Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi S5 - suverén mezi kupé

Se svými působivými vlastnostmi kráčí S5 ve šlépějích legendárního Audi quattro, který byl průkopníkem stálého pohonu všech čtyř kol u silničních vozů a při svém uvedení v roce 1980 způsobil pravou revoluci.

Navíc tzv. Ur-quattro, které je dnes ceněnou „klasikou“, bylo se svým přeplňovaným pětiválcem obdařeno mimořádným výkonem. Ve světě sportovních vozů bylo svými 200 k ztělesněním sportovního ducha. Jeho výkon byl později doveden až do extrémních parametrů v omezené sérii Sport quattro s motorem o výkonu 306 koní.
Také Audi S5 se může pyšnit parametry slibujícími vynikající výkony, i když ty jen naznačují zážitek z jízdy, který vůz poskytuje. Vidlicový osmiválec, blízký příbuzný vysokootáčkového uprostřed uloženého motoru supersportovního R8, dodává výkon 260 kW (354 k) při 7500/min. Sílu motoru umocňuje extrémně plochá křivka průběhu točivého momentu s maximální hodnotou 440 Nm při 3500/min. Již od 2000 otáček je k dispozici 85 procent maximálního momentu. Jak jsme se mohli při krátké testovací jízdě přesvědčit, jakmile sešlápneme pedál plynu, vůz okamžitě akceleruje. Jeho sílu dokazuje nejlépe zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,1 s, přičemž dvousetkilometrové hranice dosáhne za 19,1 sekundy Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Vidlicový osmiválec o objemu 4163 cm3 patří do rodiny moderních vidlicových motorů Audi, v níž jsou zařazeny šesti-, osmi- a desetiválcové jednotky. Všechny jsou charakterizovány úhlem rozevření válců 90º a roztečí mezi válci 90 mm. Čtyři vačkové hřídele jsou hnány dvoustupňovým řetězovým rozvodovým převodem situovaným na zadním čele motoru, usnadňující údržbu. Blok válců je odlit ze slitiny hliníku s křemíkem. Písty a pístní kroužky běží ve válcích na jejichž povrchu jsou tvrdé křemíkové krystaly, takže nepotřebují speciální vložky válců. Díky tomu jsou rozměry motoru kompaktní a hmotnost nízká. Olejové čerpadlo a jímka na olej jsou konstruovány tak, aby zabezpečily nepřetržité mazání i při nadprůměrně vysoké akceleraci.
Osmiválec nasává vzduch do válců prostřednictvím nově vyvinutého dvoustupňového sacího potrubí z hořčíkové slitiny. Změnu délky potrubí a nastavení klapek sloužících k rozvíření nasávaného vzduchu ovládají elektrické servomotory. Výsledkem těchto regulačních zásahů je vytvoření dokonalé směsi a tedy efektivního spalování a vysokého točivého momentu. Sílu čerpá z technologie přímého vstřikování benzinu do válce FSI® a jí vlastního vysokého kompresního poměru a dokonalého vytváření optimální směsi paliva. Dvě vysokotlaká čerpadla dodávají palivo do dvou propojených zásobníků vyrobených z nerezové oceli a z nich do vstřikovačů. Celý proces ovládá jeden z nejmodernějších a nejrychlejších systémů pro řízení motoru – Bosch Motronic MED 9.1.1. Výfukové potrubí je vyrobeno z odolného materiálu a katalyzátory výfukových plynů jsou umístěny co nejblíže za motorem. Výfukové potrubí s tepelnou izolací zaručuje, že se zařízení pro úpravu výfukových plynů rychle zahřeje na optimální pracovní teplotu, při níž dosahuje maximální účinnosti. Výkon motoru je přenášen šestistupňovou manuální převodovkou. Její řadicí páka má přesné vedení a díky krátké dráze řazení s rychlou změnou stupňů je řazení příjemné. Ve převodové skříni je integrován dvouhmotový setrvačník a jednolamelová suchá spojka s bezazbestovým obložením. Stejně jako u Audi A5 jsou diferenciál a hnací hřídele umístěny před spojku. Výhodami, které toto uspořádání přináší, jsou neobvykle dlouhý rozvor, krátké převisy a vynikající rozdělení hmotnosti. Pohon všech čtyř kol quattro® zajišťuje dokonalý přenos hnací síly na vozovku využívající proměnného rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravou v poměru 40:60.
Speciálně konstruovaný sportovní podvozek je vyladěn, aby vozu dodal výbornou ovladatelnost podtrhující jeho neobyčejnou výkonnost. Tuhé nastavení pružin a tlumičů zajišťuje přesný kontakt s vozovkou. Konstrukce přídě byla zesílena přídavnou příčnou výztuhou, zvyšující tuhost karoserie zejména při torzním namáhání. Přesto si S5 zachovává jízdní komfort prvotřídního cestovního vozu. Odlehčená pětiprvková přední náprava je uložena v pomocném rámu pevně ukotveném ke konstrukci karoserie, zatímco uložení lichoběžníkové zadní nápravy je opatřeno pružnými prvky.
Sériově montovaná 18“ litá hliníková kola designu S v pětiramenném designu jsou opatřena pneumatikami 225/40 R18. Jako alternativa jsou nabízena litá hliníková kola s pěti dvojitými rameny nebo dvoudílná litá hliníková kola v 20paprskovém designu. Obě uvedené alternativy mají rozměr 19“ s pneumatikami 255/35 R19. Při brzdění nás opravdu mile překvapily výkonné 17“ brzdy s okamžitým nástupem, zdůrazněné černě lakovanými třmeny s logy S5. Za všech okolností zaručují přesně dávkovaný brzdicí efekt. K dispozici je kompletní sortiment funkcí stabilizačního systému ESP podporujících perfektní ovladatelnost vozu jako jsou ABS, protiprokluzový systém, elektronické rozdělování brzdicí síly a elektronická uzávěra diferenciálu. Navíc lze ve dvou stupních vypínat činnost ESP, kdykoliv chce řidič lépe využít potenciál vozu. Audi S5 ve srovnání s A5 zaujme výraznějšími rysy robustního vzhledu, jenž se hlásí k tradici legendárního Ur﷓quattro. Svoji sílu demonstruje důrazně, ale nenásilně – je možné říci, že užívá stylistických prostředků 80. let.
Šéfdesignér Walter de’Silva připomíná Ur-quattro, průkopnickou sportovní ikonu svého věku: „Audi quattro mělo ztělesňovat sílu a zdůraznit svůj výkon – a také demonstrovat heslo „Vorsprung durch Technik” (Náskok díky technice). Se současným Audi S5 chceme ukázat, že výkon může být kombinován také s vrcholnou elegancí.“
V několika detailech nového kupé vyjádřili Walter de’Silva a designérský tým Audi poctu slavnému předchůdci například v podobě lichoběžníkového sloupku střechy, překopírovaného z Ur-quattro, které vzdáleně připomínají také vyklenuté podběhy kol zdůrazněné dvojitou hranou bočního obrysu.
Rozdíly mezi S5 a A5 jsou nepatrné, ale rozeznatelné. Například jednodílná mřížka chladiče nese znaky řady S – je platinově stříbrná a má chromovaná svislá žebra. Přední i zadní nárazníky více vystupují z obrysu karoserie a mřížky otvorů pro vstup vzduchu zdobí hliníková žebra. Hliníkový vzhled krytů vnějších zpětných zrcátek a zabarvené prahové lišty dodávají vozu působivý sportovní vzhled, stejně tak jako dvě zdvojené oválné koncovky výfuku. Sportovní prvky mají i svou funkčnost, například výraznější spoiler na odtokové hraně zavazadlového prostoru zvyšuje přítlačnou aerodynamickou sílu. K navázání přímého kontaktu s precizně zpracovaným automobilem přispívají výrazně tvarovaná sportovní sedadla a multifunkční kůží potažený volant. Sportovní atmosféru doplňují přístroje se šedými číselníky a hliníkové panely na prazích dveří s logem S5. Výrobní program poskytuje široký prostor pro uspokojení individuálních požadavků na design interiéru: centrální části sedadel jsou čalouněny látkou stylu Jupiter a jejich postranní části jsou kožené. Na přání mohou být středy sedadel potaženy Alcantarou. Sedadla mohou být také kompletně čalouněna luxusní jemnou kůží Nappa, a to v černé barvě, v zářivé magmaticky červené, v elegantních odstínech perlově šedé nebo hnědé Mustang. Kromě sériové dekorační výplně z matného kartáčovaného hliníku je k dispozici karbonový dekor Atlas, dřevo Vavona v šedém odstínu Asssam, případně nový dekor ze síťové šedé nerezové oceli. Z každého Audi S5 lze vytvořit jedinečný exemplář díky nabídce kožených potahů, dekoračních výplní nebo odstínů laku karoserie z nabídky Audi exclusive. Kromě 18“ kol a elektricky nastavitelných sportovních sedadel zahrnuje sériové vybavení i takové prvky jako světla Xenon plus s výraznými pruhy denních LED světel a automatickou klimatizaci. S5 může být na přání vybaveno i prvky z nabídky na přání Audi A5 – od třízónové automatické klimatizace, vestavěného telefonu Audi bluetooth až po luxusní audiosystém Bang & Olufsen.
Se svým stálým pohonem všech kol quattro®, šestistupňovou převodovkou s optimální odstupňováním, sportovním podvozkem podporujícím mimořádně dynamické ovládání vozu a výkonnými brzdami může nejen bez obav konkurovat nejvýkonnějším sportovním vozům, ale občas vyrazit i na závodní dráhu. Přes nepopiratelný sportovní temperament zůstává prostorným kupé grand turismo se čtyřmi plnohodnotnými sedadly, objemným zavazadlovým prostorem a bohatou nabídkou prvků luxusní výbavy. Jeho cena začíná na 1 625 000 Kč

Jindřich Lasík, 17.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar