Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS 3 Sportback - sportovní kombi

Audi představuje nový model RS 3 Sportback 2.5 TFSI, nejvýkonnější vůz kompaktní třídy v prémiovém segmentu, který se může pochlubit nejvyšším výkonem 270 kW (367 k), což znamená specifický výkon 108,9 kW (148 k) na litr.

Maximální točivý moment 465 N.m je k dispozici již při 1625 min-1 a zůstává na konstantní úrovni až do 5550 min-1. „Pružné“ zrychlení z 60 na 100 km/h na čtyřku trvá pouhých 4,1 s, z 80 na 120 km/h na pětku jen 5,8 sekundy.

Jednotka 2.5 TFSI zajistí zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,3 s, což je nejlepší hodnota mezi konkurencí. Při dosažení rychlosti 250 km/h zamezí další akceleraci elektronický omezovač, na přání může být nejvyšší rychlost zvýšena na 280 km/h.
V kombinovaném režimu EU spotřebuje 8,1 l/100 km, o deset procent méně než předchůdce. K hospodárnosti přispívá systém rekuperace kinetické energie, elektronicky řízené olejové čerpadlo a nově vyvinutý systém start-stop, který vypíná motor již krátce před zastavením vozidla. Motor splňuje emisní normu Euro 6.

Pětiválec je s délkou 49 cm velmi krátký a váží cca 180 kg. Blok válců je vyroben z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi odolný a zároveň lehký materiál. Turbodmychadlo, které vytváří plnicí tlak až 1,3 baru, může při plném zatížení dodávat do motoru teoreticky 1100 kg vzduchu za hodinu. Stlačovaný vzduch je ochlazován v mezichladiči. Kombinace přeplňování a přímého vstřikování umožňuje vysoký kompresní poměr 10,0:1 a patřičně dobrou účinnost. Klapky v sacím traktu uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. Tvorba směsi je dále optimalizována proměnným časováním ventilů s natáčením vačkových hřídelů až o 42 stupňů natočení klikového hřídele.


Sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu motoru 2.5 TFSI prostřednictvím tří hřídelů – jednoho vstupního a dvou výstupních. Stejně jako všechny dvouspojkové převodovky je složena ze dvou dílčích převodovek. Přímé řazení probíhá bleskurychle současným otevřením jedné a uzavřením druhé spojky, bez vnímatelného přerušení toku hnací síly. V režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select je každé řazení doprovázeno přidáním meziplynu.

Řidič může nechat řadit sedmistupňovou převodovku S tronic v jednom ze dvou automatických režimů, nebo převzít řazení buď pádly na volantu, nebo pákou voliče. Funkce Launch Control zajišťuje při akceleraci z klidu nejlepší možnou trakci s minimálním prokluzem kol. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhý sedmý stupeň snižuje spotřebu paliva.

Hlavní součástí trvalého pohonu všech kol quattro je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná mezinápravová vícelamelová spojka. Z důvodu optimalizovaného rozložení hmotnosti umístěna před zadní nápravou. Vícelamelová spojka používá speciálně pro Audi RS 3 Sportback upravený software a podle potřeby mění extrémně rychle rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. V závislosti na jízdním stylu a přilnavosti může být na zadní nápravu přenášeno 50 až 100 procent hnací síly.

Elektrické čerpadlo, které vytváří potřebný tlak oleje (max. 38 barů), pracuje s vysokou účinností. Jakmile se sníží přilnavost k vozovce, nebo řidič přejde na sportovnější styl řízení, je spojka okamžitě znovu aktivována. Protože již není zapotřebí zásobník tlaku, snížila se hmotnost spojky v porovnání s předchůdcem o 1,4 kilogramu.

Řízení vícelamelové spojky s velmi sportovní charakteristikou je integrováno do systému Audi drive select a využívá veškeré informace, které jsou důležité z hlediska jízdní dynamiky, jako je například úhel natočení volantu. V režimu dynamic a ve sportovním režimu stabilizačního systému ESC je hnací síla přenášena na zadní nápravu dříve a ve vyšší míře, aby byla zajištěna ještě vyšší dynamika. Na vozovce s nízkou přilnavostí může být vůz řízen i v kontrolovaném smyku. Na výjezdu ze zatáčky „vytáhne“ přední náprava vůz opět do přímého směru.

Ovladatelnost modelu je zdokonalena selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola. Při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje tato funkce odlehčená vnitřní kola. Vnější kola obou náprav tak mohou přenášet na vozovku větší hnací sílu. Díky rozdílu v hnací síle na jednotlivých kolech se vůz natočí ještě víc do zatáčky, a podpoří tím sportovní styl jízdy.

Přední náprava se vzpěrami McPherson, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1559 mm, je vybavena speciálně vyvinutými naklápěcími ložisky z hliníku s vysokou pevností. Sériově dodávané progresivní řízení mění svůj převod v závislosti na natočení volantu v rozmezí od 15,3:1 do 10,9:1.
Zadní náprava s rozchodem kol 1514 mm má čtyřprvkovou konstrukci s rameny z vysokopevnostní oceli, která zachycují podélné a příčné síly odděleně. Stejně jako přední náprava je i zadní náprava uložena v pomocném rámu. Sportovní podvozek RS s tuhou charakteristikou snižuje světlou výšku v porovnání s modelem A3 Sportback o 25 mm. Na přání se dodává systém adaptivního tlumení Audi magnetic ride, jehož elektronické řízení je integrováno do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který nabízí režimy comfort, auto, dynamic a individual.

Nový dynamický vrcholný model řady A3* jezdí na 19“ kovaných hliníkových kolech v designu s pěti paprsky ve stylu rotoru. Pneumatiky mají rozměr 235/35. Na přání nabízí Audi leštěná 19“ kola lakovaná v odstínu matný titan nebo černá antracit. Pneumatiky pro tato kola mají rozměr 255/30 vpředu a 235/35 vzadu.

Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 mm a vzadu 310 mm. Přední kotouče mají lehkou konstrukci se zvlněnými okraji a jsou odvrtávané, aby bylo zajištěno maximální odvádění vznikajícího tepla. Kotouče jsou prostřednictvím čepů spojeny s hliníkovým středem a svírány osmipístkovými pevnými třmeny s nápisem RS, které jsou opatřeny černým, resp. na přání červeným lakem.

Mezi technická řešení, jimiž se Audi RS 3 Sportback odlišuje od konkurentů, patří na přání dodávané brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny na přední nápravě. Mají průměr rovněž 370 mm a jsou svírány antracitově šedými třmeny. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC nabízí sportovní režim a může být kompletně deaktivován delším stisknutím tlačítka.


U sportovního vozu hraje výkonová hmotnost rozhodující roli – u nového modelu Audi RS 3 Sportback připadá na každou „koňskou sílu“ pouhých 4,14 kg Pětidveřový vůz pro každodenní provoz má pohotovostní hmotnost (bez řidiče) pouhých 1520 kg, což je o 55 kg méně než u předchůdce.

Této hodnoty bylo možné dosáhnout díky konceptu důsledné lehké konstrukce, který je základem platformy MQB koncernu Volkswagen pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Mnoho dílů skeletu prostoru pro cestující je z ultravysokopevnostní oceli tvářené za tepla včetně tvrzení, kapota motoru je vyrobena z hliníku. Uložení motoru přispívá k výhodnému rozložení hmotnosti mezi nápravy, stejně jako umístění mezinápravové vícelamelové spojky před zadní nápravou a akumulátoru za zadní nápravou.


K sériové výbavě patří také parkovací senzory plus a MMI Radio. Na přání nabízí Audi sportovní sedadla S a poprvé v segmentu kompaktních vozů se objeví nově vyvinutá skořepinová sedadla RS s integrovanými bočními airbagy a skořepinou sedadla z uhlíkového kompozitu.

Dodávky budou zahájeny v létě 2015, vstupní cena v České republice činí 1 343 900 Kč.



Audi 10.6.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar