Audi urban concept - elektricky ve městě
Značka se čtyřmi kruhy vytvořila se studií Audi urban concept nový druh vozidla, a to na prémiové úrovni. A také novou vstupní bránu do budoucí produktové řady elektromobilů Audi, na jejímž vrcholu stojí vysokovýkonný sportovní vůz Audi R8 e-tron.
Audi urban concept je ultralehký vůz s uspořádáním interiéru 1+1 určený do přeplněných městských ulic. Elektricky poháněná studie má čtyři kola, ale nelze ji vtěsnat do žádné z konvenčních kategorií. S hmotností jen 480 kg kombinuje prvky závodního vozu, zábavného automobilu a městského vozu. Zároveň nabízí komfort a bezpečnost uzavřeného automobilu, takže nabízí mnohem víc než skútr.
Studie lakovaná perleťovým lakem v odstínu bílá Electric má karoserii s délkou 3219 mm, šířkou 1678 mm a výškou pouhých 1189 mm. Všechny tvary karoserie směřují dopředu. Prosklení kabiny je extrémně nízké. Linie střechy klesá dolů jako klín, zatímco boční okno stoupá vzhůru.
Výrazným prvkem v profilu vozu je dopředu skloněný pás vystupující z prostoru před zadním kolem a odlišený barevným odstínem červená Speed. Červený pás budí dojem ochranného oblouku a připomíná sportovní Audi R8. Boční stěny karoserie se směrem k zemi rozšiřují, a to ze dvou důvodů. Jednak tím vzniká ve vyšších rychlostech přítlak, a pak lze větší plochu podlahy využívat k mimořádně pohodlné metodě nabíjení akumulátoru prostřednictvím indukce (Audi Wireless Charging).
Charakteristická maska chladiče Audi Singleframe se vyklápí se dopředu, aby uvolnila přístup k zásuvce pro nabíjení. Úzké světlomety LED vystupují z obrysů karoserie. Směrové ukazatele tvoří pás diod LED na blatnících, které těsně přiléhají k volně stojícím kolům. Přední blatníky se během řízení otáčejí společně s koly. V zadní části je malý zavazadlový prostor, který se vysouvá jako zásuvka.
Je na řidiči, aby si rozhodl, zda střechu zavře, nebo ji nechá otevřenou. Technická studie se tak může stát kdykoli roadsterem, který nemá ani stahovací okna, ani těžkou klimatizaci. Audi vyvinulo jako alternativu také druhou karosářskou verzi Spyder s nízkým pásem oken obklopujícím interiér a s dveřmi, které se otvírají šikmo vzhůru.
Do studie se nastupuje po odsunutí střechy dozadu. Řidič a spolujezdec musí překročit boční stěnu vozidla, vůz nemá dveře.
Koncepční vůz nabízí prostor pro dvě osoby. Řidič a spolujezdec sedí vedle sebe, ale pravé sedadlo je posunuto o 30 cm dozadu, aby byla zajištěna dostatečná šířka v úrovni loktů a ramen. Sedadlo je pevnou součástí nosné skořepinové struktury, která výrazně snižuje hmotnost. Sedadla jsou pokryta pěnovými sedacími plochami vyrobenými na míru zákazníka, stejně jako v závodním vozu.
Poloha za volantem je velmi sportovní. Řidič si může precizně seřídit polohu hliníkových pedálů a sloupku řízení v podélném směru. Pedály lze posouvat v rozsahu 22 cm, sloupek řízení se zasouvá o 14 cm pro usnadnění nastupování, zatímco po usednutí si může řidič přitáhnout volant ze základní polohy blíž k sobě až o 6 cm.
Na vzdáleném konci sloupku řízení se nachází displej zobrazující nejdůležitější informace. Malý šestiúhelníkový volant nese tlačítka a otočné spínače pro ovládání různých systémů včetně volby režimů Audi drive select pro elektrickou poháněcí soustavu.
Vnější panely karoserie jsou z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Bezpečnostní schránka pro cestující je kombinací nosné skořepiny z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny a hliníkové struktury. Tato ultralehká konstrukce je základem pro dosažení extrémně nízké pohotovostní hmotnosti studie pouhých 480 kg.
Příčná trojúhelníková ramena vedoucí volně stojící 21“ kola jsou vyrobena z kombinace hliníku a polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Rozměry pneumatik jsou stejně neobvyklé jako celý vůz – 125/60 vpředu a 145/50 vzadu.
Jako u závodních vozů jsou tlumiče s vinutými pružinami uloženy uvnitř skořepinové nosné struktury v téměř horizontální poloze. Zpomalení zajišťují čtyři kotoučové brzdy. Deformační zóny vpředu a vzadu a dva airbagy poskytují vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Inovativní asistenční systém pomáhá řidiči předcházet kolizím s chodci.
Lithium-iontový akumulátor s hmotností 90 kg a využitelnou kapacitu 7,1 kWh je uložen za sedadly. Dva elektromotory studie dosahují trvalého kombinovaného výkonu 15 kW a poskytují točivý moment 47 N.m. Elektromotory jsou uloženy mezi zadními koly a pohání je prostřednictvím jednostupňové převodovky. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 16,9 s a rychlosti 60 km/h dosáhne přibližně za 6 s. Rychlost je elektronicky omezena na 100 km/h.
Dojezd v kombinovaném cyklu EU je 73 km. Akumulátor se kompletně nabije z třífázové zásuvky 400 V za 20 minut, resp. za jednu hodinu z domácí zásuvky 230 V.
Audi Wireless Charging
Audi intenzivně pracuje na budoucnosti techniky nabíjení a jako výsledek tohoto úsilí představuje alternativu klasického nabíjení ze zásuvky. Termín Audi Wireless Charging (AWC) označuje techniku bezkontaktního indukčního nabíjení.
Z hlediska infrastruktury se na normální parkovací místo studie Audi urban concept umístí cívka a invertor (měnič AC/AC) a toto zařízení se připojí k elektrické síti. Primární cívka 3,6 kW vložená do desky vytváří vysokofrekvenční střídavé pole.
Proces nabíjení začíná automaticky, jakmile urban concept najede na desku. Střídavé magnetické pole nabíjecí stanice indukuje přes vrstvu vzduchu střídavý proud v sekundární cívce integrované ve vozidle. Tento proud je po příslušné úpravě přiváděn do elektrické soustavy vozidla, kde nabíjí akumulátor nebo napájí elektrické spotřebiče, například topení. Střídavé pole je generováno pouze v případě, kdy vozidlo stojí nad deskou, takže nehrozí žádné nebezpečí pro lidi nebo zvířata.
Nabíjení se automaticky zastaví, jakmile je akumulátor nabitý. Řidič může nabíjení kdykoli přerušit. Účinnost nabíjení AWC je srovnatelná s ostatními způsoby nabíjení. Nabíjení není ovlivňováno deštěm, sněhem nebo ledem. Nová technologie usnadňuje a výrazně zvyšuje komfort nabíjení elektromobilů. Další vývojový stupeň této techniky může být integrován do dopravní infrastruktury jako sada pro dodatečnou montáž pro garáže nebo soukromá parkovací místa.
JL, 23.9.2011
Studie lakovaná perleťovým lakem v odstínu bílá Electric má karoserii s délkou 3219 mm, šířkou 1678 mm a výškou pouhých 1189 mm. Všechny tvary karoserie směřují dopředu. Prosklení kabiny je extrémně nízké. Linie střechy klesá dolů jako klín, zatímco boční okno stoupá vzhůru.
Výrazným prvkem v profilu vozu je dopředu skloněný pás vystupující z prostoru před zadním kolem a odlišený barevným odstínem červená Speed. Červený pás budí dojem ochranného oblouku a připomíná sportovní Audi R8. Boční stěny karoserie se směrem k zemi rozšiřují, a to ze dvou důvodů. Jednak tím vzniká ve vyšších rychlostech přítlak, a pak lze větší plochu podlahy využívat k mimořádně pohodlné metodě nabíjení akumulátoru prostřednictvím indukce (Audi Wireless Charging).
Charakteristická maska chladiče Audi Singleframe se vyklápí se dopředu, aby uvolnila přístup k zásuvce pro nabíjení. Úzké světlomety LED vystupují z obrysů karoserie. Směrové ukazatele tvoří pás diod LED na blatnících, které těsně přiléhají k volně stojícím kolům. Přední blatníky se během řízení otáčejí společně s koly. V zadní části je malý zavazadlový prostor, který se vysouvá jako zásuvka.
Je na řidiči, aby si rozhodl, zda střechu zavře, nebo ji nechá otevřenou. Technická studie se tak může stát kdykoli roadsterem, který nemá ani stahovací okna, ani těžkou klimatizaci. Audi vyvinulo jako alternativu také druhou karosářskou verzi Spyder s nízkým pásem oken obklopujícím interiér a s dveřmi, které se otvírají šikmo vzhůru.
Do studie se nastupuje po odsunutí střechy dozadu. Řidič a spolujezdec musí překročit boční stěnu vozidla, vůz nemá dveře.
Koncepční vůz nabízí prostor pro dvě osoby. Řidič a spolujezdec sedí vedle sebe, ale pravé sedadlo je posunuto o 30 cm dozadu, aby byla zajištěna dostatečná šířka v úrovni loktů a ramen. Sedadlo je pevnou součástí nosné skořepinové struktury, která výrazně snižuje hmotnost. Sedadla jsou pokryta pěnovými sedacími plochami vyrobenými na míru zákazníka, stejně jako v závodním vozu.
Poloha za volantem je velmi sportovní. Řidič si může precizně seřídit polohu hliníkových pedálů a sloupku řízení v podélném směru. Pedály lze posouvat v rozsahu 22 cm, sloupek řízení se zasouvá o 14 cm pro usnadnění nastupování, zatímco po usednutí si může řidič přitáhnout volant ze základní polohy blíž k sobě až o 6 cm.
Na vzdáleném konci sloupku řízení se nachází displej zobrazující nejdůležitější informace. Malý šestiúhelníkový volant nese tlačítka a otočné spínače pro ovládání různých systémů včetně volby režimů Audi drive select pro elektrickou poháněcí soustavu.
Vnější panely karoserie jsou z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Bezpečnostní schránka pro cestující je kombinací nosné skořepiny z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny a hliníkové struktury. Tato ultralehká konstrukce je základem pro dosažení extrémně nízké pohotovostní hmotnosti studie pouhých 480 kg.
Příčná trojúhelníková ramena vedoucí volně stojící 21“ kola jsou vyrobena z kombinace hliníku a polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Rozměry pneumatik jsou stejně neobvyklé jako celý vůz – 125/60 vpředu a 145/50 vzadu.
Jako u závodních vozů jsou tlumiče s vinutými pružinami uloženy uvnitř skořepinové nosné struktury v téměř horizontální poloze. Zpomalení zajišťují čtyři kotoučové brzdy. Deformační zóny vpředu a vzadu a dva airbagy poskytují vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Inovativní asistenční systém pomáhá řidiči předcházet kolizím s chodci.
Lithium-iontový akumulátor s hmotností 90 kg a využitelnou kapacitu 7,1 kWh je uložen za sedadly. Dva elektromotory studie dosahují trvalého kombinovaného výkonu 15 kW a poskytují točivý moment 47 N.m. Elektromotory jsou uloženy mezi zadními koly a pohání je prostřednictvím jednostupňové převodovky. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 16,9 s a rychlosti 60 km/h dosáhne přibližně za 6 s. Rychlost je elektronicky omezena na 100 km/h.
Dojezd v kombinovaném cyklu EU je 73 km. Akumulátor se kompletně nabije z třífázové zásuvky 400 V za 20 minut, resp. za jednu hodinu z domácí zásuvky 230 V.
Audi Wireless Charging
Audi intenzivně pracuje na budoucnosti techniky nabíjení a jako výsledek tohoto úsilí představuje alternativu klasického nabíjení ze zásuvky. Termín Audi Wireless Charging (AWC) označuje techniku bezkontaktního indukčního nabíjení.
Z hlediska infrastruktury se na normální parkovací místo studie Audi urban concept umístí cívka a invertor (měnič AC/AC) a toto zařízení se připojí k elektrické síti. Primární cívka 3,6 kW vložená do desky vytváří vysokofrekvenční střídavé pole.
Proces nabíjení začíná automaticky, jakmile urban concept najede na desku. Střídavé magnetické pole nabíjecí stanice indukuje přes vrstvu vzduchu střídavý proud v sekundární cívce integrované ve vozidle. Tento proud je po příslušné úpravě přiváděn do elektrické soustavy vozidla, kde nabíjí akumulátor nebo napájí elektrické spotřebiče, například topení. Střídavé pole je generováno pouze v případě, kdy vozidlo stojí nad deskou, takže nehrozí žádné nebezpečí pro lidi nebo zvířata.
Nabíjení se automaticky zastaví, jakmile je akumulátor nabitý. Řidič může nabíjení kdykoli přerušit. Účinnost nabíjení AWC je srovnatelná s ostatními způsoby nabíjení. Nabíjení není ovlivňováno deštěm, sněhem nebo ledem. Nová technologie usnadňuje a výrazně zvyšuje komfort nabíjení elektromobilů. Další vývojový stupeň této techniky může být integrován do dopravní infrastruktury jako sada pro dodatečnou montáž pro garáže nebo soukromá parkovací místa.
JL, 23.9.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















