Audi RS 5 - kupé s výkonem 450 k
Nové kupé RS 5 navazuje na tradice započaté před 15 lety vozem RS 2 Avant, který přinesl do střední třídy novou koncepci suverénní dynamiky. Výkon motoru V8 4.2 vyladěného na 331 kW (450 k) se přenáší na všechna čtyři kola sedmistupňovou převodovkou S tronic.
Vysokootáčkový atmosférický motor V8 s objemem 4163 cm3 je příbuzný s V10 ze sportovního vozu R8. Jako téměř všechny zážehové motory Audi spoléhá na přímé vstřikování benzinu FSI. S konstrukcí sacího a výfukového traktu připomíná svým vyladěním závodní motor. Nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) dosahuje při 8250/min a točivého momentu 430 N.m od 4000 do 6000/min.
Ručně vyráběný motor se ochotně vytáčí až do nejvyšších otáček. Kupé o hmotnosti 1725 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s a rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání může být zásah omezovače posunut na 280 km/h. Silný osmiválec si přitom v průměru řekne o 10,8 l/100 km, což je méně než u hlavních konkurentů.
Další účinnou zbraní ve snaze o zvyšování účinnosti je sedmistupňová převodovka S tronic, která byla pro RS 5 patřičně zesílena. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, hladce a téměř nepozorovatelně. Kromě automatizovaného řazení je k dispozici manuální režim ovládaný nově tvarovanou pákou voliče nebo pádly na volantu. Maximální zrychlení s minimálním prokluzem kol zajistí program Launch Control.
Jak je u modelů RS zvykem, přenáší hnací sílu na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Pro kupé RS 5 byl vyvinut nový samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly, kompaktní a lehké konstrukce. Sady lamelových spojek umožňují rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. Sportovně zaměřené standardní rozdělení v poměru 40:60 % se může změnit na 70:30 % nebo 15:85 % ve prospěch přední, resp. zadní nápravy. Elektronicky řízený systém pracuje v zájmu ještě vyšší příčné dynamiky také s přibrzďováním odlehčených vnitřních kol v zatáčkách. Na přání se dodává sportovní diferenciál pro zadní nápravu.
Sportovní podvozek dostal upravené pružiny, tlumiče a stabilizátory a v porovnání s Audi A5 byla karoserie snížena o 20 mm. Kola 19“ z lehkých slitin disponují pneumatikami 265/35, na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30. Mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 365 mm, na přání je mohou nahradit keramické kotouče s uhlíkovými vlákny o průměru 380 mm. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a lze jej zcela vypnout. Standardní systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje zvolit jeden ze tří programů comfort, auto a dynamic pro činnost řízení, převodovky S tronic, sportovního diferenciálu, motoru a výfukové soustavy. V kombinaci s navigačním systémem si může řidič sestavit vlastní čtvrtý režim.
Klasický design kupé RS 5 získal stylistickými úpravami ještě ostřejší charakter. Změny zahrnují zvýrazněnou masku chladiče Singleframe, světlomety xenon plus s denními světlomety LED a nový nárazník s většími vstupy pro přívod vzduchu. Na klasické Audi quattro, které mělo premiéru na autosalonu v Ženevě před 30 lety, odkazují rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů. Zádi s rozměrným difuzorem dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku, zatímco spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení 120 km/h a zpět se do ní vrací pod 80 km/h.
Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výraznými bočnicemi a integrovanými opěrkami hlavy čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu. Do palubního počítače jsou integrovány stopky pro měření času na kolo při jízdě na závodním okruhu a teploměr oleje.
Dodávky vozů Audi RS 5 zákazníkům budou zahájeny na začátku léta. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.
JL, 10.3.2010
Ručně vyráběný motor se ochotně vytáčí až do nejvyšších otáček. Kupé o hmotnosti 1725 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s a rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání může být zásah omezovače posunut na 280 km/h. Silný osmiválec si přitom v průměru řekne o 10,8 l/100 km, což je méně než u hlavních konkurentů.
Další účinnou zbraní ve snaze o zvyšování účinnosti je sedmistupňová převodovka S tronic, která byla pro RS 5 patřičně zesílena. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, hladce a téměř nepozorovatelně. Kromě automatizovaného řazení je k dispozici manuální režim ovládaný nově tvarovanou pákou voliče nebo pádly na volantu. Maximální zrychlení s minimálním prokluzem kol zajistí program Launch Control.
Jak je u modelů RS zvykem, přenáší hnací sílu na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Pro kupé RS 5 byl vyvinut nový samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly, kompaktní a lehké konstrukce. Sady lamelových spojek umožňují rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. Sportovně zaměřené standardní rozdělení v poměru 40:60 % se může změnit na 70:30 % nebo 15:85 % ve prospěch přední, resp. zadní nápravy. Elektronicky řízený systém pracuje v zájmu ještě vyšší příčné dynamiky také s přibrzďováním odlehčených vnitřních kol v zatáčkách. Na přání se dodává sportovní diferenciál pro zadní nápravu.
Sportovní podvozek dostal upravené pružiny, tlumiče a stabilizátory a v porovnání s Audi A5 byla karoserie snížena o 20 mm. Kola 19“ z lehkých slitin disponují pneumatikami 265/35, na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30. Mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 365 mm, na přání je mohou nahradit keramické kotouče s uhlíkovými vlákny o průměru 380 mm. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a lze jej zcela vypnout. Standardní systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje zvolit jeden ze tří programů comfort, auto a dynamic pro činnost řízení, převodovky S tronic, sportovního diferenciálu, motoru a výfukové soustavy. V kombinaci s navigačním systémem si může řidič sestavit vlastní čtvrtý režim.
Klasický design kupé RS 5 získal stylistickými úpravami ještě ostřejší charakter. Změny zahrnují zvýrazněnou masku chladiče Singleframe, světlomety xenon plus s denními světlomety LED a nový nárazník s většími vstupy pro přívod vzduchu. Na klasické Audi quattro, které mělo premiéru na autosalonu v Ženevě před 30 lety, odkazují rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů. Zádi s rozměrným difuzorem dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku, zatímco spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení 120 km/h a zpět se do ní vrací pod 80 km/h.
Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výraznými bočnicemi a integrovanými opěrkami hlavy čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu. Do palubního počítače jsou integrovány stopky pro měření času na kolo při jízdě na závodním okruhu a teploměr oleje.
Dodávky vozů Audi RS 5 zákazníkům budou zahájeny na začátku léta. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.
JL, 10.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














