Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi SQ5 TDI s elektrickým dmychadlem

Asi největší novinkou sportovně laděného SUV se čtyřmi kruhy ve znaku je elektricky poháněné dmychadlo, které přichází ke slovu při rozjezdu nebo akceleraci z nízkých otáček. Vstupní cena v ČR byla stanovena na 1 879 900 Kč

Motor 3.0 V6 TDI snoubí hnací sílu s vysokou hospodárností. Jeho nejvyšší výkon je 255 kW (347 k) a točivý moment 700 N.m je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 2500 do 3100 min-1. Vznětový motor V6 zajistí zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,1 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Audi SQ5 TDI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 6,6 až 6,8 litru nafty na 100 kilometrů.

Vůz používá stejný koncept poháněcího ústrojí jako velké SUV SQ7 TDI. Inženýři jej navíc důsledně zdokonalili. Součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V je elektricky poháněné dmychadlo EAV a systém částečně hybridního pohonu (tzv. Mild Hybrid). Elektrická energie se ukládá do kompaktního lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 10 Ah pod podlahou zavazadlového prostoru. Prostřednictvím měniče DC/DC je k němu připojena konvenční 12V elektrická síť.

Elektricky poháněné dmychadlo doplňuje turbodmychadlo a přichází ke slovu v situacích, v nichž výfukové plyny ještě nedisponují dostatečným množstvím energie k pohonu výfukového turbodmychadla – tedy při rozjezdu a při zrychlení v oblasti nízkých otáček do 1650 min-1. Bez prodlevy je tak k dispozici vysoký točivý moment, přesně v okamžiku, kdy jej řidič potřebuje.

Elektricky poháněné dmychadlo je uloženo za chladičem stlačovaného vzduchu, v blízkosti motoru. Pokud řidič sešlápnutím pedálu plynu požaduje vysoký výkon, ale výfukové turbodmychadlo poskytuje ještě příliš nízký plnicí tlak, přichází chvíle pro EAV. Kompaktní elektromotor s výkonem až 7 kW zrychlí oběžné kolo kompresoru během cca 300 milisekund na 65 000 otáček za minutu, což postačuje k vytvoření relativního plnicího tlaku 1,4 baru.

Technologie MHEV
Systém MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) dokáže snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,7 l/100 km. Jeho srdcem je BAS, generátor s funkcí spouštěče, spojený s klikovým hřídelem prostřednictvím řemene. BAS zajišťuje při zpomalování rekuperaci kinetické energie, přičemž dosahuje výkonu až 12 kW. Tímto způsobem získávaná elektrická energie se ukládá do lithium-iontového akumulátoru, který napájí spotřebiče připojené k elektrické síti.

Pokud řidič uvolní při jízdě rychlostí 55 až 160 km/h pedál plynu, může nové Audi SQ5 TDI – v závislosti na nastavení systému Audi drive select a jízdní situaci – buď rekuperovat kinetickou energii, nebo odpojit motor pomocí spojky a pokračovat v jízdě setrvačností, a to s motorem v režimu volnoběhu, nebo s vypnutým motorem po dobu až 40 sekund. Jakmile řidič přidá plyn, BAS motor znovu spustí, a to mnohem rychleji a komfortněji než běžný spouštěč. Technologie MHEV umožňuje využívat funkci start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. U stojícího vozidla se motor spustí s předstihem, při sešlápnutém pedálu brzdy, jakmile se rozjede vozidlo před modelem SQ5 TDI.

Optimalizovaná hnací síla
Vyšším požadavkům byly přizpůsobeny písty, ojnice, klikový hřídel a mazací soustava. Chladicí soustava je mimořádně variabilní. Blok a hlavy válců mají vlastní chladicí okruhy. Díky tomu se motorový olej po studeném startu rychle zahřeje na provozní teplotu. V závislosti na provozních podmínkách jsou k chladicímu okruhu připojovány také chladič motorového oleje, EAV, BAS a výfukové turbodmychadlo. Velké výfukové turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) vytváří relativní plnicí tlak až 2,4 baru. Akustický systém ve výfukové soustavě propůjčuje motoru TDI podmanivý zvuk.

Přenos hnací síly zajišťuje osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátké převody, zatímco dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky motoru a spotřebu paliva. Nová detailní řešení umožňují účinnou spolupráci převodovky tiptronic se systémem MHEV. Pokud sportovní SUV jede setrvačností a motor běží na volnoběh, nebo je deaktivován, přerušuje přenos hnací síly spojka v převodovce. Elektrické čerpadlo oleje umožňuje při setrvačné jízdě zařadit vhodný převodový stupeň pro další pokračování v jízdě po spuštění motoru.

Quattro a sportovní diferenciál
Trvalý pohon všech kol quattro za obvyklých provozních podmínek rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Dojde-li k prokluzu, je většina hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí – v závislosti na jízdní situaci může být až 70 procent točivého momentu přiděleno přední nápravě, nebo 80 procent zadní nápravě.

Systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, inteligentní softwarová funkce, doplňující pohon všech kol quattro, je aktivní na jakémkoli povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou minimálně přibrzďuje vnitřní kola ještě dřív, než u nich dojde k prokluzu. Díky tomu je hnací síla přenášena prostřednictvím diferenciálu na kolo s lepší trakcí. Sportovní SUV se navíc mírně natočí do zatáčky. Jízdní vlastnosti tak zůstávají velmi dlouho neutrální, s vysokou jízdní stabilitou, precizním ovládáním a rychlými reakcemi.

Na přání si může zákazník objednat sportovní diferenciál na zadní nápravě. Při dynamickém průjezdu zatáčkou je hnací síla aktivně rozdělována mezi zadní kola. Sportovní diferenciál vozidlo doslova vtlačí do zatáčky a eliminuje nedotáčivost již při jejím náznaku. Během zrychlování z pomalých zatáček přiděluje vnějšímu zadnímu kolu větší točivý moment, čímž přispívá k dalšímu zvýšení agility.

podvozek nového modelu SQ5 TDI
Základem sportovních jízdních vlastností je náročná konstrukce podvozku s pětiprvkovým zavěšením kol vpředu i vzadu. Na přání dodává Audi dynamické řízení, jehož harmonická převodovka mění převod řízení ve velkém rozsahu v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. Nové Audi SQ5 TDI je sériově vybaveno podvozkem s adaptivními tlumiči, jehož světlá výška je v porovnání s modelem Q5 se standardním podvozkem o 30 mm nižší. Díky tomu nabízí mimořádně široký rozsah nastavení pro komfortní a dynamickou jízdu.

Tlumiče jsou navíc zahrnuty do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, společně se sportovním diferenciálem, motorem, řízením a převodovkou tiptronic. Audi drive select umožňuje řidiči nastavit charakteristiku těchto systémů v několika režimech. Na přání dodává Audi adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, které přizpůsobuje příslušné jízdní situaci kromě odpružení také světlou výšku karoserie.

Nové Audi SQ5 TDI je sériově vybaveno 20“ koly z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45. Jako alternativa jsou na výběr 21“ kola. Audi Sport GmbH navíc nabízí 21“ kola se třemi různými designy. Na přední nápravě pracují šestipístkové třmeny z hliníku ve spojení s ocelovými brzdovými kotouči o průměru 375 milimetrů. Černě nebo na přání červeně lakované brzdové třmeny zdobí nápisy S.

asistenční systémy
Audi SQ5 TDI nabízí široké portfolio asistenčních systémů. Asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu podporuje řidiče cílenými pokyny pro úsporu paliva. Adaptivní tempomat včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně může částečně převzít řízení v popojíždějících kolonách. Audi active lane assist usnadňuje jízdu v jízdním pruhu, další asistent upozorňuje na nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla.

Bezpečnosti v každodenním provozu slouží rovněž na přání dodávané funkce, mezi něž patří asistent pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran vzadu, upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry a asistent pro odbočování. To samé platí pro systémy pre sense, z nichž Audi pre sense city je součástí sériové výbavy. Tento asistent upozorňuje na chodce a vozidla a v rámci systémových limitů rovněž aktivuje automatické nouzové brzdění. Nabídku výbavy na přání završují parkovací asistent, kamerové rozpoznávání dopravních značek a asistent pro jízdu ze strmého svahu.

Mnoho detailů vnějšího designu naznačuje dynamický charakter modelu Audi SQ5 TDI. Do markantních nárazníků na přídi a zádi jsou začleněny výrazně konturované otvory pro přívod vzduchu, resp. difuzor s voštinovou mřížkou.

Nové Audi SQ5 3.0 TDI je v České republice již možno objednávat, základní cena je 1 879 900 korun. První vozy budou dodány v létě 2019.



|udi 19.3.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar