Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi TT RS Coupé iconic edition - stokusová edice

TT je designovou ikonou značky Audi již téměř čtvrt století. Čas tak prokázal nadčasovost tohoto výjimečného vozu. Nyní tento trend přenáší do budoucnosti Audi TT RS Coupé iconic edition jako rychlý sportovní vůz s novými inovacemi, který si zachovává typické vlastnosti modelu TT RS, design i dynamiku.

Audi představilo svou vizi „automobilu pro nadšence“ jako studii sportovního vozu Audi TT Coupé na podzim 1995 na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Téměř symetrické Audi TT se důsledně drželo designového principu založeného na geometrických, kruhových tvarech. Jeho design nedělal kompromisy, místo toho určoval priority – a tím okamžitě zapůsobil na publikum. O tři roky později vstoupilo kupé do sériové výroby téměř beze změn. Jeden rok po modelu TT Coupé uvedla značka Audi na trh TT Roadster. Druhá generace modelové řady Coupé byla rozšířena o varianty S a RS.

O tři generace TT a čtvrt století později dává současný model TT RS Coupé iconic edition stále na odiv typické linie kupé z roku 1998. Rovněž speciální edice zůstává věrná myšlence redukce na základní prvky. Minimalistický design vládne nejen čistému exteriéru, ale také interiéru, který je dodnes svou jednoduchostí a přehledností zaměřen na řidiče. Typické válcové tvary, které charakterizují design přístrojů, lze nalézt i v současné speciální edici Audi TT RS Coupé iconic edition – například u sériově dodávaného víčka palivové nádrže, kruhových výdechů ventilační soustavy, na okrajích kulisy řazení a na okouzlující hlavici řadicí páky. Nadšení z roku 1995 je pro TT Coupé inspirací i dnes.


Správná atmosféra

Speciální edice splní vysoká očekávání, vyvolaná vnějším vzhledem. Pro modely RS specifický lak karoserie v odstínu šedá Nardo vytváří vzhled, který ladí s exkluzivním a atletickým charakterem tohoto speciálního modelu. Tento elegantní odstín šedé byl pojmenován podle legendárního italského závodního okruhu Pista di Nardó, na němž modely Audi RS absolvují své první testovací kilometry.

Elegantní styl umocňuje leskle černá maska chladiče s matně černým vnějším rámečkem. Sebejistý vzhled umocňuje také leskle černá ozdobná lišta na krytech bočních prahů. Podobný styl je důsledně aplikován rovněž na kruzích Audi, označeních modelu TT RS na přídi a zádi a na krytech vnějších zpětných zrcátek. Vytříbený designový styl zasahuje až do nejmenších detailů, což potvrzují i sofistikovaná, leskle černá 20“ kola z lehké slitiny v sedmipaprskovém designu, specifickém pro tuto edici, a černé brzdové třmeny. Tmavě tónovaná zadní trojúhelníková okna s exkluzivním nápisem „iconic edition“ završují okouzlující tmavý vzhled tohoto kupé i v jeho zadní části.


Geny z motoristického sportu

Audi TT RS Coupé iconic edition poskytuje ještě větší dynamiku díky aerodynamickému paketu vyvinutému v aerodynamickém tunelu. Přední nárazník s drobnými aerodynamickými prvky na okrajích, spoilerem a usměrňovacími plochami v krajních otvorech pro přívod vzduchu nezapře inspiraci motoristickým sportem. Záď zakončuje pevný zadní spoiler z uhlíkového kompozitu s doplňkovými přítlačnými plochami na jeho okrajích, který v rámci aerodynamického konceptu zvyšuje jak sportovní výkony, tak hospodárnost.

Nad difuzorem ve specifickém designu RS jsou na obou stranách vertikální designové prvky. Ohromující záď zdobí také dvě atraktivní, oválné koncovky výfukové soustavy. V souladu s barevným pojetím speciální edice zaujme působivým, leskle černým vzhledem přední spoiler spolu s bočními doplňkovými aerodynamickými prvky, kryty bočních prahů a částmi zadního difuzoru. Vývoj aerodynamického paketu v aerodynamickém tunelu zohlednil souvztažnost mezi aerodynamickým odporem vzduchu a přítlakem. Oba parametry byly proto vyváženě optimalizovány, aby došlo ke zlepšení jak
aerodynamických, tak i jízdních vlastností. Vyšší přítlak vytvářený zadním spoilerem a difuzorem výrazně zvyšuje adhezi a ovladatelnost v rychle projížděných zatáčkách. Pro řidiče to znamená ideální podmínky pro mimořádné potěšení z jízdy ve všech situacích.


Exkluzivní designové prvky v interiéru

Interiér je charakterizován exkluzivitou a pozorností věnovanou nejmenším detailům. Stejně jako u exteriéru je hlavním motivem kombinace tmavých barev, kterou zvýrazňuje uvážené použití ozdobných prvků Audi exclusive. Sportovní sedadla RS mají dvoubarevné čalounění. Kontrastní prošívání v této barvě zdobí také loketní opěrky na vnitřních výplních dveří a středové konzole v odstínu šedá jet a černou clonu nad panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit. Individualizaci završuje páka voliče s pořadovým číslem, díky němuž je každé ze 100 vozidel této speciální edice opravdu jedinečné.


Legendární pětiválec

TT RS Coupé iconic edition (komb. spotřeba paliva v l/100 km: 9,1; komb.) spoléhá na osvědčený motor 2.5 TFSI, který poskytuje výkon 294 kW (400 k) a maximální točivý moment 480 N.m.

Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro. Elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, která debutovala v roce 1998 v modelové řadě Audi TT, rozděluje točivý moment variabilně mezi přední a zadní nápravu. Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje řidiči měnit nastavení pohonu všech kol quattro a dalších komponentů od řízení přes sedmistupňovou převodovku S tronic a klapky ve výfukové soustavě až po charakteristiku motoru.

Nejvyšší rychlost je omezena na 280 km/h. Tento kompaktní sportovní vůz zvládne sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 3,7 sekundy. Motor poskytuje velmi emocionální zážitky z jízdy díky typickému pořadí zapalování 1-2-4-5-3 a „chraplavému“ zvukovému doprovodu. Při uvedeném pořadí zapalování dochází k zážehu směsi střídavě v sousedních a nesousedních válcích. Výsledkem je velmi specifický rytmus a charakter. Lichý počet válců vytváří harmonické frekvence, které doprovázejí spodní tón zvukového projevu.

K nezaměnitelnému zvuku přispívá také řídicí jednotka motoru. Ta při větším zatížení otevře klapky ve výfukové soustavě, čímž zvýší intenzitu zvuku. Vynikající ovladatelnost a stabilitu zaručuje kromě obvyklé nízké hmotnosti (1475 kg u modelu TT RS Coupé) také sportovní podvozek RS plus vybavený adaptivními tlumiči s technologií Audi magnetic ride. Rovněž charakteristika řízení podléhá systému individualizace jízdní dynamiky Audi drive select.


Speciální edice od prvního čtvrtletí 2023

Zákazníci mohou začít objednávat speciální edici v průběhu října 2022. V Německu bude Audi TT RS Coupé iconic edition nabízeno za 113 050 EUR, cena pro český trh ještě nebyla stanovena. První vozy budou předány zákazníkům v prvním čtvrtletí 2023.

Speciální edice, limitovaná na 100 vozů, je velmi exkluzivní nabídkou pro fanoušky modelů TT a RS. Zákazníci si mohou díky programu Audi exclusive navíc přizpůsobit svůj model Audi Sport podle vlastních preferencí dokonce i nad rámec výbavy speciální edice – od individuálních barev karoserie přes barvu kůže až po výběr kontrastního prošívání.



Audi 12.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar