Audi TT v třetí generaci
Když se v roce 1998 objevila na trhu první generace Audi TT, způsobila revoluci v designu. Díky přísně geometrickému, formálně uzavřenému stylu se stala ikonou s výjimečným šarmem. Designéři Audi se u třetí generace TT opět vrátili k mnoha původním nápadům a postavili je do nového kontextu.
Maska chladiče Singleframe širší a nižší než u předchůdce. Kapota motoru nese logo se čtyřmi kruhy. Otvory pro přívod vzduchu jsou rozčleněny příčkami a část vzdušného proudění cíleně odklánějí od přídě ke stranám vozu.
Sportovní kupé je sériově vybaveno světlomety xenon plus. Na přání, světlomety LED nebo ještě progresivnější Audi Matrix LED, u nichž zajišťují funkci dálkových světel samostatně ovládané elektroluminiscenční diody. Matrix LED jsou tvořeny dvanácti diodami LED a zahrnují další inovaci značky Audi v podobě dynamických ukazatelů směru, které se postupně rozsvěcují a zhasínají ke straně, jež odpovídá řidičem zamýšlené změně směru jízdy.
S délkou 4,18 m je přibližně stejně dlouhé jako předchozí model, jeho rozvor se ovšem prodloužil o 37 mm na 2505 mm. Patřičně krátké jsou převisy karoserie. Šířka je 1832 mm a výška – stejně jako u předchůdce – 1353 mm.
Spoiler se při rychlosti jízdy 120 km/h vysouvá z víka zavazadlového prostoru. Toto řešení umožňuje zároveň snižovat aerodynamický odpor vzduchu a zvyšovat přítlak.
Již Audi TT druhé generace používalo karoserii s prostorovým rámem Audi Space Frame (ASF), z hliníku a oceli. Audi tento princip smíšené konstrukce pro nové TT ještě více zdokonalilo. Inženýrům se podařilo výrazně snížit pohotovostní hmotnost vozidla. Zatímco při generační obměně v roce 2006 činila úspora hmotnosti až 90 kg, váží nové TT s motorem 2.0 TFSI pouhých 1230 kg, což je o 50 kg méně než u předchůdce.
Interiér
Sériová sportovní sedadla mají integrované opěrky hlavy, jsou uložena níž než u předchůdce a o 5 kg lehčí. Na přání se montují nová sportovní sedadla S s výrazně tvarovanými a pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři.
Multifunkční volant s dole zploštělým věncem a rameny s hliníkovými ozdobnými prvky je vybaven airbagem, který zabírá o 40 procent méně místa.
Nové Audi TT je díky uspořádání sedadel v interiéru 2+2 sportovním vozem. Objem zavazadlového prostoru 305 litrů je o 13 litrů větší než u předchůdce a v případě potřeby jej lze snadno zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel.
Ovládací a zobrazovací prvky
Místo konvenčních analogových přístrojů je nové TT vybaveno digitálním sdruženým přístrojem Audi virtual cockpit, jehož dynamické animace a precizní grafické ztvárnění stanovují nová měřítka. Řidič má na výběr dva režimy zobrazování. V klasické verzi stojí v popředí rychloměr a otáčkoměr, v režimu „Infotainment“ jsou tyto virtuální přístroje menší. Na volné ploše, která tím vznikne, získají velký prostor jiné funkce, například mapa navigačního systému. U Audi TTS je k dispozici ještě třetí, sportovní režim. Zde displeji dominuje centrálně umístěný otáčkoměr.
Pohon
Audi nabízí nové TT a TTS se třemi čtyřválcovými motory s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním, jejichž výkony sahají od 135 kW (184 k) do 228 kW (310 k). Oba zážehové motory TFSI i vznětová jednotka TDI spojují sportovní dynamiku s příkladnou hospodárností. Systém start-stop je součástí sériové výbavy.
V době zahájení prodeje bude nabízen motor 2.0 TDI s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol. Tato jednotka poskytuje výkon 135 kW (184 k) a točivý moment 380 N.m. Nové sportovní kupé s ní zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,2 s a dosahuje 235 km/h. Normovaná spotřeba paliva 4,2 l/100 km představuje nový rekord ve světě sportovních vozů. Konstrukce motoru 2.0 TDI se vyznačuje dvěma vyvažovacími hřídeli v bloku motoru, proměnným časováním ventilů a vstřikovací soustavou common rail s maximálním tlakem 2000 barů.
Jednotka 2.0 TFSI je k dispozici ve dvou variantách – s výkonem 169 kW (230 k) v TT a s výkonem 228 kW (310 k) v TTS. Obě disponují nejmodernější technikou – přímým vstřikováním FSI s doplňkovým nepřímým vstřikováním, variabilním zdvihem výfukových ventilů AVS (Audi valvelift system) a inteligentním řízením chladicí soustavy, které využívá modul s otočným ventilem a sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců.
Čtyřválec 2.0 TFSI dosahuje v Audi TT maximálního točivého momentu 370 N.m od 1600 do 4300/min. Kupé, vybavené šestistupňovou mechanickou převodovkou a pohonem předních kol, s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,0 s a v akceleraci může pokračovat až do zásahu elektronického omezovače při 250 km/h.
U verze s šestistupňovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol quattro znějí klíčové údaje 5,3 s pro sprint z klidu na 100 km/h, 250 km/h pro nejvyšší rychlost a 6,8 l/100 km. V režimu „efficiency“ systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select využívá převodovka S tronic volnoběžnou funkci, kdykoli řidič uvolní pedál plynu.
Audi TTS vstupuje do segmentu vysokovýkonných vozů. Ve sprintu ohromí časem 4,7 s a jeho rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Motor 2.0 TFSI poskytuje maximální točivý moment 380 N.m od 1800 do 5500/min.
Pohon všech kol quattro
Speciálně pro nové TT byl pohon quattro zdokonalen a optimalizován. Elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová spojka je uložena u zadní nápravy. Speciální konstrukce čerpadla snížila hmotnost o cca 1,5 kg v porovnání s předchůdcem. Hnací síla je elektronicky rozdělována mezi nápravy během zlomku sekundy.
Inteligence pohonu quattro – tedy software, který přesně vypočítává nejvhodnější rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu – byla speciálně pro TT kompletně nově vyvinuta. Inovativní filozofie řízení sleduje průběžně provozní podmínky, provozní stav vozidla i přání řidiče. Pro každou situaci je tak vypočítáno vždy ideální rozdělení hnací síly, které optimalizuje jízdní dynamiku modelu TT.
Díky propojení pohonu všech kol quattro se systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select má řidič možnost individuálního nastavení vlastností pohonu všech kol. V režimu „auto“ se může spolehnout na nejlepší možnou trakci a vyváženou jízdní dynamiku. V režimu „dynamic“ dochází k dřívějšímu připojení zadní nápravy, která se ve větší míře podílí na přenosu hnací síly na vozovku. Tato strategie přináší zejména na povrchu s nižší přilnavostí další zvýšení jízdní dynamiky.
Kromě optimalizace jízdní dynamiky se další vývoj pohonu všech kol quattro zaměřil na oblast hospodárnosti. V režimu „efficiency“ je rozdělování točivého momentu přizpůsobeno požadavku na optimální účinnost. Díky přesnému určení jízdního stavu a stylu řízení je možné řídit pohon všech kol s cílem optimalizovat hospodárnost – to může vést dokonce k až přechodnému odpojení pohonu quattro.
Podvozek
Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, přičemž hliníkové díly přední nápravy snižují neodpružené hmoty. Čtyřprvková zadní náprava zachycuje podélné a příčné síly nezávisle na sobě.
Mimořádným skvostem je třetí generace adaptivního řízení tlumičů Audi magnetic ride. V porovnání s předchůdcem byl tento systém dále vylepšen z hlediska rozsahu jednotlivých charakteristik tlumení, dynamiky a kvality řízení a ovladatelnosti. Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select je Audi magnetic ride nastavitelné ve třech stupních (comfort – auto – dynamic). Systém magnetic ride mění tlumicí síly na jednotlivých kolech extrémně rychle, aby byl v každé jízdní situaci zajištěn optimální kontakt všech kol s vozovkou.
Modely TTS a vozy, vybavené sportovním paketem S line nebo adaptivně řízeným tlumením Audi magnetic ride, mají světlou výšku karoserie o 10 mm nižší.
Pro Audi TT se dodává systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select na přání, pro modely TTS sériově. Tento systém upravuje charakteristiku motoru a posilovače řízení. Řidič má na výběr režimy comfort, auto, dynamic, efficiency nebo individual. Audi drive select kromě toho ovlivňuje několik na přání dodávaných komponentů – převodovku S tronic, pohon všech kol quattro, systém Audi magnetic ride, s nímž kompaktní sportovní vůz naváže na povel tlačítka ještě těsnější spojení s vozovkou, jakož i světlomety LED, resp. Audi Matrix LED, a zvuk motoru. V režimu efficiency přizpůsobuje Audi drive select patřičným způsobem také činnost klimatizace a systému start-stop.
Přední kotoučové brzdy mají vnitřní chlazení a v závislosti na motoru mohou mít průměr až 338 mm. Nová elektromechanická parkovací brzda, ovládaná tlačítkem, je integrována do zadních brzd. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC lze částečně nebo kompletně vypnout. Podle potřeby je přenášeno více hnací síly na vnější přední kolo (u pohonu předních kol), resp. i na zadní kolo u pohonu quattro.
Výbava
Všechny varianty mají velkorysou sériovou výbavu. Kromě již uvedených prvků si zasluhují zvláštní zmínku MMI Radio a elektromechanická parkovací brzda. Mezi prvky výbavy na přání patří – kromě sportovních sedadel S s mnoha variantami čalounění včetně různých druhů kůže – komfortní klíček, asistent rozjezdu, asistent dálkových světlometů, paket vnitřního osvětlení LED, vyhřívání sedadel vpředu a paket úložných schránek a praktických prvků pro zavazadlový prostor.
Na přání je k dispozici Audi side assist, který zvyšuje bezpečnost při změně jízdního pruhu sledováním provozu za vozidlem prostřednictvím radarového senzoru, dále kamerový systém rozpoznávání dopravních značek, Audi active lane assist, který na přání podporuje řidiče průběžnými zásahy do řízení nebo jej varuje před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, parkovací asistent se zobrazováním okolí vozidla, který vyhledá vhodnou mezeru pro zaparkování a automaticky během parkovacího manévru převezme řízení, a bezpečnostní systém Audi pre sense basic.
Audi 4.4.2014
Sportovní kupé je sériově vybaveno světlomety xenon plus. Na přání, světlomety LED nebo ještě progresivnější Audi Matrix LED, u nichž zajišťují funkci dálkových světel samostatně ovládané elektroluminiscenční diody. Matrix LED jsou tvořeny dvanácti diodami LED a zahrnují další inovaci značky Audi v podobě dynamických ukazatelů směru, které se postupně rozsvěcují a zhasínají ke straně, jež odpovídá řidičem zamýšlené změně směru jízdy.
S délkou 4,18 m je přibližně stejně dlouhé jako předchozí model, jeho rozvor se ovšem prodloužil o 37 mm na 2505 mm. Patřičně krátké jsou převisy karoserie. Šířka je 1832 mm a výška – stejně jako u předchůdce – 1353 mm.
Spoiler se při rychlosti jízdy 120 km/h vysouvá z víka zavazadlového prostoru. Toto řešení umožňuje zároveň snižovat aerodynamický odpor vzduchu a zvyšovat přítlak.
Již Audi TT druhé generace používalo karoserii s prostorovým rámem Audi Space Frame (ASF), z hliníku a oceli. Audi tento princip smíšené konstrukce pro nové TT ještě více zdokonalilo. Inženýrům se podařilo výrazně snížit pohotovostní hmotnost vozidla. Zatímco při generační obměně v roce 2006 činila úspora hmotnosti až 90 kg, váží nové TT s motorem 2.0 TFSI pouhých 1230 kg, což je o 50 kg méně než u předchůdce.
Interiér
Sériová sportovní sedadla mají integrované opěrky hlavy, jsou uložena níž než u předchůdce a o 5 kg lehčí. Na přání se montují nová sportovní sedadla S s výrazně tvarovanými a pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři.
Multifunkční volant s dole zploštělým věncem a rameny s hliníkovými ozdobnými prvky je vybaven airbagem, který zabírá o 40 procent méně místa.
Nové Audi TT je díky uspořádání sedadel v interiéru 2+2 sportovním vozem. Objem zavazadlového prostoru 305 litrů je o 13 litrů větší než u předchůdce a v případě potřeby jej lze snadno zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel.
Ovládací a zobrazovací prvky
Místo konvenčních analogových přístrojů je nové TT vybaveno digitálním sdruženým přístrojem Audi virtual cockpit, jehož dynamické animace a precizní grafické ztvárnění stanovují nová měřítka. Řidič má na výběr dva režimy zobrazování. V klasické verzi stojí v popředí rychloměr a otáčkoměr, v režimu „Infotainment“ jsou tyto virtuální přístroje menší. Na volné ploše, která tím vznikne, získají velký prostor jiné funkce, například mapa navigačního systému. U Audi TTS je k dispozici ještě třetí, sportovní režim. Zde displeji dominuje centrálně umístěný otáčkoměr.
Pohon
Audi nabízí nové TT a TTS se třemi čtyřválcovými motory s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním, jejichž výkony sahají od 135 kW (184 k) do 228 kW (310 k). Oba zážehové motory TFSI i vznětová jednotka TDI spojují sportovní dynamiku s příkladnou hospodárností. Systém start-stop je součástí sériové výbavy.
V době zahájení prodeje bude nabízen motor 2.0 TDI s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol. Tato jednotka poskytuje výkon 135 kW (184 k) a točivý moment 380 N.m. Nové sportovní kupé s ní zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,2 s a dosahuje 235 km/h. Normovaná spotřeba paliva 4,2 l/100 km představuje nový rekord ve světě sportovních vozů. Konstrukce motoru 2.0 TDI se vyznačuje dvěma vyvažovacími hřídeli v bloku motoru, proměnným časováním ventilů a vstřikovací soustavou common rail s maximálním tlakem 2000 barů.
Jednotka 2.0 TFSI je k dispozici ve dvou variantách – s výkonem 169 kW (230 k) v TT a s výkonem 228 kW (310 k) v TTS. Obě disponují nejmodernější technikou – přímým vstřikováním FSI s doplňkovým nepřímým vstřikováním, variabilním zdvihem výfukových ventilů AVS (Audi valvelift system) a inteligentním řízením chladicí soustavy, které využívá modul s otočným ventilem a sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců.
Čtyřválec 2.0 TFSI dosahuje v Audi TT maximálního točivého momentu 370 N.m od 1600 do 4300/min. Kupé, vybavené šestistupňovou mechanickou převodovkou a pohonem předních kol, s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,0 s a v akceleraci může pokračovat až do zásahu elektronického omezovače při 250 km/h.
U verze s šestistupňovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol quattro znějí klíčové údaje 5,3 s pro sprint z klidu na 100 km/h, 250 km/h pro nejvyšší rychlost a 6,8 l/100 km. V režimu „efficiency“ systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select využívá převodovka S tronic volnoběžnou funkci, kdykoli řidič uvolní pedál plynu.
Audi TTS vstupuje do segmentu vysokovýkonných vozů. Ve sprintu ohromí časem 4,7 s a jeho rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Motor 2.0 TFSI poskytuje maximální točivý moment 380 N.m od 1800 do 5500/min.
Pohon všech kol quattro
Speciálně pro nové TT byl pohon quattro zdokonalen a optimalizován. Elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová spojka je uložena u zadní nápravy. Speciální konstrukce čerpadla snížila hmotnost o cca 1,5 kg v porovnání s předchůdcem. Hnací síla je elektronicky rozdělována mezi nápravy během zlomku sekundy.
Inteligence pohonu quattro – tedy software, který přesně vypočítává nejvhodnější rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu – byla speciálně pro TT kompletně nově vyvinuta. Inovativní filozofie řízení sleduje průběžně provozní podmínky, provozní stav vozidla i přání řidiče. Pro každou situaci je tak vypočítáno vždy ideální rozdělení hnací síly, které optimalizuje jízdní dynamiku modelu TT.
Díky propojení pohonu všech kol quattro se systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select má řidič možnost individuálního nastavení vlastností pohonu všech kol. V režimu „auto“ se může spolehnout na nejlepší možnou trakci a vyváženou jízdní dynamiku. V režimu „dynamic“ dochází k dřívějšímu připojení zadní nápravy, která se ve větší míře podílí na přenosu hnací síly na vozovku. Tato strategie přináší zejména na povrchu s nižší přilnavostí další zvýšení jízdní dynamiky.
Kromě optimalizace jízdní dynamiky se další vývoj pohonu všech kol quattro zaměřil na oblast hospodárnosti. V režimu „efficiency“ je rozdělování točivého momentu přizpůsobeno požadavku na optimální účinnost. Díky přesnému určení jízdního stavu a stylu řízení je možné řídit pohon všech kol s cílem optimalizovat hospodárnost – to může vést dokonce k až přechodnému odpojení pohonu quattro.
Podvozek
Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, přičemž hliníkové díly přední nápravy snižují neodpružené hmoty. Čtyřprvková zadní náprava zachycuje podélné a příčné síly nezávisle na sobě.
Mimořádným skvostem je třetí generace adaptivního řízení tlumičů Audi magnetic ride. V porovnání s předchůdcem byl tento systém dále vylepšen z hlediska rozsahu jednotlivých charakteristik tlumení, dynamiky a kvality řízení a ovladatelnosti. Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select je Audi magnetic ride nastavitelné ve třech stupních (comfort – auto – dynamic). Systém magnetic ride mění tlumicí síly na jednotlivých kolech extrémně rychle, aby byl v každé jízdní situaci zajištěn optimální kontakt všech kol s vozovkou.
Modely TTS a vozy, vybavené sportovním paketem S line nebo adaptivně řízeným tlumením Audi magnetic ride, mají světlou výšku karoserie o 10 mm nižší.
Pro Audi TT se dodává systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select na přání, pro modely TTS sériově. Tento systém upravuje charakteristiku motoru a posilovače řízení. Řidič má na výběr režimy comfort, auto, dynamic, efficiency nebo individual. Audi drive select kromě toho ovlivňuje několik na přání dodávaných komponentů – převodovku S tronic, pohon všech kol quattro, systém Audi magnetic ride, s nímž kompaktní sportovní vůz naváže na povel tlačítka ještě těsnější spojení s vozovkou, jakož i světlomety LED, resp. Audi Matrix LED, a zvuk motoru. V režimu efficiency přizpůsobuje Audi drive select patřičným způsobem také činnost klimatizace a systému start-stop.
Přední kotoučové brzdy mají vnitřní chlazení a v závislosti na motoru mohou mít průměr až 338 mm. Nová elektromechanická parkovací brzda, ovládaná tlačítkem, je integrována do zadních brzd. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC lze částečně nebo kompletně vypnout. Podle potřeby je přenášeno více hnací síly na vnější přední kolo (u pohonu předních kol), resp. i na zadní kolo u pohonu quattro.
Výbava
Všechny varianty mají velkorysou sériovou výbavu. Kromě již uvedených prvků si zasluhují zvláštní zmínku MMI Radio a elektromechanická parkovací brzda. Mezi prvky výbavy na přání patří – kromě sportovních sedadel S s mnoha variantami čalounění včetně různých druhů kůže – komfortní klíček, asistent rozjezdu, asistent dálkových světlometů, paket vnitřního osvětlení LED, vyhřívání sedadel vpředu a paket úložných schránek a praktických prvků pro zavazadlový prostor.
Na přání je k dispozici Audi side assist, který zvyšuje bezpečnost při změně jízdního pruhu sledováním provozu za vozidlem prostřednictvím radarového senzoru, dále kamerový systém rozpoznávání dopravních značek, Audi active lane assist, který na přání podporuje řidiče průběžnými zásahy do řízení nebo jej varuje před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, parkovací asistent se zobrazováním okolí vozidla, který vyhledá vhodnou mezeru pro zaparkování a automaticky během parkovacího manévru převezme řízení, a bezpečnostní systém Audi pre sense basic.
Audi 4.4.2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout