Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS 5 - kupé s výkonem 450 k

Nové kupé RS 5 navazuje na tradice započaté před 15 lety vozem RS 2 Avant, který přinesl do střední třídy novou koncepci suverénní dynamiky. Výkon motoru V8 4.2 vyladěného na 331 kW (450 k) se přenáší na všechna čtyři kola sedmistupňovou převodovkou S tronic.

Vysokootáčkový atmosférický motor V8 s objemem 4163 cm3 je příbuzný s V10 ze sportovního vozu R8. Jako téměř všechny zážehové motory Audi spoléhá na přímé vstřikování benzinu FSI. S konstrukcí sacího a výfukového traktu připomíná svým vyladěním závodní motor. Nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) dosahuje při 8250/min a točivého momentu 430 N.m od 4000 do 6000/min.
Ručně vyráběný motor se ochotně vytáčí až do nejvyšších otáček. Kupé o hmotnosti 1725 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s a rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání může být zásah omezovače posunut na 280 km/h. Silný osmiválec si přitom v průměru řekne o 10,8 l/100 km, což je méně než u hlavních konkurentů.
Další účinnou zbraní ve snaze o zvyšování účinnosti je sedmistupňová převodovka S tronic, která byla pro RS 5 patřičně zesílena. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, hladce a téměř nepozorovatelně. Kromě automatizovaného řazení je k dispozici manuální režim ovládaný nově tvarovanou pákou voliče nebo pádly na volantu. Maximální zrychlení s minimálním prokluzem kol zajistí program Launch Control.
Jak je u modelů RS zvykem, přenáší hnací sílu na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Pro kupé RS 5 byl vyvinut nový samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly, kompaktní a lehké konstrukce. Sady lamelových spojek umožňují rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. Sportovně zaměřené standardní rozdělení v poměru 40:60 % se může změnit na 70:30 % nebo 15:85 % ve prospěch přední, resp. zadní nápravy. Elektronicky řízený systém pracuje v zájmu ještě vyšší příčné dynamiky také s přibrzďováním odlehčených vnitřních kol v zatáčkách. Na přání se dodává sportovní diferenciál pro zadní nápravu.
Sportovní podvozek dostal upravené pružiny, tlumiče a stabilizátory a v porovnání s Audi A5 byla karoserie snížena o 20 mm. Kola 19“ z lehkých slitin disponují pneumatikami 265/35, na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30. Mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 365 mm, na přání je mohou nahradit keramické kotouče s uhlíkovými vlákny o průměru 380 mm. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a lze jej zcela vypnout. Standardní systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje zvolit jeden ze tří programů comfort, auto a dynamic pro činnost řízení, převodovky S tronic, sportovního diferenciálu, motoru a výfukové soustavy. V kombinaci s navigačním systémem si může řidič sestavit vlastní čtvrtý režim.
Klasický design kupé RS 5 získal stylistickými úpravami ještě ostřejší charakter. Změny zahrnují zvýrazněnou masku chladiče Singleframe, světlomety xenon plus s denními světlomety LED a nový nárazník s většími vstupy pro přívod vzduchu. Na klasické Audi quattro, které mělo premiéru na autosalonu v Ženevě před 30 lety, odkazují rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů. Zádi s rozměrným difuzorem dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku, zatímco spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení 120 km/h a zpět se do ní vrací pod 80 km/h.
Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výraznými bočnicemi a integrovanými opěrkami hlavy čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu. Do palubního počítače jsou integrovány stopky pro měření času na kolo při jízdě na závodním okruhu a teploměr oleje.
Dodávky vozů Audi RS 5 zákazníkům budou zahájeny na začátku léta. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.



JL, 10.3.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar