Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS 3 Sportback - výkonný kompakt

Audi představuje nový model RS 3 Sportback, nejvýkonnější vůz kompaktní třídy v prémiovém segmentu, který se může pochlubit nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) a maximálním točivým momentem 465 N.m.

Silné pětiválce mají u Audi dlouhou tradici. V 80. letech posunuly soutěžní vozy, cestovní vozy a sériově vyráběné modely Audi do čela mezi svými konkurenty a také první model RS, Audi RS 2 z roku 1994, měl pětiválec. V roce 2009 došlo k návratu pětiválce v modelu Audi TT RS, v roce 2011 se objevil v modelu RS 3 Sportback a o dva roky později v RS Q3*.

Pětiválec dosahuje výkonu 270 kW (367 k) z objemu 2480 cm3, což znamená specifický výkon 108,9 kW (148,0 k) na litr. Maximální točivý moment 465 N.m je k dispozici již při 1625/min a zůstává na konstantní úrovni až do 5550/min. „Pružné“ zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň trvá 4,1 s, z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň uběhne jen 5,8 s.

Zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,3 s představuje nejlepší hodnotu mezi konkurencí. Při 250 km/h zamezí další akceleraci elektronický omezovač, na přání může být rychlost zvýšena na 280 km/h. V kombinovaném režimu spotřebuje jen 8,1 l/100 km, o deset procent méně než předchůdce. K hospodárnosti přispívá systém rekuperace kinetické energie, elektronicky řízené olejové čerpadlo a nově vyvinutý systém start-stop, který vypíná motor již krátce před zastavením vozidla. Motor splňuje emisní normu Euro 6.

Pětiválec je s délkou 49 cm velmi krátký a jeho hmotnost je cca 180 kg. Blok válců je z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi odolný a zároveň lehký materiál. Turbodmychadlo, které vytváří plnicí tlak až 1,3 baru, může při plném zatížení dodávat do motoru teoreticky 1100 kg vzduchu za hodinu. Teplotu stlačovaného vzduchu snižuje mezichladič. Kombinace přeplňování a přímého vstřikování umožňuje vysoký kompresní poměr 10,0:1 a patřičně dobrou účinnost. Klapky v sacím traktu uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. Tvorba směsi je dále optimalizována proměnným časováním ventilů s natáčením vačkových hřídelů až o 42 stupňů natočení klikového hřídele.

Sedmistupňová převodovka S tronic

Sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic přenáší sílu prostřednictvím tří hřídelů – jednoho vstupního a dvou výstupních. Stejně jako všechny dvouspojkové převodovky je složena ze dvou dílčích převodovek. V režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select je každé řazení doprovázeno přidáním meziplynu.

Řidič může „řadit“ v jednom ze dvou automatických režimů nebo převzít řazení do svých rukou pádly na volantu, nebo pákou voliče. Funkce Launch Control zajišťuje při akceleraci z klidu nejlepší možnou trakci s minimálním prokluzem kol. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhý sedmý stupeň snižuje spotřebu paliva.

Trvalý pohon všech kol quattro®

Hlavní součástí je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná mezinápravová lamelová spojka, umístěná před zadní nápravou. Lamelová spojka používá upravený software a podle potřeby extrémně rychle mění rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. V závislosti na jízdním stylu a přilnavosti může být na zadní nápravu přenášeno 50 až 100 procent hnací síly.


Řízení lamelové spojky s velmi sportovní charakteristikou je integrováno do systému Audi drive select a využívá veškeré informace, které jsou důležité z hlediska jízdní dynamiky, jako je například úhel natočení volantu. V režimu dynamic a ve sportovním režimu stabilizačního systému ESC je hnací síla dříve a ve vyšší míře přenášena na zadní nápravu, aby byla zajištěna ještě vyšší dynamika. Nové Audi RS 3 Sportback reaguje díky tomu velmi pohotově a bezprostředně na každý pohyb volantu. Na vozovce s nízkou přilnavostí může být vůz řízen i v kontrolovaném smyku. Na výjezdu ze zatáčky „vytáhne“ přední náprava vůz opět do přímého směru.

Ovladatelnost modelu Audi RS 3 Sportback je dále zdokonalena selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola. Při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje tato funkce odlehčená vnitřní kola. Vnější kola obou náprav tak mohou přenášet na vozovku větší hnací sílu. Díky rozdílu v hnací síle na jednotlivých kolech se vůz trochu víc natočí do zatáčky, a podpoří tím sportovní styl jízdy.

Podvozek

Přední náprava se vzpěrami McPherson, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1559 mm, je vybavena speciálně vyvinutými naklápěcími ložisky z hliníku s vysokou pevností. Sériově dodávané progresivní řízení mění svůj převod v závislosti na natočení volantu od 15,3:1 do 10,9:1. Účinný elektromechanický posilovač pracuje se speciální charakteristikou RS.

Zadní náprava s rozchodem kol 1514 mm má čtyřprvkovou konstrukci s rameny z vysokopevnostní oceli, které zachycují podélné a příčné síly odděleně. Stejně jako přední náprava je i zadní náprava uložena v pomocném rámu. Sportovní podvozek RS s tuhou charakteristikou snižuje světlou výšku v porovnání s modelem A3 Sportback o 25 mm. Na přání se dodává systém adaptivního tlumení Audi magnetic ride, jehož elektronické řízení je integrováno do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který nabízí režimy comfort, auto, dynamic a individual.


Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 mm a vzadu 310 mm. Přední kotouče mají lehkou konstrukci se zvlněnými okraji a jsou odvrtávané, aby bylo zajištěno maximální odvádění vznikajícího tepla. Kotouče jsou prostřednictvím čepů spojeny s hliníkovým středem a svírány osmipístkovými pevnými třmeny s nápisem RS, které jsou opatřeny černým, resp. na přání červeným lakem.

Mezi technická řešení, jimiž se odlišuje od konkurence patří mj. na přání dodávané brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny na přední nápravě. Mají průměr rovněž 370 mm a jsou svírány antracitově šedými třmeny. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC nabízí sportovní režim a může být kompletně deaktivován delším stisknutím tlačítka.

Karoserie a vnější design

U sportovního vozu hraje výkonová hmotnost rozhodující roli – u nového modelu Audi RS 3 Sportback připadá na každou „koňskou sílu“ pouhých 4,14 kg. Pětidveřový kompaktní vůz pro každodenní provoz má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) pouhých 1520 kg, což je o 55 kg méně než u předchůdce.



Interiér a výbava

Sportovní sedadla jsou čalouněna jemnou kůží Nappa s šedým kontrastním prošíváním. Multifunkční sportovní volant RS, potažený kůží a Alcantarou, má dole zploštělý věnec. Speciálním sportovním designem si říká o pozornost rovněž páka voliče. Informační systém řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, teploměr motorového oleje a stopky.


K sériové výbavě nového modelu Audi RS 3 Sportback patří také parkovací senzory plus a MMI Radio. Na přání nabízí Audi sportovní sedadla S a poprvé v segmentu kompaktů také nově vyvinutá skořepinová sedadla RS s integrovanými bočními airbagy a skořepinou sedadla z uhlíkového kompozitu.



Audi 18.12.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar