Audi RS 3 Sportback - bez hranic
Modely RS stojí na vrcholu příslušných modelových řad Audi a RS 3 Sportback, který vznikl v režii společnosti quattro GmbH, přináší dynamickou filozofii do kompaktní třídy. Jeho pětiválec přeplňovaný turbodmychadlem navazuje na slavnou tradici sportovních vozů Audi.
Výkonné pětiválce mají u Audi dlouhou tradici. V 80. letech s nimi porážely konkurenci závodní a soutěžní vozy i sériově vyráběné modely. Také první Audi RS 2 z roku 1994 poháněl pětiválcový motor. Aktuální jednotka 2.5 získala nedávno ocenění „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku).
Motor 2.5 TFSI dosahuje ze zdvihového objemu 2480 cm3 nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), čemuž odpovídá specifický výkon 100,8 kW (137,1 k) na litr. Maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici již při velmi nízkých otáčkách 1600/min a zůstává až do 5300/min. Zrychlené z 0 na 100 km/h za 4,6 s, největší rychlost 250 km/h.
Pětiválec je s délkou 49 cm krátký a váží jen 183 kg. Jeho kliková skříň je vyrobena z litiny s vermikulárním grafitem, což je pevný a zároveň lehký materiál. Audi je prvním výrobcem automobilů, který tento materiál používá u zážehového motoru. Lehká konstrukce přispívá k nízké hmotnosti celého vozu.
Motor je přeplňován velkým turbodmychadlem, které vytváří plnicí tlak až 1,2 baru. Stlačovaný vzduch proudí z turbodmychadla do mezichladiče, jehož účinnost přesahuje 80 procent. Stejně jako všechny zážehové turbomotory Audi kombinuje 2.5 TFSI přeplňování s přímým vstřikováním FSI. Spolupráce obou technologií umožnila zvolit vysokou hodnotu kompresního poměru 10,0:1. Výsledkem je ještě lepší účinnost. Klapky v sacím potrubí uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. K dobrému smíšení vzduchu s palivem přispívají rovněž oba vačkové hřídele, které jsou nastavitelné v rozsahu 42 stupňů natočení klikového hřídele.
Přenos hnací síly
Kompaktní sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu pětiválce pomocí jednoho výstupního a dvou vstupních hřídelů. Jako všechny dvouspojkové převodovky je sestavena ze dvou dílčích převodovek. Řidič může provozovat sedmistupňovou převodovku S tronic ve dvou režimech automatizovaného řazení a v jednom manuálním módu pomocí pádel na volantu nebo páky voliče. Maximální akceleraci z klidu zajistí funkce „Launch Control“ s minimálním prokluzem kol.
Hnací sílu přenáší trvalý pohon všech kol quattro s elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojkou, která je v zájmu lepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy uložena na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem.
Podvozek
Základem pro precizní ovladatelnost modelu RS 3 Sportback je tuhá karoserie a vyspělý podvozek. Čtyřprvková zadní náprava s rozchodem kol 1528 mm je uložena v pomocném rámu. Uspořádání ramen z vysokopevnostní oceli umožňuje odděleně přenášet podélné a příčné síly. V případě přední nápravy, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1564 mm, se jedná o konstrukci McPherson. Hřebenové řízení pracuje díky elektromechanickému posilovači s nejvyšší účinností, jeho převod 16,2:1 je sportovně přímý.
Odpružení zajišťují vinuté pružiny a nově vyvinuté tlumiče. Sportovní podvozek snižuje karoserii v porovnání s A3 o 25 mm. Nový model A3 jezdí na 19“ litých kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami 235/35 vpředu a 225/35 vzadu. Kola mají leštěnou povrchovou úpravu se vzhledem titanu, na přání mohou být černá s červeným okrajem ráfku.
Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 mm a vzadu 310 mm. Třecí plochy kotoučů vpředu jsou v zájmu maximálního odvodu tepla odvrtávané a duté čepy je spojují se středem brzdového kotouče z hliníku. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a řidič ho může kompletně vypnout.
Interiér a exteriér
Přední spoiler, antracitová maska chladiče Singleframe ve tvaru kosočtverce a vstupy vzduchu dodávají vozu výraznou tvář společně se světlomety Xenon plus. Vystouplé přední blatníky z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, markantní prahové lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek s matným povrchem v hliníkovém odstínu a velký střešní spoiler definují boční profil. Sportovní „říz“ zádi dodává leskle černý difuzor v kombinaci se dvěma eliptickými koncovkami výfuku vlevo.
Dynamický styl pokračuje v černě laděném interiéru. Sportovní sedadla mají potahy z jemné kůže Nappa sešité kontrastní stříbrnou nití, ozdobné prvky se lesknou klavírním lakem nebo novou hliníkovou úpravou „Aluminium Race“. Multifunkční sportovní kůží obšitý volant má dole zploštělý věnec. Informační systém řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, teploměr oleje a stopky.
Audi začne dodávat modely RS 3 Sportback zákazníkům na jaře 2011, základní cena na českém trhu nebyla dosud stanovena.
JL, 24.11.2010
Motor 2.5 TFSI dosahuje ze zdvihového objemu 2480 cm3 nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), čemuž odpovídá specifický výkon 100,8 kW (137,1 k) na litr. Maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici již při velmi nízkých otáčkách 1600/min a zůstává až do 5300/min. Zrychlené z 0 na 100 km/h za 4,6 s, největší rychlost 250 km/h.
Pětiválec je s délkou 49 cm krátký a váží jen 183 kg. Jeho kliková skříň je vyrobena z litiny s vermikulárním grafitem, což je pevný a zároveň lehký materiál. Audi je prvním výrobcem automobilů, který tento materiál používá u zážehového motoru. Lehká konstrukce přispívá k nízké hmotnosti celého vozu.
Motor je přeplňován velkým turbodmychadlem, které vytváří plnicí tlak až 1,2 baru. Stlačovaný vzduch proudí z turbodmychadla do mezichladiče, jehož účinnost přesahuje 80 procent. Stejně jako všechny zážehové turbomotory Audi kombinuje 2.5 TFSI přeplňování s přímým vstřikováním FSI. Spolupráce obou technologií umožnila zvolit vysokou hodnotu kompresního poměru 10,0:1. Výsledkem je ještě lepší účinnost. Klapky v sacím potrubí uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. K dobrému smíšení vzduchu s palivem přispívají rovněž oba vačkové hřídele, které jsou nastavitelné v rozsahu 42 stupňů natočení klikového hřídele.
Přenos hnací síly
Kompaktní sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu pětiválce pomocí jednoho výstupního a dvou vstupních hřídelů. Jako všechny dvouspojkové převodovky je sestavena ze dvou dílčích převodovek. Řidič může provozovat sedmistupňovou převodovku S tronic ve dvou režimech automatizovaného řazení a v jednom manuálním módu pomocí pádel na volantu nebo páky voliče. Maximální akceleraci z klidu zajistí funkce „Launch Control“ s minimálním prokluzem kol.
Hnací sílu přenáší trvalý pohon všech kol quattro s elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojkou, která je v zájmu lepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy uložena na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem.
Podvozek
Základem pro precizní ovladatelnost modelu RS 3 Sportback je tuhá karoserie a vyspělý podvozek. Čtyřprvková zadní náprava s rozchodem kol 1528 mm je uložena v pomocném rámu. Uspořádání ramen z vysokopevnostní oceli umožňuje odděleně přenášet podélné a příčné síly. V případě přední nápravy, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1564 mm, se jedná o konstrukci McPherson. Hřebenové řízení pracuje díky elektromechanickému posilovači s nejvyšší účinností, jeho převod 16,2:1 je sportovně přímý.
Odpružení zajišťují vinuté pružiny a nově vyvinuté tlumiče. Sportovní podvozek snižuje karoserii v porovnání s A3 o 25 mm. Nový model A3 jezdí na 19“ litých kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami 235/35 vpředu a 225/35 vzadu. Kola mají leštěnou povrchovou úpravu se vzhledem titanu, na přání mohou být černá s červeným okrajem ráfku.
Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 mm a vzadu 310 mm. Třecí plochy kotoučů vpředu jsou v zájmu maximálního odvodu tepla odvrtávané a duté čepy je spojují se středem brzdového kotouče z hliníku. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a řidič ho může kompletně vypnout.
Interiér a exteriér
Přední spoiler, antracitová maska chladiče Singleframe ve tvaru kosočtverce a vstupy vzduchu dodávají vozu výraznou tvář společně se světlomety Xenon plus. Vystouplé přední blatníky z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, markantní prahové lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek s matným povrchem v hliníkovém odstínu a velký střešní spoiler definují boční profil. Sportovní „říz“ zádi dodává leskle černý difuzor v kombinaci se dvěma eliptickými koncovkami výfuku vlevo.
Dynamický styl pokračuje v černě laděném interiéru. Sportovní sedadla mají potahy z jemné kůže Nappa sešité kontrastní stříbrnou nití, ozdobné prvky se lesknou klavírním lakem nebo novou hliníkovou úpravou „Aluminium Race“. Multifunkční sportovní kůží obšitý volant má dole zploštělý věnec. Informační systém řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, teploměr oleje a stopky.
Audi začne dodávat modely RS 3 Sportback zákazníkům na jaře 2011, základní cena na českém trhu nebyla dosud stanovena.
JL, 24.11.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout