Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Audi RS 4 Avant - supersportovní kombi po modernizaci (I)

Audi Sport GmbH v mnoha detailech vylepšila model RS 4 Avant, jehož aktuální generace byla představena v září 2017. Výkonný motor V6 Biturbo poskytuje výkon 331 kW (450 k) a maximální točivý moment 600 N.m.

RS 4 Avant se výrazně odlišuje od modelu A4 Avant. Maska chladiče Singleframe je širší a nižší v porovnání s výchozím modelem. Stejně jako větší sourozenci z rodiny RS, modely RS 6 Avant obdržel i RS 4 Avant pro vozy RS typickou leskle černou mřížku s trojrozměrnou voštinovou strukturou. Nová maska chladiče s voštinovou mřížkou je začleněna do nárazníku s velkými krajními otvory pro přívod vzduchu a vertikálními aerodynamickými prvky.

Podběhy kol s charakteristicky tvarovanými blatníky modelů quattro jsou v porovnání s A4 Avant vpředu i vzadu o 30 milimetrů širší. Leskle černé ozdobné prvky, umístěné v bezprostředním sousedství světlometů, umocňují šířku nového modelu RS 4 Avant.


Maximální hnací síla

Audi Sport GmbH navazuje s jednotkou 2.9 TFSI V6 Biturbo na vidlicový šestiválec 2,7 litru prvního modelu z roku 1999. Tehdejší V6 Biturbo poskytoval 279 kW (380 k). Nový RS 4 Avant nabízí 331 kW (450 k) – to představuje specifický výkon 155,5 k na litr. RS 4 Avant díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy.

Agregát TFSI váží jen 182 kg, což je o 31 kg méně v porovnání s V8 předchozího modelu z roku 2012. V6 Biturbo působí na klikový hřídel točivým momentem 600 N.m v širokém rozsahu otáček od 1900 do 5000/min. Dynamický paket RS zvýší elektronicky omezenou nejvyšší rychlost z 250 na 280 km/h.

Každá řada válců je vybavena jedním výfukovým turbodmychadlem. Maximální plnicí tlak je 1,5 baru. Stejně jako u všech motorů V6 a V8 Audi jsou turbodmychadla uložena mezi řadami válců, svírajícími úhel 90 stupňů. Hlavy válců mají proto stranu výfuku umístěnou na vnitřní straně a sání na vnější. Toto uspořádání umožňuje kompaktní konstrukci a krátké dráhy proudění výfukových plynů s minimálními ztrátami.
Vysokovýkonný motor V6 přesvědčí nejen ohromujícími výkony, ale také vysokou hospodárností. V novém jízdním cyklu WLTP se spokojí s 9,2 litru paliva na 100 kilometrů.

Rozhodujícím faktorem je nový spalovací proces s označením „B cyklus“, používaný u motorů TFSI. Inženýři jej koncipovali speciálně pro oblast částečného zatížení, která je v běžném provozu využívána zdaleka nejčastěji. Při vyšším zatížení a ve vyšších otáčkách jsou sací ventily s dvoustupňově variabilním zdvihem díky systému Audi valvelift system (AVS) uzavírány později a doba otevření se prodlužuje na 200 stupňů otočení klikového hřídele. Zdvih ventilů se současně zvětší z 6,0 na 10 milimetrů. Tím se zlepší plnění válců a motor ochotně dosahuje vysokých otáček i mimořádného výkonu.

Hnací síla je předávána sportovně nastavenou osmistupňovou převodovkou tiptronic trvalému pohonu všech kol quattro. Systém v běžném provozu upřednostňuje pohon zadní nápravy. Jeho výhradně mechanický mezinápravový diferenciál přenáší točivý moment v poměru 40:60. Dojde-li na jedné nápravě k nežádoucímu prokluzu, je velká část hnací síly automaticky a extrémně rychle přesměrována na druhou nápravu – až 70 % dopředu, nebo až 85 % dozadu.

Systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při sportovní jízdě minimálně přibrzďuje kola na vnitřní straně zatáčky prostřednictvím elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC, a zvyšuje hnací sílu přenášenou na vnější kola s vyšší adhezí. Vůz se díky rozdílu mezi hnací sílou na obou stranách natočí ochotně do zatáčky a přesně reaguje na otočení volantu. Výsledkem jsou precizní jízdní vlastnosti s agilní a neutrální charakteristikou. Ještě dynamičtější reakce při změnách směru jízdy a zrychlování ze zatáčky zajistí na přání dodávaný systém quattro se sportovním diferenciálem a specifickým nastavením RS. Sportovní diferenciál aktivně a cíleně rozděluje točivý moment mezi zadní kola, a vylepšuje tak trakci, stabilitu a dynamiku. Při změně směru jízdy nebo akceleraci v zatáčce je převážná část točivého momentu přenášena na vnější zadní kolo – vůz je doslova vtlačen do zatáčky a každý náznak nedotáčivosti je eliminován. Sportovní diferenciál v případě přetáčivosti vozidlo stabilizuje přenosem točivého momentu na vnitřní kolo.


Sportovně nastavený podvozek

Konstrukce náprav s pětiprvkovým zavěšením předních i zadních kol umožňuje optimální přenos podélných a příčných sil. Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku modelu Audi RS 4 Avant o sedm milimetrů v porovnání s výchozím modelem S4, vybaveným sportovním podvozkem.

Ještě agilnější jízdní vlastnosti poskytne na přání dodávaný sportovní podvozek RS plus se systémem Dynamic Ride Control (DRC). Integrovaný systém pro potlačování pohybů karoserie kolem příčné i podélné osy je tvořen speciálními tlumiči, které bez časové prodlevy a bez použití elektroniky působí proti pohybům karoserie vozidla při dynamických změnách. Charakteristika tlumičů se při otočení volantu a průjezdu zatáčkou mění tak, aby došlo k výraznému zmenšení náklonu vozidla kolem podélné i příčné osy. Tlumiče jsou vzájemně diagonálně propojeny dvěma samostatnými olejovými okruhy, z nichž každý má jeden centrální ventil.

Ventily regulují ve spojení s vnitřními písty a za nimi umístěnými prostory s plynovou náplní tuhost tlumičů. Při otočení volantu a průjezdu zatáčkou začne mezi diagonálně propojenými tlumiči proudit přes centrální ventil olej, čímž se zvýší tlumicí síla. Charakteristika tlumičů se při jejich jednostranném stlačení plynule změní a příčné i podélné pohyby karoserie jsou téměř zcela eliminovány. Pohotový systém tlumičů tímto způsobem zajišťuje modelům RS mimořádně precizní průjezd zatáčkou.

Řidič může pomocí systému Audi drive select měnit charakteristiku tlumičů ve třech krocích, a tím si individualizovat zážitky z jízdy. Nová generace tlumičů s integrovaným ovládacím ventilem je kompaktnější a lehčí. Navíc umožňuje ještě větší rozsah tlumicích sil mezi režimy comfort a dynamic a preciznější nastavení podvozku při vysokých tlumicích sílách, které působí zejména při dynamickém průjezdu zatáčkou. Výsledkem je u sportovního podvozku RS se systémem Dynamic Ride Control (DRC) mimořádně komfortní jízda v režimu comfort. V režimu dynamic přichází ke slovu velmi tuhé nastavení s extrémní precizností ovládání i při průjezdu zatáčkou vysokou rychlostí.

Alternativou sériově dodávaného řízení s elektromechanickým posilovačem je dynamické řízení se specifickým nastavením RS. Dynamické řízení mění svůj převod až o 100 procent v závislosti na rychlosti jízdy, úhlu otočení volantu a aktivovaném režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Dynamické řízení je při nízké rychlosti velmi strmé. Mezi rejdy postačují v tomto případě dvě otáčky volantu. Také podpora, poskytovaná posilovačem řízení, je vysoká. Parkování je díky tomu mimořádně snadné. Při jízdě mimo město se strmost řízení i podpora elektrického posilovače postupně snižují. Při rychlé jízdě na dálnici eliminuje systém přenos nežádoucích sil do řízení od nerovností a podporuje směrovou stabilitu snížením strmosti převodu a účinku posilovače řízení. Dynamické řízení v zájmu sportovních vlastností a bezpečnosti jízdy úzce spolupracuje s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC. V případě potřeby dochází k drobnému natáčení kol opačným směrem. Tyto malé, řidičem většinou nepostřehnutelné zásahy minimalizují ve většině situací nedotáčivost, resp. přetáčivost při náhlých dynamických změnách. Při brzdění na povrchu s odlišnou adhezí na obou stranách podporuje systém řidiče stabilizujícími zásahy do řízení.

Řidič si může individuálně přizpůsobovat své osobní zážitky z jízdy prostřednictvím sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na výběr je pět jízdních režimů: comfort, auto, dynamic a individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS1 a RS2.

Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select mimo jiné ovlivňuje řízení motoru a převodovky, posilovač řízení, podvozek, dynamické řízení, sportovní diferenciál quattro, zvuk motoru a charakteristiku automatické klimatizace. Řidičem konfigurovatelný režim RS2 umožňuje rychlou změnu nastavení elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC stisknutím tlačítka.

Nový model RS 4 Avant v sériově podobě vyjíždí na kovaných 19“ kolech z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 265/35. Na přání jsou k dispozici 20“ kola s různým designem, včetně nových, strojově opracovaných pětipaprskových kol s matně bronzovým lakem. Jejich pneumatiky mají rozměr 275/30. Suverénní zpomalování zajišťuje výkonná brzdová soustava RS s odvrtávanými brzdovými kotouči o průměru 375 milimetrů na přední nápravě a 330 milimetrů na zadní nápravě.


Pokračování zítra

Audi 17.10.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar