Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS Q8 - nejsportovnější Q

Nové Audi RS Q8 je v produktové řadě Q vrcholným modelem. Kombinuje výkony modelu RS s elegancí prémiového kupé a flexibilitou SUV. Audi RS Q8 bude k dispozici v průběhu prvního čtvrtletí 2020. Základní cena pro Českou republiku ještě nebyla stanovena.

Motor V8 4,0 litru poskytuje výkon je 441 kW (600 k) a maximální točivý moment 800 N.m je k dispozici v rozsahu otáček od 2200 do 4500 min-1. Velké SUV ve stylu kupé, poháněné zážehovým osmiválcem s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním dvěma výfukovými turbodmychadly, zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 3,8 s a z nuly na 200 km/h za 13,7 s. Při rychlosti 250 km/h zasahuje elektronický omezovač rychlosti. Vozy, vybavené na přání dodávaným dynamickým paketem plus, dosahují rychlosti 305 km/h.

Jednotka 4.0 TFSI si díky pořadí zapalování 1-3-7-2-6-5-4-8 získá řidiče také svým podmanivým sportovním zvukem. Výfuková soustava, rozdělená do dvou větví, ústí na každé straně do oválné koncovky. Řidič může nastavovat zvuk motoru prostřednictvím systému Audi drive select.

Částečně hybridní systém MHEV je součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Srdcem systému MHEV je řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče, který je propojen s klikovým hřídelem. Toto zařízení zajišťuje při zpomalování a brzdění rekuperaci kinetické energie s výkonem až 12 kW. Takto získávanou elektrickou energií je nabíjena sada lithium-iontových akumulátorů. Uvolní-li řidič v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h pedál plynu, zvolí řídicí jednotka poháněcího ústrojí v závislosti na jízdní situaci a nastavení systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jedno ze dvou řešení: Nový model RS Q8 buď zpomaluje a využívá funkci rekuperace, nebo jede po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem. Při sešlápnutí pedálu plynu spustí řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče motor během zlomku sekundy. Technologie MHEV umožňuje aktivovat funkci start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. Hospodárnost částečně hybridního systému navíc zvyšuje síťové propojení s kamerovým snímáním. U stojícího vozidla se motor spustí i při sešlápnutém pedálu brzdy, pokud přední kamera detekuje, že se vozidlo před novým modelem RS Q8 rozjelo.

Spolupráce komponentů systému MHEV zvyšuje jízdní komfort a navíc nabízí potenciál snížení spotřeby paliva v každodenním provozu až o 0,8 litru na 100 kilometrů.

Dalším technickým modulem pro hospodárný provoz je systém přechodné deaktivace válců COD. Při nízkém až středním zatížení a v oblasti nízkých až středních otáček deaktivuje COD při zařazených vyšších převodových stupních válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích i výfukových ventilů. Celý proces trvá jen několik milisekund a pro cestující je prakticky nezaznamenatelný. Při provozu na čtyři válce se zvyšuje zatížení aktivních válců, a tím i účinnost, zatímco se písty v deaktivovaných válcích pohybují téměř beze ztrát na principu pneumatické pružiny. Při sešlápnutí pedálu plynu jsou okamžitě znovu aktivovány.

Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím sériově dodávané osmistupňové převodovky tiptronic a trvalého pohonu všech kol quattro. Čistě mechanický mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu zpravidla v poměru 40:60 %. Dojde-li k prokluzu kol, je automaticky přenášena větší část točivého momentu na nápravu s lepší trakcí – až 70 procent je možné směřovat k předním kolům, nebo až 85 procent může být přiděleno zadní nápravě.


Připraven na všechno: podvozek


Podélné a příčné síly jsou pětiprvkovými konstrukcemi přední i zadní nápravy zachycovány nezávisle na sobě. Většina závěsných ramen, stejně jako pomocné rámy, je vyrobena z hliníku. SUV ve stylu kupé má rozchod kol 1692 milimetrů vpředu a 1696 milimetrů vzadu.

Sériově dodávané sportovní adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči si v novém modelu RS Q8 poradí s jízdou na závodním okruhu i v terénu. Specifické nastavení tlumičů RS umožňuje mimořádně široký rozsah charakteristik od komfortní až po extrémně sportovní. V závislosti na jízdní situaci a přání řidiče se může světlá výška měnit až o 90 milimetrů.

Na přání dodávaný elektromechanický systém EAWS pro stabilizaci náklonu minimalizuje při rychlém průjezdu zatáčkou nežádoucí pohyby karoserie. Obě nápravy jsou vybaveny kompaktním elektromotorem, uloženým mezi oběma polovinami příčného zkrutného stabilizátoru. Při jízdě přímým směrem jsou obě poloviny stabilizátoru vzájemně rozpojeny, což tlumí pohyby karoserie při jízdě po nerovném povrchu a kromě toho se zvyšuje také jízdní komfort. Naproti tomu při průjezdu zatáčkou se systém zaměřuje na optimální kompenzaci bočního náklonu karoserie. Za tím účelem dojde k vzájemnému natočení obou polovin stabilizátoru, čímž se výrazně zmenší boční náklon vozidla v zatáčce. Systém EAWS je integrován do hlavní elektrické sítě s napětím 48 V a dokonce plní funkci rekuperace. Prostřednictvím elektromotorů totiž vyrábí elektrickou energii, která se ukládá pro pozdější využití do akumulátoru.

Klienti, kteří si objednají na přání dodávaný dynamický paket plus s deaktivovaným omezovačem pro dosažení nejvyšší rychlosti 305 km/h, obdrží podvozek, optimalizovaný pro vrcholné zážitky ze sportovní jízdy. Paket obsahuje mimo jiné aktivní elektromechanický systém EAWS pro stabilizaci náklonu karoserie a sportovní diferenciál quattro a je vázán na objednání brzdové soustavy RS s keramickými brzdovými kotouči.

Sériově dodávané řízení všech kol řídí zadní kola prostřednictvím výkonného elektrického vřetenového pohonu a dvou spojovacích tyčí řízení. V nízkých rychlostech jsou zadní kola natáčena až o 5 stupňů opačným směrem než přední, což zvyšuje agilitu. Stabilitu při náhlých změnách směru ve vysokých rychlostech podporuje natočení zadních kol až o 1,5 stupně ve stejném směru jako přední kola.

Řidič může cíleně měnit charakter svého vozu RS Q8 prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na výběr má osm jízdních režimů: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad a individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS1 a RS2, které lze aktivovat tlačítkem „RS-MODE“ přímo na volantu.

Nový model RS Q8 je sériově vybaven 22“ koly z lehké slitiny s desetipaprskovým hvězdicovým designem a pneumatikami rozměru 295/40 – žádný jiný model Audi nebyl dosud sériově vybaven tak širokými pneumatikami. Exkluzivně pro model RS Q8 si lze na přání objednat 23“ kola z lehké slitiny v různých barvách. Za velkými koly pracuje brzdová soustava RS s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením (průměr 420 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu). Jejich desetipístkové brzdové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Brzdové třmeny na přání dodávaných keramických brzd RS jsou šedé, červené nebo modré a jejich brzdové kotouče mají průměr 440 milimetrů vpředu, resp. 370 milimetrů vzadu.



Audi 18.3.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar