Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi představilo V12 TDI - 1000 N.m

Poprvé v historii automobilového průmyslu se objevuje vznětový dvanáctiválec pod kapotou sériového osobního vozu. O další technický průlom se opět postarala značka Audi, která V12 TDI implantovala do modelu Q7.

 

Vznětový vidlicový dvanáctiválec, jenž vyvolává emoce k pohonné jednotce závodního speciálu R10 pro Le Mans, katapultuje Q7 svým výkonem 500 k do kategorie sportovních automobilů. Sprint na sovku zvládne za 5,5 sekundy, největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. To vše zásluhou objemu 6 litrů, výkonu 500 k při 5000/min a točivého momentu 1000 N.m při 1750 až 3000/min.

A to není zdaleka všechno - jako u prvního dieselu na světě pracuje vstřikování common-rail s tlakem 2000 barů, čímž velkému SUV propůjčuje dostatek silové rezervy za každé situace. Díky moderní technologii s piezovstřikovači vydává ze sebe decentní zvuk.

Sílu dvanáctiválce přenáší na všechna čtyři kola nová šestistupňová převodovka tiptronic, která volí jednotlivé stupně rychle a komfortně.

S dvěma turbodmychadly přeplňovaný V12 TDI splňuje již dnes normu Euro 5, která začne platit teprve v roce 2010. Také spotřeba 11,9 litru nafty na sto kilometrů je vzhledem k objemu na velice přijatelné úrovni.

Zatímco u ostatních vidlicových motorů Audi je bezúdržbový řetězový pohon umístěn na zadní straně motoru, tentokrát řetězové kolo klikového hřídele zabírá vložené ozubené kolo, z něhož jsou poháněny dva řetězy vačkového hřídele. Další dva řetězy pohánějí olejové čerpadlo a vysokotlaké čerpadlo vstřikování common rail. Ty vyvinou tlak až 2000 barů, namísto dosud běžných 1600 barů. Také piezovstřikovače s osmiotvorovými tryskami jsou přepracovány a s dvěma řídicími jednotkami vzájemně propojeny. Díky vysokému tlaku je dosaženo optimálního rozptýlení směsi ve spalovacím prostoru. Účinnější spalování zvyšuje výkon, snižuje spotřebu a redukuje emise.

Nový sériový vidlicový dvanáctiválec s roztečí válců 90 mm a úhlem 60º (namísto obvyklých 90º), vyráběný v maďarském Györu, je derivátem aktuálních vidlicových dieselů Audi, které až dosud měly šest, osm nebo deset válců. S délkou 684 mm je velice kompaktní, oproti V8 TDI je pouze o 166 mm delší. Právě kompaktní rozměry byly hlavním předpokladem umístění V12 do modelu Q7, který však není pouze technicky vylepšen, ale také vzhledově. Hlavní změnou jsou spodní ochranné kryty vpředu a vzadu a také pochromovaná maska chladiče single frame, vypůjčená z modelů S6 a S8.

 

AH, 15.9.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar