Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi TT a TTS - emoce vyvolané designem a technikou

Audi uvádí na trh novou generaci modelů TT a TTS, kompaktní sportovní vůz, který fascinuje designem, dynamikou a pokrokovou technikou. Designéři moderně interpretovali u nových modelů TT a TTS nezaměnitelné tvary původního TT z roku 1998 a obohatili je o další dynamické prvky.

Coupé má vnější délku 4,18 metru a při rozvoru 2,51 metru patřičně krátké převisy. Maska chladiče Singleframe je široká a nízká, zatímco vzájemně propojené otvory pro přívod vzduchu jsou rozdělené příčkami. Na přání dodává Audi světlomety LED nebo inovativní Matrix LED, u nichž jsou dálková světla tvořena drobnými samostatnými elektroluminiscenčními diodami, individuálně regulovatelnými.
Víčko palivové nádrže v klasickém kruhovém designu TT se otvírá zatlačením na jeho povrch. Pod ním už není žádný uzávěr hrdla nádrže – řidič tak může čerpací pistoli zasunout přímo do hrdla.

Karoserie představuje svým konceptem smíšené konstrukce nový evoluční stupeň prostorového rámu ASF (Audi Space Frame) na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem vpředu napříč. Ve struktuře přední části vozu a podlahy nalézá uplatnění velký počet komponentů z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Skelet prostoru pro cestující a všechny vnější panely jsou z hliníku. Verze Coupé 2.0 TFSI s mechanickou převodovkou má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) jen 1230 kg – to je až o 50 kg méně než dosud.
V době zahájení prodeje bude na výběr trojice přeplňovaných čtyřválců s výkonem od 135 kW (184 k) do 228 kW (310 k) a menší spotřebou. Systém start-stop se montuje sériově. Generátor zvuku zajišťuje ve spojení se systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select (na přání; pro TTS sériově) sonorní zvuk.

TT 2.0 TDI ultra s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol nabízí výkon 135 kW (184 k) a točivý moment 380 N.m. Stejně jako všechny motory pro řadu TT splňuje emisní normu Euro 6 a v průměru se spokojí s 4,2 l/100 km. Motor 2.0 TFSI je vyladěn na výkon 169 kW (230 k) a točivý moment 370 N.m, v TTS mají výkonové parametry hodnotu 228 kW (310 k) a 380 N.m. Vrcholný model zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.
Motor 2.0 TFSI spolupracuje s šestistupňovou mechanickou převodovkou, na přání s šestistupňovou převodovkou S tronic. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle a bez citelného přerušení toku hnací síly, v režimu manuálního řazení ji lze na přání ovládat také pádly na volantu. Je-li systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select v režimu efficiency, přechází S tronic do režimu setrvačné jízdy s motorem běžícím na volnoběh, jakmile řidič uvolní pedál plynu.

Trvalý pohon všech kol quattro, který se dodává pro Audi TT 2.0 TFSI na přání a pro TTS sériově, se prezentuje v novém vývojovém stupni. Jeho elektrohydraulická lamelová mezinápravová spojka zajišťuje přenos hnací síly na přední kola, ale v případě potřeby dokáže extrémně rychle přenášet točivý moment na zadní nápravu. Při sportovní jízdě je pohon zadních kol připojován rychleji a častěji. Na vozovce s nízkou přilnavostí umožňuje pohon quattro jízdu v řízeném, bezpečném smyku.

Další novinka spočívá v začlenění řízení mezinápravové spojky do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select (na přání pro TT, sériově pro TTS), který nabízí režimy comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. Audi drive select ovlivňuje způsob činnosti pedálu plynu a posilovače řízení. Kromě toho může zahrnovat také další na přání dodávané systémy, mezi něž patří například adaptivní tlumiče Audi magnetic ride (sériově pro TTS).

Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson. Hliníkové komponenty v konstrukci přední nápravy snižují velikost neodpružených hmot. Progresivní řízení je součástí sériové výbavy. Hřebenová tyč řízení má s rostoucím úhlem natočení volantu strmější převod. Čtyřprvková zadní náprava zachycuje podélné a příčné síly nezávisle na sobě.
Nové Audi TT nabízí díky náročné konstrukci podvozku a tuhé charakteristice odpružení dynamické jízdní vlastnosti s velmi precizní ovladatelností. Pokud si zákazník zvolí model TTS, sportovní paket S line, nebo adaptivní tlumiče Audi magnetic ride, má vůz o 10 mm nižší světlou výšku. Modely TT 2.0 TFSI a TT 2.0 TDI jezdí na 17“ kolech, z nichž každé má hmotnost pouhých 8,7 kg. Pneumatiky mají rozměr 225/50. Pro TTS platí průměr ráfku 18“ a rozměr pneumatik 245/40. Nabídka výbavy na přání zahrnuje kola s průměrem až 20 palců.

V závislosti na motoru mají přední kotoučové brzdy s vnitřním chlazením průměr 312 až 338 mm. Nová elektromechanická parkovací brzda působí na zadní kola. TTS zpomaluje na přední nápravě pomocí nově vyvinutých brzd s hliníkovými pevnými třmeny s mimořádně nízkou hmotností.

Sportovní jízdní vlastnosti završuje elektronicky řízený stabilizační systém ESC, který lze částečně nebo kompletně vypnout. Mezi jeho funkce patří elektronická uzávěrka diferenciálu, která podle potřeby přenáší větší hnací sílu na vnější kolo dobře dávkovanými brzdnými zásahy na odlehčeném vnitřním kole. U verzí s pohonem všech kol quattro plní regulace hnací síly na jednotlivých kolech stejný úkol, přičemž zahrnuje i zadní kola.

Základní koncept interiéru je zaměřen na řidiče. Proto jsou kolem něj seskupeny všechny ovládací prvky. V konceptu ovládání hrají výdechy ventilační soustavy důležitou roli, protože nesou ovládací prvky klimatizace, resp. na přání dodávané komfortní automatické klimatizace. V jejich osách jsou uloženy ovládací prvky pro vyhřívání sedadel, recirkulaci vzduchu, teplotu, rozdělování a intenzitu proudění vzduchu. Výdechy ventilační soustavy jsou jen jedním příkladem vysokých nároků, které klade tato prémiová značka na funkci, design a kvalitu zpracování všech dílů v interiéru. Designéři Audi kompletně přepracovali paletu barev a materiálů, aby ještě více zdůraznili sportovní charakter nových modelů TT a TTS.

Rovněž nově vyvinutá, nízko uložená sportovní sedadla jsou o 5 kg lehčí než dříve. Na přání (sériově pro TTS) montuje Audi sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a výrazně tvarovanými, pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři.
TT s 2+2místným interiérem je sportovním vozem s dobrými užitnými vlastnostmi pro každodenní provoz. Zavazadlový prostor pod zadním víkem nabízí objem 305 l, o 13 l více než předchůdce.


Audi virtual cockpit a koncept ovládání

Analogové přístroje a monitor MMI jsou nahrazeny digitálními sdruženými přístroji Audi virtual cockpit s variabilním zobrazováním s vysokým rozlišením. Řidič může přepínat digitální displej s úhlopříčkou 12,3“ mezi dvěma režimy zobrazování. V klasickém náhledu stojí v popředí rychloměr a otáčkoměr. V režimu „Infotainment“ je pozornost zaměřena např. na mapu navigačního systému, zatímco kruhové přístroje jsou menší. Blízkost modelu TTS k motoristickému sportu je vyjadřena grafickým řešením s centrálně umístěným otáčkoměrem.

Na výběr jsou dvě varianty multifunkčního volantu. Rovněž nový ovládací prvek MMI vystačí s šesti fyzickými tlačítky. V kombinaci se systémem MMI Navigation plus je součástí výbavy MMI smart touch wheel, touchpad na horní straně otočného tlačítka, jehož prostřednictvím může řidič například měnit měřítko navigační mapy nebo zadávat znaky. Struktura menu je inspirována chytrými telefony, včetně funkce vyhledávání.


Velkorysá výbava

Nové Audi TT přichází na český trh za základní cenu 999 900 Kč. Sériová výbava zahrnuje např. Audi Parking systém, rádio MMI a xenonová světla Plus. Nabídku završují komfortní prvky výbavy na přání, jako např. komfortní klíček či tmavě tónovaná skla oken. V oblasti asistenčních systémů sahá paleta od sériově dodávaného systému sledování únavy řidiče, přes Audi side assist, Audi active lane assist a rozpoznávání dopravních značek až po parkovacího asistenta se zobrazováním okolí.

Nabídka informačních a zábavních systémů je koncipována modulárně. Na vrcholu stojí MMI Navigation plus s MMI touch. Rozšiřující modul Audi connect přináší do vozu na míru střižené internetové služby značky Audi prostřednictvím rychlého standardu LTE (Long Term Evolution). Audi phone box umožňuje mimořádně pohodlné připojení mobilního telefonu a audiosystém Bang & Olufsen ozvučuje interiér dvanácti reproduktory.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar