Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi S4/S4 Avant s třílitrem TFSI V6

Audi představuje nové sportovní vozy S4 a S4 Avant jako špičkové modely své nabídky ve střední třídě. Jejich třílitrový vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním kompresorem, nabízí výkon 245 kW (333 k), zrychlí za 5,1 s a spotřebuje pouze 9,7 l/100 km.

Písmeno T ve zkratce TFSI již nesymbolizuje přeplňování turbodmychadlem, ale koncepci přeplňování jako takovou. U velkého motoru V6 prokázalo rozsáhlé testování lepší vlastnosti kompresoru. Ve spojení s přímým vstřikováním je toto řešení vhodnější než přeplňování dvěma turbodmychadly poháněnými výfukovými plyny, a to jak z hlediska rozměrů motoru, tak i z hlediska výkonu při rozjezdu a rychlosti reakce.
Kompresor je kompaktní, že se snadno vejde mezi obě řady válců svírající úhel 90 ° místo klasického sacího potrubí. Dva čtyřlopatkové písty se otáčejí opačnými směry uvnitř skříně mechanického dmychadla rychlostí až 23 000/min. Dva mezichladiče vzduchu jsou integrovány do skříně dmychadla a napojeny na samostatný okruh chlazení. Rozsáhlá technická opatření snižují hlučnost kompresoru na minimum.
Maximální hnací síla již od volnoběžných otáček je zajištěna pohonem dmychadla od klikového hřídele motoru řemenem. Motor 3.0 TFSI poskytuje točivý moment 440 N.m od 2500 do 4850/min. Na čtyřku zrychlí Audi S4 z 80 na 120 km/h za pouhé 4,4 s. Díky extrémně krátké dráze sacího potrubí reaguje kompresorem přeplňovaný V6 na pohyby plynového pedálu spontánně, a dokonce rychleji než atmosféricky plněný motor stejného objemu
Sedan průměrně spotřebuje 9,7 l/100 km a Avant 9,9 l/100 km, což je v porovnání s předchůdcem zlepšení o 3,4 litru (26 %). Tuto hospodárnost umožnila hlavně technologie přímého vstřikování benzinu. Na rozdíl od konvenčních konceptů umožňuje toto řešení umístit mechanické dmychadlo za škrticí klapku. Při zatížení pod úrovní přeplňování a během jízdy bez stlačeného pedálu plynu má nasávaný vzduch malou hustotu, písty dmychadla se volně otáčejí a motoru odebírají jen malý výkon.
Výkon přenáší šestistupňová převodovka s rychlým a precizním řazením, na přání sedmistupňová dvouspojková S tronic, která se vyznačuje extrémní dynamikou a vysokou účinností. Řidič si může vybrat mezi jízdou v plně automatickém režimu a manuálním řazením pádly na volantu nebo volicí pákou.
Sedmistupňová převodovka S tronic je složena ze dvou samostatných převodovek a využívá dvě vícelamelové spojky přiřazené k jednotlivým dílčím převodovkám. Velká spojka K1 přenáší hnací sílu na plný hřídel pohánějící soukolí převodových stupňů 1, 3, 5 a 7. Dutý hřídel se otáčí kolem plného hřídele a je připojen ke kompaktní spojce K2, uložené uvnitř větší spojky K1 a ovládá soukolí převodových stupňů 2, 4, 6 a zpětného chodu.
Obě převodovky jsou neustále aktivní, ale pouze jedna přenáší hnací sílu motoru. Pokud řidič zrychluje na trojku, je čtyřka zařazena ve druhé převodovce. Proces řazení vlastně zahrnuje jen rozepnutí jedné spojky a sepnutí druhé spojky, což proběhne bleskovou rychlostí. Tento proces trvá několik setin sekundy a nedochází při něm k přerušení toku hnací síly.
Systém trvalého pohonu všech kol quattro přenáší za normálních podmínek na přední kola 40 % točivého momentu a na zadní kola 60 %. V případě potřeby se tento poměr změní ve zlomku sekundy. Poháněcí soustava quattro zajišťuje bezpečnou samořídicí charakteristiku, vysokou stabilitu a excelentní trakci, která předčí konkurenty s pohonem jen zadních kol.

Audi drive select

Nový aktivní sportovní diferenciál je ideálním doplňkem poháněcí soustavy quattro, která dokáže řidiče ještě více fascinovat. Při zatáčení nebo zrychlování v zatáčce se zvětšuje tok hnací síly k vnějšímu zadnímu kolu, který vůz doslova protáhne zatáčkou. Systém zasahuje, pokud se objeví byť jen náznak nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Pro řidiče to znamená menší práci s volantem a větší příčné zrychlení.
Aktivní sportovní diferenciál je novým typem zadního diferenciálu. Klasický diferenciál byl na obou stranách doplněn o planetové soukolí, které zrychluje otáčky o 10 % oproti hnacímu hřídeli. Oba komponenty mohou být propojeny elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou spojkou v olejové lázni. Ve většině jízdních situací dokáže spojka tímto způsobem převést téměř veškerývstupní točivý moment k jednomu kolu.
Aktivní sportovní diferenciál nepotřebuje k přesměrování točivého momentu ani 100 milisekund díky výkonné řídicí jednotce zásobované daty z celé řady senzorů. Systém je vybaven třemi režimy funkce pro různé styly jízdy. Na rozdíl od konkurenčních systémů je stejně účinný při zatížení jako i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu a dokonce i na volnoběh.
Pětiprvková přední náprava a samořídicí zadní náprava s lichoběžníkovými rameny se vyznačují propracovanou konstrukcí. Obě jsou vyrobeny téměř kompletně z hliníku, nízko uložená převodka řízení přenáší pohyby volantu na kola bez sebemenší prodlevy a řidiče přesně a citlivě informuje o stavu vozovky a míře přilnavosti.

Podvozek dostal tužší uložení náprav a tuhé tlumiče se sportovní charakteristikou, snižující karoserii o 20 mm. Obrovské vysokovýkonné a nevadnoucí brzdy se nacházejí za 18“ hliníkovými litými koly, resp. na přání 19“ ráfky. Černě lakované brzdové třmeny svírají kotouče s vnitřním chlazením pomocí nově vyvinutých brzdových destiček.
Systém jízdní dynamiky Audi drive select ovlivňuje charakteristiku pedálu plynu, okamžiky řazení sedmistupňové převodovky S tronic a účinek na rychlosti závislého posilovače řízení servotronic. Řidič rozhoduje stiskem tlačítka o tom, zda systémy mají pracovat v režimu „comfort“, „auto“ nebo „dynamic“. Je-li vůz vybaven ovládacím systémem MMI, má řidič k dispozici ještě čtvrtý režim, který lze libovolně naprogramovat podle vlastních preferencí a vkusu.
Systém Audi drive select lze objednat pouze v kombinaci s alespoň jednou ze tří dalších technologií – sportovním diferenciálem, adaptivními tlumiči nebo dynamickým řízením. Harmonická převodovka dynamického řízení pracuje zcela bez vůle, pohání ji elektromotor a v závislosti na rychlosti jízdy mění převod řízení o téměř 100 %. Dynamické řízení přispívá k aktivní bezpečnosti součinností se stabilizačním systémem ESP, neboť umožňuje stabilizovat vozy zásahy do řízení během průjezdu zatáčkou na hranici adheze. V mnoha případech je zásah systému ESP zbytečný.
Systém adaptivního tlumení využívá hydraulické tlumiče s plynovou náplní vybavené elektricky ovládanými ventily, jejichž úkolem je regulovat proudění hydraulické kapaliny, čímž se mění charakteristika tlumení. Vysokovýkonná řídicí jednotka analyzuje signály ze 14 senzorů a vypočítává tlumicí sílu pro každé kolo zvlášť tisíckrát za sekundu.
K nejnápadnějším modifikacím vnějšího designu patří speciální spoilery, kryty vnějších zpětných zrcátek s imitací hliníku, 18“ hliníková kola v designu S, rozšíření bočních prahů, decentní spoiler vzadu a čtyři koncovky výfuků.
Sportovní zaměření podtrhuje také interiér. Sportovní sedadla mají výsuvnou přední část sedáku, přístrojová deska dostala šedé podklady přístrojů s bílými ručkami. Interiér je černý s ozdobnými prvky z kartáčovaného hliníku. Dodávají se rovněž ozdobné prvky z uhlíkových kompozitů a březového dřeva nebo ozdobné prvky z ušlechtilé oceli.
Mezi volitelné asistenční systémy patří mj. adaptivní tempomat ACC, funkce braking guard (varuje před nebezpečím možného nárazu do vpředu jedoucího vozidla), Audi side assist hlídá bezpečnost při přejíždění z pruhu do pruhu a Audi parking system advanced usnadňuje parkování.
Také v multimediální oblasti nabízí Audi S4 atraktivní výbavu. Portfolio komunikačních a zábavních technologií zahrnuje ovládací systém MMI, různé typy autorádií a zvukových aparatur včetně soustavy od firmy Bang & Olufsen, dva navigační systémy, rozhraní pro iPod a praktickou sadu Bluetooth pro připojení telefonu.
Dodávky nových modelů Audi S4 zákazníkům začnou na jaře roku 2009. Cena na českém trhu zatím nebyla stanovena.


JL, 9.10.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar