Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi SQ7 TDI - nejsilnější SUV

Nové Audi SQ7 TDI je s výkonem 320 kW (435 k) a točivým momentem 900 N.m nejvýkonnějším vznětovým SUV na trhu. Také v mnoha dalších technických oblastech je v porovnání se svými konkurenty na absolutním vrcholu.

Nová jednotka 4.0 TDI kombinuje suverénní výkony s nízkou spotřebou paliva a zaručuje maximální dynamiku. Motor V8 má zdvihový objem 3956 cm3. Obě výfuková turbodmychadla jsou připojována selektivně podle principu postupného přeplňování, u něhož jsou při nízkém a středním zatížení přiváděny výfukové plyny pouze k jednomu turbodmychadlu. Druhé turbodmychadlo je připojeno až při vyšším zatížení. Elektricky poháněné dmychadlo EAV doplňuje zejména v oblasti nízkých otáček práci dvou turbodmychadel a umožňuje mimořádně dynamický rozjezd.

SUV stanovuje svým výkonem 320 kW (435 k) a točivým momentem 900 N.m od 1000 do 3250/min nová měřítka ve svém segmentu. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,8 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. V kombinovaném cyklu EU vystačí se 7,4 litru paliva na 100 kilometrů.

Poprvé na světě nalézá v sériovém voze uplatnění elektricky poháněné dmychadlo, které podporuje motor 4.0 TDI při rozjezdu a zrychlení ze stavu s nízkým zatížením. Dmychadlo EAV je umístěno za chladičem stlačovaného vzduchu v blízkosti motoru. Protože nárůst plnicího tlaku dmychadla EAV nevyžaduje žádnou energii výfukových plynů, může být použito kdykoli. Jedná se tedy o účinné řešení tradiční slabé stránky klasického výfukového turbodmychadla. Díky této technice patří prodleva v reakci turbodmychadla minulosti. EAV poskytuje motoru plnicí tlak, potřebný k dynamickému nárůstu hnací síly, za méně než 250 milisekund. Oběžné kolo kompresoru je roztáčeno kompaktním elektromotorem na 70 000 otáček za minutu. Jednotka 4.0 TDI tak poskytuje nesmírnou hnací sílu bez vnímatelné prodlevy – po přidání plynu je okamžitě k dispozici.

Poprvé je ve vznětovém motoru Audi použit systém variabilního zdvihu ventilů AVS (Audi valvelift system). Na vačkových hřídelích sání a výfuku jsou pro každý ventil k dispozici vždy dvě vačky s různými profily. Na straně sání podporuje jeden profil vačky rozjezd ve spojení s EAV, zatímco druhý profil vačky optimalizuje plnění válců, a tím i výkon, ve vysokých otáčkách. Systém AVS na straně výfuku umožňuje připojení druhého výfukového turbodmychadla. Systém postupného přeplňování pracuje s dvěma paralelně umístěnými turbodmychadly, z nichž jedno turbodmychadlo pracuje v nízkých otáčkách, zatímco druhé je aktivováno při vyšším zatížením a ve vyšších otáčkách. Řidič se tak může spolehnout na velmi dobrý průběh točivého momentu a dynamické reakce v celém rozsahu provozních otáček.

Výfukové plyny, odváděné dvěma výfukovými ventily, jsou hermeticky odděleny a přiváděny vždy k jednomu ze dvou turbodmychadel. V oblasti nízkých otáček zůstává jeden ventil každého válce uzavřen, aby bylo aktivní turbodmychadlo poháněno veškerými výfukovými plyny. S rostoucím zatížením a otáčkami otevře AVS druhý výfukový ventil. Přivedením výfukových plynů dojde k připojení druhého turbodmychadla. Při přeplňování dvěma turbodmychadly dosahuje motor svého nejvyššího výkonu. AVS umožňuje rychlé a precizní připojení druhého výfukového turbodmychadla.

EAV potřebuje při nejvyšším zatížení výkon 7 kW, který poskytuje dílčí elektrická soustava s napětím 48 V. SQ7 TDI* používá tuto výkonnější elektrickou síť k napájení vysokovýkonných systémů elektromechanické aktivní stabilizace náklonu karoserie EAWS a EAV.Pod zavazadlovým prostorem je uložen speciální akumulátor Li-Ion 48 V s nominální kapacitou 470 Wh a špičkovým výkonem až 13 kW, který pokrývá vysoké výkonové a energetické požadavky na dílčí elektrickou síť. Měnič DC/DC propojuje obě dílčí elektrické sítě s napětím 48 V a 12 V. Potřebnou energii dodává výkonnější a velmi efektivní generátor s účinností více než 80 procent při výkonu až 3 kW. Tzv. generátor MOSFET snižuje elektrické ztráty a zvyšuje účinnost. Tranzistory MOSFET nahrazují dosud běžné diody. V případě potřeby podporuje akumulátor 48 V také elektrickou síť 12 V, čímž se snižuje zatížení olověného akumulátoru 12 V.



V8 TDI – další technické lahůdky


Strana sání je umístěna na vnější straně motoru 4.0 TDI, strana výfuku s oběma turbodmychadly je uložena mezi řadami válců, které spolu svírají úhel 90 stupňů. Toto uspořádání zaručuje krátké dráhy proudění plynů, spontánní reakce a krátké dráhy pro dodatečné čištění výfukových plynů. Vstřikovací soustava common rail vytváří vstřikovací tlak až 2500 barů. Tlak působící při spalování na písty dosahuje v širokém rozsahu provozních podmínek hodnoty 200 barů.

Inovativní systém řízení provozní teploty motoru a náročná opatření v oblastech klikového mechanismu a pohonu vačkových hřídelů snižují tření. Motor V8 TDI má účinný systém čištění výfukových plynů díky kombinaci oxidačního katalyzátoru NOx a následného katalyzátoru SCR, který je integrován do filtru pevných částic a snižuje množství oxidů dusíku pomocí vstřikování AdBlue.


osmistupňová převodovka tiptronic


Nově koncipovaná osmistupňová převodovka tiptronic přesvědčí svou vysokou účinností. Řadí extrémně rychle a efektivně a ve vyšších rychlostech umožňuje setrvačnou jízdu na volnoběh. Srdcem trvalého pohonu všech kol quattro je samosvorný mezinápravový diferenciál, který je kompaktní a lehký a s vysokou precizností spolupracuje s elektronickými podvozkovými systémy.

Také u podvozku byla důsledně uplatňována zásada lehké konstrukce – jeho ramena jsou vyrobena převážně z hliníku. Sériová výbava zahrnuje elektromechanický posilovač řízení, systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select a vzduchové odpružení adaptive air suspension – ve specifickém nastavení S. Krátce po uvedení na trh bude nabídka výbavy na přání rozšířena o brzdovou soustavu s extrémně lehkými kotouči z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Audi nabízí SUV s 20“ koly na pneumatikách rozměru 285/45. Paleta kol na přání sahá až k průměru ráfku 22“ z programu společnosti quattro GmbH.



Síťově propojené řízení podvozku


Audi SQ7 TDI* může být na přání vybaveno paketem jízdní dynamiky se třemi technickými prvky: sportovním diferenciálem, elektromechanickou aktivní stabilizací náklonu karoserie a řízením všech kol. SQ7 TDI používá vysoce integrovanou řídicí jednotku podvozku EFP, která má na starosti centrální řízení adaptivních tlumičů, vzduchového odpružení, sportovního diferenciálu a rozdělování sil působících proti náklonu karoserie. Propojením všech důležitých funkcí podvozku do jedné centrální řídicí jednotky dosáhli vývojáři optimálního vzájemného sladění všech funkcí. Zákazník tak bude v každé situaci prožívat jízdu s nejlepšími možnými jízdními vlastnostmi.



Sportovní nebo komfortní: stabilizace náklonu


Novým řešením, které nemá mezi konkurenty obdoby, je elektromechanická aktivní stabilizace náklonu karoserie. Kompaktní elektromotor s třístupňovou planetovou převodovkou odděluje obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru. Na nerovné vozovce jsou obě části aktivně vzájemně odpojeny, čímž se zvýší jízdní komfort. Při sportovní jízdě jsou obě části stabilizátoru spojeny a vůči sobě natočeny. Tím se výrazně sníží míra bočního náklonu karoserie. Společně s převodovkou dokáží elektromotory plynule vytvořit točivý moment až 1200 N.m. Výsledkem je ovladatelnost s tuhou, sportovní charakteristikou. Vůz se v zatáčkách méně naklání, sklon k nedotáčivosti je menší.

To umožňuje vyšší příčné zrychlení, a tím i rychlejší průjezdy zatáčkou. Přední a zadní stabilizátory lze ovládat nezávisle na sobě. Toto aktivní rozdělování momentů působících prostřednictvím stabilizátorů na přední a zadní nápravu pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Preciznost řízení a agilita vozu se výrazně zvýší.

V porovnání s konvenčními, hydraulicky ovládanými stabilizátory nabízí elektrický systém Audi, pracující s napětím 48 V, velké přednosti. Je výkonnější, pracuje rychleji a je funkční dokonce i v nízkých rychlostech. A také je aktivní již při nízké rychlosti. Protože se obejde bez olejové náplně, je nový systém stabilizace náklonu karoserie navíc bezúdržbový a ekologický.

Vytříbená jízdní dynamika a ovladatelnost: řízení všech kol ve spojení se sportovně strmým převodem řízení přední nápravy
U řízení všech kol se zadní kola natáčejí až o pět stupňů, což usnadňuje parkování. Strmější převod řízení přední nápravy modelu SQ7 TDI* zvyšuje jízdní dynamiku. V závislosti na situaci se zadní kola natáčejí ve stejném nebo opačném směru k předním kolům v zájmu vyšší dynamiky a stability.



quattro se sportovním diferenciálem


Na přání dodávaný sportovní diferenciál zajišťuje zejména při dynamické akceleraci ze zatáčky stabilní a precizní řízení. Díky variabilnímu rozdělování točivého momentu mezi kola zadní nápravy lze zatáčky projíždět se suverénní stabilitou a naprostou kontrolou. Dokonce i při počínajícím smyku zadních kol má sportovní diferenciál systému quattro stabilizující účinek. Tato technika je poprvé nabízena v rámci modelové řady Q7 a je vyhrazena tomuto vrcholnému modelu.


Lehká

Díky důsledné lehké konstrukci je Audi SQ7 TDI* nejlehčím SUV ve svém segmentu bez kompromisů v oblasti pasivní bezpečnosti. Karoserie používá inovativní koncept založený na kombinaci rozmanitých materiálů. Páteř skeletu karoserie je tvořena extrémně pevnými plechy, tvářenými za tepla včetně tvrzení, vnější panely jsou z hliníku. Těžiště je nízké, což je další faktor, který přispívá ke sportovním jízdním vlastnostem. Hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu je vynikající: cx = 0,34.




Audi 16.3.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar