Audi TT Roadster - inteligentní krasavec
Otevřený sportovní vůz si uchovává výrazné rysy svého úspěšného předchůdce a násobí je mohutnějším výkonem, dynamikou a emotivností. Sportovní charakter zdůrazňují jeho rozměry, které byly ve srovnání s originální verzi zvětšeny.
Rozvor byl prodloužen o 46 mm na 2468 mm, šířka vzrostla o 78 mm na 1842 mm a délka o 137 mm na 4178 mm, zatímco výška se zvětšila pouze o 8 mm na 1358 mm. Přes větší rozměry má součinitel odporu dvoulitrového modelu se zavřenou střechou hodnotu pouze 0,32.
Zatímco u Audi TT Coupé střecha vozu s plynule začleněnými Csloupky splývá se zádí, u Roadsteru dává její výrazný kontrast vyniknout geometrickým tvarům. Příď působí dynamicky, křídlovité plastové přepážky doplňují třírozměrný design krytů světlometů, trubkovitá tělesa zadních svítilen jakoby se vznášela ve vzduchu. Ze zádi vozu vystupují mohutné koncovky výfuků a široký difuzor. Stejně jako u Coupé se ze zadní hrany víka zavazadlového prostoru při 120 km/h automaticky vysunuje elektricky aktivovaný spoiler, zvyšující přítlak na zadní nápravu.
Tvůrci Roadsteru se rozhodli pro zachování textilní stahovací střechy, která lépe vyhovuje filosofii střízlivého stylu otevřených sportovních vozů a má řadu dalších výhod oproti koncepci pevné skládací střechy. Konstrukce stahovací střechy, která kromě ocelových a hliníkových výztuh zahrnuje i rozměrné zadní okno, je lehká. Tím se nejen zmenšuje hmotnost vozu, ale zároveň se i snižuje jeho těžiště.
Textilní střecha, dodávaná v černé nebo tmavě šedé barvě, ladí s liniemi karoserie a ve složeném stavu zabírá minimální prostor. Díky nové koncepci skládání střechy do tvaru „Z“ zakryje přední díl střechy složenou textilní část a zapadne do úrovně těla karoserie, takže není nutný speciální kryt složené střechy. U obou motorizací je sériově dodávána elektrohydraulicky skládaná střecha. Automaticky ovládaná střecha se stiskem tlačítka otevře během 12 s a lze s ní manipulovat i během jízdy do 50 km/h. Proudění vzduchu v prostoru pro posádku usměrňuje elektricky výsuvný síťový deflektor, dodávaný na přání.
Podobně jako u Coupé je karoserie nového roadsteru je založena na koncepci prostorového hliníkového rámu ASF® (Audi Space Frame) s inovativním hybridním provedením dílů z hliníkových slitin a z oceli. Díly z hliníku tvoří 58 procent, zbývajících 42 procent připadá na ocel. Díky této sofistikované kombinaci vyniká karoserie nízkou hmotností, například model 2.0 TFSI váží pouhých 1295 kg.
Pro co nejrovnoměrnější rozložení hmotnosti na obě nápravy použili konstruktéři ocelové díly v zadní části karoserie, např. přepážku zavazadlového prostoru. Tento díl, v němž jsou ukotveny ochranné oblouky, kryté plastem, se významnou měrou podílí na tuhosti karoserie.
Prahy, resp. jejich vnitřní konstrukce, jsou zhotoveny z protlačovaných hliníkových profilů vyztužených složitým systémem žeber. Sloupky A byly vyztuženy a do rámu čelního skla je integrována trubková výztuha z vysokopevnostní oceli. Ačkoliv tuhost karoserie původního modelu byla velmi vysoká, u nové verze je více než dvakrát vyšší.
Při bočním nárazu, společně s aktivací bočních a hlavových airbagů, chrání cestující hliníkové bezpečnostní výztuhy ve dveřích. Před následky čelních kolizí chrání airbagy s dvoustupňovým účinkem a ochranu zezadu poskytuje zádržný systém Audi backguard.
Interiér je znatelně prostornější, zejména v oblasti hlavy a loktů posádky. Řidiči i spolujezdci poskytují pevnou boční oporu hluboká sportovní sedadla. Rovněž zespodu zploštěný kůží obšitý volant upoutá sportovním designem. Charakteristický image modelů TT dodávají interiéru tři kruhové výdechy větrání a „kaplička“ stínící kruhové číselníky přístrojů. Větší rozměry se příznivě projevily také v zavazadlovém prostoru, jehož objem vzrostl u obou verzí (quattro i s předním pohonem) z původních 210 na 250 litrů.
Stejně jako TT Coupé i Roadster se dodává se dvěma příčně uloženými zážehovými motory, které zaručují dostatečný výkon a mohutný zátah.
Zatímco čtyřválec pohání přední kola, šestiválec rozděluje výkon na obě nápravy prostřednictvím stálého pohonu všech kol quattro. V sériovém provedení jsou propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, na přání s dvojspojkovou S tronic zaručující hladké a bleskové řazení bez znatelného přerušení toku výkonu.
Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva FSI o objemu 1984 cm3 vyvine výkon 147 kW (200 k) a v rozmezí otáček od 1800 do 5000/min dodává točivý moment 280 Nm. Technologie TFSI se vyznačuje výbornou účinností spalování, dosaženou kombinací dvou moderních koncepcí: přeplňování výfukovým turbodmychadlem a technologií přímého vstřiku benzinu FSI. S převodovkou S tronic akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, dosahuje rychlosti 237 km/h a na 100 km jízdy spotřebuje v průměru 7,8 litrů.
Vidlicový šestiválec 3.2 disponuje výkonem 184 kW (250 k) a v rozsahu od 2500 do 3000 otáček točivým momentem 320 Nm. S převodovkou S tronic akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,9 sekund a dosahuje rychlosti 250 km/h (omezené elektronickým omezovačem), to vše při průměrné spotřebě 9,5 l/100 km
Sportovně laděný podvozek konstruktéři od základů přepracovali a speciálně vyladili. K jeho hlavním rysům patří komplexní čtyřprvkové zavěšení zadních kol, širší rozchod, přepracovaná elastokinematika a rozměrnější kola – u varianty 2.0 TFSI jsou sériově montována 16“, u 3.2 quattro 17“ kola z lehké slitiny. Na přání mohou být obuta bezpečnostními pneumatikami run-flat.
Přední náprava McPherson s trojúhelníkovými spodními příčnými rameny je uložena v pomocném hliníkovém rámu. Ke snížení velikosti nežádoucích neodpružených hmot byly v její konstrukci maximálně využity lehké hliníkové slitiny.
Podvozek byl optimalizován pro sportovní způsob jízdy a zajišťuje předvídatelné chování vozu přecházející od neutrálního k mírně nedotáčivému.
Na přání dodávaný magnetický tlumicí systém Audi magnetic ride, který se během milisekund automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám, zaručuje vozu v jeho třídě výjimečnou pozici. Základním prvkem jsou drobné magnetické částice rozptýlené v oleji, který cirkuluje v kanálcích tlumičů. V případě potřeby systém podle údajů snímačů generuje elektrický impulz. Jeho účinkem vzniklé magnetické pole působí na částice a díky tomu se bleskově mění viskozita oleje a tedy i charakteristika tlumičů. Stiskem tlačítka může řidič volit mezi komfortním nastavením tlumení a sportovně dynamickou.
Cenou Audi TT Roadster se příliš neliší od svého předchůdce. Model s motorem 2.0 TFSI stojí 1 053 600 Kč a verze 3.2 quattro začíná
na 1 251 400 Kč včetně DPH.
JL, 23.8.2007
Zatímco u Audi TT Coupé střecha vozu s plynule začleněnými Csloupky splývá se zádí, u Roadsteru dává její výrazný kontrast vyniknout geometrickým tvarům. Příď působí dynamicky, křídlovité plastové přepážky doplňují třírozměrný design krytů světlometů, trubkovitá tělesa zadních svítilen jakoby se vznášela ve vzduchu. Ze zádi vozu vystupují mohutné koncovky výfuků a široký difuzor. Stejně jako u Coupé se ze zadní hrany víka zavazadlového prostoru při 120 km/h automaticky vysunuje elektricky aktivovaný spoiler, zvyšující přítlak na zadní nápravu.
Tvůrci Roadsteru se rozhodli pro zachování textilní stahovací střechy, která lépe vyhovuje filosofii střízlivého stylu otevřených sportovních vozů a má řadu dalších výhod oproti koncepci pevné skládací střechy. Konstrukce stahovací střechy, která kromě ocelových a hliníkových výztuh zahrnuje i rozměrné zadní okno, je lehká. Tím se nejen zmenšuje hmotnost vozu, ale zároveň se i snižuje jeho těžiště.
Textilní střecha, dodávaná v černé nebo tmavě šedé barvě, ladí s liniemi karoserie a ve složeném stavu zabírá minimální prostor. Díky nové koncepci skládání střechy do tvaru „Z“ zakryje přední díl střechy složenou textilní část a zapadne do úrovně těla karoserie, takže není nutný speciální kryt složené střechy. U obou motorizací je sériově dodávána elektrohydraulicky skládaná střecha. Automaticky ovládaná střecha se stiskem tlačítka otevře během 12 s a lze s ní manipulovat i během jízdy do 50 km/h. Proudění vzduchu v prostoru pro posádku usměrňuje elektricky výsuvný síťový deflektor, dodávaný na přání.
Podobně jako u Coupé je karoserie nového roadsteru je založena na koncepci prostorového hliníkového rámu ASF® (Audi Space Frame) s inovativním hybridním provedením dílů z hliníkových slitin a z oceli. Díly z hliníku tvoří 58 procent, zbývajících 42 procent připadá na ocel. Díky této sofistikované kombinaci vyniká karoserie nízkou hmotností, například model 2.0 TFSI váží pouhých 1295 kg.
Pro co nejrovnoměrnější rozložení hmotnosti na obě nápravy použili konstruktéři ocelové díly v zadní části karoserie, např. přepážku zavazadlového prostoru. Tento díl, v němž jsou ukotveny ochranné oblouky, kryté plastem, se významnou měrou podílí na tuhosti karoserie.
Prahy, resp. jejich vnitřní konstrukce, jsou zhotoveny z protlačovaných hliníkových profilů vyztužených složitým systémem žeber. Sloupky A byly vyztuženy a do rámu čelního skla je integrována trubková výztuha z vysokopevnostní oceli. Ačkoliv tuhost karoserie původního modelu byla velmi vysoká, u nové verze je více než dvakrát vyšší.
Při bočním nárazu, společně s aktivací bočních a hlavových airbagů, chrání cestující hliníkové bezpečnostní výztuhy ve dveřích. Před následky čelních kolizí chrání airbagy s dvoustupňovým účinkem a ochranu zezadu poskytuje zádržný systém Audi backguard.
Interiér je znatelně prostornější, zejména v oblasti hlavy a loktů posádky. Řidiči i spolujezdci poskytují pevnou boční oporu hluboká sportovní sedadla. Rovněž zespodu zploštěný kůží obšitý volant upoutá sportovním designem. Charakteristický image modelů TT dodávají interiéru tři kruhové výdechy větrání a „kaplička“ stínící kruhové číselníky přístrojů. Větší rozměry se příznivě projevily také v zavazadlovém prostoru, jehož objem vzrostl u obou verzí (quattro i s předním pohonem) z původních 210 na 250 litrů.
Stejně jako TT Coupé i Roadster se dodává se dvěma příčně uloženými zážehovými motory, které zaručují dostatečný výkon a mohutný zátah.
Zatímco čtyřválec pohání přední kola, šestiválec rozděluje výkon na obě nápravy prostřednictvím stálého pohonu všech kol quattro. V sériovém provedení jsou propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, na přání s dvojspojkovou S tronic zaručující hladké a bleskové řazení bez znatelného přerušení toku výkonu.
Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva FSI o objemu 1984 cm3 vyvine výkon 147 kW (200 k) a v rozmezí otáček od 1800 do 5000/min dodává točivý moment 280 Nm. Technologie TFSI se vyznačuje výbornou účinností spalování, dosaženou kombinací dvou moderních koncepcí: přeplňování výfukovým turbodmychadlem a technologií přímého vstřiku benzinu FSI. S převodovkou S tronic akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, dosahuje rychlosti 237 km/h a na 100 km jízdy spotřebuje v průměru 7,8 litrů.
Vidlicový šestiválec 3.2 disponuje výkonem 184 kW (250 k) a v rozsahu od 2500 do 3000 otáček točivým momentem 320 Nm. S převodovkou S tronic akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,9 sekund a dosahuje rychlosti 250 km/h (omezené elektronickým omezovačem), to vše při průměrné spotřebě 9,5 l/100 km
Sportovně laděný podvozek konstruktéři od základů přepracovali a speciálně vyladili. K jeho hlavním rysům patří komplexní čtyřprvkové zavěšení zadních kol, širší rozchod, přepracovaná elastokinematika a rozměrnější kola – u varianty 2.0 TFSI jsou sériově montována 16“, u 3.2 quattro 17“ kola z lehké slitiny. Na přání mohou být obuta bezpečnostními pneumatikami run-flat.
Přední náprava McPherson s trojúhelníkovými spodními příčnými rameny je uložena v pomocném hliníkovém rámu. Ke snížení velikosti nežádoucích neodpružených hmot byly v její konstrukci maximálně využity lehké hliníkové slitiny.
Podvozek byl optimalizován pro sportovní způsob jízdy a zajišťuje předvídatelné chování vozu přecházející od neutrálního k mírně nedotáčivému.
Na přání dodávaný magnetický tlumicí systém Audi magnetic ride, který se během milisekund automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám, zaručuje vozu v jeho třídě výjimečnou pozici. Základním prvkem jsou drobné magnetické částice rozptýlené v oleji, který cirkuluje v kanálcích tlumičů. V případě potřeby systém podle údajů snímačů generuje elektrický impulz. Jeho účinkem vzniklé magnetické pole působí na částice a díky tomu se bleskově mění viskozita oleje a tedy i charakteristika tlumičů. Stiskem tlačítka může řidič volit mezi komfortním nastavením tlumení a sportovně dynamickou.
Cenou Audi TT Roadster se příliš neliší od svého předchůdce. Model s motorem 2.0 TFSI stojí 1 053 600 Kč a verze 3.2 quattro začíná
na 1 251 400 Kč včetně DPH.
JL, 23.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout