Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi S8 - vrchol techniky

Nabídka značky Audi se rozšiřuje o zcela výjimečný model - společně s novým Audi S6 se v rámci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech v premiéře představí i největší a nejluxusnější příslušník rodiny „S“ - nová generace Audi S8.

 

Již předchozí S8 vynikal sportovním laděním a komfortem luxusně vybavené limuzíny. Srdcem je hliníkový vidlicový desetiválec s přímým vstřikem benzinu FSI, odvozený z motoru pohánějícího Lamborghini Gallardo. Z objemu 5204 cm3 poskytuje výkon 331 kW (450 k) při 7000/min, točivý moment s velmi plochým průběhem vrcholí na 3500/min hodnotou 540 Nm, přičemž 90 procent je k dispozici při 2300/min. Výborných parametrů dosahuje díky technologii přímého vstřiku benzinu do válců FSI s homogenním spalováním, prověřené v závodních Audi R8. Své kvality dokazují čtyři vítězství z pěti startů v závodech 24 hodin Le Mans. Proto také  limuzíně S8 uděluje motor FSI dynamické vlastnosti na úrovni sportovního vozu - na 100 km/h sprintuje za pouhých 5,1 sekundy a největší rychlost zbrzdí až omezovač na 250 km/h.

Výkon motoru přenáší šestistupňová automatická převodovka tiptronic s programem řazení DSP. Její řídicí jednotka podporuje dynamičtější řazení a celkový převod je nižší než u „civilnějšího" modelu A8. To umožňuje sportovnější způsob jízdy, který může být zvýrazněn přepnutím do režimu Sport. Pro řazení rychlostních stupňů lze kromě obvyklého voliče tiptronicu využít i páčky pod volantem.

Audi S8 využívá osvědčený pohon všech čtyř kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen, který mechanicky rozděluje výkon motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 60 : 40. Při změně adhezních podmínek dokáže bleskově převést více síly na nápravu s dokonalejší trakcí;  až 85 % výkonu na zadní nápravu nebo naopak 65 % na nápravu přední. Pokud dojde k prokluzu mezi koly téže nápravy, přibrzdí elektronická závěra diferenciálu EDS prokluzující kolo a převede hnací sílu na lépe zabírající kolo.

Elektronická uzávěra diferenciálu EDS je spolu s protiprokluzovým zařízením ASR a protiblokovacím systémem brzd ABS součástí stabilizačního systému ESP. Zkušenější řidič může činnost systému ESP omezit ve dvou stupních. Nejprve se vypíná pouze systém ASR, ve druhé fázi se ESP úplně deaktivuje a v činnosti zůstávají pouze ABS a EDS.

Výborné jízdní vlastnosti má na svědomí také pokročilé adaptivní pneumatické pérování, adaptivní tlumiče a maximální využití lehkých dílů z hliníkových slitin v konstrukci podvozku. Podvozek se vyznačuje tužší, sportovnější charakteristikou než u Audi A8. S jeho naladěním koresponduje i řízení servotronic s elektro-hydraulickým posilovačem.

Audi S8 je vybaveno sedmipaprskovými 20" litými koly designu „S" s nízkoprofilovými pneumatikami 265/35 R 20. Otvory mezi paprsky kol umožňují pohled na mohutně dimenzované 18" kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vpředu vybavené třmeny s dvojitými pístky, vzadu s elektromechanickou parkovací brzdou.

Pravověrní motorističtí nadšenci asi neodolají pokušení zvolit provedení brzd s kotouči z keramického kompozitu, technologie převzaté z kosmického výzkumu. Jejich hlavními přednostmi ve srovnání s ocelovými je menší sklon brzd k „vadnutí" a zhruba čtyřnásobná životnost kotoučů. Neméně významná je poloviční hmotnost, snižující velikost neodpružených hmot a příznivě ovlivňující komfort a stabilitu jízdy.

Poznávacími znaky jsou mohutná příď s jednodílnou maskou chladiče, u modelů „S" s dvojitými svislými žebry, dále tři vstupní otvory usměrňující proud vzduchu k motoru a k chlazení brzd a sériově dodávaná denní světla z LED diod. Adaptivní xenonové světlomety doplňují speciální odbočovací světla.

Luxusně sportovní interiér vozu odpovídá nejvyšším standardům Audi. Za zmínku stojí zejména multifunkční volant s koženým potahem a s ovládáním multimediálního rozhraní MMI, tempomat, navigační systém s DVD, čtyřzónová klimatizace, vyhřívaná přední i zadní sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla doplněná elektricky stavitelnými bederními opěrkami atd.

Požitek ze sportovní jízdy si můžete zajistit za cenu 2 995 000 Kč včetně DPH.

 

Jindřich Lasík, 29.6.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar