Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi TTS - výkonný, rychlý a lehký (I)

A k tomu ještě nekompromisní. Co si může přát sportovně založený řidič a příznivec značky Audi přát víc. Díky přesvědčivé kombinaci moderních technologií vyčnívá Audi TTS nad konkurencí.

Dvoulitrový přeplňovaný motor TFSI s výkonem 272 k, na přání inovativní převodovka S tronic a stálý pohon všech kol quattro z něj činí vynikající stroj. Kompaktní rozměry a svalnaté tvary karoserie, výrazná příď, nápadná záď a proslulé víčko palivové nádrže z hliníku charakterizují na pohled Coupé i Roadster.
Dominantou přídě je rozměrná maska chladiče „single frame“ s rámem lakovaným v barvě šedá platinum. Přední nárazník má nový tvar, vstupy vzduchu jsou větší a procházejí bez přerušení v celé šíři vozu.
Nové světlomety kombinují xenonové jednotky s diodami LED pro denní svícení. Dvanáct bílých světelných diod LED na každé straně je poskládáno za sebou podél spodní hrany světlometu. Světlomety jsou víc než jen zdrojem světla – jejich design z nich činí miniaturní mistrovské dílo techniky.
Při pohledu z profilu nejsou nápadná pouze velká 18“ kola, ale pozornost přitahují také rozšířené a snížené boční prahy. Ještě impozantnější je záď s robustním zadním nárazníkem, výplní ve tvaru difuzéru v odstínu platinové šedi a logem TTS. Koncovky výfuků na levé a pravé straně naznačují potenciál nejvýkonnějšího čtyřválcového motoru ve výrobním programu Audi.
Jako u TT vyjíždí také u TTS zadní spoiler automaticky po překročení 120 km/h a vrací se zpět do klidové polohy při zpomalení na 80 km/h. Ve spojení s hladkým spodkem karoserie snižuje spoiler velikost vztlakové síly. Coupé má součinitel odporu vzduchu 0,31 a velikost čelní plochy 2,09 m2. Roadster dosahuje hodnoty cx = 0,33 (s nataženou plátěnou střechou) při stejné čelní ploše.
Zatímco oba vozy mají délku 4198 mm a šířku 1842 mm, tak Coupé je vysoké 1345 mm a Roadster 1350 mm.
Plátěná střecha s vyhřívaným skleněným zadním oknem je k dispozici v béžové, černé nebo tmavě šedé. Při otvírání se skládá do tvaru písmene Z, takže se obejde bez pevného krytu. Elektrohydraulický mechanismus ovládaný tlačítkem otevře nebo zavře střechu během 12 sekund, a to i během jízdy do 50 km/h. Vložený materiál mezi vrchní vrstvou a čalouněním stropu zaručuje mimořádně účinné odhlučnění a tepelnou izolaci. Během jízdy se staženou střechou může víření vzduchu v oblasti krku omezovat elektricky ovládaná větrná clona.
Kokpit je „ušitý“ přesně na míru řidiče, středová konzola mírně natočena směrem k řidiči a všechna tlačítka a ovladače se nacházejí v optimálním dosahu. K charakteristickým znakům patří přístrojový štít pod klenutou „stříškou“, kruhové stupnice přístrojů zapuštěné v tubusech, kulaté výstupy vzduchu a robustní otočné ovladače automatické klimatizační soustavy.
Pro TTS vytvořili designéři řadu odlišností. Například podklady stupnic přístrojů jsou šedé, po zapnutí zapalování bílé ručky rychloměru a otáčkoměru briskně oběhnou celou stupnici až k maximu a zase se vrátí zpět do klidové polohy. Důležité provozní informace vidí řidič ve svém zorném poli na novém displeji s vysokým rozlišením, jehož součástí jsou stopky pro měření doby průjezdu jednoho okruhu na závodní trati.
Nízko uložená sportovní sedadla poskytují perfektní podporu a vedení. Jsou výškově nastavitelná a vyhřívaná. Standardně jsou tato sedadla čalouněna kombinací kůže a Alcantary, a to buď kompletně v černé barvě nebo v kombinaci černé a stříbrné.

Karoserie
Pohotovostní hmotnost jen 1395 kilogramů u TTS Coupé s manuálním řazením a 1455 kilogramů u verze Roadster – nízká hmotnost je u obou verzí TTS základem mimořádných jízdních výkonů. Výkonová hmotnost 7,0 kg/kW (5,1 kg/k) u Coupé a 7,3 kg/kW (5,3 kg/k) u Roadsteru odráží kompetenci značky Audi v oboru konstrukce sportovních vozů.
Klíčovým faktorem je konstrukce obou verzí. Přední struktura je vyrobena z lehkých hliníkových dílů s využitím technologie Audi Space Frame (ASF). Protlačované profily, tlakové výlisky a nosné hliníkové panely společně vytvářejí lehkou, pevnou a bezpečnou strukturu, výborně odolávající vibracím. U Coupé se spoj mezi střechou a bočními panely svařuje laserem.
Zadní část podlahy, dveře a zadní víko se vyrábějí z oceli. U Coupé s mechanickou převodovkou připadá 58 % pohotovostní hmotnosti na přední nápravu a 42 % na zadní. Díky této smíšené konstrukci váží skelet karoserie jen 206 kilogramů (140 kg hliníku, 66 kg oceli). Karoserie modelu Roadsteru váží 251 kg. Její součástí jsou speciální výztuhy jako nap. ocelová příčná stěna za sedadly nebo žebrované boční prahy.
V případě převrácení jsou cestující v Roadsteru chráněni rámem čelního okna, který je vyztužen extrémně pevnou ocelovou trubkou, a dvěma pevnými ochrannými oblouky za sedadly. Varianty Roadster i Coupé jsou vybavené čelními airbagy.
Dalšími prvky pasivní bezpečnosti jsou předpínače bezpečnostních pásů a omezovače síly na předních sedadlech. Při nárazu zezadu přichází ke slovu systém Audi backguard se speciálními opěrkami hlavy, které dokáží zachytit zpětný pohyb hlavy, a předejít tak nepříjemné hypertenzi krční páteře. Obě karosářské varianty jsou pro případ bočního nárazu vybavené bočními airbagy.

(Dokončení zítra)

JL, 15.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar