Audi RS 5 Coupé s osmiválcem 4.2
RS 5 Coupé nabízí výkon a ovladatelnost výkonného sportovního vozu ve svůdně elegantní karoserii kupé. Design modelu RS 5 byl nyní doplněn o několik nových výrazných prvků, které již charakterizují nové modely A5.
Audi RS 5 Coupé pohání vysokootáčkový atmosféricky plněný V8 s objemem 4163 cm³. Tento agregát je úzce příbuzný s motorem V10 z R8. Osmiválec 4.2 FSI poskytuje výkon 331 kW (450 k) při 8250/min, zatímco maximální točivý moment 430 N.m dává k dispozici mezi 4000 a 6000/min. Motor má specifický výkon 79,5 kW (108,1 k)/l.
Motor 4.2 FSI, vyráběný ručně v maďarském závodu Györ, katapultuje kupé z 0 na 100 km/h za 4,6 s. Na přání může Audi zvýšit jeho elektronicky omezenou nejvyšší rychlost z 250 na 280 km/h.
K hospodárnosti přispívá také standardně dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic svou vysokou účinností a dlouhým převodem nejvyššího stupně. Řidiči mohou nechat extrémně rychlou dvouspojkovou převodovku řadit automaticky nebo řadit ručně pákou voliče či pádly na volantu.
Stejně jako všechny modely RS přenáší se výkon na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Jeho srdcem je mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu dokáže měnit extrémně rychle a v širokém rozsahu. V případě potřeby může být přední nápravě přiděleno až 70 % síly, nebo až 85 % může směřovat dozadu. Výchozí poměr 40:60 % upřednostňuje pohon zadní nápravy v zájmu sportovních jízdních vlastností.
Mezinápravový diferenciál spolupracuje se systémem regulace hnací síly na jednotlivých kolech prostřednictvím brzdových zásahů. Pokud dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k velkému odlehčení vnitřního kola, systém toto kolo mírně přibrzdí dřív, než se začne protáčet. Jako doplněk na přání nabízí Audi sportovní diferenciál, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola prostřednictvím dvou připojitelných převodových ústrojí.
Podvozek spojuje rychlé a precizní reakce na natočení volantu a schopnost projíždět zatáčky vysokými rychlostmi s vynikající stabilitou. Většina komponentů pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s lichoběžníkovými rameny je z hliníku. Nové řízení s posilovačem závislým na rychlosti jízdy je elektromechanické s přímým převodem pro precizní kontakt s vozovkou. Řízení podporuje řidiče nepatrnými korekcemi řízení během brzdění na povrchu s nestejnou úrovní přilnavosti. Posilovač řízení nespotřebovává energii při jízdě přímým směrem, a tím pomáhá snižovat spotřebu paliva.
Podvozek s tuhou charakteristikou odpružení snižuje karoserii o 20 mm v porovnání s Audi A5. Sériově se dodávají nově navržená 19“ kovaná hliníková kola s pneumatikami rozměru 265/35. Na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30.
Brzdová soustava disponuje velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, které mají vpředu průměr 365 mm. Ocelové kotouče se zvlněnou vnější konturou jsou odvrtávané a spojené s hliníkovou vnitřní částí prostřednictvím svorníků. Model RS 5 může být na přání vybaven předními brzdovými kotouči z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Elektronický stabilizační systém ESP může pracovat ve sportovním režimu nebo jej lze kompletně vypnout.
Na přání dodává Audi pro RS 5 mimořádně dynamickou technologii tlumení – sportovní podvozek plus s dynamickým tlumením DRC. Tlumiče jsou v tomto systému diagonálně propojeny hydraulickým vedením s centrálním ventilem. Během rychlého průjezdu zatáčkou systém potlačuje propružení předního vnějšího kola. Sportovní podvozek plus pracuje s třístupňovou variabilní charakteristikou tlumení.
Vůz je vybaven systémem jízdní dynamiky Audi drive select, který umožňuje řidiči volit mezi třemi režimy „comfort“, „auto“ a „dynamic“. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi MMI, je navíc k dispozici čtvrtý režim – individual – který si může nakonfigurovat sám řidič podle vlastních preferencí.
Sériově dodávané světlomety xenon plus jsou lemovány úzkými pásy světlometů LED pro denní svícení. V osobitě tvarovaném nárazníku se spoilerovou hranou ve stylu závodních vozů jsou velké otvory pro přívod vzduchu do motorového prostoru.
Rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů odkazují na dva klasické modely Audi quattro a Sport quattro z 80. let.
Zádi dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku. Audi také nabízí sportovní výfukovou soustavu, která vytváří ještě mohutnější zvuk a je opatřena černě lemovanými koncovkami. Zadní světlomety LED jsou rovněž nové a vytvářejí nepřerušované pásy světla. Velký difuzor zasahuje vysoko vzhůru a spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení rychlosti 120 km/h.
Do pečlivě zakryté spodní části vozu jsou integrovány přívody chladicího vzduchu k sedmistupňové převodovce S tronic a předním brzdám. Díky vyspělé aerodynamice vytváří karoserie ve vysokých rychlostech přítlak.
Dynamický vzhled mírně změnil hodnoty vnějších rozměrů – je o 23 mm delší a o 6 mm širší než A5 Coupé, ale o 6 mm nižší. K dispozici je osm barev karoserie od nemetalických, přes metalické a perleťové až po speciálně pigmentovaný lak s krystalickým efektem.
Dynamicky elegantní interiér
Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy, čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Audi nabízí také sedadla čalouněná jemnou kůží Nappa v odstínech černá nebo stříbrná Lunar. Další možností jsou anatomická sedadla s nastavitelnými opěradly nebo pohodlná klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání.
Nový kožený multifunkční sportovní volant s tlustým věncem je ve spodní části zploštěný a je vybaven novým, ještě intuitivnějším ovládacím konceptem. Modernější jsou dokonce i páčky na sloupku řízení. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu.
Do palubního počítače s barevným displejem je integrováno menu RS se stopkami a teploměrem oleje. Při spuštění motoru se na displeji objeví speciální grafika RS. Pedály, opěrka pro levou nohu a tlačítka na přání dodávaného navigačního systému MMI září povrchovou úpravou se vzhledem hliníku. Prahy dveří jsou zdobeny hliníkovými lištami s logy RS 5.
Audi nabízí pro interiér také mnoho exkluzivních prvků výbavy. Stylistický paket Carbon se dodává pro motorový prostor, zatímco pro karoserii je určeno několik stylistických paketů v černé nebo matně hliníkové úpravě. Nabídku výbavy na přání završuje široká škála vysokovýkonných asistenčních a komunikačních systémů – adaptivní tempomat, Audi side assist, adaptive light, MMI navigation plus, Bluetooth online car phone a zvuková aparatura Bang & Olufsen.
Motor 4.2 FSI, vyráběný ručně v maďarském závodu Györ, katapultuje kupé z 0 na 100 km/h za 4,6 s. Na přání může Audi zvýšit jeho elektronicky omezenou nejvyšší rychlost z 250 na 280 km/h.
K hospodárnosti přispívá také standardně dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic svou vysokou účinností a dlouhým převodem nejvyššího stupně. Řidiči mohou nechat extrémně rychlou dvouspojkovou převodovku řadit automaticky nebo řadit ručně pákou voliče či pádly na volantu.
Stejně jako všechny modely RS přenáší se výkon na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Jeho srdcem je mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu dokáže měnit extrémně rychle a v širokém rozsahu. V případě potřeby může být přední nápravě přiděleno až 70 % síly, nebo až 85 % může směřovat dozadu. Výchozí poměr 40:60 % upřednostňuje pohon zadní nápravy v zájmu sportovních jízdních vlastností.
Mezinápravový diferenciál spolupracuje se systémem regulace hnací síly na jednotlivých kolech prostřednictvím brzdových zásahů. Pokud dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k velkému odlehčení vnitřního kola, systém toto kolo mírně přibrzdí dřív, než se začne protáčet. Jako doplněk na přání nabízí Audi sportovní diferenciál, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola prostřednictvím dvou připojitelných převodových ústrojí.
Podvozek spojuje rychlé a precizní reakce na natočení volantu a schopnost projíždět zatáčky vysokými rychlostmi s vynikající stabilitou. Většina komponentů pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s lichoběžníkovými rameny je z hliníku. Nové řízení s posilovačem závislým na rychlosti jízdy je elektromechanické s přímým převodem pro precizní kontakt s vozovkou. Řízení podporuje řidiče nepatrnými korekcemi řízení během brzdění na povrchu s nestejnou úrovní přilnavosti. Posilovač řízení nespotřebovává energii při jízdě přímým směrem, a tím pomáhá snižovat spotřebu paliva.
Podvozek s tuhou charakteristikou odpružení snižuje karoserii o 20 mm v porovnání s Audi A5. Sériově se dodávají nově navržená 19“ kovaná hliníková kola s pneumatikami rozměru 265/35. Na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30.
Brzdová soustava disponuje velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, které mají vpředu průměr 365 mm. Ocelové kotouče se zvlněnou vnější konturou jsou odvrtávané a spojené s hliníkovou vnitřní částí prostřednictvím svorníků. Model RS 5 může být na přání vybaven předními brzdovými kotouči z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Elektronický stabilizační systém ESP může pracovat ve sportovním režimu nebo jej lze kompletně vypnout.
Na přání dodává Audi pro RS 5 mimořádně dynamickou technologii tlumení – sportovní podvozek plus s dynamickým tlumením DRC. Tlumiče jsou v tomto systému diagonálně propojeny hydraulickým vedením s centrálním ventilem. Během rychlého průjezdu zatáčkou systém potlačuje propružení předního vnějšího kola. Sportovní podvozek plus pracuje s třístupňovou variabilní charakteristikou tlumení.
Vůz je vybaven systémem jízdní dynamiky Audi drive select, který umožňuje řidiči volit mezi třemi režimy „comfort“, „auto“ a „dynamic“. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi MMI, je navíc k dispozici čtvrtý režim – individual – který si může nakonfigurovat sám řidič podle vlastních preferencí.
Sériově dodávané světlomety xenon plus jsou lemovány úzkými pásy světlometů LED pro denní svícení. V osobitě tvarovaném nárazníku se spoilerovou hranou ve stylu závodních vozů jsou velké otvory pro přívod vzduchu do motorového prostoru.
Rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů odkazují na dva klasické modely Audi quattro a Sport quattro z 80. let.
Zádi dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku. Audi také nabízí sportovní výfukovou soustavu, která vytváří ještě mohutnější zvuk a je opatřena černě lemovanými koncovkami. Zadní světlomety LED jsou rovněž nové a vytvářejí nepřerušované pásy světla. Velký difuzor zasahuje vysoko vzhůru a spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení rychlosti 120 km/h.
Do pečlivě zakryté spodní části vozu jsou integrovány přívody chladicího vzduchu k sedmistupňové převodovce S tronic a předním brzdám. Díky vyspělé aerodynamice vytváří karoserie ve vysokých rychlostech přítlak.
Dynamický vzhled mírně změnil hodnoty vnějších rozměrů – je o 23 mm delší a o 6 mm širší než A5 Coupé, ale o 6 mm nižší. K dispozici je osm barev karoserie od nemetalických, přes metalické a perleťové až po speciálně pigmentovaný lak s krystalickým efektem.
Dynamicky elegantní interiér
Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy, čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Audi nabízí také sedadla čalouněná jemnou kůží Nappa v odstínech černá nebo stříbrná Lunar. Další možností jsou anatomická sedadla s nastavitelnými opěradly nebo pohodlná klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání.
Nový kožený multifunkční sportovní volant s tlustým věncem je ve spodní části zploštěný a je vybaven novým, ještě intuitivnějším ovládacím konceptem. Modernější jsou dokonce i páčky na sloupku řízení. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu.
Do palubního počítače s barevným displejem je integrováno menu RS se stopkami a teploměrem oleje. Při spuštění motoru se na displeji objeví speciální grafika RS. Pedály, opěrka pro levou nohu a tlačítka na přání dodávaného navigačního systému MMI září povrchovou úpravou se vzhledem hliníku. Prahy dveří jsou zdobeny hliníkovými lištami s logy RS 5.
Audi nabízí pro interiér také mnoho exkluzivních prvků výbavy. Stylistický paket Carbon se dodává pro motorový prostor, zatímco pro karoserii je určeno několik stylistických paketů v černé nebo matně hliníkové úpravě. Nabídku výbavy na přání završuje široká škála vysokovýkonných asistenčních a komunikačních systémů – adaptivní tempomat, Audi side assist, adaptive light, MMI navigation plus, Bluetooth online car phone a zvuková aparatura Bang & Olufsen.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













