Audi TTS - výkonný, rychlý a lehký (II)
Základem motoru 2.0 TFSI v Audi TTS je verze o výkonu 200 k, z níž přebírá klíčové komponenty. Optimální plnění válců zajišťuje natáčení vačkového hřídele sání v rozsahu 42 stupňů; setrvačné síly a momenty druhého řádu vyrovnává dvojice vyvažovacích hřídelů rotujících dvojnásobkem otáček klikového hřídele.
Pro použití v TTS dostal do vínku celou řadu zásadních vylepšení. Blok válců byl vyztužen v oblasti hlavních ložisek klikového hřídele. Pístní čepy, pístní kroužky a ojnice jsou přizpůsobené většímu zatížení, vačkové hřídele a sedla ventilů jsou odolnější a hlava válců vyrobená z nové slitiny hliníku a křemíku.
V sacím potrubí jsou klapky, které žádoucím způsobem rozviřují nasávaný vzduch. Speciální vstřikovače vstřikují do tohoto „víru“ palivo pod tlakem až 11 MPa, který vytváří přepracované vstřikovací čerpadlo.
Turbodmychadlo nové konstrukce je vybaveno větším oběžným kolem turbíny schopným dodávat do válců velké množství vzduchu. Turbodmychadlo je integrálním modulem vyrobeným z tepelně vysoce odolné oceli, jehož součástí je sběrné výfukové potrubí. Mezichladič snižuje teplotu stlačovaného vzduchu, čímž se zvyšuje termodynamická účinnost motoru. Mezichladič vyrobený z hliníku je účinnější než konvenční konstrukce s plastovým pouzdrem. Celý sací trakt motoru TTS byl upraven tak, aby docházelo k minimálním ztrátám tlaku. Navíc se podařilo úspěšně snížit zpětný tlak výfukových plynů ve výfukovém potrubí.
Motor váží 153 kg, což se pozitivně projevuje v pohotovostní hmotnosti vozů TTS a v příznivém rozložení hmotnosti vozu mezi nápravy. Díky své délce 652 mm, šířce 648 mm a výšce 666 mm je ideální pro příčné uložení.
Při klidném jízdním stylu nás zaujal výkonný přeplňovaný dvoulitr s přímým vstřikem TFSI svou suverenitou – maximum točivého momentu 350 N.m je k dispozici v rozmezí od 2500 do 5000/min.
Pokud však sešlápnema pedál plynu, potom se okamžitě změní na čistokrevný sportovní motor. Lehce a rychle jej můžeme vytočit až do 6800/min za harmonicky sytého zvuku.
Se sportovním charakterem dobře ladí šestistupňová mechanická převodovka, na přání se dodává s dynamickou převodovku S tronic, rovněž s šesti převody, kterou jsme si mohli při krátké testovací jízdě vyzkoušet. Díky dvěma spojkám řadí rychleji než řidič, takže doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/h se zkrátí o dvě desetiny sekundy na 5,2 s u Coupé a 5,4 s u Roadsteru
Stálý pohon všech kol quattro činí z TTS skutečnou výjimku v segmentu kompaktních sportovních vozů. Nejnovější verze tohoto systému reaguje ještě rychleji na změny v přilnavosti jednotlivých kol.
Technicky vyspělý podvozek, jehož zkrácené pružiny snižují karoserii o 10 mm, získal sportovnější charakter díky systému adaptivního řízení tlumičů Audi magnetic ride. Provozní charakteristiku elektronicky řízených tlumičů lze změnit tlačítkem. Řidič má na výběr mezi nekompromisně dynamickým nebo harmonicky komfortním stylem jízdy.
Přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem patří ke stěžejním technologiím značky Audi. Dvoulitrový motor TFSI dosahuje mezi sériově vyráběnými motory podobných úspěchů: od roku 2005 byl třikrát za sebou zvolen za Motor roku v v příslušné kategorii.
Mechanická šestistupňová převodovka je standardním řešením pro přenos výkonu na vozovku. Díky hořčíkové skříni je kompaktní a lehká. Její hřídele a ozubená kola jsou zesílené, aby vydržely vysoké hodnoty točivého momentu. Kromě toho se zkrátily dráhy řazení, které probíhá rychle, snadno a přesně.
Alternativně se dodává dvouspojková převodovka S tronic, kombinující výhody samočinných a mechanických převodovek. Mezi šesti převodovými poměry dokáže řadit během několika setin sekundy, aniž by docházelo k přerušení toku hnací síly.Technický princip činnosti převodovky S tronic je stejně jednoduchý jako geniální: ve společné skříni jsou uložené dvě samostatné převodovky, každá s vlastní vícelamelovou spojkou. První spojka patří lichým převodovým poměrům a zpětnému chodu, zatímco druhá spojka je přiřazena sudým převodovým stupňům.Oba vstupní hřídele mají společnou osu, to znamená, že plný hřídel se otáčí uvnitř dutého. Obě samostatné převodovky pracují současně, ale vždy jen jedna přenáší točivý moment. V situaci, kdy je zařazen určitý převodový stupeň jedné převodovky, má již druhá převodovka předvolený následující převodový stupeň. Řazení proběhne souběžným spojením a rozpojením obou spojek.
Převodovku S tronic lze ovládat voličem nebo pádly pod volantem. Další vymožeností jsou dva provozní režimy automatizovaného řazení: D (Drive) a S (Sport). Adaptivní funkce řízení spojek převodovky S tronic volí při rozjezdu z několika možných charakteristik. Na kluzkém povrchu probíhá jejich spínání pozvolna. Při dobré přilnavosti, může být rozjezd dynamický.
Základní technické údaje
Pozn: Údaje v závorkách platí pro Roadster
JL, 16.7.2008
V sacím potrubí jsou klapky, které žádoucím způsobem rozviřují nasávaný vzduch. Speciální vstřikovače vstřikují do tohoto „víru“ palivo pod tlakem až 11 MPa, který vytváří přepracované vstřikovací čerpadlo.
Turbodmychadlo nové konstrukce je vybaveno větším oběžným kolem turbíny schopným dodávat do válců velké množství vzduchu. Turbodmychadlo je integrálním modulem vyrobeným z tepelně vysoce odolné oceli, jehož součástí je sběrné výfukové potrubí. Mezichladič snižuje teplotu stlačovaného vzduchu, čímž se zvyšuje termodynamická účinnost motoru. Mezichladič vyrobený z hliníku je účinnější než konvenční konstrukce s plastovým pouzdrem. Celý sací trakt motoru TTS byl upraven tak, aby docházelo k minimálním ztrátám tlaku. Navíc se podařilo úspěšně snížit zpětný tlak výfukových plynů ve výfukovém potrubí.
Motor váží 153 kg, což se pozitivně projevuje v pohotovostní hmotnosti vozů TTS a v příznivém rozložení hmotnosti vozu mezi nápravy. Díky své délce 652 mm, šířce 648 mm a výšce 666 mm je ideální pro příčné uložení.
Při klidném jízdním stylu nás zaujal výkonný přeplňovaný dvoulitr s přímým vstřikem TFSI svou suverenitou – maximum točivého momentu 350 N.m je k dispozici v rozmezí od 2500 do 5000/min.
Pokud však sešlápnema pedál plynu, potom se okamžitě změní na čistokrevný sportovní motor. Lehce a rychle jej můžeme vytočit až do 6800/min za harmonicky sytého zvuku.
Se sportovním charakterem dobře ladí šestistupňová mechanická převodovka, na přání se dodává s dynamickou převodovku S tronic, rovněž s šesti převody, kterou jsme si mohli při krátké testovací jízdě vyzkoušet. Díky dvěma spojkám řadí rychleji než řidič, takže doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/h se zkrátí o dvě desetiny sekundy na 5,2 s u Coupé a 5,4 s u Roadsteru
Stálý pohon všech kol quattro činí z TTS skutečnou výjimku v segmentu kompaktních sportovních vozů. Nejnovější verze tohoto systému reaguje ještě rychleji na změny v přilnavosti jednotlivých kol.
Technicky vyspělý podvozek, jehož zkrácené pružiny snižují karoserii o 10 mm, získal sportovnější charakter díky systému adaptivního řízení tlumičů Audi magnetic ride. Provozní charakteristiku elektronicky řízených tlumičů lze změnit tlačítkem. Řidič má na výběr mezi nekompromisně dynamickým nebo harmonicky komfortním stylem jízdy.
Přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem patří ke stěžejním technologiím značky Audi. Dvoulitrový motor TFSI dosahuje mezi sériově vyráběnými motory podobných úspěchů: od roku 2005 byl třikrát za sebou zvolen za Motor roku v v příslušné kategorii.
Mechanická šestistupňová převodovka je standardním řešením pro přenos výkonu na vozovku. Díky hořčíkové skříni je kompaktní a lehká. Její hřídele a ozubená kola jsou zesílené, aby vydržely vysoké hodnoty točivého momentu. Kromě toho se zkrátily dráhy řazení, které probíhá rychle, snadno a přesně.
Alternativně se dodává dvouspojková převodovka S tronic, kombinující výhody samočinných a mechanických převodovek. Mezi šesti převodovými poměry dokáže řadit během několika setin sekundy, aniž by docházelo k přerušení toku hnací síly.Technický princip činnosti převodovky S tronic je stejně jednoduchý jako geniální: ve společné skříni jsou uložené dvě samostatné převodovky, každá s vlastní vícelamelovou spojkou. První spojka patří lichým převodovým poměrům a zpětnému chodu, zatímco druhá spojka je přiřazena sudým převodovým stupňům.Oba vstupní hřídele mají společnou osu, to znamená, že plný hřídel se otáčí uvnitř dutého. Obě samostatné převodovky pracují současně, ale vždy jen jedna přenáší točivý moment. V situaci, kdy je zařazen určitý převodový stupeň jedné převodovky, má již druhá převodovka předvolený následující převodový stupeň. Řazení proběhne souběžným spojením a rozpojením obou spojek.
Převodovku S tronic lze ovládat voličem nebo pádly pod volantem. Další vymožeností jsou dva provozní režimy automatizovaného řazení: D (Drive) a S (Sport). Adaptivní funkce řízení spojek převodovky S tronic volí při rozjezdu z několika možných charakteristik. Na kluzkém povrchu probíhá jejich spínání pozvolna. Při dobré přilnavosti, může být rozjezd dynamický.
Základní technické údaje
| Objem | 1984 cm³ |
| Výkon | 200 kW(272 k) při 6000/min |
| Toč.moment | 350 Nm při 2500-5000/min |
| Rychlost | 250 km/h |
| Zrychlení 0-100 km/h, 6M | 5,4(5,6)s |
| Zrcyhlení, S tronic | 5,2(5,4) s |
| Kombi.spotřeba, 6M | 8,0(8,2 l/100 km |
| Kombin. Spotřeba, S tronic | 7,9(8,0) l/100 km |
Pozn: Údaje v závorkách platí pro Roadster
JL, 16.7.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














