Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi SQ5 3.0 TFSI s výkonem 354 k pro náročné (I)

Audi představuje na mezinárodním autosalonu NAIAS 2017 v Detroitu nové Audi SQ5. Nejsportovnější verze modelové řady Q5 ztělesňuje ještě věrněji než dosud emocionální koncept praktického SUV s nejnovější technikou pro každodenní provoz.

Audi SQ5 má pod kapotou motor V6 TFSI s objemem 2995 cm3 a nejvyšším výkonem 260 kW (354 k). Již při 1370/min poskytuje turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec s celohliníkovou konstrukcí maximální točivý moment 500 N.m. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4500/min. Sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 5,4 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nové Audi SQ5 3.0 TFSI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 8,3 l/100 km.

Jednotka 3.0 TFSI je mimořádně hospodárná díky novému procesu spalování, který byl vyvinut značkou Audi. Nové řešení vychází z procesu spalování, které u značky Audi nese interní označení „B-Cyklus“, a je doplněno vysokotlakými vstřikovači, umístěnými centrálně ve spalovacích prostorech.

„B-Cyklus“ umožňuje svou záměrně zkrácenou fází komprese výrazně vyšší základní kompresní poměr. V kombinaci s normální, ale v poměru k fázi komprese delší expanzní fází, tak lze dosáhnout vyšší účinnosti, a tím i hospodárnosti motoru.

Audi valvelift system umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů po dobu 130° úhlu otočení klikového hřídele při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení přepne systém na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.


Turbodmychadlo

Výfukové turbodmychadlo, které nahrazuje mechanické dmychadlo předchozího motoru, pracuje na principu „twin scroll“: Výfukové kanály obou řad válců jsou ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně odděleny a spojují se až těsně před turbínovým kolem. Uvedené technické řešení vylepšuje vlastnosti proudění a zvyšuje spontánnost reakcí turbíny. To zásadním způsobem přispívá k rychlému a výraznému nárůstu točivého momentu.

Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců, které vzájemně svírají úhel 90 stupňů. Tomu odpovídá uspořádání hlav válců se stranou výfuku na vnitřní straně a stranou sání na vnější straně. Výsledkem je kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami proudění. Motor 3.0 TFSI díky tomu reaguje spontánně a bezprostředně.


Snížení hmotnosti: o 14 kg


Motor V6 TFSI váží pouhých 172 kg, což je o 14 kg méně než předchozí agregát s mechanickým dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny je vyráběn náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.


inovativní systém řízení chladicí soustavy


Blok válců a hlavy válců disponují oddělenými chladicími okruhy. Po studeném startu reguluje čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby motorový olej dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. Tím je podpořeno rychlé zahřátí motoru. U zahřátého motoru snižuje tento systém teplotu výfukových plynů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva především při sportovní jízdě.



Jízdní dynamika


Přenos hnací síly zajišťuje osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky, a tím i spotřebu paliva. Pro hospodárnější jízdu řadí převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select automaticky volnoběh, pokud řidič při rychlosti jízdy mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.

Ke sportovním jízdním vlastnostem přispívá trvalý pohon všech kol quattro, který při rozdělování hnací síly za normálních provozních podmínek mírně upřednostňuje zadní nápravu. V případě potřeby je velká část hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou přibrzďuje softwarová funkce vnitřní kola. Vůz je tak mírně natočen do zatáčky. Během průjezdu zatáčkou se díky tomu vozidlo chová po delší dobu neutrálně při zachování stabilních, precizních a agilních jízdních vlastností.

Na přání dodávaný sportovní diferenciál přispívá k další optimalizaci jízdních vlastností aktivním rozdělováním hnací síly mezi zadní kola prostřednictvím dvou planetových převodovek s regulací otáček. Při akceleraci z prudké zatáčky je na vnější zadní kolo přenášen větší točivý moment. Sportovní podvozek vozidlo doslova vtlačí do zatáčky a potlačuje nedotáčivost již v zárodku. Jeho řízení je integrováno do systému Audi drive select a zajišťuje ho centrální řídicí jednotka, tzv. elektronická podvozková platforma.


Základem pro sportovní jízdní je podvozek s pětiprvkovou nápravou vpředu a vzadu. Sériově dodávaný systém adaptivních tlumičů přitom nabízí mimořádně široký rozsah mezi komfortním a dynamickým nastavením. Tzv. adaptivní tlumiče CDC jsou integrovány do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select společně s motorem, řízením, převodovkou tiptronic a na přání dodávaným sportovním diferenciálem. Řidič může měnit charakteristiku poháněcího ústrojí a podvozku v několika režimech. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, u něhož může řidič kromě tlumení přizpůsobovat příslušné jízdní situaci také světlou výšku.

Pro jízdní dynamiku je významné nové řízení s elektromechanickým posilovačem a specifickou charakteristikou S. Na přání se dodává dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu.

Sériově se dodávají 20“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45, na přání jsou k dispozici 21“ kola. Ještě širší možnosti individualizace poskytuje nabídka Audi Sport s 5 exkluzivními 21“ koly. Vpředu ukazuje SQ5 kotoučové brzdy s černě lakovanými (na přání červeně) šestipístkovými pevnými třmeny s logem S a průměrem brzdových kotoučů 350 mm.


Donončení zítra
Audi 12.1.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar