Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi SQ2 - kompaktní SUV s výkonem 300 k

Srdcem každého modelu Audi S je motor. Jednotka 2.0 TFSI se v modelu SQ2 dosahuje nejvyššího výkonu 221 kW (300 k) a v širokém rozsahu od 2000 do 5200 otáček za minutu působí na klikový hřídel točivým momentem 400 N.m.

Tím překonává agregát, vyvinutý inženýry Audi a vyráběný v Győru, všechny rivaly v segmentu. To samé platí pro jízdní výkony sportovního SUV. Sprint z 0 na 100 km/h trvá 4,8 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Čtyřválcové TFSI je vysokovýkonným motorem se zdvihovým objemem 1984 cm3 a nejvyššími otáčkami 6500 min-1. Ještě dravější je při aktivovaném režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Řazení převodovky S tronic probíhá s krátkým přidáváním meziplynu. Motor TFSI 2,0 litru váží jen 150 kg, což přispívá k příznivějšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy.

Výkonný čtyřválec disponuje četnými systémy ze světa high-tech. Plnění válců optimalizuje proměnné časování sacích a výfukových ventilů. Na straně výfuku mění zdvih ventilů systém AVS v závislosti na provozních podmínkách ve dvou stupních. Tím se minimalizují ztráty při výměně plynů ve spalovacích prostorech a zejména v oblasti nízkých otáček se optimalizuje přívod výfukových plynů do turbodmychadla. Výsledkem jsou pohotové reakce a ještě vyšší točivý moment. Výfukové turbodmychadlo s precizně a rychle elektricky ovládaným obtokovým ventilem velmi dynamicky vytváří maximální plnicí tlak 1,4 baru (relativní). Elektronické řízení motoru zvyšuje účinnost a snižuje spotřebu paliva zejména v oblasti částečného zatížení.

Elektronicky řízené olejové čerpadlo potřebuje ke svému pohonu jen málo energie. V oblasti částečného zatížení vypíná elektronická řídicí jednotka motoru přímé vstřikování benzinu FSI. Místo něj probíhá nepřímé vstřikování do sacího potrubí, což snižuje emise pevných částic. Výfukové plyny kromě toho čistí filtr pevných částic.


Převodné ústrojí

Hnací sílu přenáší sedmistupňová převodovka S tronic s velkým rozsahem převodů 8,7 od prvního k poslednímu převodovému stupni. Řidič může nechat extrémně rychle řadící dvouspojkovou převodovku řadit v automatickém režimu D nebo S, případně ji může ovládat manuálně. Pokud je v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select aktivován režim „efficiency“, je motor po uvolnění pedálu plynu odpojen spojkou, aby mohlo kompaktní sportovní SUV pokračovat v jízdě setrvačností. Funkce start-stop deaktivuje motor již při poklesu rychlosti na 7 km/h.

Stejně jako každý model Audi S je i SQ2 sériově dodáván s pohonem všech kol quattro. Hlavním modulem systému je hydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, která plynule mění rozdělování hnací síly mezi obě nápravy. Pokud ztratí přední kola adhezi, dokáže vícelamelová spojka přenést během několika milisekund až 100 procent hnací síly na zadní kola.

Systém elektronického řízení pohonu všech kol quattro zajišťuje nejvyšší úroveň potěšení z jízdy a aktivní bezpečnosti. Již na vjezdu do zatáčky při sportovní jízdě může systém přenášet část hnací síly na zadní kola, která při přidání plynu doslova vtlačí rychlé SUV do zatáčky. Při dynamických změnách umožňuje řídicí jednotka pohonu všech kol quattro cílenou změnu směru jízdy. Při smyku na vozovce s nízkou adhezí zaručuje maximální ovladatelnost. Pohon quattro během rychlé jízdy úzce spolupracuje se systémem selektivního rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola, který optimalizuje chování vozidla při průjezdu zatáčkou nepatrnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních kolech.

Sportovní podvozek je optimálně sladěn s dynamickým pohonem. V porovnání s výchozí konstrukcí má ještě sportovnější nastavení a o 20 mm nižší světlou výšku. Sériově dodávaný systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select dává řidiči na výběr jízdní režimy auto, comfort, dynamic, efficiency a individual. Jejich prostřednictvím se mění charakteristika řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a dalších systémů. Řidič může navíc tlačítkem aktivovat režim Offroad elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC, který je také zcela deaktivovatelný. Na přání se dodává asistent pro rozjezd do strmého svahu.


Dynamický styl: Interiér

Kompaktní Audi SQ2 má vnější délku 4210 mm a rozvor náprav 2594 mm. Díky tomu nabízí v interiéru velkorysý prostor. V závislosti na poloze dvoudílných nebo třídílných opěradel zadních sedadel má zavazadlový prostor objem 355 až 1000 litrů. Součástí sériové výbavy jsou sportovní sedadla, středová loketní opěrka vpředu, automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant – na přání s pádly pro manuální řazení převodovky S tronic – a informační systém řidiče (FIS) s barevným displejem.

Místo FIS může být vůz na přání vybaven digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit, který řidiči ovládá tlačítky na volantu. Jeho 12,3“ displej nabízí tři různé režimy zobrazování. V jednom z režimů je uprostřed otáčkoměr.


Asistenční systémy

Audi pre sense front je součástí sériové výbavy a dokáže radarovým systémem rozpoznávat nebezpečné situace, způsobené chodcem nebo vozidlem vpředu. Systém upozorňuje řidiče akusticky a vizuálně a případně aktivuje maximální brzdění. Díky tomu lze v závislosti na situaci kolizi zabránit, nebo alespoň minimalizovat její intenzitu.


Nejoblíbenější na přání dodávané systémy jsou sloučeny do paketu asistenčních systémů, který zahrnuje mj. adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a asistenta pro jízdu v dopravní koloně, který kromě radarového senzoru používá také přední kameru. Tento asistent podporuje řidiče řízením, zrychlováním a zpomalováním při jízdě v popojíždějící koloně rychlostí až 65 km/h na silnicích v dobrém technickém stavu.

Audi active lane assist pomáhá řidiči s udržováním vozidla ve svém jízdním pruhu. Na přání dodávaný parkovací asistent zajistí řízení kompaktního sportovního SUV při zajíždění na podélná nebo příčná parkovací místa. Pokud řidič couvá z příčného parkovacího místa na vozovku, přichází ke slovu asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran. Další asistenční funkcí je Audi side assist, který upozorňuje řidiče výstražným světelným signálem v příslušném vnějším zpětném zrcátku na možné nebezpečí, zjištěné radarovým senzorem, při změně jízdního pruhu.



Audi 3.10.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar