



JL, 4.1.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar