Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS 4 Avant s výkonem 450 k

Moderní klasické Audi hlásí svůj comeback. Kombi RS 4 Avant poskytuje v třetí generaci ohromující výkon – 450 k, který umožňuje V8 4.2. Na vozovku je přenášen prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro.

Audi RS 4 Avant využívá vysokootáčkový motor V8, který pohání také model RS 5 Coupé. Z objemu 4163 cm3 dosahuje atmosféricky plněná jednotka výkonu 331 kW (450 k) při 8250/min, což odpovídá specifickému výkonu 79,5 kW/l (108,1 k/l). Jeho maximální točivý moment 430 N.m může řidič využívat v rozpětí otáček od 4000 do 6000/min. Okamžitě reagující vidlicový osmiválec s červeně lakovanými kryty hlav válců umožňuje zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,7 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. V průměru se spokojí s méně než 11 l/100 km.
Také sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic se vyznačuje dlouhým převodem nejvyššího stupně. Řidič může ponechat řazení na automatickém režimu extrémně rychle pracující dvouspojkové převodovky, nebo řadit manuálně pákou voliče či pádly na volantu. Funkce Launch Control zajistí oslnivý start s minimálním prokluzem pneumatik sepnutím spojky při otáčkách motoru, jež jsou optimální pro dynamický rozjezd.
Mezinápravový diferenciál s talířovými koly rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. Až 70 % točivého momentu může být přiděleno přední nápravě nebo maximálně 85 % zadní nápravě. Základní rozdělení 40:60 % klade důraz na zadní nápravu a umožňuje tak vysloveně sportovní charakteristiku.
Samosvorný mezinápravový diferenciál spolupracuje s elektronickým systémem řízení přenosu točivého momentu na jednotlivých kolech. Jestliže dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet. Na přání nabízí Audi sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.
Podvozek se vyznačuje náročnou konstrukcí. Mnoho komponentů pětiprvkové přední nápravy i zadní nápravy s lichoběžníkovým spodním ramenem a samořídicí kinematikou je z hliníku. Posilovač řízení pracuje elektromechanicky v závislosti na rychlosti jízdy, a tím i s nejvyšší účinností.
Podvozek RS s tuhou charakteristikou snižuje světlou výšku karoserie o 20 mm v porovnání s A4 Avant. Nová 19“ kovaná kola z hliníku a desetipaprskovým designem patří k sériové výbavě a jsou obuta do pneumatik s rozměrem 265/35. Alternativně montuje Audi 20“ kola s pneumatikami 265/30, která mají rovněž nový design s leštěným povrchem v odstínu titanu a s pěti paprsky ve tvaru písmene V.
Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnou konturou vnějších okrajů jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši cca 3 kg.
Brzdové třmeny jsou vpředu vybaveny osmi pístky. Elektronický stabilizační systém ESP nabízí sportovní režim a lze jej kompletně vypnout. Na přání montuje Audi na přední nápravu brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají průměr 380 mm a při brzdění jsou svírány šestipístkovými pevnými třmeny.
K sériové výbavě patří systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a škrticí klapky definované v rámci režimů comfort, auto a dynamic. Také zvuk výfukové soustavy lze měnit prostřednictvím systému Audi drive select. V programu dynamic probíhá řazení nižších převodových stupňů s efektním přidáváním meziplynu.
Součástí Audi drive select může být kromě sportovního diferenciálu také dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy až o téměř 100 % a při průjezdu zatáčkou na limitu adheze samočinně provádí malé korektury řízení, čímž ještě víc zvyšuje preciznost ovládání a stabilitu jízdy.
Jako další prvek výbavy na přání nabízí Audi dynamický systém tlumení v podobě sportovního podvozku plus se systémem DRC. Dvojice tlumičů jsou vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje tento systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola, a potlačuje naklánění karoserie. Charakteristika tlumení sportovního podvozku plus je variabilní a lze ji nastavit ve třech stupních prostřednictvím systému Audi drive select.

Design
Šestiúhelníková maska chladiče Singleframe je uložena v rámečku s matnou povrchovou úpravou v odstínu hliníku a mřížka je lakována lesklým odstínem antracitu. Po obvodu klínovitých světlometů Xenon plus se táhnou pásy diod LED tvořících světla pro denní svícení. Vzduch proudí do motorového prostoru velkými otvory rozdělenými příčkami ve výrazně tvarovaném nárazníku, který je zakončen spodním spoilerem ve stylu závodních vozů.
Z boku jsou nápadné hranaté nástavce bočních prahů a rozšířené podběhy kol. Vystouplé zadní blatníky s ostře řezanými horizontálními horními hranami jsou vzpomínkou na Audi quattro z roku 1980.
Zádi dominuje markantní nárazník a dvě oválné koncovky výfukové soustavy rozdělené do dvou větví jsou integrovány do difuzoru protaženého vysoko vzhůru.
Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než A4 Avant, a zároveň o 20 mm nižší. Spodní část vozu je obložena velkoplošnými panely a jsou do ní integrovány přívody vzduchu pro chlazení sedmistupňové převodovky S tronic a předních brzd.

Interiér

Interiér je kompletně černý s výjimkou čalounění stropu, které může být na přání ve stříbrném odstínu Moon. Spínače a ovládací prvky jsou ozdobeny jemnými chromovanými prvky. Sériově dodávané ozdobné obložení je vyrobeno z uhlíkového kompozitu, na přání z kartáčovaného matného hliníku či hliníku Race.
Součástí sériové výbavy jsou sportovní sedadla vpředu s integrovanými opěrkami hlavy, elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Jejich povrch je potažen kombinací černé kůže a Alcantary. Na přání si mohou zákazníci zvolit jemnou kůži Nappa v černé barvě nebo ve stříbrném odstínu Moon. Alternativně jsou v nabídce skořepinová sedadla nebo luxusní klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání. Multifunkční sportovní volant s tlustým věncem obšitým kůží je ve spodní části zploštělý a pádla pro manuální řazení na jeho zadní části mají povrchovou úpravu se vzhledem hliníku.
Do informačního systému řidiče s barevným displejem je integrováno menu RS zahrnující stopky pro měření časů na kolo a teploměr motorového oleje.
Ozdobný kryt v panelu sdružených přístrojů se leskne klavírním lakem. Hlavice páky voliče sedmistupňové převodovky S tronic má specifický design RS. Dalším typickým prvkem známým z ostatních vozů RS jsou speciálně tvarované vnitřní kliky dveří. Pedály, opěrka pro levou nohu, výdechy ventilační soustavy, pádla pro manuální řazení na volantu, tlačítka MMI a další ovládací prvky se lesknou v odstínu hliníku. Prahové lišty zdobí hliníkové vložky a nápisy RS 4.
Pro zavazadlový prostor, který nabízí objem až 1430 litrů, je k dispozici například kolejnicový systém včetně fixační sady a elektricky ovládané zadní výklopné víko.
První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena.



JHL, 20.2.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar