Audi TT RS -návrat k pětiválci 2.5
Po letech se Audi vrací opět k zážehovému pětiválcovému motoru, tentokrát o objemu 2,5 litru a výkonu 340 kN.m. Kombinace motoru s pohonem všech kol quattro a pečlivě vyladěným podvozkem promění kompaktní kupé a roadstery Audi TT RS ve špičkové sportovní vozy.
Výkonné pětiválcové zážehové motory mají u Audi dlouhou tradici. Nejslavnějším je bezesporu přeplňovaný motor 2.1 z Audi quattro. Jeho první verze z roku 1980, nabízela 147 kW (200 k) a vozy Sport quattro z roku 1984, odvozené přímo ze soutěžních speciálů, dosahovaly 225 kW (306 k). Po čtvrt století zněl recept na úspěch jednoduše: turbodmychadlo a quattro, a na něj sází Audi i nadále.
Nový pětiválec kombinuje turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu FSI. Výsledkem je výkon 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což odpovídá specifickému výkonu 100,8 kW (137,1 k) na litr. Rovněž výkonová hmotnost je díky extrémně lehké karoserii, vyrobené převážně z hliníku podle konceptu Audi Space Frame, vynikající. V případě Coupé, které váží pouhých 1450 kg, činí jen 4,3 kg/k. Roadster s hmotností 1510 kg a výkonovou hmotností 4,4 kg/k zaostává za Coupé jen nepatrně.
Audi TT RS Coupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, Roadster potřebuje jen o 0,1 s navíc. Oficiálně je největší rychlost omezena na 250 km/h, ale na přání může Audi zvýšit limit omezovače na 280 km/h. Maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici od 1600 do 5300/min, takže TT RS. Při vytáčení motoru je ručička otáčkoměru přitahována takřka magickou silou k vysoko posazenému červenému poli a během tohoto procesu vydává motor klasický zvuk pětiválce.
Pětiválcová jednotka TFSI je nekompromisním sportovním motorem, který vyniká kompaktní stavbou (délka motoru 49 cm) a váží 183 kg. Blok motoru je vyroben z odolné a lehké litiny s vermikulárním grafitem a také další komponenty jako hlava válců, písty a ojnice se vyznačují lehkou konstrukcí a velkou pevností. Navzdory výkonu si pětiválec řekne v průměru o 9,2 l/100 km (Coupé), resp. 9,5 l/100 km (Roadster). Této účinnosti bylo dosaženo mj. variabilními klapkami v sacím potrubí, přímým vstřikováním common rail s maximálním tlakem 120 barů, relativně vysokým kompresním poměrem 10,0:1 a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů.
Mohutná hnací síla se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové mechanické převodovky s krátkými dráhami řazení. Hlavním stavebním kamenem pohonu všech kol quattro je před zadním diferenciálem uložená elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka, která dokáže během milisekund měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.
Podvozek vychází ze skvělého základu méně výkonných modelů TT. U sportovního podvozku sníženého o 10 mm hraje klíčovou roli čtyřprvkové zavěšení zadních kol. Na přání se dodává adaptivní tlumení Audi magnetic ride, které dává řidiči možnost volit mezi režimy Comfort a Dynamic. Činnost elektromechanického posilovače řízení je závislá na rychlosti jízdy. Nejsportovnější verze modelové řady TT jezdí na 18“ kolech obutých do pneumatik 245/45. Za nimi se ukrývají kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. Pro ještě rychlejší odvod tepla jsou přední brzdové kotouče děrované.
Nové Audi TT RS je možné objednávat u prodejců od května tohoto roku. S dodávkami prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku září 2009.
JL, 13.3.2009
Nový pětiválec kombinuje turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu FSI. Výsledkem je výkon 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což odpovídá specifickému výkonu 100,8 kW (137,1 k) na litr. Rovněž výkonová hmotnost je díky extrémně lehké karoserii, vyrobené převážně z hliníku podle konceptu Audi Space Frame, vynikající. V případě Coupé, které váží pouhých 1450 kg, činí jen 4,3 kg/k. Roadster s hmotností 1510 kg a výkonovou hmotností 4,4 kg/k zaostává za Coupé jen nepatrně.
Audi TT RS Coupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, Roadster potřebuje jen o 0,1 s navíc. Oficiálně je největší rychlost omezena na 250 km/h, ale na přání může Audi zvýšit limit omezovače na 280 km/h. Maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici od 1600 do 5300/min, takže TT RS. Při vytáčení motoru je ručička otáčkoměru přitahována takřka magickou silou k vysoko posazenému červenému poli a během tohoto procesu vydává motor klasický zvuk pětiválce.
Pětiválcová jednotka TFSI je nekompromisním sportovním motorem, který vyniká kompaktní stavbou (délka motoru 49 cm) a váží 183 kg. Blok motoru je vyroben z odolné a lehké litiny s vermikulárním grafitem a také další komponenty jako hlava válců, písty a ojnice se vyznačují lehkou konstrukcí a velkou pevností. Navzdory výkonu si pětiválec řekne v průměru o 9,2 l/100 km (Coupé), resp. 9,5 l/100 km (Roadster). Této účinnosti bylo dosaženo mj. variabilními klapkami v sacím potrubí, přímým vstřikováním common rail s maximálním tlakem 120 barů, relativně vysokým kompresním poměrem 10,0:1 a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů.
Mohutná hnací síla se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové mechanické převodovky s krátkými dráhami řazení. Hlavním stavebním kamenem pohonu všech kol quattro je před zadním diferenciálem uložená elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka, která dokáže během milisekund měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.
Podvozek vychází ze skvělého základu méně výkonných modelů TT. U sportovního podvozku sníženého o 10 mm hraje klíčovou roli čtyřprvkové zavěšení zadních kol. Na přání se dodává adaptivní tlumení Audi magnetic ride, které dává řidiči možnost volit mezi režimy Comfort a Dynamic. Činnost elektromechanického posilovače řízení je závislá na rychlosti jízdy. Nejsportovnější verze modelové řady TT jezdí na 18“ kolech obutých do pneumatik 245/45. Za nimi se ukrývají kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. Pro ještě rychlejší odvod tepla jsou přední brzdové kotouče děrované.
Nové Audi TT RS je možné objednávat u prodejců od května tohoto roku. S dodávkami prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku září 2009.
JL, 13.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















